Indoor ice racing 3 mars Norrtälje!

Bra bana och bra arrangerat.. tråkigt med så dålig uppslutning på förare. Och väldigt ojämna förare.

Sen vadå INDOOR!?!

//Jeppe (halvnöjd)

Bra bana och bra arrangerat.. tråkigt med så dålig uppslutning på förare. Och väldigt ojämna förare.

Sen vadå INDOOR!?!

//Jeppe (halvnöjd)

Indoor...snarare inhäägnad. Ah, konceptet baserar sig på det första eventet vi körde som var just inomhus i Åkersberga ishall.

Anledningen till bortfallet av förare har jag fått förklarat för mig av övriga inom arrangörskåren och förare på detta vis...
Uppslutningen av förare skulle på solo-sidan (tvåhjuliga mc) ha varit större och jämnare då förare som Robin Reilander, David Starnberg, Anders Michalak med flera var anmälda (kanonförare som jävlar i mig bjuder på show).
Dock så lämnade dessa förare återbud då SVEMO "hotade"/informerade dessa förare att de kan komma att bestraffas om de kör en tävling som ej är sanktionerad av SVEMO. Bestraffning?! Bli av med licensen?

Dessutom skriver SVEMO på sin hemsida "Inget tävlingstillstånd och ingen banlicens finns för arrangemanget och därmed gäller ej den försäkring som ingår i SVEMO-licensen." Vad gäller texten om banlicensen och tävlingstillstånd så är det ren ren lögn då denna tävling och förare var försäkrade via SMA Detta innebar att SAMTLIGA förare har/hade exakt samma skydd som om tävlingen skulle vara en "svemo-tävling".
Saxat från www.indooriceracing.se: "Norrtälje Bandyplan har banlicens nr 347 från Svenska Motorsport Alliansen.
Tävlingen är fullt försäkrad enligt svensk lag om Motortävlingar av Svenska Motorsport Alliansen, se mer info på www.svenskamotorsportalliansen.se"

Svemo skrämde iväg dessa förare, förstörde en liten del av arrangemanget och visade inget intresse i att utveckla motorsporten, allt för att de tror sig ha ensamrätt på förare. De har betett sig som en svartsjuk fjortis!:huvet Visst handlar det om pengar och om att behålla sina kunder, men hur tillmötesgående och utvecklande för motorsporten i Sverige är deras beteende?!:glömdet Heja nytänkandet och utvecklandet inom motorsporten i Sverige:gnissla

Det kommer bli fler motorsport/publikvänliga arrangemang framöver UTAN sve-mos hjälp. Jag pratade med flera ur publiken som älskade detta koncept, förstod läget och utryckligen bad SVEMO fara åt helvete. Nästa motorevent jag hjälper till med är Speed Weekend i Funäsdalen. Tror du Svemo finns med på ett hörn där...skulle inte tro det.:hihi :fyllisar

/Mange

Last edited:
Gratulerar ändå.
Jag var inte själv där men jag läste i tidningen att det var lyckat.
Starkt att någon orkar arrangera.

Indoor...snarare inhäägnad. Ah, konceptet baserar sig på det första eventet vi körde som var just inomhus i Åkersberga ishall.

Anledningen till bortfallet av förare har jag fått förklarat för mig av övriga inom arrangörskåren och förare på detta vis...
Uppslutningen av förare skulle på solo-sidan (tvåhjuliga mc) ha varit större och jämnare då förare som Robin Reilander, David Starnberg, Anders Michalak med flera var anmälda (kanonförare som jävlar i mig bjuder på show).
Dock så lämnade dessa förare återbud då SVEMO "hotade"/informerade dessa förare att de kan komma att bestraffas om de kör en tävling som ej är sanktionerad av SVEMO. Bestraffning?! Bli av med licensen?

Dessutom skriver SVEMO på sin hemsida "Inget tävlingstillstånd och ingen banlicens finns för arrangemanget och därmed gäller ej den försäkring som ingår i SVEMO-licensen." Vad gäller texten om banlicensen och tävlingstillstånd så är det ren ren lögn då denna tävling och förare var försäkrade via SMA Detta innebar att SAMTLIGA förare har/hade exakt samma skydd som om tävlingen skulle vara en "svemo-tävling".
Saxat från www.indooriceracing.se: "Norrtälje Bandyplan har banlicens nr 347 från Svenska Motorsport Alliansen.
Tävlingen är fullt försäkrad enligt svensk lag om Motortävlingar av Svenska Motorsport Alliansen, se mer info på www.svenskamotorsportalliansen.se"

Svemo skrämde iväg dessa förare, förstörde en liten del av arrangemanget och visade inget intresse i att utveckla motorsporten, allt för att de tror sig ha ensamrätt på förare. De har betett sig som en svartsjuk fjortis!:huvet Visst handlar det om pengar och om att behålla sina kunder, men hur tillmötesgående och utvecklande för motorsporten i Sverige är deras beteende?!:glömdet Heja nytänkandet och utvecklandet inom motorsporten i Sverige:gnissla

Det kommer bli fler motorsport/publikvänliga arrangemang framöver UTAN sve-mos hjälp. Jag pratade med flera ur publiken som älskade detta koncept, förstod läget och utryckligen bad SVEMO fara åt helvete. Nästa motorevent jag hjälper till med är Speed Weekend i Funäsdalen. Tror du Svemo finns med på ett hörn där...skulle inte tro det.:hihi :fyllisar

/Mange
Måste bara försöka lägga in lite andra tolkningar av texten på SVEMOs hemsida...
Inget tävlingstillstånd och ingen banlicens finns för arrangemanget och därmed gäller ej den försäkring som ingår i SVEMO-licensen. är självfallet helt sant sett ur SVEMOs ögon. SVEMO har inte utfärdat banlicens och därmed kan ej heller tävlingstillstånd ges. Att försäkringen man som förare har via SVEMO-licensen ej gäller är då oxå helt självklart. Inga som helst konstigheter än så länge!?
Vad sen SMA sysslar med har inte SVEMO med att göra. Vilket försäkringsskydd SMA erbjuder i sina licenser har jag ingen aning om men om det stämmer att licensen kostar 350:- som jag läste mig till lär det inte vara ens i närheten av vad SVEMO erbjuder. Men det är bara gissningar från min sida.

Att SVEMO skulle hota förare låter väldigt märkligt, skulle någon på kansliet tagit reda på vilka som var anmälda och sen ringt upp dem? Låter osannolikt!
Vilka straff förare som kör osanktionerade tävlingar (osanktionerade av SVEMO alltså) kan drabbas av vet inte jag men man kan tänka sig indragen licens.
Att straffa någon tycker jag låter lite korkat och kortsiktigt det håller jag med om!

Det jag skulle vilja veta innan jag dömer någon är båda sidors förklaring och inte bara en massa pajkastning och "jävla idioter" följt av "ni kan dra åt helvete". Har Ocklund kontaktat rätt folk på SVEMO, det är en stor organisation, och gett dem rätt info i rätt tid??
Har arrangören (Ocklund/Jensen ;) ) försökt uppfylla de krav som jag föreställer mig förbundet ställde på t.ex säkerhet?
Vad har förbundet egentligen gjort? Både rätt och fel? Går det att köra isracing på vinterstadion (en bandyplan) i Örebro borde man kunna köra i Norrtälje...

Har en hel hög med tankar men jag nöjer mig här så länge :)

Måste bara försöka lägga in lite andra tolkningar av texten på SVEMOs hemsida...
Inget tävlingstillstånd och ingen banlicens finns för arrangemanget och därmed gäller ej den försäkring som ingår i SVEMO-licensen. är självfallet helt sant sett ur SVEMOs ögon. SVEMO har inte utfärdat banlicens och därmed kan ej heller tävlingstillstånd ges. Att försäkringen man som förare har via SVEMO-licensen ej gäller är då oxå helt självklart. Inga som helst konstigheter än så länge!?
Vad sen SMA sysslar med har inte SVEMO med att göra. Vilket försäkringsskydd SMA erbjuder i sina licenser har jag ingen aning om men om det stämmer att licensen kostar 350:- som jag läste mig till lär det inte vara ens i närheten av vad SVEMO erbjuder. Men det är bara gissningar från min sida.

Att SVEMO skulle hota förare låter väldigt märkligt, skulle någon på kansliet tagit reda på vilka som var anmälda och sen ringt upp dem? Låter osannolikt!
Vilka straff förare som kör osanktionerade tävlingar (osanktionerade av SVEMO alltså) kan drabbas av vet inte jag men man kan tänka sig indragen licens.
Att straffa någon tycker jag låter lite korkat och kortsiktigt det håller jag med om!

Det jag skulle vilja veta innan jag dömer någon är båda sidors förklaring och inte bara en massa pajkastning och "jävla idioter" följt av "ni kan dra åt helvete". Har Ocklund kontaktat rätt folk på SVEMO, det är en stor organisation, och gett dem rätt info i rätt tid??
Har arrangören (Ocklund/Jensen ;) ) försökt uppfylla de krav som jag föreställer mig förbundet ställde på t.ex säkerhet?
Vad har förbundet egentligen gjort? Både rätt och fel? Går det att köra isracing på vinterstadion (en bandyplan) i Örebro borde man kunna köra i Norrtälje...

Har en hel hög med tankar men jag nöjer mig här så länge :)

Formuleringen är inte så tydlig som den borde och därför lätt att misstolka. Jag läser den meningen som att banan är en, inte av någon godkänd bana. Sedan att allt var i sin ordning och att förarna var försäkrade ville de ju inte berätta... Allt var ju försäkrat via en konkurent...

Vad gäller frågor om SMA så kan jag hänvisa till att kontakta Fredrik Skoghag via www.motorsportallians.se för att få reda på fakta.:tummenupp

Exakt ordagrant hur konversationen mellan de två berörda parterna (arrangör+svemo) har gått vet jag givetvis inte (det vet ingen annan än de två parterna själva), men jag tror inte att jag har fått höra osanningar. Vill poängtera att jag ställt upp på ideell basis hittills, men engagerar mig mer och mer. Jag har även svårt att tro att samtliga (8st) förare i soloklassen som var anmälda till tävlingen hoppade av helt utan anledning. Givetvis har det att göra med att de informerades om licensen kan bli indragen om ni kör en tävling för en konkurrent.

Jag surnar till lite och reagerar givetvis partisk då jag ser värdet i detta arrangemang ur en ren motorsportutvecklande synvinkel samt att jag även har svårt att tro att ansvarig för eventet inte skulle ha försökt få i stånd samarbete med SVEMO i detta fall. Nu blev det SMA istället, vilket höll på att sätta käppar hjulet. Självklart är dörrarna fortfarande öppna för SVEMO, men de är inte ensamma på marknaden. :gnissla
Lite fundersam blir jag också när det framgår i en enketundersökning på svemo´s hemsida att svemo önskas verka mer för utveckling av motorsport, vara mer öppen för förändringar, arbeta för att få fler aktiva med mera. Du måste förstå att jag tycker att det verkar konstigt att de beter sig som de gör (jag har som sagt svårt att tro att de inte skulle ha haft kännedom om detta arrangemang under en tid). Jag tror inte någon förare skulle ha lagt någon större notis om att detta arrangemang gick under SMA-flagg om inget skulle ha sagts. Men istället enorm publicitet för SMA…:huvet

Om tiden var knapp... Jobbar man med en så stor organisation som svemo så får man som arrangör ha förståelse för att ens ärende kanske inte blir prioriterat om tiden är knapp, självklart. MEN då ska också svemo ha förståelse för att man som arrangör vänder sig till andra snabba aktörer på marknaden som snappar upp jobbet och kan vara behjälpliga. Varför ska man då, som drake på marknaden, för den saken skull sätta käppar i hjulet för de tävlande, sporten och utvecklingen för att man inte kan erbjuda den service kunden önskar.:huvet Varför ska förarna drabbas?:confused:
Som övriga marknaden är i Sverige. Ska ICA dra in en persons medlemskort och förmåner för att denne handlar en röd mjölk på COOP bara för att ICA inte kunde erbjuda röd mjölk den dagen? Ja, du förstår. Eller som Glenn själv, som bygger hus som sitt riktiga jobb, beskrev det: ”Jobbar jag med en elektriker som jag inte är nöjd med så byter jag”.

