Infall i växellåda är dåliga...

CosmoBob

Transformer
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Honda Super Blackbird 1100xx och en KTM 1290 Super Adventure
"Infall i växellåda är dåliga....."

Så hade mekanikern skrivit på fakturan, men varken verkstadschefen eller en annan mekaniker kunde förklara vad det betydde och han som kollade var inte där.

Därför frågar jag här: Vad betyder infall i växellåda är dåliga?? :confused:
Och vad är symtomen?

Vad kan det kosta att fixa, ungefär?

Betydligt mer än vad din hoj betingar i salupris. Jag bytte nyligen två drev och en växelgaffel i min låda (mindre kommer du nog inte undan med) själv, och bara de delarna kostade kring 3500 kr vill jag minnas. Som tur är klarar man av dessa saker med lite verktyg och en verkstadsmanual bara man är metodisk.

Så det är bara att skrota menar du? :gnissla

Jag har precis satt på nya däck för 4000...

Det är som sagt väldigt enkelt att byta! :tummenupp En helg och hojen är som ny igen!
Eller, så river du och får dreven cuttade (sök på det här) om du har ingrepp liknande dom på bilden. Jag vet att tex Suzuki går att cutta, men inte Yamaha. Det beror på hur ingreppen ser ut, men när dom väl är cuttade så håller lådan längre än resten av hojen :tummenupp

På min hoj undercuttade dom, det funkade inte bra, så det blev utbyte av vissa drev. Totalkostnad 8.000:- Då plockade jag ut motorn själv och lämnade in den löst...

Tja, jag kan inte mecka själv, så jag måste lämna in den.

Men om det kostar runt 8000 känns det inte så aktuellt på en så gammal hoj...

CosmoBob skrev:
2547746 "Infall i växellåda är dåliga....."

Så hade mekanikern skrivit på fakturan, men varken verkstadschefen eller en annan mekaniker kunde förklara vad det betydde och han som kollade var inte där.

Därför frågar jag här: Vad betyder infall i växellåda är dåliga?? :confused:
Och vad är symtomen?

Men om det nu är ingreppen som är slitna så är det väl bara att köra till växlarna hoppar ur för lätt? Om du inte har märkt av det själv kanske du kan köra flera år till innan ingreppen blir så dåliga att det inte funkar för vardagskörning!? Snacka med meken först, han kanske körde riktigt hårt och så råkade en växel hoppa ur och så drog han slutsatsen att "infallen" var dåliga. (En slutsats som han kanske hoppas tjäna en bra slant på...)

Men jag kan inte detta egentligen...

Fredsfursten skrev:
2548381 Men om det nu är ingreppen som är slitna så är det väl bara att köra till växlarna hoppar ur för lätt? Om du inte har märkt av det själv kanske du kan köra flera år till innan ingreppen blir så dåliga att det inte funkar för vardagskörning!? Snacka med meken först, han kanske körde riktigt hårt och så råkade en växel hoppa ur och så drog han slutsatsen att "infallen" var dåliga. (En slutsats som han kanske hoppas tjäna en bra slant på...)

Men jag kan inte detta egentligen...

Jo, som jag skrivit på annan plats här: hojen rycker som inihelvete!
Jag trodde först det var drevet/kedjan, sedan att det var tändboxen eller skit i bränslet någonstans - ja, jag vet inte mycket alls om hojar.
Hojen rycker och går ojämnt vid gaspådrag - inte så mkt i lägsta hastigheterna utan när man kommer upp i 100 och däröver. Jag har inte tänkt på att det kan vara växlarna som hoppar ur...

CosmoBob skrev:
2548538 Jo, som jag skrivit på annan plats här: hojen rycker som inihelvete!
Jag trodde först det var drevet/kedjan, sedan att det var tändboxen eller skit i bränslet någonstans - ja, jag vet inte mycket alls om hojar.
Hojen rycker och går ojämnt vid gaspådrag - inte så mkt i lägsta hastigheterna utan när man kommer upp i 100 och däröver. Jag har inte tänkt på att det kan vara växlarna som hoppar ur...

Aha - såg inte det. Men då tycker jag det låter som det borde vara något annat än lådan. Låter ju snarare som motorn då. Vänta på att någon på formumet som kan dom här prylarna ordentligt svarar, typ Brink.

andersbrink skrev:
2548715 På vilka växlar rycker det i hojen? Bara på full gas eller även vid crusing?
Precis i början var det bara när jag drog på ordentligt. Allra första gången när jag gasade för fullt i 140-150.

Efter detta har det kommit mer och mer. Från början kom det alltså bara vid ordentligt gaspådrag, typ i trean vid drygt 100 och däröver, men det kommer alltmer så nu kan rycken komma när jag _nästan_ cruisar också i motorvägsfart (fast bara korta och svaga ryck). Märker inget i ettan eller tvåan.

Eftersom jag inte kan märka att motorn tappar tändning när jag gasar och står stilla, så tänkte jag att det bara kommer under belastning och därför inte var tändningen... *spekulerar*:va

CosmoBob skrev:
2549289 Precis i början var det bara när jag drog på ordentligt. Allra första gången när jag gasade för fullt i 140-150.

Efter detta har det kommit mer och mer. Från början kom det alltså bara vid ordentligt gaspådrag, typ i trean vid drygt 100 och däröver, men det kommer alltmer så nu kan rycken komma när jag _nästan_ cruisar också i motorvägsfart (fast bara korta och svaga ryck). Märker inget i ettan eller tvåan.

Eftersom jag inte kan märka att motorn tappar tändning när jag gasar och står stilla, så tänkte jag att det bara kommer under belastning och därför inte var tändningen... *spekulerar*:va

Låter snarare bränslerelaterat. Typ klassiska skit i förgasarna, osynkade sådana eller klen blandning.

matte_mannen skrev:
2549297 Låter snarare bränslerelaterat. Typ klassiska skit i förgasarna, osynkade sådana eller klen blandning.
Glöm inte nu att jag hade den på verkstad igår och mekanikern skrev att det var "Infall i växellåda dåliga..."
Jag har ännu inte haft möjlighet att fråga honom vad det betyder.

CosmoBob skrev:
2549305 Glöm inte nu att jag hade den på verkstad igår och mekanikern skrev att det var "Infall i växellåda dåliga..."
Jag har ännu inte haft möjlighet att fråga honom vad det betyder.

Ibland undrar jag bara hur nogrant dom felsöker dom där mekanikerna...
Promlem med växellådan borde du kännt av...

1. Växlar hoppar ur. Du drar på och växeln hoppar ur och lägger sig i ett neutralläge mellan ex 2:an och 3:an.

2. Gafflarna är skeva, vilket gör att växlarna är svåra att få i, inte håller sig på plats etc

3. Kugghjulen är slitna vilket kan ge upphov till ett "skorrande". 6:an på farsans fz 750 med 9000 mil på nacken låter så...

Har du inget av följande fel så bör det inte enligt min begränsade kunskap på området vara växellådan som orsakar dina problem...

Om inget mer kommer fram via tråden så lämna till en annan mekare o hör vad denne kommer fram till. Second opinion, kan ju vara bra.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back