Industribyggnad, får man bo där?

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
uddevalla
Hoj
Harley custom 110"
Är sugen på att köpa en gammal industrifastighet och snygga till, det är lite kontorslokaler i anslutning som jag tänkte göra om till en stor lägenhet med utsikt över "golvet".Lägenheten blir ca100 m2 och lokalen är ca 500 m2.Får man bo där? Är det som att äga en ett vanligt hus eller är speciella regler?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Har faktiskt ingen uppfattning men jag misstänker att du inte får bo där hursomhelst. Men idén låter ju ascool.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Är inte helt hundra men du borde få bo där själv om du äger fastigheten, däremot vet jag säkert att du inte får hyra ut en lägenhet till någon annan i en industrifastighet...
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
"äger" du det så får du väl göra vad dom vill med det, precis som ett vanligt hus.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Låter som drömmen, har faktiskt funderat på samma sak. Men fick höra av flera att det inte går att skriva sig på en industrifastighet.

Men det får du väll försöka kolla upp noga!

Låter verkligen bra annars!

En fråga, får du med tjejen om du har någon?
 

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
uddevalla
Hoj
Harley custom 110"
Tja, det är ju bara några månader om året och man behöver ju inte ha varmt överallt.nu betalar jag nästan 4k för en lägenhet och det får man mycket värme för.Alla är välkomna på inflyttningsfesten, ni kan mecka i vardagsrummet:tummenupp Nä nån tjej får jag inte med mej just nu men kanske iväll:D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
robbandalal skrev:
2617481 Är sugen på att köpa en gammal industrifastighet och snygga till, det är lite kontorslokaler i anslutning som jag tänkte göra om till en stor lägenhet med utsikt över "golvet".Lägenheten blir ca100 m2 och lokalen är ca 500 m2.Får man bo där? Är det som att äga en ett vanligt hus eller är speciella regler?
Speciella regler. Vad säger detaljplanen, att fastigheten är en industrifastighet? Svårt då.

("En detaljplan (DP) är ett juridiskt bindande kontrakt mellan kommunen, markägarna och grannarna. Den reglerar vad såväl enskilda som myndigheter får och inte får göra inom ett markområde.

Detaljplanen styr hur marken får användas (t ex för bostäder, handel, kontor, park…), husstorlek, hushöjd, avstånd från hus till tomtgräns och rättigheter att dra fram ledningar eller gångvägar över annans mark.")

Det behöver iofs inte hindra dig. Det är ju inte helt ovanligt. En hake är att industrilokaler ofta ligger lite avigt och ensamt till. De jag känner som bott så har tröttnat.

robbandalal skrev:
nu betalar jag nästan 4k för en lägenhet och det får man mycket värme för.
Vill inte verka negativ, men ska du värma 600 kvm för 4000/mån, så får du faktiskt inte alls mycket värme.
 
Last edited:

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Utan igen...
Tror inte man får skriva en industrifastighet som bostadadress men har själv funderat på om det går att skriva sej hos föräldrarna och eftersända posten till garaget eller skaffa en postbox.

Däremot vet jag att fördelen mot vanligt hus är att det bara 0,5 % i fastighetskatt (1 % på småhus),vi har fått erbjudanden av skattemyndigheten att byta till småhus-beskattning på garaget men samma myndighet tyckte inte att 1450 kvm var småhus när vi ville ha reda på för och nackdelarna.

Enda nackdelen är att för jag äger en infustrifastighet så lägger skattemyndigheten mej bland företagen.Det innebär att det varje år står på deklarationen att dom vill ha in en A-skattsedel (har aldrig behövts),det är något som gör att dom tycker man inte äger en industrifastighet utan att man har ett företag.Det ända det inneburit för mej är att jag har fått vänta på skatteåterbäringen (kommer vecka 49,50) som andra fick i juni/juli.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det krävs bygglov för att ändra en byggnad till bostad.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Ingen kan ju hindra dig från att ha ett flådigt kontor i din ndustrilokal så det är väl bara till att bygga ett flådigt "kontor".
Är lokalen isolerad eller är det bara en stålhall, finns det ett värmesystem i lokalen?

Bygger du ett "kontor" så kan du ju bygga det isolerat precis som vilken villa som helst så behöver du ju bara värma den delen, i hallen så räcker det ju med att det är frostfritt för att förvara prylar. Bygg sen en mek.avdelning som du kan värma mer för att slippa vara fullt påklädd när du skruvar med hojen!
 

Bifogat

  • 2-nakedmechnic.JPG
    2-nakedmechnic.JPG
    59.2 KB · Visningar: 365

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Blue skrev:
2618212 Ingen kan ju hindra dig från att ha ett flådigt kontor i din ndustrilokal så det är väl bara till att bygga ett flådigt "kontor".
Är lokalen isolerad eller är det bara en stålhall, finns det ett värmesystem i lokalen?

Bygger du ett "kontor" så kan du ju bygga det isolerat precis som vilken villa som helst så behöver du ju bara värma den delen, i hallen så räcker det ju med att det är frostfritt för att förvara prylar. Bygg sen en mek.avdelning som du kan värma mer för att slippa vara fullt påklädd när du skruvar med hojen!
om det är en hall som han ska bygga "kontor" av i en del av det, så måste han ändå söka bygglov...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bingo skrev:
2617622Vill inte verka negativ, men ska du värma 600 kvm för 4000/mån, så får du faktiskt inte alls mycket värme.
Får väl ställa in en vedkammin i stora rummet under vintern.

Värmer man upp med el är det kanska kört. Men det finns ju andra metoder som funkar.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Ricken skrev:
2618213 om det är en hall som han ska bygga "kontor" av i en del av det, så måste han ändå söka bygglov...

Japp men det lär ju inte vara några problem, eller?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Blue skrev:
2618247 Japp men det lär ju inte vara några problem, eller?
Beror väl på kommunen, ska man vara pessimist så kan man ju tro att dom tycker att dom förlorar en byggnad där ett företag skulle kunna flytta in.
Som dom tjänar pengar på.
Sen kostar det ju o söka bygglov oxå.
Ska man söka bygglov för ett kontor i en lagerlokal som privatperson o tro att det går igenom?
Det tror inte jag.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ricken skrev:
2618256 Beror väl på kommunen, ska man vara pessimist så kan man ju tro att dom tycker att dom förlorar en byggnad där ett företag skulle kunna flytta in.
Som dom tjänar pengar på.
Sen kostar det ju o söka bygglov oxå.
Ska man söka bygglov för ett kontor i en lagerlokal som privatperson o tro att det går igenom?
Det tror inte jag.

Skit i bygglov.

Om man skulle skriva sig hos mor och far borde det ju fungera:yoparty
 

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Utan igen...
Ricken skrev:
2617823 Det krävs bygglov för att ändra en byggnad till bostad.

På industitom beviljar dom bygglov för nästan vad som helst då dom räknar med att företag växer eller har olika behov av lokalerna/tomtytorna.
Däremot är det nog ganska kört att få ett bygglov om man söker det för bostadshus på en tomt som ligger i ett område som är klassat som industiområde.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
men frågan kvarstår
får man bo i en industrilokal?

inte för att jag tänkte bry mig om jag hittar rätt ställe men...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top