Import av racehoj?

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Någon som har koll på vad som gäller om man ska importera en racehoj från tyskland?
Man lär ju inte behöva besikta den eftersom den inte ska köras på gatan, eller?

Vad behöver man mer tänka på?

Inte hundra koll på, men ett fahrzughbevis eller liknande, så att det inte är stulna prylar kan nog behövas ändå. Sen behöver du ju inte regga det här hemma ändå.

edit: Annars kan ju köpa min så slipper du sådana problem ;)

Inte en aning..... Men om det är någon som vet så är jag oxå intresserad, fast jag tänkte hämta min i Norge.....

Pelle B skrev:
Inte en aning..... Men om det är någon som vet så är jag oxå intresserad, fast jag tänkte hämta min i Norge.....
Norge blir tyvärr en helt annan historia eftersom dom inte är med i EU. Du får betala moms och tullavgift om du tar in den på rätt sätt.

stavgren skrev:
Norge blir tyvärr en helt annan historia eftersom dom inte är med i EU. Du får betala moms och tullavgift om du tar in den på rätt sätt.

Norge går utmärkt..hur många tullar finns det i Svanesund tex. 0 st - lasta den på ett täckt släp och kör igenom - vet flera stycken som gjort detta. Eftersom den inte skall reggas så är det absolut inga beskymmer.

kolla in KBA hemsida om du vill köpa riktiga 600or www.kba-racing.com

Lycka till

Mvh//ZF

Vaddå? Om man inte ska regga den i sverige så behöver man inga papper eller besiktningar över huvud taget?
Vad säget t.ex SVEMO om man ska tävla med den? Behöver dom bara ramnumnret och motornumret sen är allt grönt eller?

Zilversurfer skrev:
Norge går utmärkt..hur många tullar finns det i Svanesund tex. 0 st - lasta den på ett täckt släp och kör igenom - vet flera stycken som gjort detta. Eftersom den inte skall reggas så är det absolut inga beskymmer.

Lycka till

Mvh//ZF

Jag köpte min från Norge men det löste vi så att säljaren körde den genom tullen :rodnar

Eftersom

du inte har planer på att regga den, så kan du ta in det som skrot. Ett par bekanta till mig som plockade av hjulen på racing bil och tog in den som skrot från Norge. Betalade inte en krona för detta.

Macke skrev:
Vaddå? Om man inte ska regga den i sverige så behöver man inga papper eller besiktningar över huvud taget?
Vad säget t.ex SVEMO om man ska tävla med den? Behöver dom bara ramnumnret och motornumret sen är allt grönt eller?
Stämmer. Givetvis är det ju bra att kolla så mycket som möjligt om hojen innan så att den inte är stulen. Finns tex en motsvarighet till mcid-card som heter mc-licens som man bör få med.

Ang. Norgeimport....

Men när man ska börja tävla med den så behövs väl nån form av "vagns-bok" eller? Hur löser man detta med SVEMO? De är ju inte kända för att göra saker så smidigt som möjligt...

Pelle B skrev:
Ang. Norgeimport....

Men när man ska börja tävla med den så behövs väl nån form av "vagns-bok" eller? Hur löser man detta med SVEMO? De är ju inte kända för att göra saker så smidigt som möjligt...
I detta fallet är det inte ett dugg svårt! Svemo har ordnat det så att på deras hemsida finns ett formulär att ladda ner och fylla i. Komplementera med en bild från vardera sidan och skicka alltihop till Kenneth Lodnert så returnerar han ett s k MC-Idcard. Addressen till KL står på formuläret.

Men vad gäller egentligen vid förande av oregistrerat/avregistrerat fordon över gränserna både inom och utom EU?

Om man "smugglar" in den från t ex Norge, vad händer då man skall till och från Norge eller nåt annat land och köra bana?

Jag vet inte vad vagnsboken egentligen bevisar. Man skickar ett par bilder och ramnummer/motornummer mm till Lodnert, men utreder han verkligen om dessa härör fråt ett stulet fordon eller ej?

Last edited:
Zilversurfer skrev:

Lycka till

Mvh//ZF

Om man skall ta in en hoj från Norge och regga den. Vilka kostnader tillkommer då? Tull, moms vad mer och hur mycket pengar rör det sig om?

Var kan man ta reda på det exakt?

Magnus skrev:
Om man skall ta in en hoj från Norge och regga den. Vilka kostnader tillkommer då? Tull, moms vad mer och hur mycket pengar rör det sig om?

Var kan man ta reda på det exakt?
Då är det inte ens lönt, anledningen till att banhojar är billiga i Norge är väl att dom inte går att regga samt är moms/skattefria.

GSXR1100R skrev:
Då är det inte ens lönt, anledningen till att banhojar är billiga i Norge är väl att dom inte går att regga samt är moms/skattefria.

Synd... Finns det inget sätt att gå runt det då?

Nu har jag kollat upp vilka kostnader som tillkommer:

*Tull 6%
*Moms 25%
*Registreringsbesiktning ca 1000kr

Sen tillkommer ju lite småsaker också som skyltar mm på samanlagt 1000kr.

Magnus skrev:
Nu har jag kollat upp vilka kostnader som tillkommer:

*Tull 6%
*Moms 25%
*Registreringsbesiktning ca 1000kr

Sen tillkommer ju lite småsaker också som skyltar mm på samanlagt 1000kr.
Men i regel har ju Norska racehojar aldrig varit i trafik :confused:

GSXR1100R skrev:
Men i regel har ju Norska racehojar aldrig varit i trafik :confused:

Det rör sig om en STD600 hoj så den bör ju varit reggad eller förreggad nån gång. Tyvärr så är ju 25% moms massa pengar så om man inte kan få till ett kvitto på "hoj i molekyler" på en liten summa pengar så är det ju inte ens lönt att försöka regga den i sverige :(

Magnus skrev:
Det rör sig om en STD600 hoj så den bör ju varit reggad eller förreggad nån gång. Tyvärr så är ju 25% moms massa pengar så om man inte kan få till ett kvitto på "hoj i molekyler" på en liten summa pengar så är det ju inte ens lönt att försöka regga den i sverige :(

Är det inte så att reggade hojar i Norge är svindyra!? Jag tror det är så att de inte har reggade hojar just för att få dem billigare!

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back