till topic.
När min mor var 48 var hon tvungen att operera bort äggledarna för att det var en stor risk att hon skulle få cancer. Jag kommer inte ihåg vad ingreppet heter men den är ganska vanlig för kvinnor i den åldern och ganska riskfri. Hon är idag 50 (jo båda mina föräldrar är unga) och mår hur bra som helst, hon slipper mens och humörsvägningar och om jag kommer ihåg rätt så kommer hon slippa klimakteriet oxå.
Jag tror du missade något där........
Att plocka bort äggledarna har absolut inget med mens och humörssvängningar att göra. Mens= livmodern ömsar skinn (ja jag vet att det inte är korrekt men en bra analogi) och det styrs av hormoner utsöndrade av äggstockarna.
Plockar du bort äggstockarna slipper du iof mensen men i gengäld är du de facto i klimakteriet och vanligen ger man hormonsubstitution till dessa kvinnor. Har du äggstockarna kvar har du mens fram tills naturligt klimakterie inträffar.
Enda kombinationen som skulle uppnå det du skrivit vore att plocka bort äggledare och livmoder, då har du kvar hormonerna men där finns inget som kan blöda. Humörsvängningar och klimakterie har du dock kvar.