Importera mera!

d1ce skrev:
eller så var det din handpenning som fick mig att spekulera pris... :confused: kommer inte ihåg....

hur funkar det att kommunicera med tyskar, vägrar de prata något annat än tyska? de kunskaparna är nämligen i det närmaste bortblåsta...

//andreas

Helmut vi handlade av hade nog otroligt mkt mer engelskkunskaper än de flesta andra i tyskland. Hans uttal var helt OK och gramatik och språkkunskap var väl godkänd. Alla e-mail skickades på engelska, så kommunikationen gick skitbra.

Marals76: Jag har nog de teoretiska kunskapen för att göra det, men frankly; den ska regbesiktigas på tisdag så jag vill få det rätt gjort, jag är trött, jag har inte tid, jag fick ett bra pris.

Kay skrev:
Helmut vi handlade av hade nog otroligt mkt mer engelskkunskaper än de flesta andra i tyskland. Hans uttal var helt OK och gramatik och språkkunskap var väl godkänd. Alla e-mail skickades på engelska, så kommunikationen gick skitbra.
äsch, det är nog inget för en däcksparkare som mig att åka ner och hämta cykel... om det inte är fler som ska ner så man kan åka i karavan eller något.

//andreas

Last edited:
Marals76 skrev:
Lämna in en båge för att byta drivpaket :7peta

Exakt vad jag tänkte på!!!!! :kocko

Lämnar man in bågen för oljebyte då också eller? Hur är det med byte av tändstiften, inlämning på det också kanske.... hohoho!

Kan man inte byta drivpaket själv och har köpt motorcykel kan det vara läge att lära sig det ganska raskt... Det är ju halva nöjet att meka... :tummenupp

EDIT: Och vad är bra pris? Ett par hundringar för arbetet eller? Det kan du ju lägga på annat :confused:

Zana skrev:
Exakt vad jag tänkte på!!!!! :kocko

Lämnar man in bågen för oljebyte då också eller? Hur är det med byte av tändstiften, inlämning på det också kanske.... hohoho!

Kan man inte byta drivpaket själv och har köpt motorcykel kan det vara läge att lära sig det ganska raskt... Det är ju halva nöjet att meka... :tummenupp

EDIT: Och vad är bra pris? Ett par hundringar för arbetet eller? Det kan du ju lägga på annat :confused:

Man kanske inte vill ge sig på det direkt på sin första hoj man ägt en dag :huvet :kocko
Vad är det som är så svårt att fatta? Jag vill få det ordentligt gjort, jag är inte 100% säker på hur man gör och har aldrig sett nån göra det, är det inte fan så mycket vettigare att lämna in det då och lära sig under andra omständigheter :dummer :7peta

Kay skrev:
1. Inte mkt om man jämför med svensksåld i identiskt skick och lika mkt mil. Vill inte säga nån siffra, för sen när man säljer kommer bara dönickar och säger "DET ÄR JU XXXX MER ÄN DU GAV"

2. Vi var 2 som importerade, så vi delade på skåpbilshyrkostnad och resa, så exklusive sprit hamnade vi på ca 1500.- per skalle.

3. Regbes går på 2000.-

Dom hojar man egentligen sparar mest på att ta in, procentuellt sätt, är gamla sporthojar. En fräsh CBR 900rr med nåra år på nacken kan du få fräsh för 26000.- , bara som ett exempel.

Ska du sälja den för mer än du gav? Vad taskigt mot den stackars köparen!
Ska han sponsra dig med sin okunnighet. JAJA skriver väl såhär bara för att
jag själv alltid gör så dåliga affärer. Köper dyrt och säljer billigt.

Nä du kan tala med tyskar. Tycker att du borde kolla på mobile innan du åker ner. Så gjorde vi iaf.
Han vi pratade med talade väldigt bra engelska så det ska inte vara några åproblem

Vad alla angriper Kay och delvis mig då oxå. Är ni avundsjuka på att vi har gjort en väldigt bra affär eller? Verkar vara så..

Vad alla angriper Kay och delvis mig då oxå. Är ni avundsjuka på att vi har gjort en väldigt bra affär eller? Verkar vara så..

Ulukai skrev:

Nej jag är inte avundsjuk. Tycker bara det är dålig stil att sälja för mer än man gav och utnyttja att någon annan(köparen) är okunnig.

KIRE skrev:
Nej jag är inte avundsjuk. Tycker bara det är dålig stil att sälja för mer än man gav och utnyttja att någon annan(köparen) är okunnig.

Det var fan det dummaste jag hört. Det är ju inte så att man smyger att hojen är importerad-. Om du vinner en S40 på bingolotto och endast behöver betala lyxskatten; Ska du då inte sälja den för mer än det du betalade eller? :kocko

Det handlar väl om att göra en så bra affär som möjligt för en själv, naturligtvis vara ärlig, men man kan väl vara ärlig och gå plus på en affär?
Om jag får in hojen klar i sverige med alla kostnader för 17 000.- , en svensksåld likadan i samma skick kostar 30 000.-, jag säljer för 24 000.- , tycker du inte det är rimligt då? Jag har planerat resan i ettpar månader, ringt, mailat, förundersökt, betalat handpenning, lagt ner 45 timmars resande och arabete på importen...

Last edited:
Kay skrev:
Det var fan det dummaste jag hört. Det är ju inte så att man smyger med vad man köpt hojen för. Om du vinner en S40 på bingolotto och endast behöver betala lyxskatten; Ska du då inte sälja den för mer än det du betalade eller? :kocko

Det handlar väl om att göra en så bra affär som möjligt för en själv, naturligtvis vara ärlig, men man kan väl vara ärlig och gå plus på en affär?

Ok du ska inte smyga med vad du köpt hojen för? DÅ är det i mitt tycke helt ok att ta mera. Du gav 11k för den i tyskland. Sen till hösten eller våren ska du sälja och du upplyser då köparen om att du gav 11 men nu vill du ha 20k för
den bara för att den varit i din ägo en tid. Vill han då köpa den för 20 är det helt
ju helt upp till honom för då har du ju inte "lurat" någon! Det har jag ingen synpunkt alls på. Exemplet ang s40 var lite missvisande eftersom det handlar om en svensksåld bil som är ny isåfall.

EDIT: du ändrade visst ditt inlägg och tog tillbaka att du skulle upplysa om priset. Så min ståndpunkt står fast.

KIRE skrev:
Ok du ska inte smyga med vad du köpt hojen för? DÅ är det i mitt tycke helt ok att ta mera. Du gav 11k för den i tyskland. Sen till hösten eller våren ska du sälja och du upplyser då köparen om att du gav 11 men nu vill du ha 20k för
den bara för att den varit i din ägo en tid. Vill han då köpa den för 20 är det helt
ju helt upp till honom för då har du ju inte "lurat" någon! Det har jag ingen synpunkt alls på. Exemplet ang s40 var lite missvisande eftersom det handlar om en svensksåld bil som är ny isåfall.

EDIT: du ändrade visst ditt inlägg och tog tillbaka att du skulle upplysa om priset. Så min ståndpunkt står fast.
-Det gjorde jag pga att jag sa fel, hade andra tankar i huvet.
Det spelar väl ingen roll om jag betalar 1 krona för hojen; den är ju värd vad den är värd enligt ett listpris eller vad mottagaren vill betala!

Så importfirmor som säljer hojar ska upplysa vad dom tagit in hojar för, annars är det ojuste?? Inte konstigt att du inte gjort bra affärer i ditt liv med den inställningen.

Hmm, det här är skrattretande. Om nu köparen vill köpa den för ett pris som är högre än det vi köpt våra för och han känner att han gjort en bra deal, tycker du inte att man ska sälja den då? Det var det dummaste. Vi har gjort en bra deal, han gör en bra deal. Alla nöjda och glada...

Visst är allting bara värt vad en köpare vill betala. Men det betyder inte att det
inte är oetiskt för det. En bilfirma lever ju på att köpa billigt och sälja dyrare.
Jag kan inte kalla importbilfirmor för etiska direkt. Dom flesta skulle knappast tveka att blåsa någon okunnig för att tjäna mera.
Men grattis till bra hojköp grabbar! Jag har inget emot er alls det vara bara resonemanget att sälja för mer än en sak egentligen är värd jag reagerade mot.

KIRE skrev:
Visst är allting bara värt vad en köpare vill betala. Men det betyder inte att det
inte är oetiskt för det. En bilfirma lever ju på att köpa billigt och sälja dyrare.
Jag kan inte kalla importbilfirmor för etiska direkt. Dom flesta skulle knappast tveka att blåsa någon okunnig för att tjäna mera.
Men grattis till bra hojköp grabbar! Jag har inget emot er alls det vara bara resonemanget att sälja för mer än en sak egentligen är värd jag reagerade mot.

Okej. Alla tycker vi olika. Om man nu räknar med timmarna vi lagt ner på allt också, och vad jag eventuellt kommer sälja hojen för så kommer jag bara göra plus minus noll.

Silwer skrev:
Det vanligaste är annars att det funkar bra att besikta med sliponet, om det nu inte låter nåt förjäkligt.
kors i karamellen?:-)

Hoho, kors i karamellen ja... Nä jag vet inte, har inte haft slipon på nån av mina andra hojar så jag har ju inte direkt nån erfarenhet av "högt ljud" på besiktningen...

nåväl, det tog inte mer än 3 minuter att byta sååå...

:hej

KIRE skrev:

Men du är ju för fan inte lite knäpp?

Så gott som alla vet att det ÄR billigare utomlands, artiklar i tidningar, inslag på teve, så vem lurar man? Ingen!

