Informationsmöte/fest på ERF6 Anderstorp

40 team från årets serie är på tok för mycket. De team som kom typ 38a i år kan ju vara hur kassa som helst. Näh, ta topp 15-20 och seeda in resten av teamen. Tror det skulle gå att komma överens mellan team och dom som bestämmer om man bara har en öppen dialog!

Don Quixote skrev:
2515471 40 team från årets serie är på tok för mycket. De team som kom typ 38a i år kan ju vara hur kassa som helst. Näh, ta topp 15-20 och seeda in resten av teamen. Tror det skulle gå att komma överens mellan team och dom som bestämmer om man bara har en öppen dialog!

Håller med!
40 fasta team i a-serien gör att snabba team tex årets totalsegrare (Hagheim), skulle med dom nya reglerna ha kört b-serien i år.
Jag tror det är fler team med snabba förare som aldrig kommer till start om dom första året ska köra b-serie.
Sen är det ju så att om man tittar på startfällten så blir det ca 10 team till start i b-racen vilket inte är så kul.
Nu hoppas jag att man kan lösa detta på något sätt,alla ska få köra och ha kul (självklart). Men man ska nog tänka två ggr. innan man bestämmer något definitift.

Preppen skrev:
2515503 Håller med!
Sen är det ju så att om man tittar på startfällten så blir det ca 10 team till start i b-racen vilket inte är så kul.
Nu hoppas jag att man kan lösa detta på något sätt,alla ska få köra och ha kul (självklart). Men man ska nog tänka två ggr. innan man bestämmer något definitift.

Många team gav upp efter Falkenberg efter att flera team blev utkvalade. Därför kom färre team till start resten av året. Iden med uppdelning i två serier är att flera ska få köra. Då borde det inte vara problem för team att anmäla sig och deltaga om det är säkert att dom får köra. Därför blir det nog mer är 10 team till b-serien. Vi får se hur det blir. Jag vill hellre se det positiva än problemer. Gnäll leder sällan till något gott, men positiv inställning och aktivitet leder ofta till något kul.

/Kris

Kris955 skrev:
2515678 Många team gav upp efter Falkenberg efter att flera team blev utkvalade. Därför kom färre team till start resten av året. Iden med uppdelning i två serier är att flera ska få köra. Då borde det inte vara problem för team att anmäla sig och deltaga om det är säkert att dom får köra. Därför blir det nog mer är 10 team till b-serien. Vi får se hur det blir. Jag vill hellre se det positiva än problemer. Gnäll leder sällan till något gott, men positiv inställning och aktivitet leder ofta till något kul.

/Kris
Men fatta att det jag med flera säger inte är motvalls eller gnäll,
läs om vad DQ och preppen skrev, ett nytt Hagheim nästa år i B serien, är det en bra lösning tycker du?

åter igen, jag tycker uppdelningen är kanon.
men att kattegoriskt gå på teamnamn från i år för att avgöra om man platsar i A, det är helt snett.

Don Quixote skrev:
2515471 40 team från årets serie är på tok för mycket. De team som kom typ 38a i år kan ju vara hur kassa som helst. Näh, ta topp 15-20 och seeda in resten av teamen. Tror det skulle gå att komma överens mellan team och dom som bestämmer om man bara har en öppen dialog!
Hmmm om man kikar i serietabellen http://www.erf.nu/Tabell/index.asp?S=4 så ser man att endast topp 18 har tagit mer än start/målgångspoäng, övriga team har i princip "endast" startat samt tagit målflagg.

Vi har två 16:de platser som bäst i år d.v.s inga "riktiga" poäng.

Frågan är om vi då platsar i A-serien, vi kör ju bara for fun?

I teorin kan man få 11 ggr 6 poäng på en säsong och bli uppklassad till A-serien med 66 p även om man kommer toksist i alla race.

Nu tror jag iof inte att alla 40 team kommer att säga ja till Brånalts inbjudan till A-serien och det innebär utrymme för potentiella topplag med mera seriös satsning.

Poängsystemet ska iof ändras så att det blir mer poäng för ettan färre för tvåan osv.

Last edited:
R2 skrev:
2515785 Men fatta att det jag med flera säger inte är motvalls eller gnäll,
läs om vad DQ och preppen skrev, ett nytt Hagheim nästa år i B serien, är det en bra lösning tycker du?

åter igen, jag tycker uppdelningen är kanon.
men att kattegoriskt gå på teamnamn från i år för att avgöra om man platsar i A, det är helt snett.

Hur ska man på förhand veta om ett nytt team blir som Hagheim, eller blir ett team med snabba hetsporrar som krashar i varje race?

Jag tyckte att Brånalt var lite luddig i sin definition av "gammalt" team. Samma namn om möjligt, och med teamchef eller ett par gamla förare. Han sa själv att det inte är 100% fastlagt och får nog diskuteras i några fall. Tycker det verkar rätt flexibelt. Han nämnde också "wild cards". Själv tror jag att det nog finns en seedninig möjlighet för "giva" vinnare. Men lite regler finns i alla fall, för att avhålla alla tomtar att ansöka til a-serien. Vad vet jag.

Som sagt svårt med 100% rättvisa regler. Lite flexibilitet är nog inbyggt om man lyssnade med det örat.

Inget är gratis. En stor serie gör att alla inte får köra. Två serier gör att några (förhoppningsvis få) kör i fel serie. Vad är värst?

/Kris

Att gå på namn är direkt korkat. Det måste vara startnummer! Det finns ju snabba team som har sponsornsnamn, om dom byter sponsor hamnar dom i B-gruppen då?
Det är ingen som gnäller! men man måste spåna lite på möjligheten att namn kunninga team går direkt till a-gruppen.
Om någon är orolig att snabba förare ska ramla så annmäl teamet i b-gruppen så är problemt löst.

Preppen skrev:
2516086 Att gå på namn är direkt korkat. Det måste vara startnummer! Det finns ju snabba team som har sponsornsnamn, om dom byter sponsor hamnar dom i B-gruppen då?
Enligt vad Hans sa på mötet så får man titta på den biten, vilka som varit i teamet innan om man nu gjort ett namnbyte pga sponsorbyte dvs man hamnar inte i B av den anledningen.

Kris955 skrev:
2515909
Inget är gratis. En stor serie gör att alla inte får köra. Två serier gör att några (förhoppningsvis få) kör i fel serie. Vad är värst?

/Kris

Tror att Brånalt fixar en lösning som passar de flesta, alla kommer inte att vara nöjda.

Med 2 serier kommer iaf jag att kunna köra de ERF-lopp som jag vill köra, och det passar mig väldigt bra:) !

Preppen skrev:
2516086
Om någon är orolig att snabba förare ska ramla så annmäl teamet i b-gruppen så är problemt löst.
Tveksamt om det kommer att vurpas mer eller mindre i A resp. B grupp, men en sak är säker, det har varit rekordmånga vurpor i år och några är säkert orsakade av den stora temposkillnaden mellan rookies & elit.

Säkrare omkörningar blir det iaf med två olika serier, A-klassen slipper att varva samma vingelpellar 30 ggr på sex timmar.

Varvningar är vanligtvis inga problem om bara alla håller sina spårval, men det blir lite fel ibland och då blir det tight.

GSXR1100R skrev:
2515831
Poängsystemet ska iof ändras så att det blir mer poäng för ettan färre för tvåan osv.

Jag skickade in förljande förslag till Hasse.

Poängen borde delas ut till fler än top 15, annars tappar man lite av moroten om man ligger på 20-23 plats med 1 timme kvar.
Det blir även svårare att hamna bra i slutlistan med idel 11:or...

Svartflagg
Vi tycker det borde bli ännu hårdare på omkörning under gulflagg samt vid bränsle spill.
Kanske borde det summeras på hemsidan vilka team som blivit drabbade av svartflagg, hur länge och varför?
(inte för att peka ut enskillda förare, men då ser alla hur många och varför.. som drabbas)

Som det är nu, pratas det hejvilt om vem som gjorde vad... och varför dom inte blir bestraffade.
(trots att man inte vet om dom blivit det eller ej)

Poäng 2007
Det togs upp lördag kväll.... Större poäng skillnad för 1-2-3 osv, men även poäng-utdelning till 20:e eller 25:e plats.
Vi som ligger i mitten saknar en morot om vi inte har topp 15 då det närmar sig slutet.

Vi tycker att det skulle ge mer, om det såg ut ungefär som nedan:
(Ej medräknat start & mål poäng)

Dvs. Dom 3 första teamen får 5 poäng mer per placering, därefter 2 poäng till placering 10,
för att sedan ge 1 poäng mer per placering tom 25:e plats. (alt: poäng till 20:e plats)

1:a 45
2:a 40
3:a 35
4:a 30
5:a 28
6:a 26
7:a 24
8:a 22
9:a 20
10:18
11:16
12:15
13:14
14:13
15:12
16:11
17:10
18:9
19:8
20:7
21:6
22:5
23:4
24:3
25:2
26:1
27:1
28:1
osv.

RR:Benny skrev:
2516578[Förslag till poängberäkning]

Jag satt nyss och spånade på ett förslag, men jag kan lägga ner det nu - ditt var i princip identiskt! :tummenupp

Istället för stop-and-go för omkörning under gulflagg kunde man göra poängavdrag. Jag tror att det skulle få de snabbaste teamen att tänka en gång till...

