Importera Pepparspray?

Några stackars små brudar med pepparspray?
Oj, vogge, välkommen upp till Stockholm någon dag...
Här har vi tjejgäng från förorterna som rånar andra tjejer, äldre och ibland även killar/män. Det vore ju toppen om de fick pepparspray också!

Ökar man tillgängligheten till pepparspray så får ju även lösker man tag i det. Vad är då nästa steg? Ska kvinnor få bära rosa pistoler för att värja sig mot våldtäktsmän med pepparspray?

... och för sakens skull - man får inte bära luftpistoler på allmän plats heller. :banana

Hehe de var ju lite kul sagt jag är ju faktist inte i stockholm så mycket så jag har ju inte fightats med gangster tjejerna. här omkring är alla flickor snälla:tuttar Men varför springer inte sthmls gangster brudar runt med luftpistoler då för de är lagligt om de är 18 fast inte på allmän plats!! men dessa är ju outlaw så de bryr sig inte. jag tror att en http://www.hobbex.se/p/productmenu,41.59.61/pid,2843/t/product.htmlger mer respekt i en mörk gränd en vad en lite flaska pepparspray gör?

Det är skillnad på fortkörning och vapenbrott.
Brott som endast kan föranleda böter (t.ex. fortkörning) kan polisman lämna rapporteftergift på - det får man inte på vapenbrott.

... enligt de poliser jag känner. :tungan

Menade mest att de är mänskliga, IBLAND :gnissla Som sagt, det ska vara en riktig idiot till polis som burar in hans flickvän för innehav av pepparspray i syfte för självförsvar.

Dom allra flesta tjejer som åker dit för olaga vapeninnehav åker dit när vakterna på krogen hittar pepparsprayen.

Det är olaga vapeninnehav och ska anmälas likväl som om dom har en kniv eller en pistol i väskan.

Jag skulle inte förebrå dig för att använda vare sig pepparspray, tårgas eller kniv mot en våldtäktsman, om jag vore säker på att du klarade upp dig.

Tänk på att du blir ett lättare offer om våldtäktsmannen lyckas ta av dig pepparsprayen/tårgasen.

För det första så går jag inte på krogen själv och jag går heller inte hem själv...hmm det där lät så slampigt och fel. Jag menar, går jag på krogen gör jag det med vänner och ska jag hem så har jag till 99% av ggr med mig en av mina sambos eller så blir jag hämtad eller tar en taxi, därav behöver jag inte ha med mig tårgas på krogen.
De poliser jag pratat med skulle inte låtsas om att man sprayat tårgas på någon som har överfallit en om de kommer till platsen. Likväl som att de inte skulle bry sig om din hund bet en inbrottstjuv i ditt eget hem (ja det är faktiskt du som blir skyldig om det händer, tro det eller ej). Om jag går ute i mörkret själv så har jag alltid nåt slags skydd med mig och det ligger inte i handväskan utan i handen. Nycklar eller knogjärn funkar, likaså hårspray och en tändare, eller tårgas. :) Finns massa trix att skydda sig på om man tänker lite.
Om han mot förmodan skulle ta tårgasen så tar jag hellre den risken än att vara helt oskyddad för då har jag iallafall gjort allt i min makt för att skydda mig.

Tja, alla som åker dit på något greppar ju efter halmstrån?
Men, olaga vapeninnehav faller under allmänt åtal, så det spelar ingen roll om våldtäktsmannen vill göra en anmälan eller inte. Får polisman kännedom om brott är han/hon skyldig att rapportera detta = upptäcker en polis att du bär pepparspray så åker du på det.
Näe, jag håller med dig om det sista stycket.
Klockrent nödvärn... bara att mosa på med allt som går.

Som jag sagt till tidigare talare så är polismän skyldiga att rapportera mycket som de inte gör. Jag tror nog att dom va skyldiga att rapportera mig när jag körde 140km/h på en 70 väg oxå, men inte fanken gjorde dom det. :)

Då jag jobbar nätter och ofta går hem ensam mitt i natten genom sthlm city har jag nästan alltid en liten flaska hårspray i väskan! :kulspruta
Kanske inte lika starkt som pepparspray men det är lagom obehagligt att få detta sprayat i ögonen! :näsblod
..dessutom har jag alltid en tändare i väskan och dessa två i kombination kan avskräcka... :brinnerup
Fullt lagligt och kan inköpas på närmsta ÖB för bara 10 kr! :tummenupp

