Ifrågasätt min idé...

...Jättebra synpunkter och i stor utsträckning samma tänk som jag, förutom närhet till storstad...

Ska se vad det landar i framtiden, men jag inser att jag aldrig kommer bli rik, men jag kommer träffa så galet mycket roligt folk, och jag kommer att ha ett av världens roligaste jobb... (i mitt tycke)

Jag tror det kommer krävas reklam i till exempel tyskland för att få ruljans på det. Nu beror det ju på vad allt kostar att ha stående men jag kan inte tänka mig att intresset är jättestort från andra svenskar faktiskt. Turer på landsväg skulle jag inte betala något för, speciellt inte om jag måste boka i förväg och riskerar att få en heldag i ösregn, men jag kan tänka mig att intresset är större från exempelvis tyskar att uppleva lite svensk natur på en hoj. Kräver ju dock att de har körkort för hoj från början. Och om 10 tyskar kommer upp och alla har ösregn så kommer nog intresset svalna en del. Kör man däremot ett bra prissatt B&B där det vid vistelsen finns möjlighet att hyra en hoj kan det nog locka en och annan.

"Låna ut" hojar för banåkningen tror jag kan komma att bli en väldigt dålig affärsidé. Möjligtvis väldigt billiga enkla hojar byggda för att tåla en och annan vurpa men en 1000 cc hoj som läggs i full fart där både hoj och förare blir skrot kan nog äta upp den hel del av förtjänsten. Det krävs nog noggrannt utformat avtal att du som uthyrare inte tar något ansvar för personliga skador och att brukaren betalar en självrisk. Även en billig banhoj som skrotas inkl förarens skydd blir ju rätt ordentliga summor ändå.

Det är nog svårt att få en bred marknad just på 2-hjuliga fordon då det kräver att föraren kan det sen innan. Snöskoteruthyrning är ju enklare då man får köra snöskoter under guidning även utan skoterkort och det är inte så lätt att välta med en sån. Att mc-uthyrning funkar bättre nere i Europa beror nog på att det är ett billigt och smidigt sätt att ta sig runt och vädret tillåter ofta fina turer.

Du kan ju börja smått dock. Starta upp det som ett B&B med någon enstaka hoj. Märker du att efterfrågan på att hyra hojen är stor så skaffa fler. Skyddsutrustningen blir ju fortfarande en stor investering dock eftersom den dessutom kan vara svår att sälja av ifall det inte går vägen.

Tanken är ju kanske inte att låna ut renodlade Banhojar, utan mer en r6-05 för gata, om nån vill testa hur det kan vara att köra bana. Dagen därpå tar vi endurohojarna och grillar korv i skogen, typ.

Får troligtvis göra som du avslutar med: börja i liten skala, för att sen ev. utöka. Men det känns som att jag minst vill ha två av var sort så paret från tyskland, danmark eller norge slipper åka 2 på en. Eller killen som vill at tjejen ska ta hojkort/köpa enduro ska ha nånstans att övertala henne. Först på cykeln i skogen, sen över en mysig middag och vad dom gör därefter vetifan:tuttar

Har inte kollat försäkringarna, så det kanske spricker redan där.
Ekonomin är ganska fixad ändå, för huset skulle vi ändå ha, så där behövs inga intäkter för att täcka kostnader, jag har ett relativt flexibelt "vanligt" jobb vilket täcker dessa.
Isåfall skulle det röra sig om området mellan Tibro och Kinnekulle Ring...

Själv drömde jag om en liten b&b samt verkstad med däck och db killers nära kinnekullering. Även beg reservdelar fotpinnar m,m. o lite mer grejer

Själv drömde jag om en liten b&b samt verkstad med däck och db killers nära kinnekullering. Även beg reservdelar fotpinnar m,m. o lite mer grejer

Perfekt ju:tummenupp! Detta måste ju vara efterfrågat, eller?:confused:

(ser ett samarbetsavtal mellan våra "drömmars" verksamheter ta form)

Ska se vad det landar i framtiden, men jag inser att jag aldrig kommer bli rik, men jag kommer träffa så galet mycket roligt folk, och jag kommer att ha ett av världens roligaste jobb... (i mitt tycke)
Nu kanske jag är onödigt negativ, men det känns som att du har en väldigt romantisk bild, nästan lite naiv, med bara glada och nöjda kunder som du gör lite roliga utflykter med, och får betalt för det dessutom.

Räkna istället på 2-300 000 i investeringar, dålig beläggning, alla nätter du måste skruva ihop kraschade hojar så att allt är tiptop till nästa gäng som kommer dagen efter, alla missnöjda kunder som efter en kvart kör sönder hojen och vill ha en ny för att kunna köra resten av sin betalda tid osv. Sen har jag lite svårt att tro att paret från Tyskland, i sin finmerca, är så sugna på att köra 10 år gamla hojar, som består av lika delar hoj, silvertejp och najtråd. Det blir lite som att leka Amish för en helg.

Jag bor i SÄlen om vintrarna och ser en hel del liknande upplägg för snöskoter. Priserna är rejält mycket högre och då är snöskoter för populasen något som inte körs sönder och slits lika hårt som en cross. Ändå tror jag inte att de har asfeta marginaler...Funderade på skoter och atv verksamhet (och då har jag inga boendekostnader, har första garage osv) men vete fan...Tror att det är tungt att få ihop detta och ändå inte blir trött på det man en gång tyckt var så kul !

Varför förpesta sin passion med jobb ? Kanske av denna anledninga avstod jag från att starta dykverksamehet...

Last edited:
Nu kanske jag är onödigt negativ, men det känns som att du har en väldigt romantisk bild, nästan lite naiv, med bara glada och nöjda kunder som du gör lite roliga utflykter med, och får betalt för det dessutom.

Räkna istället på 2-300 000 i investeringar, dålig beläggning, alla nätter du måste skruva ihop kraschade hojar så att allt är tiptop till nästa gäng som kommer dagen efter, alla missnöjda kunder som efter en kvart kör sönder hojen och vill ha en ny för att kunna köra resten av sin betalda tid osv. Sen har jag lite svårt att tro att paret från Tyskland, i sin finmerca, är så sugna på att köra 10 år gamla hojar, som består av lika delar hoj, silvertejp och najtråd. Det blir lite som att leka Amish för en helg.

Korrekt, onödigt negativ... :) Närå, det är bra synpunkter alltihopa. Visst, men jag vet att jag alltid går igång 100% så fort jag får en idé, men efterhand har det en tendens att svalna...
Men här tror jag att jag kan styra verksamheten åt det håll som jag själv vill, och det är gemytliga turer. Jag kommer ju inte marknadsföra verksamheten som värsta roadracingskolan/kursen för totala rookies. Utan för "lite lagom"-människor. Att B&B-verksamheten lockar mercatyskar som inte kan köra en 10årgammal hoj, tror jag inte heller, dom bor väl på stadshotellet. Till mig kommer dom som vet vad det handlar om och får i god tid reda på förutsättningarna. (Jag skall inte laga hojarna med najtråd och silvertejp, jag lovar:D)

Fast jag har en rätt romantisk bild, jag vet!:rolleyes:

Jag bor i SÄlen om vintrarna och ser en hel del liknande upplägg för snöskoter. Priserna är rejält mycket högre och då är snöskoter för populasen något som inte körs sönder och slits lika hårt som en cross. Ändå tror jag inte att de har asfeta marginaler...Funderade på skoter och atv verksamhet (och då har jag inga boendekostnader, har första garage osv) men vete fan...Tror att det är tungt att få ihop detta och ändå inte blir trött på det man en gång tyckt var så kul !

Varför förpesta sin passion med jobb ? Kanske av denna anledninga avstod jag från att starta dykverksamehet...

Svår balansgång det där. För att trivas med jobb måste man tycka det är kul, men det som man tycker är kul kanske man inte ska ha som jobb... Lurigt:krama

Jag inser att det blir mycket skruva, laga, putsa, köpa... Men i min romantiska dröm kanske tillochmed en och annan gäst hänger i garaget och delar en pilsner och snackar lite skit, o vad vet jag, kanske tar en hylsnyckel och hjälper till. Fast det är nog bara i min dröm...:D

Hur löser du det rent tillståndsmässigt för endurokörningen? Det spelar ingen roll om du har avtal med markägarna för det är lika olagligt att nöjesköra på sin egen mark som på nån annans eftersom terrängkörning är förbjuden i Sverige och det är inte upp till markägaren att bestämma över det.

Hur löser du det rent tillståndsmässigt för endurokörningen? Det spelar ingen roll om du har avtal med markägarna för det är lika olagligt att nöjesköra på sin egen mark som på nån annans eftersom terrängkörning är förbjuden i Sverige och det är inte upp till markägaren att bestämma över det.

En av nackdelarna att vara uppvuxen på landet där man som yngre körde lite där man ville...
Detta hade jag ingen aning om!!
Så svaret blir att jag vet inte hur jag löser detta...:confused::gråta

...fast jag tror inte crosshojarna kommer slitas speciellt mycket.
De etablerade har väl med sig sina egna och de övriga är fega på gasen.

Lyssna inte FÖR mycket på olyckskorparna men starta smått så du inte drar på dig ohållbara lån och skit.

Tanken är ju kanske inte att låna ut renodlade Banhojar, utan mer en r6-05 för gata, om nån vill testa hur det kan vara att köra bana. Dagen därpå tar vi endurohojarna och grillar korv i skogen, typ.

Får troligtvis göra som du avslutar med: börja i liten skala, för att sen ev. utöka. Men det känns som att jag minst vill ha två av var sort så paret från tyskland, danmark eller norge slipper åka 2 på en. Eller killen som vill at tjejen ska ta hojkort/köpa enduro ska ha nånstans att övertala henne. Först på cykeln i skogen, sen över en mysig middag och vad dom gör därefter vetifan:tuttar

Usch jag vill nog inte ens tänka på vad en R6 kostar i försäkring om man ämnar hyra ut den. Kan nog även bli väldigt svårt att i eventuell domstol hävda att man "lånar" ut den när man annonserar sig som ett B&B med anordnad mc körning.

Men vafan man vet aldrig, det kanske blir världens jävla hit och folk vallfärdar. Konstigare saker har ju faktiskt hänt. :tummenupp

Lyssna inte FÖR mycket på olyckskorparna men starta smått så du inte drar på dig ohållbara lån och skit.

Och om "de etablerade" väljer att hyra av TS eftersom det är billigare?

En av nackdelarna att vara uppvuxen på landet där man som yngre körde lite där man ville...
Detta hade jag ingen aning om!!
Så svaret blir att jag vet inte hur jag löser detta...:confused::gråta

Jag måste erkänna att jag drömt lite samma drömmar som du:rodnar. Men just försäkringar och folks benägenhet att köra sönder saker. Så ser jag inte att ekonomin går ihop riktigt!

Det jag kan tänka mig är att hyra ut en mellanmodell och en stor hoj (inga nya hojar utan max 10 000 kr hojar) för folk som ska köra uppkörning för mc-kort.
Samt uthyrning av mc-kläder.

Tycker det låter som att du återkommer till naturupplevelsen.

Känns som att du pratar om en kundgrupp som är i medelåldern och gillar natur och till viss del mc-körning.

Det kan ju vara ett alternativ då att skaffa några äventyrshojar, då kan man åka både asfalts- & grusvägar. Tycker de flesta pratar om denna typen av hoj som tillförlitliga och du kommer ut i naturen på grusvägarna. Då kanske försäkringarna blir på en lägre nivå och du slipper tänka på terrängkörningslagen...

Om det funkar kan man ju sedan ha en liten del av tex race och crosshojar.

Fanns en kille vid Nossebro, som drev ett ganska populärt B&B for motorcyklister - att att det blev nån typ av stammis för bl. a danska och några tyska MC folk. Jag menar att han har såld detta numera.
Så den del tror jag på och där är prisbilden vettig..

Prata med SMC om marknadsföring.. (som sålde en resa till tyskare under 2013 - via en kollega organisation..)

Jag kan se ett behov, för att även vanliga svenska motorcyklister sku ku hyra och testa på lite offroad.. Tycke Hojpskoj´s koncvept känns bra..

Lånehojer till körning på Kinnekulle tror jag inte på.. Men, igen några landsvägs sväng på "landsvägs hojer" kan absolut vara nått för t. ex. en tysk bil turist..

Lycka till..

Tror inte folk här är olyckskorpar. Jag skulle gärna se att någon lyckas landa en sån här ide i Sverige, och att företaget finns kvar efter säg 2 år. Är själv egen sedan fem år tillbaka och har lärt mig den hårda vägen att det inte är så enkelt som man tror.

Dessutom är uppsidan för idén i mina ögon väldigt liten. Kostnaderna kommer troligtvis öka linjärt med intäkterna.
Fler kunder = mer jobb osv.

