Info KTM 950

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Någon som har erfarenhet eller kunskap om KTM 950?
Kvalité, barnsjukdomar, något annat?
Skicka gärna länkar till info, forum, tester och annat som handlar om KTM950.

Last edited:
Klumpig, klen motor, hög som ett hus, relativt tung, stort luftmotstånd... vad det nåt mer du behövde veta?

berggren_martin skrev:
Klumpig, klen motor, hög som ett hus, relativt tung, stort luftmotstånd... vad det nåt mer du behövde veta?

Förmodligen skrämmande rolig på grusväg.

berggren_martin skrev:

Men förmodligen snabbare än din gixxer på en kurvig asfaltsväg eller vad tror du?

K-Micke skrev:
Men förmodligen snabbare än din gixxer på en kurvig asfaltsväg eller vad tror du?
Nja kanske, är inte 100. På grus däremot är det inget snack om saken. Men jag skulle hellre köpa en xt om jag var intresserad av den typen av körning.

berggren_martin skrev:

berggren_martin skrev:
Nja kanske, är inte 100. På grus däremot är det inget snack om saken. Men jag skulle hellre köpa en xt om jag var intresserad av den typen av körning.

Hahah herreguh, varför skriver du såna här inlägg?? Ja man köper en XT om man vill köra grus, för den är känd för att vara lätt och effektstark?? Ta reda på fakta innan du ger dig in i diskussionen.

berggren_martin skrev:

öhhh.....XT ???? det du går på det vill jag oxå ha! :tummenupp

Ok, jag överdrev väl lite, men fick fram poängen rätt bra tycker jag :)

Förresten, får bara positiva saker framföras om någon frågar efter åsikter och erfarenheter om ett visst fordon?

Alla kritik är välkommen, bra och dålig. Jag är ute efter en hoj som duger till längre turer också OCH är kul på grus och dåliga vägar. Så offroad-stånkorna går bort eftersom det blir för spartanskt. Även nya R1200GS är intressant för den väger nu bara 199kg torr och har ca 100hp. Tyvärr är den ännu dyrare än en KTM950. Sen finns väl inte mycket mer i det här segmentet. En Africa Twin har ju mycket klenare motor men är fortfarande ett bra alternativ, rätt billig, pålitlig och tillräckligt kul kanske.

K-Micke skrev:
Alla kritik är välkommen, bra och dålig. Jag är ute efter en hoj som duger till längre turer också OCH är kul på grus och dåliga vägar. Så offroad-stånkorna går bort eftersom det blir för spartanskt. Även nya R1200GS är intressant för den väger nu bara 199kg torr och har ca 100hp. Tyvärr är den ännu dyrare än en KTM950. Sen finns väl inte mycket mer i det här segmentet. En Africa Twin har ju mycket klenare motor men är fortfarande ett bra alternativ, rätt billig, pålitlig och tillräckligt kul kanske.

En kompis får sin r1200gs den 13 mars, så fort jag har provat kan du få ett utlåtande.

"KTM 950 Adventure S - Pris: 121.900:-
KTM:s nya flaggskepp i rallysammanhang är det österrikiska företagets första hoj med flercylindrig motor. V-twinnen finns i även i ett mer landsvägsvänligt utförande med lägre sadelhöjd och kostar då 2.000:- mindre. Färgerna är orange/svart eller grå.

Kategori: On/Offroad
Motor: 2-cylindrig 75°, vätskekyld V-motor, 942 cc, DOHC, 4 vent. Elstart.
Bränsle: Förgasare.
Borr x slag: 100x60 mm.
Effekt: 72 kW (98 hk)/8.000 rpm.
Vridmoment: 95 Nm/6.000 rpm.
Transmission: 6-växlad, våtkoppling, kedja.
Fjädring f/b: Inverterad teleskopgaffel 48 mm, fullt justerbar 265 (230) mm fjädringsväg / länkassisterad enkeldämpare, fulltjusterbar, 260 (230) mm fjädringsväg.
Däck f/b: 90/90-21 / 150/70-18.
Bromsar f/b: Dubbla 300 mm skivor / skiva 240 mm.
Hjulbas: 1.570 mm.
Sitthöjd: 920 (880) mm.
Torrvikt: 198 kg.
Tankrymd: 25 liter. "

Detta gäller 2003 årsmodell.

chrilleus skrev:

Säkert en kul hoj, men om man tittar närmare på den så ser det ut som något en hempulare skruvat ihop hemma i vedboden. Det är inte alls samma "fabriksfinish" som på en KTM eller BMW t.ex.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!