Info om sterilisering tack!

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
Jag har funderingar på att sterilisera mig, av olika anledningar!
har bara läst lite löst på nätet hur ingreppet går till men där stod inte så mycket mer. är ju vanligast att männen gör en vasektomi!

någon här inne på detta mångsidiga forum som har någon info?
det jag mest undrar över är om man fortfarande kommer att ha den där helvetiska veckan en gång i månaden!

Pris på ingreppet??

anledningen till varför jag funderar är för att jag inte vill ha barn och för att p-medel är negativt för min kropp på olika sätt.

Nu är ju inte detta vad du vill ha som svar direkt, men jag måste ändå...

För det första hade jag nog rådfrågat en läkare istället för SH. Inte för att jag tvivlar på att här finns folk med koll, men det är ju inte det lilla obetydliga ingreppet vi snackar om.

För det andra hade jag nog funderat välddigt hårt och länge på om det verkligen är en bra idé när du är så ung. Förutsättningar förändras och vem vet, du kanske vill ha barn om 5-10 år. Vet att den förra tråden om huruvida man vill ha barn spårade ur fullständigt, men det måste ju nämnas.

Men lycka till, hur det än blir :)

Inget svar på din fråga, men du kanske skulle frysa in en äggförpackning först? Nu vet jag inte om man kan göra sånt, det enda jag vet är att man kan aldrig vara helt säker. Då menar jag att du trots allt kanske ångrar dig om 10-20 år. Då vore det jäkligt surt...
Annars borde det vara som hos katterna :D Min katt opererades för 4 veckor sedan, hon löper inte och är inte alls lika konstig som tidigare. De tog äggstockarna och livmoder och massa annat som var infekterat, hos en människa kanske man bara knipsar äggstockarna?

Edit/ Jag kände mig snäll idag så jag googlade åt dig: http://netdoktor.passagen.se/?lngItemID=3456

Edit nr2/ Fortfarande mens :(

jo jag hade ju tänkt gå och fråga en läkare men först ha lite kött på benen innan jag beställer till för rådgivning. det kanske visar sig att jag efter lite hemmastudier inte vill längre ju :)

kanske är sh:s märkligaste fråga! vad vinner man?? :D

tror man kan frysa in ägg om man nu skulle ångra sig...

hehe om det är som på katter....får man en sån fin plastkrage sen?? :confused: :D

Inget svar på din fråga, men du kanske skulle frysa in en äggförpackning först? Nu vet jag inte om man kan göra sånt, det enda jag vet är att man kan aldrig vara helt säker. Då menar jag att du trots allt kanske ångrar dig om 10-20 år. Då vore det jäkligt surt...
Annars borde det vara som hos katterna :D Min katt opererades för 4 veckor sedan, hon löper inte och är inte alls lika konstig som tidigare. De tog äggstockarna och livmoder och massa annat som var infekterat, hos en människa kanske man bara knipsar äggstockarna?

Edit/ Jag kände mig snäll idag så jag googlade åt dig: http://netdoktor.passagen.se/?lngItemID=3456

Edit nr2/ Fortfarande mens :(

jättebra sida du hittade!! tackar!! gav mycket info...
fuck! fortfarande mens wtf....

Last edited:
Det sker ingen förändring av din hormonproduktion, menstruation eller sexlust efter steriliseringen. Metoden är dock inte hundraprocentigt säker. Enstaka graviditeter förekommer varför det är viktigt att utföra ett graviditetstest även efter sterilisering om mensen uteblir

(från netdoktor)

tror man kan frysa in ägg om man nu skulle ångra sig...

hehe om det är som på katter....får man en sån fin plastkrage sen?? :confused: :D

Givetvis får de en fin plastkrage så att du inte skall börja bita i såret.......

Har du attityden att "om man nu ångrar sig" bör du nog tänka till mer än en gång extra, det är långt ifrån säkert att du kan bli gravid även om du planterar in befruktade ägg.

Givetvis får de en fin plastkrage så att du inte skall börja bita i såret.......

Har du attityden att "om man nu ångrar sig" bör du nog tänka till mer än en gång extra, det är långt ifrån säkert att du kan bli gravid även om du planterar in befruktade ägg.

Jippi plastkrage!!! :yoparty

nä jag har inte inställningen "ifall man nu ångrar sig". men det blir alltid ett sånt himla väsen här på sh när jag skriver att "jag vet" att jag inte vill ha barn. därför skrev jag så. och så använde jag ordet man. ifall man ångrar sig.... annars hade jag skrivit ifall jag ångrar mig.... :D pust det lät invecklat!