Tycker det låter som att du återkommer till naturupplevelsen.

Känns som att du pratar om en kundgrupp som är i medelåldern och gillar natur och till viss del mc-körning.

Det kan ju vara ett alternativ då att skaffa några äventyrshojar, då kan man åka både asfalts- & grusvägar. Tycker de flesta pratar om denna typen av hoj som tillförlitliga och du kommer ut i naturen på grusvägarna. Då kanske försäkringarna blir på en lägre nivå och du slipper tänka på terrängkörningslagen...

Om det funkar kan man ju sedan ha en liten del av tex race och crosshojar.

Tack som fan! Så ska det ju naturligtvis va!:tummenupp Spot on! Sen göra en liten enkel kundundersökning (om man nu får några kunder...) som visar vad som faktiskt efterfrågas. Nu jävlar! :banana:fyllisar

Fanns en kille vid Nossebro, som drev ett ganska populärt B&B for motorcyklister - att att det blev nån typ av stammis för bl. a danska och några tyska MC folk. Jag menar att han har såld detta numera.
Så den del tror jag på och där är prisbilden vettig..

Prata med SMC om marknadsföring.. (som sålde en resa till tyskare under 2013 - via en kollega organisation..)

Jag kan se ett behov, för att även vanliga svenska motorcyklister sku ku hyra och testa på lite offroad.. Tycke Hojpskoj´s koncvept känns bra..

Lånehojer till körning på Kinnekulle tror jag inte på.. Men, igen några landsvägs sväng på "landsvägs hojer" kan absolut vara nått för t. ex. en tysk bil turist..

Lycka till..

Det hade nog kunnat locka en hel del folk. Nu vet jag inte hur roliga vägar det finns runt Tibro iofs. Hade det varit lite skön körning i fjällmiljö hade jag också kunnat boka in mig där. Men tyskar gillar ju å andra sidan skog, skog, skog och skog.

Tror inte folk här är olyckskorpar. Jag skulle gärna se att någon lyckas landa en sån här ide i Sverige, och att företaget finns kvar efter säg 2 år. Är själv egen sedan fem år tillbaka och har lärt mig den hårda vägen att det inte är så enkelt som man tror.

Dessutom är uppsidan för idén i mina ögon väldigt liten. Kostnaderna kommer troligtvis öka linjärt med intäkterna.
Fler kunder = mer jobb osv.

Ja servicekostnader för hojar blir väl knappast billigare per hoj om man har 10 istället för 2. Skulle väl vara om man anställer en mek själv då kanske.

Det lär ju vara svårt att kräva ersättning på eventuella skador som uppgår till samma belopp skadorna kostar att reparera dessutom. Jag hade iaf inte hyrt ett fordon om alla skador var till självkostnadspris. 10-15 000 för knäckta kåpor, buckligt avgassystem och en skev fälg, sen eventuella skador på utrustningen. Och jag tror faktiskt ärligt talat att en uthyrningsförsäkring för en hoj sportigare än typ en ER6 kommer äta upp all vinst om det är något mer skydd än trafikförsäkring.

..........
Det lär ju vara svårt att kräva ersättning på eventuella skador som uppgår till samma belopp skadorna kostar att reparera dessutom. Jag hade iaf inte hyrt ett fordon om alla skador var till självkostnadspris. 10-15 000 för knäckta kåpor, buckligt avgassystem och en skev fälg........

Har hyrt hoj utomlands där villkoren är ganska tuffa om man kvaddar något, typ 500-1000 euro i självrisk. Det är ju i alla fall inte dyrare än om du kör sönder din egen hoj. Kollar jag på endurocykeln så är det ju svårt att köra sönder för mer än några tusenlappar utan att man oftast tar ganska mycket stryk själv. Skall man driva verksamhet där man tar mindre betalt än vad det kostar att reparera det man kör sönder så vete f-n om man inte skall bli politiker i stället. Kan man inte ta betalt för slitaget, däck, kedjor etc... samt för det som kunderna kör sönder så skall man inte driva verksamheten.

Börja med att arrangera för de som har egna hojar, får du snurr på det så kan du ju luska om det finns intresse för att hyra hojar. Om det skall vara nya eller gamla hojar beror ju på kundgruppen. Har själv hyrt både nytt och gamla 90-tals off-road hojar och haft utbyte av båda.:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti