Inga data delas mellan Rossi och Lorenzo 2010.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En kanske liten men ändå signifikant förändring har skett i FIAT Yamaha teamet inför 2010. Nämligen att de inte längre kommer att kunna titta på varandras data under helgerna för att se vad den andra kör på. Är det Rossi som lyckats spela ut en av sina värsta rivaler till viss del eller är det Yamaha själva som tagit beslutet? Kommer Rossi eller Lorenzo tjäna på detta? Hur påverkar detta Tech 3 och Spies?

Det finns en intervju på www.motogp.com där Rossi pratar i en minut om hur bra Lorenzo är och hur han nu får ta ansvar för sin egen utveckling av hojen etc. etc. och när sedan Lorenzo får ordet säger han bara "I have no comment on this."

Davide Brivio från www.motogp.com
There will still be a wall in the garage this year. How much information about each rider’s set up is available to their team-mate, and how much is kept confidential?
In 2010 we will have small changes in this sense, compared to 2009 when the challenge was completely open during the weekend and during the practice. In consideration of the fact that the two riders are the main rivals for the Championship, we have decided to respect this competition internally and to respect their own ways of racing and approaching the competition, so during the weekend the two teams will be much more independent and the challenge will be closer. Not much information can be exchanged between the two teams. At YMC level, back at the office, the engineers can compare the data and the information, but the two teams inside the garage can work more independently from a technical point of view.

Konspirera på! :D
 
Aspar blev bestulen på en av sina datorer på vägen till testet på Sepang. Ducati har som polecy att dom delar information mellan alla hojar oavsett fabriks eller satelitteam. Så den/dom som fick tag i den datorn fick tag i rätt mycket info.

Honda slutade dela data mellan förare 2008.
 
Tror nog att det är ett ultimatum som Rossi har ställt då han inte verkade helt bekväm med att vara stallkamrat med sina värsta konkurrent.
 
Rossi med erfarenhet från samtliga modeller sedan man bytte från 500cc bör vara en av de främsta utvecklarna med tanke på hans meriter! Det är inte det minsta konstigt att han inte vill dela med sig till Jorge och bör inte heller göra detta då det är hans främsta konkurrent!

Tycker även det kan vara lite av en björntjänst då Lorenzo antagligen kommer vara försteförare i något team framöver och således ansvarig för att leda utvecklingen själv utan att luta sig på Rossi!

Om man får gissa lite så förutom budget så tror jag att det är Rossi och Stoners utvecklingsförmåga som gör dem lite bättre än ffa Pedrosa! Här är ju faktist Spies ganska intressant med tanke på vad han åstadkom förra året med yamahan!

Ännu en gissning är att Lorenzo faktiskt alltid lägger mest varv kan vara ett litet bevis på att han har svårare att hitta exakt rätt!

Vi snackar ju faktist om den absoluta toppen så samtliga är antagligen enastående förare och utvecklare men skillnaderna är fortfarande utslagsgivande!
 
Och Rossi satte ju ribban bra med at vara snabbast i årets första testhelg som var i helgen med Stoner som 2a, Lorenzo 3a, o Dovi 4a
 
Rossi med erfarenhet från samtliga modeller sedan man bytte från 500cc bör vara en av de främsta utvecklarna med tanke på hans meriter! Det är inte det minsta konstigt att han inte vill dela med sig till Jorge och bör inte heller göra detta då det är hans främsta konkurrent!

Tycker även det kan vara lite av en björntjänst då Lorenzo antagligen kommer vara försteförare i något team framöver och således ansvarig för att leda utvecklingen själv utan att luta sig på Rossi!

Om man får gissa lite så förutom budget så tror jag att det är Rossi och Stoners utvecklingsförmåga som gör dem lite bättre än ffa Pedrosa! Här är ju faktist Spies ganska intressant med tanke på vad han åstadkom förra året med yamahan!

