Idioter till bilister, vad håller dom på med?

På väg till jobbet igår.. körde om en bil på 90 väg och lägger mig i höger filen igen, ser en traktor kanske hundra meter fram på motsatt körfält..helt plötsligt gör han en vänstersväng över mitt körfält, utan att blinka eller nåt, ser då också att han har ett släp på 15 meter bakom sig :skrämd . Hänger mig på bromsen och tutan samtidigt.. Satans traktorer.. Klarade bromsningen utan att låsa vare sig fram eller bakhjul men tura tt man var lite vaken på morgonkvisten....

Välkommen till verkligheten. :) Det är precis så det är... gäller att läsa av vad som kan hända innan det händer. Finns det en avtagsväg, så kan det komma en bil där. Finns det en bil där, är det möjligt att han inte ser dig osv osv..:död

Det fina är att du medveten om det nu å fått lära dig den mjuka vägen, med tiden får du rutin på det å kan kalla dig en säker förare.

Som tar riskerna nån annanstans.. :hihi

Jag har kört sedan maj & redan tappat räkningen på saker som kunde gått illa. Enbart rutin i trafiken, extrem misstänksamhet samt tur har gjort att jag inte kraschat. Bromsberedskap som nån sa samt att tänka ett steg före.

Senast körde jag om ett par moppebrudar i sakta mak, plötsligt & utan tecken eller uppsikt bakåt svänger hon ut framför mig, tvärs över gatan så jag får bromsa som jag aldrig bromsat förut. Bromsarna skriker & hon som sitter bakom föraren vänder sig om, spärrar upp ögonen & skriker AAAAAH. Klarade mig precis från att mosa dom. Fan vad passageraren blev rädd, ni skulle hört skriket.

Henken skrev:
2330535 Bromsarna skriker & hon som sitter bakom föraren vänder sig om, spärrar upp ögonen & skriker AAAAAH. Klarade mig precis från att mosa dom. Fan vad passageraren blev rädd, ni skulle hört skriket.

:hihi :hihi :hihi

Henken skrev:
2330535 Jag har kört sedan maj & redan tappat räkningen på saker som kunde gått illa. Enbart rutin i trafiken, extrem misstänksamhet samt tur har gjort att jag inte kraschat. Bromsberedskap som nån sa samt att tänka ett steg före.

Senast körde jag om ett par moppebrudar i sakta mak, plötsligt & utan tecken eller uppsikt bakåt svänger hon ut framför mig, tvärs över gatan så jag får bromsa som jag aldrig bromsat förut. Bromsarna skriker & hon som sitter bakom föraren vänder sig om, spärrar upp ögonen & skriker AAAAAH. Klarade mig precis från att mosa dom. Fan vad passageraren blev rädd, ni skulle hört skriket.

:hihi Hoppas du gav föraren lite smisk på stjärten :cdevil

Jag är nog den enda...

... som inte upplever mig haft problem med bilister!!
På ganska precis ett år med körkort kan jag komma på ett tillfälle, då en bilist inte uppmärksammade mig, utan jag fick göra en undanmanöver!!

Men jag beklagar att så många har de!!

ghandi skrev:
2330371 Verkar som om folk tror att allt med 2hjul är EU moppar som kommer i 30-45 km i timmen. Har haft 4-5 fall i sommar då folk helt enkelt bara verkat tro att "jag hinner för den där moppen" och det är nog skrämmande många som verkligen tänker så direkt dom ser 1 lyse komma åkandes.

Man kanske ska skaffa sig en sådan här väst?

Bifogat

• väst.jpg
    väst.jpg
    49.6 KB · Visningar: 43
e misstänksam mot alla bilar som står i korsningar... så fort jag ser att de står en bil i en korsning.. e jag beredd me broms och glor som fan på dom ifall jag ser att dom kollar åt andra hållet och ska ut... tror att dom enda bilister som sköter sig bra mot mcåkare e just mcåkare i bil... dom vet hur de e.. vet själv då jag kör bil att man har extra koll då de e hojar i närheten...

CalleLundin skrev:
Detta känns ju extremt, får nog börja köra med handen på bromsen i framtiden. Lagom glad på bilister just nu....:huvet

kör inte alla med handen på bromsen där det finns bilar osv. eller är det något som hänger kvar från när man kört cross?

CalleLundin skrev:
2330338 Jag har haft hoj i fyra dagar nu och varit på väg att bli påkörd två ggr.

Hur ofta får ni problem med bilar som bara kör ut mittframför er? Detta känns ju extremt, får nog börja köra med handen på bromsen i framtiden. Lagom glad på bilister just nu....:huvet

trust no one, har alltid ett finger på bromsen, alltid.
så är det bara

Tyvärr så hjärnan fungerar helt enkelt.

När ett barn skall över gatan så registrerar ungens hjärna i första hand t.ex. den röda bilen som fortfarande är långt från övergångsstället. Den blå/svarta/vita bilen som kommer precis före övergångsstället "finns inte" tycker hjärnan, och ungen springer ut.

När en bilist skall svänga ut så registrerar bilistens hjärna i första hand alla bilar som kommer. Motorcykeln "finns inte" tycker hjärnan, och bilisten kör ut.

Och som någon annan sade, skulle man åka omkring i villfarelsen att man syns, att bilister följer alla trafikregler osv så skulle man smälla minst en gång om dagen.

Lär dig köra så att bilisterna kan yra runt som dom gör utan att du behöver komma för nära. Du kan inte påverka hur dom beter sig, du kan bara påverka ditt eget beteende i trafiken.

De incidenter jag kan komma ihåg från de senaste 3-4 dagarnas körning:

1: Taxi skiter i högerregeln, hade jag inte varit beredd på det så hade det smällt.

2: Jag kör långsamt på liten gata (30 skyltat, jag är nog nere i 15-20) på söder för att svänga in på MC rutan till höger. Då tänker en mopedist på fullt allvar köra om mig på höger sida mellan mig och de parkerade bilarna...

3: På motorvägen ut mot värmdö kommer någon tant på att hon visst inte alls skall ut mot saltsjöbaden när hon precis ligger i högerfilen och precis kört om mig (det regnade en del, jag låg i 90), far ut 50cm framför mig. Hade jag inte "känt på mig" att hon skulle hitta på något hade jag inte hunnit "göra plats" för hennes manöver där.

4: Bilen framför mig på hammarby fabriksväg får för sig att det är är tvåfiligt och börjar köra i mötande körfält. Just den dagen kör jag jeep och inte mc, så jag blinkar och tutar som en galning för att varna henne och mötande trafik. Hon hittar tillbaka till rätt fil precis före rondellen vid Q8...

5: Bilarna framför mig gör livsfarliga omkörningar av en traktor före en skymd kurva. OK, 1:a omkörningen var OK, men inte nummer 2-4...

Osv osv...

Och jag kör bara c:a 10-15 mil om dagen!

Jag har blivit prejad av en kärring som bytte fil med mig brevid, hon bara satt passivt och glodde rakt fram, kollade inte döda vinkeln. Skulle inte förvåna mig om hon inte ens tittade i backspegeln. Jag satte upp foten mot bilfan, först då hajade hon att det var nån där. :pucko

Kommer ihåg en gång när jag åkte bakpå farsans hoj. När vi skulle svänga ur en rondell kommer Abbe Kebabe i sin BMW och bara kör rakt mot oss i full fart som om vi inte existerade och tvingar farsan att kasta sig tillbaka i inre filen. Och han kör vidare utan ens en blick. Bara stirrade stelt framåt genom hela incidenten.
Första och enda gången jag sett farsan ge nån fingret :yoparty

Last edited:
Sep skrev:
2330423Ser du en bil som ska svänga vänster som i fall ett, blinka med helljuset så du syns.. Verkar du ännu mer osäker så tuta och/eller sakta ner.

Det gjorde jag också... tills jag upptäckte att en del bilister tar helljusblinkingar som "jag har sett dig, kör". :huvet

Nu är det helljuset på. Och jag har en neongul väst i tankväskan på långfärder som jag drar på mig om jag tycker att det börjar vara väl tjockt i trafiken.

Mvh,
/Fredrik

De två gångerna bilar har kört ut framför mig har varit när jag INTE överskridit den gällande hastighetsbestämmelsen.

Första gången var en korsning med väjningsplikt för bilisten (man 35-årsåldern). 50-väg. Jag höll 50. Han kom från vänster och körde snabbt ut för att hinna före bilen jag mötte och som kom från hans vänstra håll. Han såg mig halvvägs ut i korsningen och nitade. Tur det annars hade han fått mig i högersidan. Nu fick han nästan den andra bilen i vänstersidan istället, men det gick bra det också som tur var. *pust*

Andra gången var också en korsning med väjningsplikt för bilisten (man i 50-årsåldern). 50-väg. Jag höll kanske 40. Jag hade precis kört förbi en skola med 30-begränsning. Han kom från höger och körde ut halvvägs i mitt körfält innan han såg mig och nitade. Jag lyckades precis gira undan. *dubbelpust*

Sensmoral: Kör alltid grisfort, för då hinner man förbi bilarna innan de kör ut...typ. :3freak

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär