Inför MotoGP 2026

Tror inte det kommer skilja så jättemycket. Det är däcken som är den begränsande faktorn runt 90% av banan. Det är väl bara i slutet av rakan på typ 5:an och 6:an man kan utnyttja full effekt i en motogp motor. Resten av varvet är den ändå strypt.
Är motorn strypt på rakorna för annars blir det bara wheelie ???
 
Last edited:
Är motorn strypt på rakorna för annars blir det bara wheelie ???
Dom har väldigt mycket elekroniska förarhjälpmedel, ja. En mapp, för varje växel, Torque reduction, TC, WC, mm mm. Dessutom kan allt styras med gps, så att du tex ställer in max vridmoment och TC för varje kurva.

Det är för övrigt inget unikt för moto-gp hojar. Förutom att deras system är mer sofistikerade. Aprilia har tex haft elektroniska hjälpmedel, tex TC, som går att ställa in kurva för kurva med gps på vanliga gathojar (RSV4) sedan drygt 10 år tillbaka.
 
Last edited:
Då var det klart att även 2026 att åka med Yamaha till Grand Prix of Thailand den 27 feb - 1 mar. :)

1765244530585.png
1765244735222.jpeg
 
Det är för övrigt inget unikt för moto-gp hojar. Förutom att deras system är mer sofistikerade. Aprilia har tex haft elektroniska hjälpmedel, tex TC, som går att ställa in kurva för kurva med gps på vanliga gathojar (RSV4) sedan drygt 10 år tillbaka.
Det kom väl 2021? Man fick köpa en GPS puck från Aprilia för att det skulle fungera?
Från 2025 är det standard på RSV4

 
Dom har väldigt mycket elekroniska förarhjälpmedel, ja. En mapp, för varje växel, Torque reduction, TC, WC, mm mm. Dessutom kan allt styras med gps, så att du tex ställer in max vridmoment och TC för varje kurva.

Det är för övrigt inget unikt för moto-gp hojar. Förutom att deras system är mer sofistikerade. Aprilia har tex haft elektroniska hjälpmedel, tex TC, som går att ställa in kurva för kurva med gps på vanliga gathojar (RSV4) sedan drygt 10 år tillbaka.
Det där ballar ur ibland, tror Miller drabbades något race förra året. Han hade +300 hp i nån kurva och bara hälften på en raksträcka…
Han tog det som den han är, med ett garv😂😂😂
 
Det kom väl 2021? Man fick köpa en GPS puck från Aprilia för att det skulle fungera?
Från 2025 är det standard på RSV4

Den där artikeln stämmer faktiskt inte. Eller så kom det tidigare i europa. Det var standard på min RSV4 factory från 2016 ialla fall. Tror det kom 2015. Fast man fick spela in gps spåret själv för bulten. :)
På senare årsmodeller följde det med mjukvara där det redan fanns GPS spår inspelade för massa olika banor.

Edit:
Försökte hitta en owners manual på nätet för att friska upp minnet. Jag hittade ingen, men det hade googles AI gjort :)

Your 2015 Aprilia RSV4 Factory with APRC connects via Bluetooth to your smartphone using the Aprilia V4-MP app, allowing corner-by-corner GPS-controlled adjustments to traction (aTC) and wheelie control (aWC) settings, logging ride data, and even using GPS for lap timing features on the track. It uses the bike's built-in system, but you'll need the app to unlock its full GPS potential for custom tuning and tracking.
How it Works:
  1. Download the App: Get the Aprilia V4-MP app (for iPhone or Android).
  2. Pair via Bluetooth: Connect your phone to the bike's system.
  3. Select a Circuit: Use the app to pick a racetrack.
  4. Customize Settings: Adjust aTC, aWC, and engine braking levels for specific track sections.
  5. Ride & Save: The system uses GPS to apply your settings and saves trip data, even if your phone stays in the pits.
Key Features:
  • GPS-Based Electronics: Tailors bike settings to specific points on a track.
  • Data Logging: Records trip stats and performance data.
  • Customization: Fine-tune traction, wheelie control, and engine braking.
In short, the app is the key to unlocking the GPS functionality on your 2015 RSV4 Factory's advanced electronics.
 
Last edited:
Dom har väldigt mycket elekroniska förarhjälpmedel, ja. En mapp, för varje växel, Torque reduction, TC, WC, mm mm. Dessutom kan allt styras med gps, så att du tex ställer in max vridmoment och TC för varje kurva.

Det är för övrigt inget unikt för moto-gp hojar. Förutom att deras system är mer sofistikerade. Aprilia har tex haft elektroniska hjälpmedel, tex TC, som går att ställa in kurva för kurva med gps på vanliga gathojar (RSV4) sedan drygt 10 år tillbaka.
Jobbiga med det är ju att hojen kan tappa bort sig när något går fel med GPS-signalen. Minns inte vem som drabbades av det i år (Aleix ev?) men hojen blev i princip okörbar.
 
Det där ballar ur ibland, tror Miller drabbades något race förra året. Han hade +300 hp i nån kurva och bara hälften på en raksträcka…
Han tog det som den han är, med ett garv😂😂😂

Jobbiga med det är ju att hojen kan tappa bort sig när något går fel med GPS-signalen. Minns inte vem som drabbades av det i år (Aleix ev?) men hojen blev i princip okörbar.
😁
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top