Friskt kopplat hälften brunnet. El KTM 950 sm

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hallå

I sommras fick jag hjälp av forumet att identifiera att startreläet på min KTM 950 sm var anledningen dess minst sagt varierande önskan att starta när man tryckte på startknappen.

Snabbt och enkelt beställdes ett nytt relä från ktmshop.se.

Med det nya reläet på plats startade hojen troget varje gång jag tryckte på knappen. Dock uppstod nu ett nytt problem. Om jag hade lite för högt varvtal på motorn sekunderna efter start så gick huvudsäkringen som sitter monterad på startreläet. Det räcker om chocken är lite för mycket intryckt så det är inte så att jag tokvarvar en kall motor. Men en liten spjällöppning brukar vara bra för att få igång motorn. Det är dock inte görbart nu.

Jag testade att koppla bort jorden från laddningsregulatorn och då försvann detta problem. Men det är ju inte aktuellt att åka utan laddningsregulator.

Är det någon som har några idéer på vart jag kan ha fuckat upp eller på vad som kan vara tokigt!

Alla (seriösa) tips mottages tacksamt
 
Om laddningsregulatorn är trasig och släpper igenom för hög spänning så vill du nog byta den innan mer saker går sönder.
Du kan ju mäta hur mycket spänning du har ut från regulatorn när du varvar för att bekräfta att den är trasig.

Jag vet dock inte varför det är just säkringen till startrelät som skjuter.
 
Har du satt i en 30A säkring?
Kanske det blir överslag i laddningsregulatorndp varvtalet ökar?
Skjuter säkringen oavsett om du släppt eller håller in startknappen?
Elschema från 950 adventure 2005, borde vara samma grundkopplingar.
1000006949.jpg
 
Har du satt i en 30A säkring?
Kanske det blir överslag i laddningsregulatorndp varvtalet ökar?
Skjuter säkringen oavsett om du släppt eller håller in startknappen?
Elschema från 950 adventure 2005, borde vara samma grundkopplingar.
View attachment 495374
Herre jävlar vilken bra fråga! Det sitter en röd 10A säkring där. Jag är 99,9% säker på att jag bara flyttade över den från det gamla startreläet. Men då lär jag byta till 30A och så borde problemet vara ett minne blott.

Jag dunkar huvudet i väggen och tar på mig dumstruten.

Tusen tack för hjälpen.
 
Herre jävlar vilken bra fråga! Det sitter en röd 10A säkring där. Jag är 99,9% säker på att jag bara flyttade över den från det gamla startreläet. Men då lär jag byta till 30A och så borde problemet vara ett minne blott.

Jag dunkar huvudet i väggen och tar på mig dumstruten.

Tusen tack för hjälpen.
Vi håller tummarna för att det är så enkelt! Lätt hänt att sätta fel :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top