Är det bara killas som kan vända om processen?

nä det går tydligen på kvinnor också men det är ju som sagt inte säkert att man kan bli gravid ändå.

Last edited:
Som sagt, du kan ju ändra dig, å då lär du några ingreppet bittert! :fakta

Om du inte gillar gummi å piller, och tycker att brandmansutryckning är lite osäkert så kan jag tipsa om Persona! http://www.persona.org.uk/se/ Den säger till om det är safe eller inte, baserat på dina hormoner. Vi (eller ja, Polka då :rolleyes: ) kör sån, och det funkar klockrent! :tummenupp

Luggsprut är säkraste skyddet mot oönskad graviditet! :fakta
Nja, egentligen inte, eftersom det kan komma nån enstaka liten simmare i försatsen också :(

Last edited:
Jippi plastkrage!!! :yoparty

nä jag har inte inställningen "ifall man nu ångrar sig". men det blir alltid ett sånt himla väsen här på sh när jag skriver att "jag vet" att jag inte vill ha barn. därför skrev jag så. och så använde jag ordet man. ifall man ångrar sig.... annars hade jag skrivit ifall jag ångrar mig.... :D pust det lät invecklat!

Är du övertygad om att det är rätt beslut så boka tid hos husläkare/gynekolog, de skriver ut remiss och du kommer att få genomgå samtal med någon hjärnskrynklare innan du får OP beslut och tid.

Jag vet inte vad jag ska skriva men något måste man ju bara tycka om den här frågan.
Kanske din kille kunde knyta ihop istället då det är lättare att backa?

Vaere för fel på 2:an? Där får man inte barn vad jag vet...

Jag tänker inte skaffa fler barn, men jag tänker inte sterilisera mig för det. Som sagt tittar man 10 år tillbaka i tiden så hade man ju inte ett rätt när man siade om framtiden. Vem fan trodde de skulle sälja ketchup utan socker tex?

du är 26 och vill sterilisera dig? Är du helt säker på detta? Vad händer när du träffar mannen i ditt liv och han vill ha barn men du kan inte för att du har valt att sterilisera dig? Jag har ingen aning om vem du är, men sånna här livsförändrande beslut behöver tid att smälta. Om du inte gillar p-piller, sluta ta dem. Enkelt.

till topic.
När min mor var 48 var hon tvungen att operera bort äggledarna för att det var en stor risk att hon skulle få cancer. Jag kommer inte ihåg vad ingreppet heter men den är ganska vanlig för kvinnor i den åldern och ganska riskfri. Hon är idag 50 (jo båda mina föräldrar är unga) och mår hur bra som helst, hon slipper mens och humörsvägningar och om jag kommer ihåg rätt så kommer hon slippa klimakteriet oxå.

Vill du verkligen inte ha barn? Någonsin? Aldrig? Det går att adoptera, men frågar du mig är barn meningen med livet.

jo jag hade ju tänkt gå och fråga en läkare men först ha lite kött på benen innan jag beställer till för rådgivning. det kanske visar sig att jag efter lite hemmastudier inte vill längre ju :)

....
Varför fråga sådant här på SH, när det borde vara kvinnokliniken på närmaste sjukhus du borde fråga ?

Som sagt, du kan ju ändra dig, å då lär du några ingreppet bittert! :fakta

Om du inte gillar gummi å piller, och tycker att brandmansutryckning är lite osäkert så kan jag tipsa om Persona! http://www.persona.org.uk/se/ Den säger till om det är safe eller inte, baserat på dina hormoner. Vi (eller ja, Polka då :rolleyes: ) kör sån, och det funkar klockrent! :tummenupp

Nja, egentligen inte, eftersom det kan komma nån enstaka liten simmare i försatsen också :(

Alla som kan något om kroppen (hoppas jag förolämpar minst 154 pers nu :) ) vet att en kvinna bara kan bli gravid under ägglossning och har man koll på när man inte har ägglossning är det bara att köra.

Ps. Jag rekommenderar ALLA på hela planeten att se dokumentären The Human Body som är gjord av BBC.

Jag vet inte vad jag ska skriva men något måste man ju bara tycka om den här frågan.
Kanske din kille kunde knyta ihop istället då det är lättare att backa?

Alla kanske inte tar sitt förhållande på allvar.

Kanske pluggar lite extra på sidan om, så att säga.

:arsele

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back