Informationsmöte/fest på ERF6 Anderstorp

Var sugen på att köra i ERF ev. med ett par stycken nästa år.. men då sket det sig... :rolleyes:
Ja, hoppas ni får kul iallafall...

samuel w skrev:
2506714 Man kan ju tycka att team med enbart A-förare borde automatiskt kvalificera sig till A-klassen, det är väl ingen som blir lyckligare av något annat?

Jo det vore iof rätt naturligt, det går nog att komma in i A serien om man har ett potentiellt vinnarlag, men man måste komma ihåg att det inte hjälper att ha snabba elitförare om det strular i depån med hjulbyten och tankningar.

För att komma högt upp i tabellen krävs det att hela teamet är i synk.

Last edited:
Perfekt med b-race på lördagen. Då kan man ju anmäla ett team i Erf-b och få en massa träning inför a-racet på söndagen. Jag har saknat träning inför race så det här blir ju perfekt.:tummenupp

Däremot kan det bli problem med att få in nya namkunniga team om dom måste köra erf-b ett år först. Det är väl in te syftet att stänga ute snabba lag. Syftet va väl att det skulle bli bättre för alla (lag som inte kvalade in skulle få en möjlighet att köra race).

Last edited:
Preppen skrev:
2512687 Perfekt med b-race på lördagen. Då kan man ju anmäla ett team i Erf-b och få en massa träning inför a-racet på söndagen. Jag har saknat träning inför race så det här blir ju perfekt.:tummenupp

...förutom att A-racet går på lördag och B på söndag...

Preppen skrev:
2512687 Perfekt med b-race på lördagen. Då kan man ju anmäla ett team i Erf-b och få en massa träning inför a-racet på söndagen. Jag har saknat träning inför race så det här blir ju perfekt.:tummenupp

Däremot kan det bli problem med att få in nya namkunniga team om dom måste köra erf-b ett år först. Det är väl in te syftet att stänga ute snabba lag. Syftet va väl att det skulle bli bättre för alla (lag som inte kvalade in skulle få en möjlighet att köra race).

Naturligtvis är inte syftet att utestänga någon. Men några tycks missuppfatta hur man lyckas i "Endurance". Vi har sett många team med hypersnabba förare som kör längre pass än dom är vana vid. Under deras timmelånga pass så ligger dom på 101% förmåga hele tiden, och då är det stensäkert att han får ett "hoppsan"-ögonblick och ligger ute i gruset. Då hjälper det inte att ha varit supersnabb. Bäst är naturligtvis att vara 99% supersnabb och kunna hålla sig på rätt sida av 100% hela sitt pass.

Därför betyder det inte att ett nytt team med hypersnabba förare kan klare sig i 6 timmar. Prova det innan man klagar att man inte får starta i a-serien. 6-timmar är krävande på ett annat sätt än 15 varv.

Å andra sidan så kan en kille som kör 99% i 6 timmar inte automatiskt klara 101% i 15 varv. Det är inte samma sak.

Hoppas ovanstående ger lite mening.

/Kris
(88% långsam farbror)

Preppen skrev:
2512687

Nåja. Ett annat syfte med att ha A och B serie är att flera ska kunna köra. Flera banor tillåter höst 40 cyklar på banan, och då får många åka hem eller strunta i att anmäla sig. Med två serier så kan 2 x 40 team deltaga. Det är huvudsyftet med två serier. I år fick många team ge upp, och i 2007 får flera köra. Det är det enkla sytet.

Det är heller inget mästerskap, det är "For Fun" så det kanske inte är superviktigt hur man kommer i a eller b serien. Har teamet snabba förare som inte somnar i långa körpass, och man kan enas och hålla ihop teamet över längre tid, så hamnar man i a-serien förr eller senare.

Om man kör 101% snabbt och ofta ute i gruset, och om man bildar och upplöser team stup i kvarten så ska man kanske inte köra i a-serien. Sådana team finns många, men bara 40 platser. Hur ska man välja? Då är det väl bra med en extra serie så att alla får köra... "For Fun".

.

Kris955 skrev:
2513002 Nåja. Ett annat syfte med att ha A och B serie är att flera ska kunna köra. Flera banor tillåter högst 40 cyklar på banan, och då får många åka hem eller strunta i att anmäla sig. Med två serier så kan 2 x 40 team deltaga. Det är huvudsyftet med två serier. I år fick många team ge upp, och i 2007 får flera köra. Det är det enkla syftet.
Ja så uppfattade jag oxo att Brånalt sa på mötet, sen är det precis som du skriver att 3 snabba sprintförare som försöker lägga samma varvtider som dom gör på ett 20 minuterslopp under ett ERF kör slut på både sig själva, däcken samt mekanikerna.

För att tjäna in ett hjulbyte på en standard racehoj utan snabbfästen så får man köra som satan nästa stint och då sliter man däcken ännu fortare, moment 22 kallas det.

till de två föregående talarna,,
det ni skriver är ingen större nyhet för de allra flesta, snarare ingen nyhet alls för alla.

R2 skrev:
2513274 till de två föregående talarna,,
det ni skriver är ingen större nyhet för de allra flesta, snarare ingen nyhet alls för alla.
Iof men alla var ju inte på mötet och många som funderar på att köra 2007 kan ha nytta av denna informationen.

(Du är alltid så j-a neggo)

R2 skrev:

Varför stupar då folk som käglor (Mantorp)? Om alla vet att man vinner på att hålla sig på banan och inte i sandfållor och depå.:confused:

Hmm.... bra fråga. Svaret är nog densamma som på frågan: Varför vurpade du på SM i Anderstorp... :mattias

Men visst, jag blev själv offer för en hetsig kille som bara SKULLE om innan chikanen på Mantorp.:kulspruta
Dom flesta respekterar att det inte är ett sprint race och ger gott om plats vid omkörningar, men visst händer det att man blir omkörd av hetsporrar.

Vi har råkat ut för 3 incidenter som inte borde ha skett. (dåligt planerad omkörning m.m)
Alla 3 kom från Team som kör enstaka ERF, med riktigt duktiga sprint-killar.

Jag tänkte först köra B-ERF till nästa år, då jag inte är riktigt så snabb som jag skulle vilja vara...
Men med samma team som kör hela serien.... kanske det är säkrare att vara kvar i A-serien trots att vi aldrig kommer att slåss om pallplatserna.

Tur att det är en LÅÅÅNG kall vinter att fundera på...

//
Benny

Flatslide skrev:
2513828 Varför stupar då folk som käglor (Mantorp)? Om alla vet att man vinner på att hålla sig på banan och inte i sandfållor och depå.:confused:

Flatslide skrev:
2513828 Varför stupar då folk som käglor (Mantorp)? Om alla vet att man vinner på att hålla sig på banan och inte i sandfållor och depå.:confused:
R2 är är nog lite sur för att vi påpekar detta med tanke på att han bara brukar köra ett par varv på första ERF:et innan han dyker i bollhavet.

Som sagt det som låter så självklart och enkelt är i verkligheten ganska svårt.

:tungan

R2 skrev:

Ja just det. Du har helt rätt!!! Alla borde veta det. Men vet alla det?

Snabba nissar kör fortfarande av banan hela tiden och drar ibland andra med sig. Sedan det med att serien är upppdelad i två till 2007 och att det är för att så många som möjligt ska få åka, tycks också vara ointressant för några hetsporrar som absolut vill köra i a-serien och slåss om pallplatser efter 6 timmars körning. Trots att dessa (få?) hetsporrar tappar omdömmet efter 15 varv.

Jo, många vet. Men vet alla? Eller... vet dom flesta?

Jag själv är bara en långsam rookie i ERF. Så jag lysnade länge innan vi startade. Sedan såg jag själv att några krashar och tappar placeringar i onödan. Och såg själv att många team som vill köra inte får plats och ger upp och kör hem. Därför tycker jag att två ERF serier är bra, och att det inte spelar någon större roll vilken man ska köra. Flera team får 6 timmar kul i 2007, och det finns många chanser att krasha om man vill. Så hur uppdelningen är gjord är inte viktigt, teamet ska nog finna sin plats i serien om teamet håller ihop länge nog. Om man bara deltager ett par tävlingar i en säsong så gör det väl inget att man kör i ERF-b? Kan man inte ha kul ändå? Racing "For Fun" hette det visst. Det är ju inte en karriär serie.

/Kris

För att undgå tjafset "jag vill köra a-serien" så kanske man kunde dela upp serien i syd och norr. Södra gruppen kör på banor i sydsverige och norra gruppen kör på mera nordliga banor. Så är det bara två serier och flera kan deltaga. Så är den ena inte finare än den andra. :)

Om inte, så kan vi väl ta det med a och b serie, men utan att tjafsa på arrangörerna. Går inte hitta perfekta regler som funkar 100% för alla önskemål. Kan man inte vara glad att det nu finna plats till alla? Eller i vart fall till flera?

Kris

Klart du ska köra A-serien Benny, vem ska vi annars ha ljugarbänk med :pannkyss
Team Kolboda RACING #16 är i alla fall redo för A-serien, och vi skäms inte det minsta för den platsen :arsele . Vi planerar redan inför nästa år, säsongen slutade i dur för oss och vi ser fram emot nästa år.
Jag applåderar Brånalts upplägg och det hade jag gjort även om vi hade fått köra B-serien, detta är det mest rättvisa förslaget, 100% rättvisa är omöjlig.

RR:Benny skrev:
2514017 Hmm.... bra fråga. Svaret är nog densamma som på frågan: Varför vurpade du på SM i Anderstorp... :mattias

Men visst, jag blev själv offer för en hetsig kille som bara SKULLE om innan chikanen på Mantorp.:kulspruta
Dom flesta respekterar att det inte är ett sprint race och ger gott om plats vid omkörningar, men visst händer det att man blir omkörd av hetsporrar.

Vi har råkat ut för 3 incidenter som inte borde ha skett. (dåligt planerad omkörning m.m)
Alla 3 kom från Team som kör enstaka ERF, med riktigt duktiga sprint-killar.

Jag tänkte först köra B-ERF till nästa år, då jag inte är riktigt så snabb som jag skulle vilja vara...
Men med samma team som kör hela serien.... kanske det är säkrare att vara kvar i A-serien trots att vi aldrig kommer att slåss om pallplatserna.

Tur att det är en LÅÅÅNG kall vinter att fundera på...

//
Benny

GSXR1100R skrev:
2514134 R2 är är nog lite sur för att vi påpekar detta med tanke på att han bara brukar köra ett par varv på första ERF:et innan han dyker i bollhavet.

Som sagt det som låter så självklart och enkelt är i verkligheten ganska svårt.

:tungan
brukar?
två vurpor i ERF på tre år, en pga av mekanikerslarv och en för att jag pressade gränsen, vilket man gör när pallen är målet, 99 av 100gånger håller det.
jag står för min vurpa i våras.

----------------------------------------------------

som sagt, de flesta vet och de tar en medveten risk.
är det nånn som kör vårdslöst och tar med sig andra i fallet så har han ju inte i erf eller nånn annan serie att göra.

jag har gjort hundratals omkörningar med mkt liten marginal utan att för den saken ha äventyrat en medtävlare.

a och b uppdelningen är kanonbra, inte motsattsen jag menar.
jag tycker att teamnamnsägar statusen inte är ett vettigt kriterie för att automatiskt få köra i A.

Kris955 skrev:
2514200 Ja just det. Du har helt rätt!!! Alla borde veta det. Men vet alla det?

Snabba nissar kör fortfarande av banan hela tiden och drar ibland andra med sig. Sedan det med att serien är upppdelad i två till 2007 och att det är för att så många som möjligt ska få åka, tycks också vara ointressant för några hetsporrar som absolut vill köra i a-serien och slåss om pallplatser efter 6 timmars körning. Trots att dessa (få?) hetsporrar tappar omdömmet efter 15 varv.

Jo, många vet. Men vet alla? Eller... vet dom flesta?

Jag själv är bara en långsam rookie i ERF. Så jag lysnade länge innan vi startade. Sedan såg jag själv att några krashar och tappar placeringar i onödan. Och såg själv att många team som vill köra inte får plats och ger upp och kör hem. Därför tycker jag att två ERF serier är bra, och att det inte spelar någon större roll vilken man ska köra. Flera team får 6 timmar kul i 2007, och det finns många chanser att krasha om man vill. Så hur uppdelningen är gjord är inte viktigt, teamet ska nog finna sin plats i serien om teamet håller ihop länge nog. Om man bara deltager ett par tävlingar i en säsong så gör det väl inget att man kör i ERF-b? Kan man inte ha kul ändå? Racing "For Fun" hette det visst. Det är ju inte en karriär serie.

/Kris

Last edited:
Ballou skrev:
2514346 Klart du ska köra A-serien Benny, Team Kolboda RACING #16 är i alla fall redo för A-serien

Som sagt... en lång kall vinter att fundera på.
Tror det beror på upplägget med förare nästa säsong.
Jag håller på att byta årets hoj mot en 600cc sprinthoj, å killarna i teamet vill inte köra med Gammelgixxern (k2:a).
Så det beror på vilka nya killar man kan få in i teamet.

Flatslide skrev:
2514324 Det var SPRINTrace då lever man efter "do or die" principen :argpådato

hehe... å den gången dödde du då?
Visst har du rätt.... Ett sprintrace är mycket mer aggresivare.
En eloge för Kolboda gänget som höll sig på hjulen hela ERF serien.:bow
Bra kört, OM vi nu ställer upp i A-serien ..... har jag ETT mål...

Guess what?
//
Benny

Last edited by a moderator:
GSXR1100R skrev:
2513326 Iof men alla var ju inte på mötet och många som funderar på att köra 2007 kan ha nytta av denna informationen.

Kan bara hålla med, jag vet inte ett skit om vad som händer i ERF serien. Jag skall köra nästa år, då är det ganska bra att veta i god tid vad man skall ställa in sig på.

Mvh//ZS

Back