Är man ovillig att låta ens kunder/medlemmar sponsra en konkurrent (i detta fall SMA) så är ju det enklaste att informera de tävlande om att de kan bli bestraffade om de ställer upp (skrämma bort dem från tävlingen och hindra dem från att göra vad de älskar, att köra hoj). Eller så engagera man sig i arrangemanget och arbeta åt det håll som medlemmarna önskar. Man kan inte resonera att: ”Vi vill att ni tävlar, men måste göra det för oss… när och om vi hinner engagera oss i tävlingar, annars åker ni ut...”
Jag tycker inte detta faller riktigt in i det regler om fri konkurrens som råder på den svenska marknaden i Sverige i dag då SVEMO utnyttjar/missbrukar sin storlek, använder ett för medlemmen/kunden icke gynnande avtal och kanske surfar på vissa medlemmars okunskap av vad SVEMO har för roll. De vinner inget på ett sådan agerande och de försämrar vilkoren och situationen för sina medlemmar. Varför ska förarna drabbas?

Se det som så detta enkla, kanske överdrivna exempel:näsblod : Teknis MC har 4st supermotard-banor. Två medlemmar i Teknis MC önskar åka på Sviesta en dag för att banan i Örebro är stängd, men blir då informerad från Teknis MC om att: Gör ni det så riskerar ni att bli bestraffade (med anledning av att förarna då gynnar en konkurrent…) Bestraffningen kan bli att de båda förarna blir avstängda från att åka på Teknis MC´s banor mer.
På vad för sätt gynnar det TeknisMC? På vad för sätt gynnar det förarna? På vad för sätt gynnar det sporten och utvecklingen? På vad för sätt gynnar det någon eller något? Är det fri och mer öppen konkurrens så gynnar det utvecklingen av sporten och oss förare då de olika förbunden vill ge oss den bästa produkten, tjänsten, servicen etc.

Denna tävling/motorshow var helt kostnadsfri för de tävlande. Tävlingar likt denna är så bra för motorsport, sponsorer, publik med mera. Därför blir jag lite putt över att förarna skrämdes iväg. Har jag fel? Jag tror inte säkerheten blir lidande då alla som arrangerar tävlingar i grund och botten står under Svensk lag. Som vilken marknad i Sverige som helst.

Jag vet att Glenn är en klåda hos SVEMO:hihi , men det är personer som honom som får saker att hända. Hur många såna finns det i Sverige? Han hatar inte SVEMO och har inte stängt dörren för samarbete, men väljer självklart den part som hjälper honom mest. Han följer de regler som finns och ställer givetvis säkerheten i första led, MEN känner han att han inte får respons i sina idéer hos en part så väljer han givetvis att samarbeta med någon som vill, har tid och kan hjälpa honom just då. Ibland är det snabba puckar och då är det först till kvarn. Livet är för kort för att bara sitta ner och vänta på sin tur när man kan få hjälp på annat håll för att nå sina mål.

Ibland kanske inte allt finns färdigtryckt på papper i klartext och då får man skapa det. Den som är mest tillmötesgående fångar hans intresse. Det får olika aktörer acceptera, men det ska inte påverka förarna.
Han vill göra motorsport för förare och publik och han är på så jäkla rätt väg i sina idéer. Sedan vilket förbund han samarbetar med är nog för honom oväsentligt. Han gör inte detta för förbundens skull! Han gör det för förarnas, sporten och publiken, så varför ska förarna, publiken och sporten drabbas av att SVEMO inte gillar konkurens eller vad nu deras agerande beror på? Så snett, så snett...

Kort sagt: Ogenomtänkt agerande från SVEMO som till viss del missgynnat förarna och som gett en konkurrent (SMA) enorm publicitet samtidigt som det säkert fått en hel del förare och arrangörer att få upp ögonen för vad SVEMO har för roll och att det finns andra vägar att gå… Bra eller dåligt?

http://www.svenskmotorsport.com/nyhetsarkiv/article429705.ece

För de som har frågor eller annat att säga så går det alldeles utmärkt att maila till info@quadshopen.se eller ringa till Glenn personligen.
Hans nummer finns på www.speedweekend.se under "kontakt oss".

/Mange

Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT