Info om sterilisering tack!

Precis min tanke med. Två försök och man ger upp?

Hormonspiral??? Är inte en helt vanlig koppar bättre? Ingen hormonell påverkan på kroppen. Framförallt om man sitter som dej och pratar om inverkan på immunförsvaret. Fast å andra sidan så vet jag ju inget om din bakrund.

Vet du hur pissont det gör att sätta in en spiral, hur mycket man blöder varje månad (ca 10 dagar fors, 5 dagar så man klarar sig med en Libero modell tyngre) och att mensvärken därefter är inte att leka med? Jobbigt förklara för arbetsgivaren att man blir borta 3-5 dagar varje månad...

Och att hormonspiral innehåller hormoner, även om i rätt liten mån? Det finns säkerligen flera som jag som blir helt oregerliga pga diverse hormontillsatser. Inget alternativ med andra ord.

Det finns nog killar som inte har det så lätt alla gånger heller :näsblod

:va bara provat två stycken och du funderade på sterilisering?

Allmänt:
Hormonspiral ett alternativ som enligt FASS är "skyddseffekten av Mirena är jämförbar med sterilisering. Den är minst lika effektiv som den mest effektiva kopparspiralen och som p-piller" men som alla metoder så finns det risker och man får noggrannt överväga fördelar och nackdelar!

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19921023000069&DocTypeID=5

Fick en förfrågan i samband med en operation om jag ville ha det för att minska svår endometrios men valde att avvakta tills jag träffar min ordinarie läkare som kan göra en bättre bedömning om det påverkar mitt immunförsvar. Tre dagar var lite för kort tid för att besluta något så viktigt:näsblod

Hormonspiralen i fråga kostar ca 1000 kr.

har haft spiral men den fick jag ta ut pga otrolig smärta, långa blödningar och för att min sambo kände den när vi hade sex, inte bra.

Jag har tänkt på det här ett tag nu och jag vill inte heller ha barn med dig. Det jag funderar på är...alltså, du vill säkert inte ha barn med mig heller så...vi borde ju liksom...slå våra påsar ihop, kila stadigt, du vet...

Jag lovar att inte utveckla några djupare känslor eller vilja stadga mig med hus och sånt. Jag kan även tänka mig att vara "den andra mannen", inte samtidigt då men som ett litet sidoprojekt.

Vad säger du, ska vi slå till? Sätt ett kryss i valfritt alternativ.

JA [x]
NEJ [ ]
KANSKE [ ]

ja okay då! :D

Vet du hur pissont det gör att sätta in en spiral, hur mycket man blöder varje månad (ca 10 dagar fors, 5 dagar så man klarar sig med en Libero modell tyngre) och att mensvärken därefter är inte att leka med? Jobbigt förklara för arbetsgivaren att man blir borta 3-5 dagar varje månad...

Och att hormonspiral innehåller hormoner, även om i rätt liten mån? Det finns säkerligen flera som jag som blir helt oregerliga pga diverse hormontillsatser. Inget alternativ med andra ord.

:fakta jag var sekunder ifrån att svimma när de satte in den, utav smärta!! och smärta upp i det området är en helt annan smärta man kan få någon annanstans!

Precis min tanke med. Två försök och man ger upp?

Hormonspiral??? Är inte en helt vanlig koppar bättre? Ingen hormonell påverkan på kroppen. Framförallt om man sitter som dej och pratar om inverkan på immunförsvaret. Fast å andra sidan så vet jag ju inget om din bakrund.

två försök eftersom jag inte får lov att använda så många utav de p-medel som finns pga genrelaterade sjukdomar i min släkt.

Last edited:

Så är det ju egentligen inte för alla...
Jag har spiral och visst det gjorde ont att sätta in den (jag vägrade utan bedövning...) och jag kan ha mer mensvärk (nått som jag aldrig hade innan)...
Annars funkar den bra... Mens har jag inte mer än tidigare... Kanke tom mindre än innan...

Men så klart finns det folk som aldrig skulle kunna tänka sig att ha det pga biverkningarna som de får...

Kopparspiral skulle inte minska endometrios tvärtom så "ökar risken att drabbas av endometrios är att använda kopparspiral" http://www.apoteket.se/rd/d/5631
Som det står i texten kan det påverka de vita blodkropparna.

Det var nog fan dagens charmigaste...???? När vi nu ändå håller på, så tycker jag ändå att mina surt förvärvade skattepengar går till Britt, 46 som drabbats av bröstcancer istället för Johan, 19 som rejsat friskt med sin R1 och nu ligger med svåra inre blödningar. Eller Micke, 24 som blivit påkörd av ett fyllo istället för Gunvor, 59 och rökare sedan tidig tonår som nu behöver vård för KOL/lungcancer.

Tänk dig för. Vården är till för alla oavsett om du anser att ett ingrepp är nödvändigt eller ej.:huvet

Är du 12 år eller?
Det är väl lite skillnad mellan någon som råkad ut för en akut skada, oavsett orsak, jämfört med någon som inte orkar använda ett gummi när man knullar?
"Vården är till för alla" jodu, det är väl inte undra på att man får sitta i 18 timmar med benbrott i väntrummet då... :dummer
Men så blir det ju när varenda hypokondriker-kärring ska springa till vårdcentral och sjukhus så fort det kliar lite.

har haft spiral men den fick jag ta ut pga otrolig smärta, långa blödningar och för att min sambo kände den när vi hade sex, inte bra.

Hormonspiral och kopparspiral ger olika resultat.
Kopparspiralen ökar risken för riklig och långvarig mens.
Hormonspiraler innehåller i princip samma hormoner som P-stavar. Dvs dom gör att mensvärk och blödning minskar (försvinner för en del).
Dock är det mycket mer lokalt verkande än om man tillför gulkroppshormonet uppe i armen som med P-stavar. Så bieffekterna av en hormonspiral ska vara mycket mindre än bieffekterna av P-stav eller någon typ av piller. (Piller är sämst ur det perspektivet eftersom man måste överdosera för den mängd som förstörs vid passagen genom magsäcken)

Men sen är det ju grejen med att sätta in den. Jag har har ju såklart ingen personlig erfarenhet av det. En före detta flickvän till mig valde en sådan eftersom hon gick upp i vikt av piller och P-stavar. Det funkade toppenbra.

orkar inte läsa alla inlägg, men man kan sätta små klammers på äggledarna de hejdar äggen eller om det är simmarna som hejadas? Hur som helst så kan man operera ut dem igen om du skulle ångra dig. Värt att prova innan du bränner alla broar bakåt.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back