Import!!!

Thommy

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Gixxer
Tjena!!
Är det någon som har lite koll på vad det kostar att ta hem motorcyklar från övriga världen T,e,x USA, Tyskland osv.
Tacksam för svar!!!
THOMMY :yoparty

Från Tyskland så kostar din egen dit färd och sen 1850 har jag för mig för Besiktning och Registrering. Kom själv hem igår sedan jag tagit hem en annan 125:a

Frakt

Åk till Usa och köp en cykel. ta med stora väskor och packa den i när du skruvat ner den och betala för övervikt på flyget.. Du får dessutom en kul resa säkert! Men kolla först så cykeln funkar för Europa. De har lite andra restriktioner i Usa....

Thommy skrev:
Tjena!!
Är det någon som har lite koll på vad det kostar att ta hem motorcyklar från övriga världen T,e,x USA, Tyskland osv.
Tacksam för svar!!!
THOMMY :yoparty

Import från icke-EU-land: tullavgift 6-8% (beräknas på pris+frakt+försäkring) + moms 25% (beräknas på pris+avgift).

stavgren skrev:
Import från icke-EU-land: tullavgift 6-8% (beräknas på pris+frakt+försäkring) + moms 25% (beräknas på pris+avgift).

jag har importerat massor av bilar... det du syftar på är accis, som man var tvungen att betala om bilen, hojen var äldre än en -92:a

men iom inträde i EU, så försvann detta, samt att det helt plötsligt kunde vara lönsamt att ta hem äldre fordon.

denna accis är ca: 25% av köpesumman och inget annat...

o jag har ALDRIG betalt tullavgift, om tullen frågar. säger man att bilen, hojen importeras för reservdelsbruk. och inte skall i trafik.. det kollar dom iaf inte.

för övrigt, så är detta ca: priset för en tur till tyskland.

Helsingborg-Helsingör + Rödy-Puttgarten T&R med bil + biltransportsläp och bensinen T&R har detta hamnat på ungefär 4000:- sedan ca: 1900:- för inregistrering av fordonet.

Detta har då gällt hemtagning av bil. så räkna iaf att man kan vara 2 som delar denna turen.

billigast är ju ändå det som många gör... kontakta någon lastbils chaffis som kör till/genom tyskland... som du kan lifta med... köp o kör hojen/bilen hem :D

LAstbilschaffis, jo det låter billigt har flera vänner som kör ner genom tyskland. Fast problemet är ifall hojjen/bilen inte är som man förväntat sig :huvet ! Men klart man kan ju alltid ta med sig rollerbladesen :banana o rulla till nästa objekt! :) Nä det bästa är att köpa en van alternativt hyra en!

Ska du importera från tyskland så måste hojen gått minst 600 mil för att räknas som begagnad.
Räknas den inte som begagnad så tillkommer 25% i moms.
-Men man kan ju skruva fram mätaren som många gör.

Det var tal om att denna regel ska försvinna, men det e nog mycket snack och lite hockey med det.

Det enda som kostar e regristreringsbesiktning som kostar 1800:-
Importerade min förra året och tjänade ca: 10 000 på det, så det e helt klart värt det. Mätaren stod då på 620 inklusive skruvmejsel :)

Dessutom e ju utbudet på hojar mycket större där.
Så man kan hitta en låg-milare i kanonskick billigt.

Se bara till att få rätt tyska papper av säljaren +kvitto annars får du inte regga den i sverige!

Last edited:
Behöver inget kvitto endast farhzeugsbriefet (reg bes pappret)! Ingen kollar kvittot!

yonsson skrev:
Ska du importera från tyskland så måste hojen gått minst 600 mil för att räknas som begagnad.
Räknas den inte som begagnad så tillkommer 25% i moms.
-Men man kan ju skruva fram mätaren som många gör.

Det var tal om att denna regel ska försvinna, men det e nog mycket snack och lite hockey med det.

Det enda som kostar e regristreringsbesiktning som kostar 1800:-
Importerade min förra året och tjänade ca: 10 000 på det, så det e helt klart värt det. Mätaren stod då på 620 inklusive skruvmejsel :)

Dessutom e ju utbudet på hojar mycket större där.
Så man kan hitta en låg-milare i kanonskick billigt.

Se bara till att få rätt tyska papper av säljaren +kvitto annars får du inte regga den i sverige!

wonderwizard skrev:
jag har importerat massor av bilar... det du syftar på är accis, som man var tvungen att betala om bilen, hojen var äldre än en -92:a

men iom inträde i EU, så försvann detta, samt att det helt plötsligt kunde vara lönsamt att ta hem äldre fordon.

denna accis är ca: 25% av köpesumman och inget annat...

o jag har ALDRIG betalt tullavgift, om tullen frågar. säger man att bilen, hojen importeras för reservdelsbruk. och inte skall i trafik.. det kollar dom iaf inte.

Om man importerar utanför EU så tillkommer tull och moms. Accisen som fanns förr var en avgift på X antal kronor per kilo fordonet vägde, det var ingen procentsats och hade ingenting med fordonets ålder att göra. Men den är som sagt var borttagen sedan några år tillbaka.

Limstift skrev:
Kan ingen göra en sticky för import?

Om ni orkar vänta tills nästa vecka så kan jag ta på mig att göra en ordentlig. Isåfall så blir det i första hand om EU-import.

Vad för papper behöves om man ska köpa hoj och köra hem på den från tyskland (bil + släp är inget alternativ för mig)
Behöver man en tysk försäkring innan den är reggad i sverige ??? hur funkar det???

tacksam för svar

Kawa Tina

Kawa Tina skrev:
Vad för papper behöves om man ska köpa hoj och köra hem på den från tyskland (bil + släp är inget alternativ för mig)
Behöver man en tysk försäkring innan den är reggad i sverige ??? hur funkar det???

tacksam för svar

Kawa Tina

Till att börja med så är det näst intill omöjligt att få mer än trafikförsäkring så kör försiktigt. Papperna du behöver är fahrzeugbrief. I Tyskland så har hojarna hos handlarna inga skyltar så de går inte att köra med. Be handlaren att hjälpa dig med att ta hojen till zulassungstelle, där köper du försäkring och skyltar (ha med pass), zulassungstelle kan ha väldigt udda öppettider så kolla upp detta innan du åker. Helger är uteslutna då är det stängt. Om du handlar av en privatperson så kan du om du har tur få låna hans skyltar (men räkna inte med det) dessa måste du sedan skicka ner igen så att han kan avregistrera hojen. Kort sagt så är det betydligt enklare om du hyr/lånar en skåpbil.

Tonie skrev:
Till att börja med så är det näst intill omöjligt att få mer än trafikförsäkring så kör försiktigt. Papperna du behöver är fahrzeugbrief. I Tyskland så har hojarna hos handlarna inga skyltar så de går inte att köra med. Be handlaren att hjälpa dig med att ta hojen till zulassungstelle, där köper du försäkring och skyltar (ha med pass), zulassungstelle kan ha väldigt udda öppettider så kolla upp detta innan du åker. Helger är uteslutna då är det stängt. Om du handlar av en privatperson så kan du om du har tur få låna hans skyltar (men räkna inte med det) dessa måste du sedan skicka ner igen så att han kan avregistrera hojen. Kort sagt så är det betydligt enklare om du hyr/lånar en skåpbil.

Tackar tackar för svaret :)

om man har tagit hem en hoj och inte reggat besiktigat den, och alltså inte momsat den, utan haft den på bana, och sedan skall regga efter att den har gått 600 mil, vad händer då med moms och andra avgifter?
hojen i fråga kommer från danmark.

R2 skrev:
om man har tagit hem en hoj och inte reggat besiktigat den, och alltså inte momsat den, utan haft den på bana, och sedan skall regga efter att den har gått 600 mil, vad händer då med moms och andra avgifter?
hojen i fråga kommer från danmark.

Har du uppgivit ett vat/momsnummer när du köpte hojen så kommer antagligen RSV och vill ha sina pengar förr eller senare. Vad fick du för papper med i köpet? Har den varit inreggad i danmark?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park