Ännu en gissning är att Lorenzo faktiskt alltid lägger mest varv kan vara ett litet bevis på att han har svårare att hitta exakt rätt!

Vi snackar ju faktist om den absoluta toppen så samtliga är antagligen enastående förare och utvecklare men skillnaderna är fortfarande utslagsgivande!
Fast jag tror inte Rossi tänker mycket på att de tidigare skulle ha gjort Lorenzo en bjönrtjänst. Han ser om sitt hus och gör vad han kan för att begränsa Lorenzos möjligheter att vinna.
 
Fast jag tror inte Rossi tänker mycket på att de tidigare skulle ha gjort Lorenzo en bjönrtjänst. Han ser om sitt hus och gör vad han kan för att begränsa Lorenzos möjligheter att vinna.

Absolut så är Rossis ståndpunkt den du skriver !Jag menade mer att Lorenzo borde försöka att utveckla sin hoj helt själv på eget initiativ då det enligt mig borde löna sig i längden!

Ok om du utvecklar tillsammans men jag får känslan av att Rossi fixar biffen och inte får något tillbaka! Det är således ett förhållande där bara en tjänar på det vilket Rossi fullt förståeligt inte gillar!
 
Absolut så är Rossis ståndpunkt den du skriver !Jag menade mer att Lorenzo borde försöka att utveckla sin hoj helt själv på eget initiativ då det enligt mig borde löna sig i längden!

Ok om du utvecklar tillsammans men jag får känslan av att Rossi fixar biffen och inte får något tillbaka! Det är således ett förhållande där bara en tjänar på det vilket Rossi fullt förståeligt inte gillar!
Inte meningen att lägag orden i din mun på det viset.
Visst borde Lorenzo börja utäka sitt inflytande men det är nog inte så lätt med Rossi som teamkompis och med den status han har hos Yamaha.
 
Man kan ju tycka att detta borde gynna Rossi. Dock hade Lorenzo lättare att hitta inställningar snabbt förra året. Men eftersom det väl rimligen ej endast handlar om inställningar för viss bana, utan också om utveckling av hojen under säsongen, ligger det närmast till hands att tro att Rossi är den som krävt detta, och därmed räknar han med att vinna på det. Sepangtestet talar ju knappast i annan riktning heller.
 
Man kan ju tycka att detta borde gynna Rossi. Dock hade Lorenzo lättare att hitta inställningar snabbt förra året. Men eftersom det väl rimligen ej endast handlar om inställningar för viss bana, utan också om utveckling av hojen under säsongen, ligger det närmast till hands att tro att Rossi är den som krävt detta, och därmed räknar han med att vinna på det. Sepangtestet talar ju knappast i annan riktning heller.

Sepangtestet kanske också speglar lite på varför lorenzo förra året hade relativt lätt att hitta en bra inställning - då han hade full tillgång till rossis inställningar, om du dessa två har relativt lika preferenser i inställningarna.
 
JBs tankar om det hela, inga nyheter direkt.

“I think Jorge has expressed a view that he'd like to develop the bike in his own direction.

"Don’t get me wrong, he's very fast on Valentino's bike, but I think this is a positive thing.

"The information will still go back to the engineering group and come back through that direction rather than us being linked on the server to their information so we can compare every session, which we don't do anyway.

"I don't think it will change anything at all. It's a positive step for Jorge to perhaps stand more on his own but in all fairness I don't know how much they looked at our information.

"Probably not at all because their setting was never the same. I've been in MotoGP for 30 years and I've never seen anybody benefit by looking at somebody else's data.

"I think the rider to a degree wants to protect what they consider to be their own work, which is the setting up of their own bike. If it was a worry for Yamaha they wouldn't do it and I think it is a good way for Jorge to stand up on his own.”

And Burgess joked: “Maybe the old boy (Rossi) might have to look more than he thought he did.”
 
IL_MURO_2010_Ruggeri.jpg
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top