Industribyggnad, får man bo där?

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Skene
Hoj
VFR 750 -95
R2 skrev:
2619130 men frågan kvarstår
får man bo i en industrilokal?

inte för att jag tänkte bry mig om jag hittar rätt ställe men...
Tills man blir ertappad så får man :)

Enligt min lärare i civilrätt så får man inte bo i lokal. Frågade för jag har en bekant som har gjort det och var nyfiken.

Tror att du skulle bry dig om du blev utsparkad. :(
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Hornpelle skrev:
2618966 På industitom beviljar dom bygglov för nästan vad som helst då dom räknar med att företag växer eller har olika behov av lokalerna/tomtytorna.
Däremot är det nog ganska kört att få ett bygglov om man söker det för bostadshus på en tomt som ligger i ett område som är klassat som industiområde.

Beviljas inte bygglov "för vad som helst" bara för att det är industrimark.

Ny bostad kräver alltid bygglov som tidigare sagts. Det är eventuell detaljplan som styr vad du får bygga på aktuell fastighet. Går ju iofs att söka om ändring av detaljplan, vilket dock sällan är gratis..

kontakta kommunen,,,
 

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Utan igen...
ODEN skrev:
2619434 Beviljas inte bygglov "för vad som helst" bara för att det är industrimark.

Ny bostad kräver alltid bygglov som tidigare sagts. Det är eventuell detaljplan som styr vad du får bygga på aktuell fastighet. Går ju iofs att söka om ändring av detaljplan, vilket dock sällan är gratis..

kontakta kommunen,,,

Nej med vad som helst menade jag såklart idustribyggnader på en industritomt.Däremot är det nog som för mej att hela tomten och områdena runtomkring är detaljplanerat som inustriområde,då är det nog ganska meningslöst att ens fundera på att söka bygglov för bostad.
 

blizzer

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
södertälje
Hoj
Super Ténéré
robbandalal skrev:
2617481 Är sugen på att köpa en gammal industrifastighet och snygga till, det är lite kontorslokaler i anslutning som jag tänkte göra om till en stor lägenhet med utsikt över "golvet".Lägenheten blir ca100 m2 och lokalen är ca 500 m2.Får man bo där? Är det som att äga en ett vanligt hus eller är speciella regler?
folk bygger ju om sina fritidshus hej vilt utan bygglov å inte fan åker dom fast... vad ska dom göra bryta sig in i lokalen för att kolla? å vadå är det förbjudet att ha ett ombonat kontor?
 

robbandalal

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!!
Gick med
15 Oct 2003
Ort
uddevalla
Hoj
Harley custom 110"
Det blir inget med den här byggnaden, den var helt enkelt för dålig vid noggrannare koll.Taket läckte och det var sättningar lite här och var så det hade blivit för dyrt å få ett schysst boende där.Jag letar vidare, skiter faktiskt om man får bo där egentligen är ju bara att skriva sig hos morsan i värsta fall.Nu e det helg, skål!:fyllisar
 

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ett tält i trädgården(renoverar)
Hoj
Letar.....
Kollade om man kunde bygga ett garage på 100-150m2 och sedan bo på övervåningen, men det var tydligen inte tillåtet ur brandsynpunkt eller nått liknande.

Detta kollades 2004 men reglerna kan ha ändrats sedan dess.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag bumpar den här gamla tråden då jag tyckte ämnet lät intressant. :hihi Känner själv en gubbe här i Borgholm som för några år sedan köpte en industrilokal på dryga 1.750 kvm. Han byggde om den till 39 lägenheter á 35 kvm som han hyr ut främst till sommarjobbare samt till året-runt-boende delar av året. Bland annat till en polis och jag behöver väl knappast tillägga att gubben tjänar grova pengar på uthyrningen. Själv har han byggt sin egen lägenhet på dryga 300 kvm där han och hans familj bor året runt. De har tom ett stort poolområde i sin egna lägenhet. :Bugar

En sökning på nätet gav följande fråga och svar:

FRÅGA
Hej Jag undrar vilka påföljder i form av straff eller böter som följer om man bor i en lokal som man äger själv, men som inte är avsedd för bostad?

SVAR
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såvitt jag kan se finns det ingen brottsbestämmelse som kan tillämpas på den situation du frågar om. Något straff i form av böter eller fängelse kommer därför inte i fråga.

Om en hyresgäst använder en lokal som bostad sanktioneras detta genom att det utgör grund för att förverka (säga upp) hyresrätten. Hyresvärden kan även kräva skadestånd om denne har lidit skada (12:23 och 12:42 jordabalken). Men eftersom du själv äger lägenheten kan jag inte heller se att jordabalkens 12:e kapitel skulle bli aktuella i ditt fall.

Däremot kan det komma att krävas ett nytt bygglov om
"a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd [eller]
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal..." (9:2 plan- och bygglag). Avsaknad av bygglov sanktioneras först och främst med en byggsanktionsavgift.

Om du endast tillfälligt bor i lokalen eller om lokalen fortfarande till övervägande del används som lokal skulle detta dock kunna tala emot att du behöver ett nytt bygglov, men det är inget jag kan bedöma med säkerhet eftersom jag inte har alla uppgifter om ert fall.

Jordabalken finns här
Plan- och bygglagen finns här

KÄLLA: http://lawline.se/answers/17236
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Är bara och söka bygglov att ändra om till bostad .Sen krävs det lite extra om man ska hyra ut. Största skillnaden är nog om man har bra kontakter .T.ex spelar golf med bygglovschefen
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Lätt som en plätt!

Behövs bara ändrad detaljplan.
Kan kosta allt från 20 000 till massor och ta ett år eller åtta beroende på hur många som överklagar.

Sedan tar man fram bygglovshandlingar och söker bygglov.
Går allt smidigt och väl har man bygglovet beviljat inom 10 veckor.
I praktiken gör det sällan det.

Och i detta ingår förstås dokumentation och intyg från sakkunniga att lägenheterna uppfyller myndighetskraven på följande områden:
  1. brandskydd
  2. tillgänglighet för funktionshindrade från port till lägenhet, wc, kök och sovrum
  3. Dagsljus
  4. Ventilation
  5. Buller från grannar och omvärld
  6. Energieffektivitet
  7. Taksäkerhet
  8. Avfallshantering inklusive angöring för sopbil
  9. Parkering
  10. Hållfasthet

Har säkert missat några punkter.
Vill man bygga lagligt är det troligen billigare att bygga ett helt nytt hus på därför avsedd tomt.

Vill man bygga svart kan man åka på rivningsföreläggande med därtill kopplat vite.
Söker man då lov i efterhand och får ok måste man ändå fixa detaljplan och bygglov samt bocka av listan ovan.

Utöver detta tillkommer byggsanktionsavgift.

För Ölandstrumpen ovan skulle bara den avgiften gå på ca 2 miljoner.
:näsblod

Räcker med ett samtal till kommunen för att de skall börja nysta.
:rolleyes:

Lycka till!

:hej

/e

Edit:
Man måste betala sanktionsavgiften även om man river och återställer.
:(
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Kan vara bra och ta in en brandskyddsnisse som skriver brandskyddsdokumentation samt en kontrollansvarig kostar en del men tror nog man tjänar på det
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top