I'm fucked!

Haha, det där är väl inte möjligt, är man med i facket så är man automatiskt med i A-kassan.

Klart det är möjligt. Sant som du säger, men du kan fritt begära ditt utträde ur bådadera som du behagar, oberoende av varandra. Väldigt svårt att sy ihop ett sånt försäkringsskydd på egen hand och jag har fått se vad det kan vara värt, man har ju inte bara sig själv att tänka på.

Varför jag inte är med i A-kassan pallar jag inte ens gå in på, att jag omsider kommer att gå med igen är nog ganska troligt.

Nog om det, sätter punkt.

Surt - här får du en sympatisk kram :krama Min syrras företag - Sterling - konka dem med, så hon är också utan jobb.

Nyfiken fråga, vad arbetade du med?

Jag jobbar som transport koordinator som det så fint heter. Dagarna ägnar jag åt att boka och planera transporten på en industri som nu är på väg ner i graven tyvärr. Jag har ett lite gruskorn i maskineriet.. eller två faktiskt.. #1 Ett husbygge var planerat att påbörjas december månad... detta är nu lagt på is obestämd tid framöver. #2 Jag är brandman i vårat samhälle, det betyder i praktiken att jag går jour var tredje vecka, då bör jag hålla mig hemma. Arbetstillfällen i detta samhälle blir bara mindre, i stort sett varenda företag i byn har eller kommer att varsla... Jag fattar så klart att om jag får ett annat kneg utsocknes så får jag ta tjänstledigt från räddningsverket, men som sagt... AAAHHRG!!! Nu trpr jag att det ska bli lite mer allvarligare planer av min karriär som jourhavande älskare... Straight bara sorry...

Jag jobbar som transport koordinator som det så fint heter. Dagarna ägnar jag åt att boka och planera transporten på en industri som nu är på väg ner i graven tyvärr. Jag har ett lite gruskorn i maskineriet.. eller två faktiskt.. #1 Ett husbygge var planerat att påbörjas december månad... detta är nu lagt på is obestämd tid framöver. #2 Jag är brandman i vårat samhälle, det betyder i praktiken att jag går jour var tredje vecka, då bör jag hålla mig hemma. Arbetstillfällen i detta samhälle blir bara mindre, i stort sett varenda företag i byn har eller kommer att varsla... Jag fattar så klart att om jag får ett annat kneg utsocknes så får jag ta tjänstledigt från räddningsverket, men som sagt... AAAHHRG!!! Nu trpr jag att det ska bli lite mer allvarligare planer av min karriär som jourhavande älskare... Straight bara sorry...

Bara till att skola om sig till hantverkare. Har du inte tummen mitt i näven så är det bara till att kasta sig in i byggbranschen. Byggherrar med pengar finns det gott om. Snickare, rörläggare, elektriker, betongare, beläggningsarbetare, listan kan göras lång. Men har du nävar av silke är du nog körd.

Det är i sådana här tiden man är jävligt glad över att jobba inom vården, man måste i princip ta dö på någon :rolleyes: för att bli avskedad.

Frågan är om det räcker att ta död på någon. Här på det lokala sjukhuset har vi en läkare med smeknamnet Nyckelpigan. "För han har så många prickar". :gnissla

är man med i facket så är man automatiskt med i A-kassan.

:gnissla nej..

Jag betalar helt avskilt till A-kassa och fack, de har inget med varandra att göra Är endast med i facket pga inkomstförsäkringen https://www.sktf.se/Templates/Page____3010.aspx I början av min yrkeskarriär när jag inte kom upp i 18700 i lön så var jag inte med i facket men dock a-kassan.

Hade jag varit tvungen att välja hade jag gått ur facket och stannat kvar i A-kassan alla gånger. :gnissla

Läs vidare ;)

Om du inte är med i någon A-kassa så får du Alfakassa och då endast grundersättningen som är på max 320:- om dagen.

MAX 320 var det ja.... :näsblod, A-kassan har runt ca 650 och det ger väl ut max 10800/månaden....inte mycket att hurra för, kan socialbidag bli lägre :rolleyes:

Last edited:
Jag är också med i SKTF, men gick med sent. Hoppas jag inte får sluffen förren efter 1:e mars, annars får jag inte inkomstförsäkringen. :)

Då tänker jag knega hela uppsägningstiden med ena byxbenet avklippt och en röd lösnäsa, samt en tröja som det står "BAJS" på.

Alltså hur svårt kan det vara att fatta. Det finns en mängd olika fackföreningar och alla har olika regler hur medlemskapet kan se ut. Därför gäller inte något för alla.

Bara till att skola om sig till hantverkare. Har du inte tummen mitt i näven så är det bara till att kasta sig in i byggbranschen. Byggherrar med pengar finns det gott om. Snickare, rörläggare, elektriker, betongare, beläggningsarbetare, listan kan göras lång. Men har du nävar av silke är du nog körd.

Har du helt missat att t.ex. NCC sa upp 10 % av hela sin arbetsstyrka. Och att varseln i byggbranschen duggar tätt. Lycka till att komma in som vuxenlärling nu.

Vad röstar dom på då? Reinfeldt/Borg har ju tjatat om A-kassan och hotat med obligatoriskt medlemskap samt att de sänkte avgiften ordentligt i somras.

Jag råka se detta också. De höjer finansieringsavgiften med upp till 300 % sen sänker de den lite och du ser inte bluffen?

Det verkar ha kommit en massa nymodigheter kring fackavgifter, medlemskap etc. sedan 80-talet, det var ganska enkla puckar på den tiden.

Det är demokratiska organisationer som ständigt förändras.

Jag vet att de behöver ngn på ccds som planerar transporter. Känner du för att flytta till hufvudstaden så är det ju ngt du kan söka till...

Alltså hur svårt kan det vara att fatta. Det finns en mängd olika fackföreningar och alla har olika regler hur medlemskapet kan se ut. Därför gäller inte något för alla.

Har du helt missat att t.ex. NCC sa upp 10 % av hela sin arbetsstyrka. Och att varseln i byggbranschen duggar tätt. Lycka till att komma in som vuxenlärling nu.

Inte i öresundsregionen. Flytta dit jobben finns:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...