Importera, England

Nyllet87

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Huddinge
Hoj
Cbr600F 2011
Hej, som ni märkt har Punden £ gått ner som fan och du får idag en helt ny benelli tnt 899 för 65000kr.. som ligger på 140.000 ungefär i sverige... så tanken som slår är ju hur svårt är det att verkligen importera.. kan man betala någon firma som gör det för kanske en 15.000 eller något... fan man skulle tjäna så bra på det om det var enkelt.
 
sitter faktikst i samma tankar här
...men det e väl bara och åka över o hämta? varför pröjsa nån 15000 för att ta hem den?

någon som känner till lite bra handlare alt deras blocket typ..
 
Last edited:
sitter faktikst i samma tankar här
...men det e väl bara och åka över o hämta? varför pröjsa nån 15000 för att ta hem den?

någon som känner till lite bra handlare alt deras blocket typ..

Jo vill betala för att jag är lat :) får den hällre hemkörd till dörren...och om det är simpelt köper jag 4 st och säljer dom direkt :D
 
Var det inte nån här på sporthoj som hade tagit hem sin hoj via Mark Jennings AB? Tror kostnaden var nånstans mellan 5-10000kr.. men jag är inte helt säker.
 
du menar om man tar hem en ny va?


Ja..

Trådskaparen vad jag läste skriver om att nypriset är mycket billigare i England än här i Sverige på en Benelli och intresserad av att handla en där istället..

För att slippa momsen så skall fordonet vara minst 6 månader gammalt *från första inregistreringsdatum* samt även skall den ha gått minst 600 mil..
 
Var det inte nån här på sporthoj som hade tagit hem sin hoj via Mark Jennings AB? Tror kostnaden var nånstans mellan 5-10000kr.. men jag är inte helt säker.

Har bara köp däck av honom, men har bara hört bra saker. Ska vara riktigt bra att ha att göra med.
http://www.markjenningsab.se/

Ja..


För att slippa momsen så skall fordonet vara minst 6 månader gammalt *från första inregistreringsdatum* samt även skall den ha gått minst 600 mil..

Så är det. Men om nypriset skiljer så pass mycket så kan det vara värt att betala momsen också. Tjänar ju ändå en redig hacka.
 
Visst finns det pengar att spara med att importera..! Men verkade inte som att trådskaparen tänkt på eventuell moms så jag tyckte det var bra att informera om detta..

Även så tillkommer ju lite andra kostnader såsom

Resan dit, evenuella resekostnader i England, resan hem osv..

Skall man köra hem den så får man teckna en importförsäkring och tar man en roadtrip genom europa så blir det ju en övernattning på vägen hem eller om man är en riktig hårding så kör man från Calais till Sverige i ett kör som är ca 125 mil.. =)

Annars kan man ta färjan Norwich --> Esbjerg som kostar som billigast 2400kr och sen är det bara 34 mil till Malmö..

Sen är det kostnader till inregistreringen såsom

Ursprungskontroll
Registreringsbesiktning

Och tyvärr så tar det *ungefär* 1 månad *kanske lite mer* i väntetid innan ursprungskontroll är utförd samt man fått tid till Reg besiktningen..

Nu vet jag inte hur Benellis mätare ser ut men England har ju MPH och detta är inte godkänt på SBP.. Är den digital så går den ju säkert med ett enkelt knapptryck att få över den från Mph till Km/h

En annan sak är ljusbilden.. Då den är avsedd för vänstertrafik så har den troligtvis en annan ljusbild och detta är inte heller godkänt i högertrafik så denna lampinsats måste bytas..
 
Man ser till att vara momsregistrerad eller känna nån som är..

Man "lyfter" den brittiska momsen a 20% och lägger sen på den svenska a 25%. Blir i själva verket inte så jäkla stor skillnad..

Ursprungskontroll; 700kr
Regbes inkl. vägning 1680kr

Typexempel;
Ny BMW S1000RR -11 0mil Motorsportmodell hos BMW handlare i UK,

Pris £12990 incl. VAT = 132628sek (idag iaf)
Väck med UK moms = 110523kr
Lägg på vår moms så blir det;
= 138154kr (avrundat uppåt)
+ 6000kr för hämtning
+ 700kr för urpsprungskontroll
+ 1680kr för bes.
+2000sek för nytt halvljus inkl. frakt (ebay.de)

Totalt 148534 svenska pesetas körklar.

Är väl 20-30000 billigare än här hemma

Fri försäkring i 1 år :D
 
Man ser till att vara momsregistrerad eller känna nån som är..

Man "lyfter" den brittiska momsen a 20% och lägger sen på den svenska a 25%. Blir i själva verket inte så jäkla stor skillnad..

Ursprungskontroll; 700kr
Regbes inkl. vägning 1680kr

Typexempel;
Ny BMW S1000RR -11 0mil Motorsportmodell hos BMW handlare i UK,

Pris £12990 incl. VAT = 132628sek (idag iaf)
Väck med UK moms = 110523kr
Lägg på vår moms så blir det;
= 138154kr (avrundat uppåt)
+ 6000kr för hämtning
+ 700kr för urpsprungskontroll
+ 1680kr för bes.
+2000sek för nytt halvljus inkl. frakt (ebay.de)

Totalt 148534 svenska pesetas körklar.

Är väl 20-30000 billigare än här hemma

Fri försäkring i 1 år :D



ja det är ju lätt för dom som kan.. =)

Men hur många känner någon som är momsregistrerad samt känner dom så väl att de skulle ställa upp..

Trodde momsen i UK var 17.5 %..?

Tror inte att så många är sugna på att forska i pappersarbete samt läsa på hur det funkar med reg besiktning osv

Även ifall det är enkelt att mecka av framkåporna och sedan montera av lampinsats så är oroligt många inkompententa med verktyg eller rent av rädda för skruva med grejer.. :)

Även så köper det flesta nog hoj på krita här i Sverige med hojen som säkerhet...

Jag har iallafall läst på lite nu de sista 14 dagarna och även skapat en tråd om det hela för att få bästa tips och *att tänka på* råd och skall inom några veckor tagit hem en 1098 S.. :tummenupp

Fick en del nyttiga svar och tips i länk nedan..

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=240702
 
Varför ska ni vara momsreggade för att köpa en hoj från England? Vi är med i EU och kan köpa vad vill från vilket EU-land som helst. EU har fri rörlighet som en av sina grundprinciper. Detta gäller både varor och arbetskraft.
 
Varför ska ni vara momsreggade för att köpa en hoj från England? Vi är med i EU och kan köpa vad vill från vilket EU-land som helst. EU har fri rörlighet som en av sina grundprinciper. Detta gäller både varor och arbetskraft.

För att slippa momsa på momsad vara vid köp av ny hoj (Ny = mindre än 600mil eller 6mån. Dvs en 10år hoj med 400mil på mätarn räknas som ny)

Momsen ska man få tillbaka från inköpslandet när man betalt svensk moms men frågan är om man inte behöver vara momsregisterad för just den transaktionen...
 
Last edited:
För att slippa momsa på momsad vara vid köp av ny hoj (Ny = mindre än 600mil eller 6mån. Dvs en 10år hoj med 400mil på mätarn räknas som ny)

Momsen ska man få tillbaka från inköpslandet när man betalt svensk moms men frågan är om man inte behöver vara momsregisterad för just den transaktionen...

Det behövar man inte, jag har tidigare jobbat på Skatteverket i sju och ett halvt år. Där jobbade jag bland annat som momshandläggare, så momslagen kan jag. Du har som privatperson rätt att köpa vad du vill inom EU.
 
Varför inte bara köpa en hoj som gått 600 mil och är 6 mån gammal? Måste vara en bättre affär egentligen?
 
Det behövar man inte, jag har tidigare jobbat på Skatteverket i sju och ett halvt år. Där jobbade jag bland annat som momshandläggare, så momslagen kan jag. Du har som privatperson rätt att köpa vad du vill inom EU.

Så rätt så verkar det som :tummenupp
Gäller bara för firman man köper den av att ha kollen så de inte kommer dragande med VAT 411 blanketter och annat konstigt..

Varför inte bara köpa en hoj som gått 600 mil och är 6 mån gammal? Måste vara en bättre affär egentligen?

Klartsomf... att det alltid är lönsammast med en precis nybegagnad. Lite samma sak här hemma. Det är ju första ägaren som står för största raset :)
 
Last edited:
Det som gäller när det gäller momsen som några av er redan skrivit är följande:

Köper man nytt så lyfter man av skatterna på fordonet i det land som man köper det. När fordonet kommer till Sverige så smackar Skatteverket på Svenska skatter. Detta kallas för destinationsprincipen, man betalar skatten i det land som fordonet ska.

Om man däremot köper ett begagnat fordon i ett annat EU-land som betalar man den moms som gäller i detta landet. Detta kallas för ursprungsprincipen, betalar skatt i det land där fordonet finns.

Så ut och handla vet jag, importörerna brukar hota med att garantin inte gäller. Men det är ju en fabriksgaranti som gäller oavsett var du köpt fordonet. Volvia påstod i ett TV-inslag att om man köper en VOLVO i tex Danmark så skulle inte garantin gälla. På detta så svarade VOLVO att det var skitsnack.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top