Men det är så att det är jobbigare/svårare att handla utomlands, och det är det som är hela poängen. Är du villig att lägga ner tid/svett/m.m och köpa en hoj lite billigare eller orkar du inte lägga ner så mycket möda och besvär så får du betala lite mer... Det ska väl inte vara så svårt att fatta, eller?

Om du betalar 5kr för en picasso på en loppmarknad och i efterhand får reda på att den är värd 50 miljoner, ska du då sälja den för 5kr för att det ska vara etiskt rätt? I helvete heller! Låt killarna vara....

Och Kay, sorry. Blev bara så irriterad på att ni mindre händiga går och blir skinnade av mc-firmorna på struntsaker som byte av drivpaket... Jag vet av egen erfarenhet att dom så gott som alltid stressar igenom arbetet, och om något skulle bli fel, tex repa i lacken buckla i tanken så skulle dom inte säga det i första taget... Du känner ingen som kan lära/hjälpa dig då?

/Zana

jag har surfat rätt mycket på mobile nu och jag hittar knappt några billiga hojar alls. R1'or kostar lika mycket som i sverige. jag tycker att cbr 900 gör det också.
jag kollade på en massa ktm hojar också och dom är fan billigare i sverige.

jag hittade dock några billiga hojar, tex två suzuki gsx-r 1000 00'or för runt 65.000kr. det är jäääääääävligt bra pris.

känns som att bilarna är mycket billigare där än vad hojarna är.

jag tycker att det är helt ok att köpa en hoj för 10.000kr och sälja den för 70.000 om man vill. man säljer ju så dyrt man bara kan.

en liten anekdot:
min bror köpte en bmw 325 hos en bilimporteringsfirma för 118.000kr.
jag surfade rätt länge på mobile och tillslut så hittade jag annonsen på den bilen som fortfarande låg kvar. 75.000 kostade den i tyskland. där kan man snacka om att lägga på extra.

Zana skrev:
Men du är ju för fan inte lite knäpp?

Så gott som alla vet att det ÄR billigare utomlands, artiklar i tidningar, inslag på teve, så vem lurar man? Ingen!

Men det är så att det är jobbigare/svårare att handla utomlands, och det är det som är hela poängen. Är du villig att lägga ner tid/svett/m.m och köpa en hoj lite billigare eller orkar du inte lägga ner så mycket möda och besvär så får du betala lite mer... Det ska väl inte vara så svårt att fatta, eller?

Om du betalar 5kr för en picasso på en loppmarknad och i efterhand får reda på att den är värd 50 miljoner, ska du då sälja den för 5kr för att det ska vara etiskt rätt? I helvete heller! Låt killarna vara....

Och Kay, sorry. Blev bara så irriterad på att ni mindre händiga går och blir skinnade av mc-firmorna på struntsaker som byte av drivpaket... Jag vet av egen erfarenhet att dom så gott som alltid stressar igenom arbetet, och om något skulle bli fel, tex repa i lacken buckla i tanken så skulle dom inte säga det i första taget... Du känner ingen som kan lära/hjälpa dig då?

/Zana

Lungt. Jag känner ingen händig MC-åkare/mekare. Jag är en av de första i min kompiskrets med hela hoj-grejen. Är bara 21. Alla dom jag känner är posörer bara. :hihi :tummenupp
Vill bara få det gjort nu faktiskt.

BMWjohan: CBR900rr, ZX6/7/9R, FZR 600/1000, dessa är hojar som är markant billigare i tyskland. Du måste sökt fel på ngt sätt. Hitta en CBR 900rr till mig i sverige på under 4000 mil, valfri årsmod, ej krockad för 28000.- eller däromkring.

Last edited:
Kay skrev:
Lungt. Jag känner ingen händig MC-åkare/mekare. Jag är en av de första i min kompiskrets med hela hoj-grejen. Är bara 21. Alla dom jag känner är posörer bara. :hihi :tummenupp
Vill bara få det gjort nu faktiskt.

BMWjohan: CBR900rr, ZX6/7/9R, FZR 600/1000, dessa är hojar som är markant billigare i tyskland. Du måste sökt fel på ngt sätt. Hitta en CBR 900rr till mig i sverige på under 4000 mil, valfri årsmod, ej krockad för 28000.- eller däromkring.

Ok, jag vet hur det är. Ingen nära polare är intresserad av motorcyklar. Så man har fått lära sig själv.... Seså ut och skruva isär den! =)

Och vadå bara 21?? Det är ju ganska mycket.... :tungan

Näe, seriöst. Köp en mekhandbok. Haynes är sketabra, iallafall till dom fordon jag ägt... Sen är det bara att ge sig i kast med det som behöver fixas... Jag tycker det är halva nöjet... Minns när man ägde moped, då var man ju lika mycket i garaget som man körde... :tummenupp

Lycka till i fortsättningen, och sälj DYRT! ;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park