Ifrågasätt min idé...

Jag gillar idén skarpt! För att få bäst lönsamhet (dvs. kunna ta ordentligt betalt) så tror jag företag alternativt semestrande privatpersoner är rätt kundgrupp. Samt en rejäl självrisk vid eventuella skador förstås!

Mycket bra ide, och som satt börja i liten skala och bygg på. Jag håller att starta upp eget oxå, det är en del att lära. Stort lycka till.:tummenupp

Där finns folk som är intresserade av att betala för guide/GPS track+boende+körning. Dyliga events har jag både varit på och arrangerat på grusväg/enduro. Så bor du där det finns tillgång till bra terräng och/eller grusvägar så är det absolut tänkvärt. Terrängkörningslagen skiter man helt enkelt i, nej du får inte köra men äger du marken själv finns där ingen som klagar.

Ett exempel är 7 x Världsmästare Anders Ericsson som hyr in sig på ett B&B i Hagfors och kör enduroskola. Jättebra arrangemang där folk betalar 5kkr för att få hänga med en stjärna och köra enduro. Och ja de skiter i terrängkörningslagen...
http://www.ae-racing.com/page113369.html

I grunden så tror jag mer på att sälja tjänster som tar din tid och kunskap i anspråk istället för saker som kräver underhåll och investeringar. Skippa uthyrning av cyklar och satsa på att sälja en upplevelse. EX:

1. Hojupplevelseweekend på väg. GPS rutt och utlåning av navigator. Inprickade stopp på scenic places och bra matställen. Hojparkering i garage och boende med helpension hos er. 5000kr per ekipage

2. Grusbusweekend med guide. Servicebil som hjälper de som fått problem och brassar lunch i ett vindskydd längs vägen. Kör dessutom runt med folks pinaler så att man slipper köra med väskor eller ryggsäck.

3. fantasin och geografin sätter gränserna

Själva B&B-verksamheten behöver nog komma igång först och få ruljans i den och med allt vad det innebär i åtagande, t.ex rum och toaletter ska städas dagligen/ofta, frukostar ska lagas varje dag, lakan/handdukar ska tvättas hela tiden, administrationen ska skötas, ekonomin etc. Säkert en heltidssysla för två pers. Kanske man måste anställa personal. Och underhållet på fordonsparken kräver sin tid, kanske kan lösas med någon timanställd.

Där finns folk som är intresserade av att betala för guide/GPS track+boende+körning. Dyliga events har jag både varit på och arrangerat på grusväg/enduro. Så bor du där det finns tillgång till bra terräng och/eller grusvägar så är det absolut tänkvärt. Terrängkörningslagen skiter man helt enkelt i, nej du får inte köra men äger du marken själv finns där ingen som klagar.

Ett exempel är 7 x Världsmästare Anders Ericsson som hyr in sig på ett B&B i Hagfors och kör enduroskola. Jättebra arrangemang där folk betalar 5kkr för att få hänga med en stjärna och köra enduro. Och ja de skiter i terrängkörningslagen...
http://www.ae-racing.com/page113369.html

Såja, nu känner jag igen mig från min ungdoms glansdagar... Åk där du vill, men stör ingen som kan ställa till bekymmer för dig!:tummenupp

I grunden så tror jag mer på att sälja tjänster som tar din tid och kunskap i anspråk istället för saker som kräver underhåll och investeringar. Skippa uthyrning av cyklar och satsa på att sälja en upplevelse. EX:

1. Hojupplevelseweekend på väg. GPS rutt och utlåning av navigator. Inprickade stopp på scenic places och bra matställen. Hojparkering i garage och boende med helpension hos er. 5000kr per ekipage

2. Grusbusweekend med guide. Servicebil som hjälper de som fått problem och brassar lunch i ett vindskydd längs vägen. Kör dessutom runt med folks pinaler så att man slipper köra med väskor eller ryggsäck.

3. fantasin och geografin sätter gränserna

Det är ju detta som är grejen!:tummenupp
Enkelt och bekvämt, samt en härlig och uppstyrd utflykt!

Själva B&B-verksamheten behöver nog komma igång först och få ruljans i den och med allt vad det innebär i åtagande, t.ex rum och toaletter ska städas dagligen/ofta, frukostar ska lagas varje dag, lakan/handdukar ska tvättas hela tiden, administrationen ska skötas, ekonomin etc. Säkert en heltidssysla för två pers. Kanske man måste anställa personal. Och underhållet på fordonsparken kräver sin tid, kanske kan lösas med någon timanställd.

Hehe, jo det kommer att ta en j-a massa tid i anspråk... Men dels har frun detta som en gammal barndomsdröm, att få driva ett eget B&B alltså, och dessutom är grabben så liten så ska vi kunna testa är det nu som gäller. Om 5 år är det 1000ggr jobbigare. Som det ser ut nu så tar vi barnbarnet från sina morföräldrar och sticker ca 45 mil norrut, detta är inte accepterat av dessa. Så dom kommer troligtvis att följa med, om detta blir verklighet, och då skall dom få "slita" för sitt uppehälle :D

Hur som helst så tycker jag att du ska ta chansen och våga testa. Det kan inte gå annat än åt helvete och inte ens då är det hela världen om du misslyckas och måste sälja och flytta tillbaka till Danmark.

Jag tror på din idé om att hyra ut endurohojar och anordna körning i terrängen, bankörningarna ställer jag mig mer tveksam till men kan du åtminstone få dit de som ska till banan och köra så får du in pengar på boendet åtminstone. Du kan ju fixa så att de har mekplats, tillgång till mc-lyft, tvätt etc. Det tror jag är uppskattat.
4-hjulingssafari är också en variant, kostar dock mer i inköp.
Och det är inget problem att få tag på några år gamla endurohojar/crosshojar som duger på banan. De som ä då kan tänka sig att hyra hoj för en helg har ju ingen egen och är då med andra ord inte så kräsna att de kräver en cross som är flång ny.

Den svåraste biten du har att lösa är marknadsföringen. Hur du får dit kunderna och hur de tipsar alla de känner om just dig. Sistnämnda kommer av sig själv förvisso men du måste ändå få dit folket.

Så kör på för helvete, du vet ju inte om du misslyckas förrän du testar :tummenupp Men dra inte på dig för stora kostnader i början utan ge det ett par år för att känna dig fram.

du MÅSTE sälja SPRIT - för det är det du kan tjäna mest på !

Alltid en kul idé, men Sverige ligger tyvärr fel för din verksamhet.
Hur ska du dra in kulor på höst och vinter?

Tror du måste höja priserna om det ska gå ihop.

Sen så måste crosshojarna vara nyare. Gamla sporthojar är pålitliga länge men cross och endurohojar börjar snabbt kräva många arbetstimmar i underhåll när dom kommer upp i ett gäng körtimmar. Särskilt små 125or slits extra hårt.

Men hyr du ut 5h på crossbana för 1100 kr så ska jag sälja min crosshoj och hyra av dig istället för det blir mycket billigare. :)

Inte om han köper in yamaha yzf 250/426, fan ta mig evighetsmaskiner med normal underhåll:fakta

Till ts! Undvik allt vad det står ktm på, undvik även honda crf 250 av valfri årsmodell, risken finns att frugan får dra runt hela baletten medans du ligger i garaget med blodig panna och förbannar dig själv att du inte lyssnade på abethebabe:tummenupp

Inte om han köper in yamaha yzf 250/426, fan ta mig evighetsmaskiner med normal underhåll:fakta

Till ts! Undvik allt vad det står ktm på, undvik även honda crf 250 av valfri årsmodell, risken finns att frugan får dra runt hela baletten medans du ligger i garaget med blodig panna och förbannar dig själv att du inte lyssnade på abethebabe:tummenupp

Har sedan 2005 haft 2 st nya YZF250 samt har nu en YZF450 som jag hittade beggad med få timmar och visst är Yamaha att föredra men jag håller inte med dig och särskilt inte om man köper ett gammalt stenålderslik som ju alla 426or är.

Last edited:
Har sedan 2005 haft 2 st nya YZF250 samt har nu en YZF450 som jag hittade beggad med få timmar och visst är Yamaha att föredra men jag håller inte med dig och särskilt inte om man köper ett gammalt stenålderslik som ju alla 426or är.

Två 426:or köpta nya -01 (rullar fortfarande inom familjen) och en yzf250 har rullat problemfritt med vanlig sedvanligt underhåll, det skojar man inte bort bara sådär, lik eller inte:fakta

Två polare köpte varsin cr250f 11:or båda två, vevlagerras på den ena innan semestern, vevlagerras på den andra efter semestern, båda hojarna har fått sedvanlig service enligt bok, sånt skojar man inte bort bara sådär:fakta och ts ville väl ha lite äldre hojar eller hur!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla