Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Thommy skrev:Tjena!!
Är det någon som har lite koll på vad det kostar att ta hem motorcyklar från övriga världen T,e,x USA, Tyskland osv.
Tacksam för svar!!!
THOMMY![]()
stavgren skrev:Import från icke-EU-land: tullavgift 6-8% (beräknas på pris+frakt+försäkring) + moms 25% (beräknas på pris+avgift).
yonsson skrev:Ska du importera från tyskland så måste hojen gått minst 600 mil för att räknas som begagnad.
Räknas den inte som begagnad så tillkommer 25% i moms.
-Men man kan ju skruva fram mätaren som många gör.
Det var tal om att denna regel ska försvinna, men det e nog mycket snack och lite hockey med det.
Det enda som kostar e regristreringsbesiktning som kostar 1800:-
Importerade min förra året och tjänade ca: 10 000 på det, så det e helt klart värt det. Mätaren stod då på 620 inklusive skruvmejsel
Dessutom e ju utbudet på hojar mycket större där.
Så man kan hitta en låg-milare i kanonskick billigt.
Se bara till att få rätt tyska papper av säljaren +kvitto annars får du inte regga den i sverige!
...åsså den lilla men irriterande avgiften för vägning ~200,-yonsson skrev:Det enda som kostar e regristreringsbesiktning som kostar 1800:-
Jåke skrev:...åsså den lilla men irriterande avgiften för vägning ~200,-
wonderwizard skrev:jag har importerat massor av bilar... det du syftar på är accis, som man var tvungen att betala om bilen, hojen var äldre än en -92:a
men iom inträde i EU, så försvann detta, samt att det helt plötsligt kunde vara lönsamt att ta hem äldre fordon.
denna accis är ca: 25% av köpesumman och inget annat...
o jag har ALDRIG betalt tullavgift, om tullen frågar. säger man att bilen, hojen importeras för reservdelsbruk. och inte skall i trafik.. det kollar dom iaf inte.
EBS skrev:Behövs väl inte om man har fartzungbreif (stavning?)?
Limstift skrev:Kan ingen göra en sticky för import?
Kawa Tina skrev:Vad för papper behöves om man ska köpa hoj och köra hem på den från tyskland (bil + släp är inget alternativ för mig)
Behöver man en tysk försäkring innan den är reggad i sverige ??? hur funkar det???
tacksam för svar
Kawa Tina
Tonie skrev:Till att börja med så är det näst intill omöjligt att få mer än trafikförsäkring så kör försiktigt. Papperna du behöver är fahrzeugbrief. I Tyskland så har hojarna hos handlarna inga skyltar så de går inte att köra med. Be handlaren att hjälpa dig med att ta hojen till zulassungstelle, där köper du försäkring och skyltar (ha med pass), zulassungstelle kan ha väldigt udda öppettider så kolla upp detta innan du åker. Helger är uteslutna då är det stängt. Om du handlar av en privatperson så kan du om du har tur få låna hans skyltar (men räkna inte med det) dessa måste du sedan skicka ner igen så att han kan avregistrera hojen. Kort sagt så är det betydligt enklare om du hyr/lånar en skåpbil.
R2 skrev:om man har tagit hem en hoj och inte reggat besiktigat den, och alltså inte momsat den, utan haft den på bana, och sedan skall regga efter att den har gått 600 mil, vad händer då med moms och andra avgifter?
hojen i fråga kommer från danmark.
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner
En exklusiv motorcykel med ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Vision CE
På IAA Mobility 2025-mässan... |
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |