Importera mera!

haha, jag kunde fan inte mecka med min FZR innan heller... Kan jag iofs inte nu heller, men ändå...

Har plockat av det mesta på henne nu känns det som =(... Ja ja, man lär sig som fasen på det... Vad man ska göra, borde göra och INTE borde göra... =)

Ska iaf köpa mig en Haynes snart tänkte jag....bra som fan...

/H

Zana skrev:
Men du är ju för fan inte lite knäpp?

Så gott som alla vet att det ÄR billigare utomlands, artiklar i tidningar, inslag på teve, så vem lurar man? Ingen!

Men det är så att det är jobbigare/svårare att handla utomlands, och det är det som är hela poängen. Är du villig att lägga ner tid/svett/m.m och köpa en hoj lite billigare eller orkar du inte lägga ner så mycket möda och besvär så får du betala lite mer... Det ska väl inte vara så svårt att fatta, eller?

Om du betalar 5kr för en picasso på en loppmarknad och i efterhand får reda på att den är värd 50 miljoner, ska du då sälja den för 5kr för att det ska vara etiskt rätt? I helvete heller! Låt killarna vara....

Och Kay, sorry. Blev bara så irriterad på att ni mindre händiga går och blir skinnade av mc-firmorna på struntsaker som byte av drivpaket... Jag vet av egen erfarenhet att dom så gott som alltid stressar igenom arbetet, och om något skulle bli fel, tex repa i lacken buckla i tanken så skulle dom inte säga det i första taget... Du känner ingen som kan lära/hjälpa dig då?

/Zana

Jadu Zana. Alla har vi våra olika åsikter. Dock väljer jag att inte ta dina på allvar av en del anledningar. Sen att lägga på en skälig kostnad för utgifter när det
gäller resa+inreg m.m på försäljningspriset är ok. Eftersom inte Kay skrivit hur mkt kan tänker höja så angriper jag inte heller honom. Jag angriper ingen bara det att jag stör mig på folks resonemang att det är ok att utnyttja andras okunskap för engen vinning.

KIRE skrev:
Jadu Zana. Alla har vi våra olika åsikter. Dock väljer jag att inte ta dina på allvar av en del anledningar. Sen att lägga på en skälig kostnad för utgifter när det
gäller resa+inreg m.m på försäljningspriset är ok. Eftersom inte Kay skrivit hur mkt kan tänker höja så angriper jag inte heller honom. Jag angriper ingen bara det att jag stör mig på folks resonemang att det är ok att utnyttja andras okunskap för engen vinning.

Men saken är att vi gör ju "Svensken" en tjänst när han köper hojen av oss. Han får den billigare än vad den skulle ha kostat i Sverige. Det tycker jag är juste. Du tänker lite konstigt må jag säga...

Jag är inte en sån som vill ha fiender precis men ditt resonemang är inte bra.

Ulukai skrev:
Men saken är att vi gör ju "Svensken" en tjänst när han köper hojen av oss. Han får den billigare än vad den skulle ha kostat i Sverige. Det tycker jag är juste. Du tänker lite konstigt må jag säga...

Jag är inte en sån som vill ha fiender precis men ditt resonemang är inte bra.

Jag vill absolut inte heller ha fiender och förstår att du gärna vill ha ut max med
pengar för din hoj :)
Men utan att peka på något speciellt fall nu så, tycker du det är ok att tjäna pengar på andras okunskap? Det är väl mer moraliskt riktigt att vara ärlig och
sälja för en summa som är berättigad? Det finns många sådana exempel.
Tex sålde jag själv en dator när jag var 15år för 3000kr till en kille som visste noll
om datorer. Gissar att den var värd runt 1000kr och det visste ju jag men struntade i det för jag ville ha 2000kr extra. Helt fel gjort av mig om jag får säga det nu i efterhand. I det fallet utnyttjade jag att killen inte visste om det egentliga värdet och lurade honom för egen vinning. Det är inte OK.
Förstår du mitt resonemang?

men det är ändå inte många som handlar hoj som verkligen är HELT nollställda... Man har ju oftast med sig nån som kan hojar om man nu ska köpa, eller?

Jag förstår KIRE´s resonemang, men är samtidigt inte ense med hans tankar...

Hur än Kay, eller vem som helst som importerat gör när denna säljer leder ändå till ett lägre pris än det "svenska".

Jag var "lat" å pynta 28K för min FZR i sverige, eftersom jag inte orkade mecka med import... Jag känner mig inte direkt lurad iom att jag visste vad jag ville ha... Visserligen var min båge svensksåld å ruskigt bra skick, men ändå...

:hej

hållundan skrev:
men det är ändå inte många som handlar hoj som verkligen är HELT nollställda... Man har ju oftast med sig nån som kan hojar om man nu ska köpa, eller?

Jag förstår KIRE´s resonemang, men är samtidigt inte ense med hans tankar...

Hur än Kay, eller vem som helst som importerat gör när denna säljer leder ändå till ett lägre pris än det "svenska".

Jag var "lat" å pynta 28K för min FZR i sverige, eftersom jag inte orkade mecka med import... Jag känner mig inte direkt lurad iom att jag visste vad jag ville ha... Visserligen var min båge svensksåld å ruskigt bra skick, men ändå...

:hej

Nej många har ju bra koll som tur är. Tyvärr finns det ju dock dom som som du säger är nollställda och det är många oseriösa säljare inte sena att utnyttja.
Tyvärr :(

Dags att lägga ned diskussionen och "sluta fred" ? :)
Ber om ursäkt ifall någon uppfattade mina inlägg som påhopp på något sätt. Det var inte avsikten utan avsikten var helt enkelt att angripa tankesättet i allmänhet. Som iallafall enligt mig är helt fel.

KIRE skrev:
Nej många har ju bra koll som tur är. Tyvärr finns det ju dock dom som som du säger är nollställda och det är många oseriösa säljare inte sena att utnyttja.
Tyvärr :(

Dags att lägga ned diskussionen och "sluta fred" ? :)
Ber om ursäkt ifall någon uppfattade mina inlägg som påhopp på något sätt. Det var inte avsikten utan avsikten var helt enkelt att angripa tankesättet i allmänhet. Som iallafall enligt mig är helt fel.

Ähhh, det är väl underbart att vi har yttrandefrihet!!! Make love not war!!!

=) Men som du säger, riktigt trist att oseriösa säljare utnyttjar folks okunskap... man vill ju ha det man betalar för... Det anser jag att jag fick när min båge köptes...!!!! Har bara bra erfarenheter av både hojsäljare å köpare...

Känns lite mera "safe" att köpa en hoj av en kille som är schysst seriös å vet vad han snackar om, än att köpa av bil av vilken klåpare som helst..

nåväl... :hej på er!

Zana skrev:
Exakt vad jag tänkte på!!!!! :kocko

Lämnar man in bågen för oljebyte då också eller? Hur är det med byte av tändstiften, inlämning på det också kanske.... hohoho!

Kan man inte byta drivpaket själv och har köpt motorcykel kan det vara läge att lära sig det ganska raskt... Det är ju halva nöjet att meka... :tummenupp

EDIT: Och vad är bra pris? Ett par hundringar för arbetet eller? Det kan du ju lägga på annat :confused:
Hur moget var detta då? :kocko
Låt killen själv bestämma, det är ja han själv som betalar! Det är inte alla som gillar att skruva, och det finns ingen lag som säger att man måste kunna det....

KIRE skrev:
Visst är allting bara värt vad en köpare vill betala. Men det betyder inte att det
inte är oetiskt för det. En bilfirma lever ju på att köpa billigt och sälja dyrare.
Jag kan inte kalla importbilfirmor för etiska direkt. Dom flesta skulle knappast tveka att blåsa någon okunnig för att tjäna mera.
Men grattis till bra hojköp grabbar! Jag har inget emot er alls det vara bara resonemanget att sälja för mer än en sak egentligen är värd jag reagerade mot.
Alla affärer är oetiska med ditt resonemang! Gå till konsum och köp en liter mjölk! Va, dom har lagt på 10%!!!! Så oetiskt!!! Är du dum på riktigt eller bara kommunist?

KIRE skrev:
Nej jag är inte avundsjuk. Tycker bara det är dålig stil att sälja för mer än man gav och utnyttja att någon annan(köparen) är okunnig.

Det är så man gör affärer!
Spelar väl ingen roll vad säljaren köpt hojen för. Det är ju köparen som får avgöra om det är rätt pris.

Kay skrev:
Lungt. Jag känner ingen händig MC-åkare/mekare. Jag är en av de första i min kompiskrets med hela hoj-grejen. Är bara 21. Alla dom jag känner är posörer bara. :hihi :tummenupp
Vill bara få det gjort nu faktiskt.

BMWjohan: CBR900rr, ZX6/7/9R, FZR 600/1000, dessa är hojar som är markant billigare i tyskland. Du måste sökt fel på ngt sätt. Hitta en CBR 900rr till mig i sverige på under 4000 mil, valfri årsmod, ej krockad för 28000.- eller däromkring.

den här kostar lite mer men man brukar alltid kunna pruta lite på och den har ju gått kortare och har rätt mycket godis som förhöjer nöjet. ja och sen kan man ju dra av 1500+2000=3500kr direkt också i jämförelse eftersom det kostade ungefär så att ta in en hoj.
http://www2.blocket.se/view/1655767.htm?l=0&c=1&city=0

jag tycker att det känns som att det är lite på samma sätt i sverige som i tyskland. alla hojar ligger runt vissa priser. dessa priser är rätt lika i sverige och tyskland. men söker man på cbr 900 tex hittar man alltid några hojar som ligger bra mycket lägre i pris än vad alla andra gör. både i sverige och tyskland. nu vet inte jag hur många det bor i tyskland men säg att det bor tre gånger så många där som i sverige, då borde det ju också finnas tre gånger så många hojar som ligger lägre i pris än alla andra hojar i tyskland.

jag försöker inte på något sätt göra ner att importera, utan jag åker väldigt gärna ner och importerar hem någon kul hoj till våren, men av vad jag kollat hittills så har jag inte hittat billigare hojar där.

sen tänker jag lite så här också. ifall jag tex hittar en R1 i sverige som kostar 20.000kr mindre än normalt så är det inte så farligt att åka och kolla på den och kanske konstatera att det var en skithoj. då har man ändå inte åkt så långt.
om man åker till tyskland för att kolla på 2-3 R1'or som ligger 20.000kr lägre än normalt i pris och alla dessa visar sig va skithojar så har det verkligen svidit att åka så långt för att kolla.

bmwjohan skrev:
den här kostar lite mer men man brukar alltid kunna pruta lite på och den har ju gått kortare och har rätt mycket godis som förhöjer nöjet. ja och sen kan man ju dra av 1500+2000=3500kr direkt också i jämförelse eftersom det kostade ungefär så att ta in en hoj.
http://www2.blocket.se/view/1655767.htm?l=0&c=1&city=0

jag tycker att det känns som att det är lite på samma sätt i sverige som i tyskland. alla hojar ligger runt vissa priser. dessa priser är rätt lika i sverige och tyskland. men söker man på cbr 900 tex hittar man alltid några hojar som ligger bra mycket lägre i pris än vad alla andra gör. både i sverige och tyskland. nu vet inte jag hur många det bor i tyskland men säg att det bor tre gånger så många där som i sverige, då borde det ju också finnas tre gånger så många hojar som ligger lägre i pris än alla andra hojar i tyskland.

jag försöker inte på något sätt göra ner att importera, utan jag åker väldigt gärna ner och importerar hem någon kul hoj till våren, men av vad jag kollat hittills så har jag inte hittat billigare hojar där.

sen tänker jag lite så här också. ifall jag tex hittar en R1 i sverige som kostar 20.000kr mindre än normalt så är det inte så farligt att åka och kolla på den och kanske konstatera att det var en skithoj. då har man ändå inte åkt så långt.
om man åker till tyskland för att kolla på 2-3 R1'or som ligger 20.000kr lägre än normalt i pris och alla dessa visar sig va skithojar så har det verkligen svidit att åka så långt för att kolla.

Nej det är sant... Bara det att utbudet är större på billiga hojar i tyskland. Man måste leta längre och ha lite mer tur i sverige generellt sätt för att hitta en jättebillig vindruva. Men visst finns det. R6 och och R1or är somsagt lika billiga i sverige.
Det är egentligen bara de gamla hojarna som man kan tjäna många tusenlappar och procent på, och det är också dom som är lättast att bli av med sedan tror jag.

Kay skrev:
Nej det är sant... Bara det att utbudet är större på billiga hojar i tyskland. Man måste leta längre och ha lite mer tur i sverige generellt sätt för att hitta en jättebillig vindruva. Men visst finns det. R6 och och R1or är somsagt lika billiga i sverige.
Det är egentligen bara de gamla hojarna som man kan tjäna många tusenlappar och procent på, och det är också dom som är lättast att bli av med sedan tror jag.

jag tror också att det finns mer att tjäna på på dom äldre hojarna. gamla gixxer är klart billiga i tyskland

Nr:18 skrev:
Hur moget var detta då? :kocko
Låt killen själv bestämma, det är ja han själv som betalar! Det är inte alla som gillar att skruva, och det finns ingen lag som säger att man måste kunna det....

Moralgubbe, jag har rett ut det hela med Kay själv. Finns ingen anledning för dig att hosta upp ytterligare slemklumpar... Behåll dom för dig själv.... :7peta

Zana skrev:
Moralgubbe, jag har rett ut det hela med Kay själv. Finns ingen anledning för dig att hosta upp ytterligare slemklumpar... Behåll dom för dig själv.... :7peta
Vad har detta med moral att göra? Bara för att du har en åsikt så ska alla tycka så? :kocko :rolleyes:

Vi lägger ner Mekkar & Prispåläggsdiskusionen. Vi tycker olika, så är det, inget att diskutera.
Regbes på tisdag, och det enda jag oroar mig lite för att mitt däck inte är 1.6mm överallt...

yepps 1 mm. fast du får ju en gammal 1:a bara så du behöver ej besiktiga om hojen!

o pris.. pris är det som är köpare är beredd att betala för varan. Priset beror på massa saker, tid, plats, köpare. etc etc. E lite svårt att säga att ett pris är fel.

/ Hannes

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...