:tummenupp Det funkar klockrent, bränner bort lite hår oxå om du har tur så blir det lättare att hitta honom sen och avsluta jobbet. ;)

Jag tog mig friheten och provade tårgas och jämförde med lagliga substitut för ett antal år sen

Dom lagliga är HELT värdelösa. Min första tanke var "helvete vad blöt jag blev i ansiktet". Det enda som är bra är att vissa lämnar färg efter sig

Tårgasen blev en enorm chock och jag kunde inte se en gnutta ljus på 10 minuter

Överfallslarm kastar man hårt i backen så tystnar dom :/

Nej det finns ingen licens för att få bruka pepparspray som privatperson. Det går på knivlagen om man torskar på det. INTE olaga vapeninnehav. Om polisen vill väcka åtal så blir det böter och en prick i registret i 5år, för en tjej som skyddar sig i nöd

Pepparspray/tårgas bryr sig tullverket inte mycket om, ifall du torskar. Dom konfiskerar det och skickar ett brev hem till dig där dom ber dig skriva ett brev och förklara dig. Förklara att du inte har nån aning om vad det kommer ifrån så är saken ur världen.
Dom kommer inte kolla kontotransaktioner för det lilla

Jag tycker f.ö att det INTE ska vara lagligt..
Varenda tonåring skulle ha en flaska i fickan och det skulle missbrukas nåt enormt
Flickvännen din skulle inte hinna sträcka sig efter flaskan innan gärningsmannen sprayar ner henne och våldtar henne

Last edited:
annars kan du ju försöka få tag i en stungun,köpte en åt syrran i julklapp förra vintern.Den såg ut och funkade som en ficklampa med två piggar längst fram.
I ena änden av bärremmen så satt en säkring så om man drog ut den blev det åska och dunder,jävligt diskret så man kanske inte åker dit i första taget om man blir kollad.

Varför inte en elpistol:

Air_Taser_Gun_Style.jpg

Nej det finns ingen licens för att få bruka pepparspray som privatperson. Det går på knivlagen om man torskar på det. INTE olaga vapeninnehav. Om polisen vill väcka åtal så blir det böter och en prick i registret i 5år, för en tjej som skyddar sig i nöd

Tårgas går på Vapenlagen (1996:67) 1 kap, 3§ punkt e.
Dagsböter eller fängelse i max 6 mån för ringa brott.
Fängelse i max 1 år för normalgraden.

Pepparspray borde hamna under samma paragraf.

Nämns inget om pepparspray i Knivlagen.

Tårgas går på Vapenlagen (1996:67) 1 kap, 3§ punkt e.
Dagsböter eller fängelse i max 6 mån för ringa brott.
Fängelse i max 1 år för normalgraden.

Pepparspray borde hamna under samma paragraf.

Nämns inget om pepparspray i Knivlagen.

Hmm
Jag som va helt säker

Jag har bla många gånger läst i tidningar där förövaren använt tårgas/pepparspray och "är misstänkt för brott mot knivlagen"

Hmm
Jag som va helt säker

Jag har bla många gånger läst i tidningar där förövaren använt tårgas/pepparspray och "är misstänkt för brott mot knivlagen"

Jag e inte 100% säker på hur det hanteras IRL men tårgas står upptaget specifikt under den punkten och då borde pepparspray hamna där med.
Den pepparspray polisen får ut hanteras enligt samma regler som vapen, inlåst i vapenskåp när den ej bärs etc. så det låter ej orimligt.

Jag e inte 100% säker på hur det hanteras IRL men tårgas står upptaget specifikt under den punkten och då borde pepparspray hamna där med.
Den pepparspray polisen får ut hanteras enligt samma regler som vapen, inlåst i vapenskåp när den ej bärs etc. så det låter ej orimligt.

Enligt 1 kap. 3 § e) vapenlagen (1996:67) omfattas tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar, till exempel pepparspray, av vapenlagen.

Du har rätt mannen!

Enligt 1 kap. 3 § e) vapenlagen (1996:67) omfattas tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar, till exempel pepparspray, av vapenlagen.

Du har rätt mannen!

Visar ju om inte annat på att tidningar inte har världens bästa koll alla gånger, de verkar inte direkt känna något större behov av att kontrollera uppgifter heller.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show