Importera Pepparspray?

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
pga lite otrevliga händelser den senaste tiden och att polisen är upptagna med att leka tafatt i duschen jaga fildelare och fortkörare. Så har jag börjat fundera på rättigheten att skydda sig.
Tänker mest på tjejen som cyklar hem själv på kvällarna.
Om man beställer hem pepparspray från någon av många sider på nätet vad kan hända risken att de ska kolla i mitt paket kan ju inte vara så stor? och om de gör åker man dit på olaga vapeninnehav eller blir de bara beslagtaget?
typisk sverige alla brottslingars förlovade land varför skulle inte pepparspray vara lagligt?

För att utomlands är det rätt vanligt att rånare pepparsprayar sina offer?

Köp ett bra överfallslarm åt tjejen du!

Överfallslarm FTW. Sen tycker jag dina påståenden är rätt löjliga gällande Sverige som brottslingarnas förlovade land. Det är väl en annan diskussion antar jag.

Poste restante Bernad Dotte alt. Wall Enberg :D :D :D

Hmmm, anstiftan alt. stämpling??? :D :D :D

No comment :D

paketet blir beslagtaget och förstört, chansen att du skulle åka dit är obefintlig på en såpass mild produkt ändå.

överfalls larm? är inte det en såndär nyckelring som tjuter lite.. hur hjälper det egentligen om man blir attackerad mitt i ingenstans på natten?

du kan ju köpa en flaska blairs ultra death sauce helt lagligt iof.. kan hon skvätta i ansiktet på förövaren, det är några hundra gånger starkare än den starkaste peppersprayen (och svingott i chiligrytan dessutom) :)

Finns i tyskland, fast den är totalförbjuden i Sverige då det kan leda till att personen blir blind. Hellre en blind våldtäcksman än en flickvän som får psykiska och fysiska problem anser jag iaf.

paketet blir beslagtaget och förstört, chansen att du skulle åka dit är obefintlig på en såpass mild produkt ändå.

överfalls larm? är inte det en såndär nyckelring som tjuter lite.. hur hjälper det egentligen om man blir attackerad mitt i ingenstans på natten?

du kan ju köpa en flaska blairs ultra death sauce helt lagligt iof.. kan hon skvätta i ansiktet på förövaren, det är några hundra gånger starkare än den starkaste peppersprayen (och svingott i chiligrytan dessutom) :)

Några hundra gr starkare :confused:

Har du blivit sprayad med såndär skit någon gång?

Jag har det, hade det varit några hundra gr starkare hade jag dött kan jag lova.

Hellre en blind våldtäcksman än en flickvän som får psykiska och fysiska problem anser jag iaf.

Finns väl ingen vettig människa som säger emot det där?

Risken är dock enormt stor att lilla damen får sitt livs stresspåslag, och då är det rätt jobbigt att försöka fiska upp en burk spray och agera. Risken att våldtäktsmannen får tag i burken är inte obetydlig, och då är kvällen ändå förstörd.

Och ja, juste, det är rätt olagligt också.

För att utomlands är det rätt vanligt att rånare pepparsprayar sina offer?

Köp ett bra överfallslarm åt tjejen du!
Jag håller med helt å hållet! Pepparspray är ju klockrent om man ska råna nån, det hörs inte, det väcker ingen uppmärksamhet, det slår ut offret och kan aldrig leda till mer än på sin höjd grov misshandel, men aldrig mord eller dråp.

Köp ett ordentligt överfallslarm, inte nått från Hederlige Harry, utan något som verkligen funkar och för ett sjuhelvetes liv :tummenupp

Hur troligt är det att en våldtäksman vill anmäla en tjej för olaga vapeninnehav om han har försökt att våldta henne? Kör på, själv skulle jag inte tveka en sekund att använda tårgas om någon försökte sig på att våldta mig.

//Pippi

Hur troligt är det att en våldtäksman vill anmäla en tjej för olaga vapeninnehav om han har försökt att våldta henne? Kör på, själv skulle jag inte tveka en sekund att använda tårgas om någon försökte sig på att våldta mig.

//Pippi

Dom allra flesta tjejer som åker dit för olaga vapeninnehav åker dit när vakterna på krogen hittar pepparsprayen.

Det är olaga vapeninnehav och ska anmälas likväl som om dom har en kniv eller en pistol i väskan.

Jag skulle inte förebrå dig för att använda vare sig pepparspray, tårgas eller kniv mot en våldtäktsman, om jag vore säker på att du klarade upp dig.

Tänk på att du blir ett lättare offer om våldtäktsmannen lyckas ta av dig pepparsprayen/tårgasen.

Last edited:
Jag håller med helt å hållet! Pepparspray är ju klockrent om man ska råna nån, det hörs inte, det väcker ingen uppmärksamhet, det slår ut offret och kan aldrig leda till mer än på sin höjd grov misshandel, men aldrig mord eller dråp.

Köp ett ordentligt överfallslarm, inte nått från Hederlige Harry, utan något som verkligen funkar och för ett sjuhelvetes liv :tummenupp

Det värsta är när det används för att oskadligöra sitt offer och sen puckla på honom :näsblod

//Pippi

Tja, alla som åker dit på något greppar ju efter halmstrån?

Men, olaga vapeninnehav faller under allmänt åtal, så det spelar ingen roll om våldtäktsmannen vill göra en anmälan eller inte. Får polisman kännedom om brott är han/hon skyldig att rapportera detta = upptäcker en polis att du bär pepparspray så åker du på det.

Näe, jag håller med dig om det sista stycket.
Klockrent nödvärn... bara att mosa på med allt som går.

Det värsta är när det används för att oskadligöra sitt offer och sen puckla på honom :näsblod
Ja, det är en sak med första smällen, men att sparka på den som redan ligger är så jävla fegt! Det hängs för lite nuförtiden :mad:

Näe, jag håller med dig om det sista stycket.
Klockrent nödvärn... bara att mosa på med allt som går.
Fast det finns ju något som heter övervåld också. Du får använda nödvändigt våld för att skydda person eller större skada på egendom, dvs du får använda samma mängd våld som du själv utsätts för. Tex:
Någon slår dig i magen på krogen, du knuffar bort honom = Ok
Någon slår dig i magen på krogen, du drar din Glock17 och skjuter honom i magen = Inte ok
Någon försöker tända eld på lokala macken och du slår ner honom = Ok
Någon trampar i en rabatt i parken och du slår ner honom = Inte ok
Sen finns ju iofs nödvärnsexcess också, då man trots övervåld kan gå fri, om man under gällande omständigheter svårligen kunde besinna sig, tex chock, panik, rädsla eller liknande. Fast om man har med sig illegala vapen så är det ju tämligen överlagt, och kan omöjligen klassas som nödvärnsexcess!

Last edited:
Eftersom det är lätt att få tyst på ett överfallslarm och att de flesta av oss inte ens bryr sig om något som låter som ett billarm, så köpte jag tårgas till exet istället.

Inget att tveka över tycker jag, köp både ett larm och pepparspray/tårgas.

Då jag jobbar nätter och ofta går hem ensam mitt i natten genom sthlm city har jag nästan alltid en liten flaska hårspray i väskan! :kulspruta
Kanske inte lika starkt som pepparspray men det är lagom obehagligt att få detta sprayat i ögonen! :näsblod
..dessutom har jag alltid en tändare i väskan och dessa två i kombination kan avskräcka... :brinnerup
Fullt lagligt och kan inköpas på närmsta ÖB för bara 10 kr! :tummenupp

Att förbjuda pepparspray för att de skulle kunna användas vid rån känns inte så vettigt då man kan lika gärna använda en yxa eller kniv och komma undan med olagahot?!
Och om vi nu säger att vi är i en våldtäkts situation tror jag inte att speciellt många tjejer skulle tacka nej till möjligheten att kunna försvara sig med pepparspray även ifall risken att den skulle kunna anvädas mot dem finns.
Alt 1 bli våldtagen!
Alt 2 pepparspraya och klara sig med risk att bli sprayad och våldtaken
bara o välja.
tror nog inte de är den fysiska skadan som uppkommer vid en våldtäkt som förstör kvinnor för resten av deras liv! Så om de får lite pepparspray i ögat tror jag de glöms rätt fort.

Att förbjuda pepparspray för att de skulle kunna användas vid rån känns inte så vettigt då man kan lika gärna använda en yxa eller kniv och komma undan med olagahot?!
Och om vi nu säger att vi är i en våldtäkts situation tror jag inte att speciellt många tjejer skulle tacka nej till möjligheten att kunna försvara sig med pepparspray även ifall risken att den skulle kunna anvädas mot dem finns.
Alt 1 bli våldtagen!
Alt 2 pepparspraya och klara sig med risk att bli sprayad och våldtaken
bara o välja.
tror nog inte de är den fysiska skadan som uppkommer vid en våldtäkt som förstör kvinnor för resten av deras liv! Så om de får lite pepparspray i ögat tror jag de glöms rätt fort.
Eller så blir våldtäktsmannen så förbannad att han slår ihjäl henne, eller slår henne sönder och samman. Alternativt tar han henns spray och sprayar ner henne så han får knulla ifred istället.
Och man får inte knalla runt med knivar, yxor, hammare mm heller ;)

...sen får man ju hoppas att tösabiten har sinnenärvaro att nyttja det på RÄTT HÅLL...så hon inte får det i sina egna ögon.
Stress i paniksituation är livsfarligt.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...