Idioter till bilister, vad håller dom på med?

CalleLundin

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Gilera 600RC
Jag har haft hoj i fyra dagar nu och varit på väg att bli påkörd två ggr.

No1. Ett pucko på 70 väg som ska svänga vänster när jag kommer i motsattriktning, det sjuka är att jag körde inte ens förfort.. har fanimej inte kört snabbare än 80 km/h med hojen än... Hursom helst, gubbjävlen svänger när jag e 80m ifrån han och i 70 blås går det ganska fort att färdas 80m. Jag tvärnitar låser bakhjul och hårdbromsar framhjul och hänger på tutknappen. Då vaknar gubbajävlen å kastar sig tillbaka i sin fil med en tvärnit så bakomvarande bil nästan smäller in i hans röv.
Ett välriktat finger får han av mig när vi står där i korsningen blixt stilla i några sekunder och han bara tittar som om han inte bryr sig ett dugg. Det var riktigt nära att tjonga hojen andra dagen man äger den. Hade precis varit och köpt en hjälm så det var ju tur, men skydd hade jag inte köpt än.
Omårde: Hannas i Skåne utanför Hammenhög där man kan svänga ner mot Löderup.

No2. idag, en urgammal gubbe i volvo 740 som kommer ifrån industriområdet i Simrishamn och skiter i att stanna vid stopplikten utan bara rullar ut i tomgång på 1:an när man kommer i full karriär. Problemet är att sikten e skymd där eftersom det finns en häck som komungubbarna tycker e så vacker att ha kvar men den e direkt livsfarlig för trafik. Denna gubbe fattade dock att han gjort fel och hälsar lite förlåtande på mig, tur att man inte drog på för mycket på industrirakan.

Hur ofta får ni problem med bilar som bara kör ut mittframför er? Detta känns ju extremt, får nog börja köra med handen på bromsen i framtiden. Lagom glad på bilister just nu....:huvet

CalleLundin skrev:
2330338 Jag har haft hoj i fyra dagar nu och varit på väg att bli påkörd två ggr.

No1. Ett pucko på 70 väg som ska svänga vänster när jag kommer i motsattriktning, det sjuka är att jag körde inte ens förfort.. har fanimej inte kört snabbare än 80 km/h med hojen än... Hursom helst, gubbjävlen svänger när jag e 80m ifrån han och i 70 blås går det ganska fort att färdas 80m. Jag tvärnitar låser bakhjul och hårdbromsar framhjul och hänger på tutknappen. Då vaknar gubbajävlen å kastar sig tillbaka i sin fil med en tvärnit så bakomvarande bil nästan smäller in i hans röv.
Ett välriktat finger får han av mig när vi står där i korsningen blixt stilla i några sekunder och han bara tittar som om han inte bryr sig ett dugg. Det var riktigt nära att tjonga hojen andra dagen man äger den. Hade precis varit och köpt en hjälm så det var ju tur, men skydd hade jag inte köpt än.

No2. idag, en urgammal gubbe i volvo 740 som kommer ifrån industriområdet i Simrishamn och skiter i att stanna vid stopplikten utan bara rullar ut i tomgång på 1:an när man kommer i full karriär. Problemet är att sikten e skymd där eftersom det finns en häck som komungubbarna tycker e så vacker att ha kvar men den e direkt livsfarlig för trafik. Denna gubbe fattade dock att han gjort fel och hälsar lite förlåtande på mig, tur att man inte drog på för mycket på industrirakan.

Hur ofta får ni problem med bilar som bara kör ut mittframför er? Detta känns ju extremt, får nog börja köra med handen på bromsen i framtiden. Lagom glad på bilister just nu....:huvet

Bromsberedskap, bromsberedskap..litar inte på bilar alls, tror hellre på att de skall köra ut än stå kvar.

Puh tur att det gick bra.
Jag har varit nära med liknande saker som du och jag har alltid otur med äldre gubbar och kärringar..de är de värsta tycker jag.
I blekinge för ett tag sedan var det en kärring som inte kört bil sedan de byggde motorväg utanför sölvesborg (!!) så hon körde upp på fel håll på motorvägen...lyckligtvis hände ingenting...

sikten symt.. full karriär...
fyra dagar med kort...
låser bakbromsen..

Ta de lugnt...

CalleLundin skrev:
2330338 Jag har haft hoj i fyra dagar nu och varit på väg att bli påkörd två ggr.

Kör med helljus på verkar avskräcka en del samt räkna med att alla på vägen beter sig som idioter.

Som det har sagts förr, räkna med att alla andra ÄR idioter, då klarar man sig rätt hyfsat.

du har ju redan fått detta bevisat 2 ggr redan, lyckligtvis utan olycka, nästa gång du ser en volvo på väg ut så antar jag att du kommer att ha lite mer beredskap. Tyvärr är det så man måste köra om man ska överleva...

Men det är fina vägar på Österlen, kommer därnerifrån själv!

/Pajje

CalleLundin skrev:
2330338Hur ofta får ni problem med bilar som bara kör ut mittframför er? Detta känns ju extremt, får nog börja köra med handen på bromsen i framtiden. Lagom glad på bilister just nu....:huvet
Nog varenda gång jag kör, antingen kör dom ut framför, ser en inte när dom byter fil, förutsätter att man är moppe å kör i 30 osv. Sen finns det ju dom som ser en och ska jävlas också, märks speciellt i köer, då ska en del idioter försöka tränga en så att man inte kan köra om.
Jag anser mig vara osynlig i trafiken, dvs jag får akta mig själv istället för att lita på att nån annan ska se mig :(

Verkar som om folk tror att allt med 2hjul är EU moppar som kommer i 30-45 km i timmen. Har haft 4-5 fall i sommar då folk helt enkelt bara verkat tro att "jag hinner för den där moppen" och det är nog skrämmande många som verkligen tänker så direkt dom ser 1 lyse komma åkandes.

Jag körde på huvudled och så svänger en gammal bondvolvo rätt ut så jag hinner precis byta till motsatta körfilen. Sen kommer jag till en återvändsgränd och ska vända, då möter jag samma volvo igen och då försöker han preja ner mig från motsatt körfält.

jävla tomte:tomten

CalleLundin skrev:

Det första känner man ju igen, Händer alldeles för ofta. :gnissla

Första gången på väg till körskolan från VV efter lyckad uppkörning. Och med ungefär samma frekvens sedan dess.

Helljus på gör mycket har jag konstaterat. Men jag kör ändå som om varje bilist kommer att göra det allra mest korkade de någonsin kan komma på. Skrämmande ofta får jag rätt...

CalleLundin skrev:

Det har blivit för många gånger som man har varit tvungen att stanna pga att man inte blir sedd av någon i en korsning eller dylikt. Jag åker alltid med ett finger på bromsen när jag kör på sådana vägar.
Vi syns helt enkelt för dåligt, inte alltid bilisternas fel. Jag är ju själv bilist också och tar dem i försvar, för två gånger har jag varit nära att köra ut framför en hoj. Ena gången var det dock puckots fel som körde ca 80km/h på 50-väg UTAN LYSE. då ber man själv om att få en bil framför sig. Andra gången var det bara att man kollade för dåligt, när man inte vet vad man kollar efter så ser man det inte heller.

Ja, ofta är det bilar som orsakar mc-olyckor. Fast med tiden lär man sig att det inte hjälper att klaga och skylla på bilister. Man får helt enkelt försöka synas och höras så mycket som möjligt samt alltid vara beredd på det värsta..

Ser du en bil som ska svänga vänster som i fall ett, blinka med helljuset så du syns.. Verkar du ännu mer osäker så tuta och/eller sakta ner.

Inte för att jag har extremt många år bakom styret, men jag har nog blivit 100ggr säkrare i trafiken efter de 3år med mc.. Har krashat/vurpat 2ggr, varav den ena hade jag garanterat kunnat undvika med lite mer erfarenhet, den andra lite mer tveksamt men kanske (då jag i stort sett blev påkörd av en bil..)..

Som de flesta andra så anser jag att bilister är idioter i trafiken, med den inställningen så tänker jag själv mer på vad som sker runt omkring mig när jag kör hoj(även när jag kör bil).. Vilket faktskt gör att jag inte behövt vara sååå många ggr på bromsen i ren panik... :tummenupp

Men?!?! " precis köpt hjälm, och det var ju tur" ?!?!? Öhhh?

Om du inte köpt hjälm, då skulle du ju inte heller kört hoj?.... :va

Ha en fortsatt gooo hojsommmar!

å inte ska man lita på bilisterna att dom inte kör ut framför en fast dom ser en klart och tydligt heller...en tantaluring i förrgår ler och nickar åt mig ,struntar i vad ens regler är och kör bara rakt ut från en sidoväg..jag "lyckas" veja undan med hjärtat uppe i gomseglet *svälg* ironi:(hon kanske tyckte det var jag som skulle stannat för henne på den stora huvudleden ja kom på) Ta inget för givet.

Har själv varit återfallare i sex dagar nu efter att ha varit utan hoj i sexton år.
Helt klart är att många bilister funkar ungefär (lika illa) som då, gamla som unga.
Men å andra sidan så har jag alltid försökt att köra med förstånd. Ser jag en bil som ska ut på gatan/vägen jag åker på så FÖRUTSÄTTER jag att den kommer att åka ut och anpassar farten efter det, gör den det inte så blir det en glad överraskning. När Calle skriver att han kommer i full karriär och att dessutom sikten är skymd så visar det nog att han inte riktigt har förstått vad överlevnad på MC innebär ;)
Å andra sidan så kan man inte alltid påverka vissa saker helt. Igår så var jag och polarn ute och åkte, jag ligger typ 25-30 meter efter honom. Då kommer en tjej i en cab åkande bredvid och vänder sig för att som jag tror titta på min hoj. Men hon ville tydligen bara förvissa sig om att hon passerat mig och byter körfält och åker in framför mig. Passerat mig hade hon, med c:a 1,5 meter ;)

Så Calle, ta det lugnt och förutsätt att bilar är farliga. Att ladda på är jävligt kul så länge man gör det på vettiga ställen.

Kazim73 skrev:
2330424

Men?!?! " precis köpt hjälm, och det var ju tur" ?!?!? Öhhh?

Om du inte köpt hjälm, då skulle du ju inte heller kört hoj?.... :va

Ha en fortsatt gooo hojsommmar!

Well.. precis köpt riktig hjälm hade min gammla moppe intergralhjälm från MDS innan, så jag hade varit å köpt en riktig crosshjälm istället. Sorry.. dåligt formulerat.. :tungan

"har fanimej inte kört snabbare än 80 km/h med hojen än"
Grabben har inte "laddat"

Men som alla säger. Räkna inte med att någon ser dig / bryr sig om dig.
Några fattar att de gjort fel - övriga är inte ens någon idé att ge fingret.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär