Importera Pepparspray?

Då jag jobbar nätter och ofta går hem ensam mitt i natten genom sthlm city har jag nästan alltid en liten flaska hårspray i väskan! :kulspruta
Kanske inte lika starkt som pepparspray men det är lagom obehagligt att få detta sprayat i ögonen! :näsblod
..dessutom har jag alltid en tändare i väskan och dessa två i kombination kan avskräcka... :brinnerup
Fullt lagligt och kan inköpas på närmsta ÖB för bara 10 kr! :tummenupp

Jag är på din bana, hårspray funkar suveränt, sedan så får han lukta lite gott som tröst när en tjej nitar sönder honom...:D

Det finns ju sprayer som t ex "X-Marker" och "TIW" som oskadliggör förövaren under en kort tid så att man ska hinna fly, samtidigt lämnar det färg på förövaren för lättare identifiering om han grips. Jag har ingen aning om dessas laglighet i Sverige men det finns i alla fall att köpa på nätet.

Fast det finns ju något som heter övervåld också. Du får använda nödvändigt våld för att skydda person eller större skada på egendom, dvs du får använda samma mängd våld som du själv utsätts för. Tex:
Någon slår dig i magen på krogen, du knuffar bort honom = Ok
Någon slår dig i magen på krogen, du drar din Glock17 och skjuter honom i magen = Inte ok
Någon försöker tända eld på lokala macken och du slår ner honom = Ok
Någon trampar i en rabatt i parken och du slår ner honom = Inte ok
Sen finns ju iofs nödvärnsexcess också, då man trots övervåld kan gå fri, om man under gällande omständigheter svårligen kunde besinna sig, tex chock, panik, rädsla eller liknande. Fast om man har med sig illegala vapen så är det ju tämligen överlagt, och kan omöjligen klassas som nödvärnsexcess!

Näe, gör det? Var hittar du definitionen övervåld? ;)
När det gäller nödvärnsrätten (Brottsbalken 24:1) talar man om våld som ej är uppenbart oförsvarligt, det vill säga att man har ett enormt spelrum att röra sig inom.

När det gäller laga befogenhetsvåldet är spelrummen snävare - där ska våldet vara försvarligt.

Jag skulle vilja påstå att man inte kommer att dömas till ansvar om man sprayar en våldtäktsman med pepparspray. Du kommer att dömas för det olaga vapeninnehavet, men själva bruket - misshandeln - kommer högst troligen inte utgöra brott.

Nödvärnsexcess är mer än ett kapitel för sig...

Nu har jag obstruerat klart.
Håller ju egentligen med dig! :tuttar

Att förbjuda pepparspray för att de skulle kunna användas vid rån känns inte så vettigt då man kan lika gärna använda en yxa eller kniv och komma undan med olagahot?!
Och om vi nu säger att vi är i en våldtäkts situation tror jag inte att speciellt många tjejer skulle tacka nej till möjligheten att kunna försvara sig med pepparspray även ifall risken att den skulle kunna anvädas mot dem finns.
Alt 1 bli våldtagen!
Alt 2 pepparspraya och klara sig med risk att bli sprayad och våldtaken
bara o välja.
tror nog inte de är den fysiska skadan som uppkommer vid en våldtäkt som förstör kvinnor för resten av deras liv! Så om de får lite pepparspray i ögat tror jag de glöms rätt fort.

Man får inte bära kniv eller yxa på allmän plats heller.

Varför stanna vid pepparspray?
Köp ett granatgevär på en gång.
Skare va så skare va!

...sen får man ju hoppas att tösabiten har sinnenärvaro att nyttja det på RÄTT HÅLL...så hon inte får det i sina egna ögon.
Stress i paniksituation är livsfarligt.

Precis... och hur ofta hinner man öppna sin lilla handväska och fiska upp burken?

Det finns ju sprayer som t ex "X-Marker" och "TIW" som oskadliggör förövaren under en kort tid så att man ska hinna fly, samtidigt lämnar det färg på förövaren för lättare identifiering om han grips. Jag har ingen aning om dessas laglighet i Sverige men det finns i alla fall att köpa på nätet.

Det finns mycket man kan köpa på internet som inte är lagligt i Sverige...

Handbroms, för helsike!
Jag hinner ju inte med när ni sprutar ur er inlägg på löpande band...

du kan ju köpa en flaska blairs ultra death sauce helt lagligt iof.. kan hon skvätta i ansiktet på förövaren, det är några hundra gånger starkare än den starkaste peppersprayen (och svingott i chiligrytan dessutom) :)

Pepparspray är faktiskt ett par gånger starkare än den såsen, du kanske ska köpa en burk och spraya på maten när du tröttnat på såsen :D

Risken att tjejen åker dit för olaga vapeninnehav är näst intill obefintlig. De poliser jag har samtalat med ser inga problem med att en kvinna bär det i syfte att kunna försvara sig själv, skulle de däremot muddra en liten klottrare och hitta pepparspray så åker han dit på det.
Bara beställa hem, om tullen kontaktar dig så säger du att någon annan har beställt i ditt namn. Jag har tagit emot två paket med pepparspray utan problem.
Jag jobbar extra som vakt emellanåt och funderar faktiskt på att bära en flaska själv då det är betydligt mer humant att spraya en brottsling istället för att slå av armen på honom med en batong/ficklampa. Det är inte poliserna som sätter lagarna här i Sverige och du ska ha en jävla otur om du hittar en polis som vill sätta dit dig för olaga vapeninnehav med pepparspray. Skulle du mot förmodan torska så spelar du dum och det slutar med att det blir dagsböter på sin höjd.

Fast å andra sidan sätter du ju polismannen på plats i en jävla situation...
PL9 - skyldighet att rapportera brott - innebär ju att han/hon begår tjänstefel om den pepparsprayande vakten inte rappas..

Precis... och hur ofta hinner man öppna sin lilla handväska och fiska upp burken?

Typ, inte ofta alls....
Skulle sen folk få för sig att använda riktig tårgas (ortoklorbensalmalononitril) så kommer det att bli problem om det överdoseras. Frätskador.

Se till att cheyen tränar någon form av kampsport istället. Bra träning=snygg chey och samtidigt kan hon känna sig lugnare när hon går hem....

Nu vill jag inte verka cynisk men vet cheyen hur liten risken att drabbas av en överfallsvåldtäkt är? 90% av våldtäkterna sker av en person den drabbade redan känner. Varför sover då inte cheyer med pepparspray bredvid sängen?

För övrigt så finns där utmärkta profylaktika mot både tårgas och pepparspray som man sprayar i ögonen innan exponering och så blir man i princip immun....

Då jag jobbar nätter och ofta går hem ensam mitt i natten genom sthlm city har jag nästan alltid en liten flaska hårspray i väskan! :kulspruta
Kanske inte lika starkt som pepparspray men det är lagom obehagligt att få detta sprayat i ögonen! :näsblod
..dessutom har jag alltid en tändare i väskan och dessa två i kombination kan avskräcka... :brinnerup
Fullt lagligt och kan inköpas på närmsta ÖB för bara 10 kr! :tummenupp

Du ska nog ha att göra med Mr Slowmotion ifall du hinner få upp tändare + sprayburk, tända, sikta och spraya innan det är för sent. Kör med tårgas istället.

Man tar helt enkelt fram tårgasen och håller den i handen när man känner sig osäker eller rör sig i tveksamma områden.

Nog fan hinner man bränna av en salva om man är beredd. :machinegu

Vill bara berätta att överfallslarm är ett skämt när jag pluggade var de standard att rycka sprinten slänga in de i kompisens brevinkast på morgonen dagen efter mycket irriterande men inte värre en att vederbörande vaknar går till hallen och stampar sönder den.

Allt försvar pepparspray taser batong även kampsport blir ju lidande av paniken stressen lägg sedan till att snuskot kankse väger 30kilo mera så spelar de ingen roll hur mycket chingchong sparkar du gör.

att de är förbjudet att bära yxa och kniv på allmänplats går väll att diskutera då får ju gå och köpa en kniv/yxa på affären och ta den med dig hem.

tycker de kunde ha någon form av utbilldning på pepparspray typ kvällskurs sedan får man en licens!?
vilken artonåring som helst kan ju köpa en fullautomat luftpistol som ser ut som en riktig pistol och gör nog så ont på nära håll så varför kan man inte låta några stackars små brudar ha en lite spray i väskan?

Fast å andra sidan sätter du ju polismannen på plats i en jävla situation...
PL9 - skyldighet att rapportera brott - innebär ju att han/hon begår tjänstefel om den pepparsprayande vakten inte rappas..

Jag har blivit släppt när jag har kört för fort också, de är ju som sagt mänskliga poliserna med och rapporterar inte allt. Men vad vet jag, detta är bara vad de poliser jag känner har sagt :rolleyes:

att de är förbjudet att bära yxa och kniv på allmänplats går väll att diskutera då får ju gå och köpa en kniv/yxa på affären och ta den med dig hem.

tycker de kunde ha någon form av utbilldning på pepparspray typ kvällskurs sedan får man en licens!?
vilken artonåring som helst kan ju köpa en fullautomat luftpistol som ser ut som en riktig pistol och gör nog så ont på nära håll så varför kan man inte låta några stackars små brudar ha en lite spray i väskan?

Mja, man talar ju om syftet med att bära kniven/yxan.
Har du yxa, påse och kvitto och är hel & ren så är det ju inte några problem.

Man kan få licens för pepparspray, även om det är ovanligt.

Några stackars små brudar med pepparspray?
Oj, vogge, välkommen upp till Stockholm någon dag...
Här har vi tjejgäng från förorterna som rånar andra tjejer, äldre och ibland även killar/män. Det vore ju toppen om de fick pepparspray också!

Ökar man tillgängligheten till pepparspray så får ju även lösker man tag i det. Vad är då nästa steg? Ska kvinnor få bära rosa pistoler för att värja sig mot våldtäktsmän med pepparspray?

... och för sakens skull - man får inte bära luftpistoler på allmän plats heller. :banana

Jag har blivit släppt när jag har kört för fort också, de är ju som sagt mänskliga poliserna med och rapporterar inte allt. Men vad vet jag, detta är bara vad de poliser jag känner har sagt :rolleyes:

Det är skillnad på fortkörning och vapenbrott.
Brott som endast kan föranleda böter (t.ex. fortkörning) kan polisman lämna rapporteftergift på - det får man inte på vapenbrott.

... enligt de poliser jag känner. :tungan

Last edited:
Du ska nog ha att göra med Mr Slowmotion ifall du hinner få upp tändare + sprayburk, tända, sikta och spraya innan det är för sent. Kör med tårgas istället.

Äsch, jag e snabb! :D
Dessutom bär jag alltid min husnyckel så jag håller den "mellan fingrarna"
med handen inne i jackfickan, så om nån skullle få för sig att attakera mej så sticker jag bara denne i ögonen med nyckeln! :cdevil :skrattaåt

:rolleyes:

Vill bara berätta att överfallslarm är ett skämt när jag pluggade var de standard att rycka sprinten slänga in de i kompisens brevinkast på morgonen dagen efter mycket irriterande men inte värre en att vederbörande vaknar går till hallen och stampar sönder den.

Allt försvar pepparspray taser batong även kampsport blir ju lidande av paniken stressen lägg sedan till att snuskot kankse väger 30kilo mera så spelar de ingen roll hur mycket chingchong sparkar du gör.

Jag håller med i det mesta du säger. Problemet är kanske att det inte går att legalisera pepparspray endast för folk som vill skydda sig. Men vad sägs om att köpa en luftpistol till tjejen då?

http://www.hobbex.se/p/productmenu,41.59.61/o,0/t/index.html

Det är väl bara beställa sån där försvarsspray som är helt laglig. Vet inte vad det heter men den färgar ansiktet på förövaren. Sen kan du komplettera med ett överfallslarm.

Jag är ganska övertygad om att det räcker även om nu fem pers kommer påpeka att riktig pepparspray är tio gånger starkare och att löjlig försvarsspray är som att bli sprejad med lättfil.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025