2516578
Dvs. Dom 3 första teamen får 5 poäng mer per placering, därefter 2 poäng till placering 10,
för att sedan ge 1 poäng mer per placering tom 25:e plats. (alt: poäng till 20:e plats)

1:a 45
2:a 40
3:a 35
4:a 30

osv.
Verkar ju vettigt, speciellt för oss som krigar runt 16-30 plats:tummenupp

Det var det jag kände.... Vi har 2st 11:e platser iår....
OJJ!! va mycket roligare det var sista timmarna. Alla höll koll på varvtider, andra teams tank & däckbyten. Spekulationer till höger & vänster...

Sedan har vi en 16:e och en 17:e plats. Där det var många varv ner till poäng-plats.... Då var det inte alls samma elektriska stämmning.

Vad tycker ni om tanken att lägga ut på hemsidan vem som fått svartflagg & varför ?
//
Benny

GSXR1100R skrev:
2516731 Verkar ju vettigt, speciellt för oss som krigar runt 16-30 plats:tummenupp

2516800 Det var det jag kände.... Vi har 2st 11:e platser iår....
OJJ!! va mycket roligare det var sista timmarna. Alla höll koll på varvtider, andra teams tank & däckbyten. Spekulationer till höger & vänster...

Sedan har vi en 16:e och en 17:e plats. Där det var många varv ner till poäng-plats.... Då var det inte alls samma elektriska stämmning.

Vad tycker ni om tanken att lägga ut på hemsidan vem som fått svartflagg & varför ?
//
Benny

Bra ide med poäng.

Också bra ide med svartfalgg. Tycker för många kör om under gulfalgg som det är idag. Tror inte funktionärerna rapporterar in allt.

Kris955 skrev:
2516859 Bra ide med poäng.

Också bra ide med svartfalgg. Tycker för många kör om under gulfalgg som det är idag. Tror inte funktionärerna rapporterar in allt.

När vi stannade & tankade på väg hem träffade vi några andra från racet.... Genast startade snacket om vem som kört om under gulflagg.

Jag blev själv omkörd (på ett säkert sätt) av samma topteam 2ggr under gulflagg och har ingen aning om dom fick nått straff för detta.

Finns det någon som har koll på hur många svartflagg det är under ett race?
I så fall.... För vad, vilka & hur länge?

Jag hörde om en missad svartflagg på Falkenberg som resulterade i 15min straff. Men som sagt... Rykten kanske inte alltid stämmer.
//
Benny

a og b team mitt forslag

Større poengskala 45 til 1 poeng veldig bra.
Blir det eit bra team som kan vise til ein seriøs satsing,Legge inn søknad til Hans brånhalt.Eg trur aldri alle a team vil takke ja og da er det plass til desse.Samt at de beste teama i b får wildcard i a.Det kjem an på hvilken ambisjonar man har.Hugs en del team kjører for F og ikkje resultat.Vi kjører og for F men ville prøve å ta topp 5 sammenlagt og det klarte vi.Den dagen det ikkje er morro lenger sluttar eg.Hugs teamet på 40 plass har det like f som dei som vinner.Det viktigaste i serien er å beholde F en.Toppteam med raske førere er ofte ikkje nokon hjelp.Dei blir overseriøse fokuserar kun på å vinne dette blir eit stressmoment og det endar med at de gjer feil.Viss man ikkje har Fun og fair play vinner man ingen Ting.

Mvh
Hallvard

Hagheim Motor skrev:
2518664 Større poengskala 45 til 1 poeng veldig bra.
Blir det eit bra team som kan vise til ein seriøs satsing,Legge inn søknad til Hans brånhalt.Eg trur aldri alle a team vil takke ja og da er det plass til desse.Samt at de beste teama i b får wildcard i a.Det kjem an på hvilken ambisjonar man har.Hugs en del team kjører for F og ikkje resultat.Vi kjører og for F men ville prøve å ta topp 5 sammenlagt og det klarte vi.Den dagen det ikkje er morro lenger sluttar eg.Hugs teamet på 40 plass har det like f som dei som vinner.Det viktigaste i serien er å beholde F en.Toppteam med raske førere er ofte ikkje nokon hjelp.Dei blir overseriøse fokuserar kun på å vinne dette blir eit stressmoment og det endar med at de gjer feil.Viss man ikkje har Fun og fair play vinner man ingen Ting.

Mvh
Hallvard

Tak Hallvard og Hagheimn. Det trængte vi til at høre.
Og... tillykke med sejren. Godt når hyggelige gutter vinder.

Back