Idioter till bilister, vad håller dom på med?

Zormin skrev:
2330956Sensmoral: Kör alltid grisfort, för då hinner man förbi bilarna innan de kör ut...typ. :3freak

Ju snabbare man kör, desto mindre tid på vägen och desto mindre olycksrisk? :hihi

Ett annat en smula mer seriöst tips är det gamla klassiska att planera långt fram. Släpp gasen väl i förväg så farten hinner ner utan att du bromsar. Ser bilisterna att du bromsar ökar risken för att de kör ut rätt duktigt. Går man på hejdarn syns det när hojen niger.

CalleLundin skrev:
2330456 Well.. precis köpt riktig hjälm hade min gammla moppe intergralhjälm från MDS innan, så jag hade varit å köpt en riktig crosshjälm istället. Sorry.. dåligt formulerat.. :tungan

Gilera 600RC? Nå. Trodde att dom bara gjorde moppar. Vad är det för en hoj? Bildbevis på att du har en, tack. :D

lorkan skrev:
2331045 Gilera 600RC? Nå. Trodde att dom bara gjorde moppar. Vad är det för en hoj? Bildbevis på att du har en, tack. :D

din gris... haha.. den går som en moppe ialla fall.. toppis på 145 km/h men va fan jag e ny nybörjare.. :hoppa

gilera.jpg

Jag håller mig alltid långt till vänster i mitt körfält (speciellt vid korsningar och utfarter) då blir utrymmet större mellan mig och ev. bilar som bara svänger ut. På samma gång tror jag i alla fall att en del tänker om ifall 2-hjulingen ligger långt ut då moppar normalt sett inte gör det utan slickar kanten. Helljus innan och genom korsningar (alt. alltid) är en bra grej flera tar upp.

Som en gammalkörskolelärare sa till mig: Alla bilister är älgar och du kan inte lite på någon i trafiken - DÅ överlever du!

Hårt men det är ju så!!!

CalleLundin skrev:

Första var den andres fel, det håller jag med om. Men åker man hoj får man (tyvärr) räkna med att man är osynlig. Tar man för givet att de inte ser en och sänker farten, lägger sig bättre placerad och gör sig bromsberedd (i olika kombination beroende på tillfälle) så brukar man kunna klara sig.

Andra kanske jag misstolkade, men var det hans sikt som var skymd eller din? En grundregel är att alltid kunna bromsa på den sträcka man ser och vet man att det är en skymd avfart kan man lugna ner sig lite (även om han nu bröt mot stopplikten, vilket visserligen gör att det blir hans fel).

Summa summarum, att åka hoj handlar mycket om att tänka efter före. Tänk bara att alla andra är vårdslösa idioter som inte ser ett piss så brukar det gå bra.

ft skrev:
2331032 Ju snabbare man kör, desto mindre tid på vägen och desto mindre olycksrisk? :hihi
Exakt! :näsblod

ft skrev:
2331032Ett annat en smula mer seriöst tips är det gamla klassiska att planera långt fram. Släpp gasen väl i förväg så farten hinner ner utan att du bromsar. Ser bilisterna att du bromsar ökar risken för att de kör ut rätt duktigt. Går man på hejdarn syns det när hojen niger.
Jo, det är nog kanske lite bättre. Jag sätter alltid handen på bromshandtaget om jag ser en bil som kan köra ut framför mig numera.

Mordecaien skrev:
2331360

Andra kanske jag misstolkade, men var det hans sikt som var skymd eller din? En grundregel är att alltid kunna bromsa på den sträcka man ser och vet man att det är en skymd avfart kan man lugna ner sig lite (även om han nu bröt mot stopplikten, vilket visserligen gör att det blir hans fel).

Hans sikt var skymd, dessutom ignorerade han sin stopplikt och lungt rullade ut i ettan utan att stanna.. :brinnerup

Välkommen till verkligheten! Tragiskt nog så måste man hela tiden räkna med att bilister försöker köra på en. Bromsberedskap hela tiden är ett måste samt att försöka förutse innan farorna innan det är försent.

Lycka till i framtiden!

Ps/ Alla bilster kan räknas som oberäneliga älgar!

infectious skrev:
2331174Som en gammalkörskolelärare sa till mig: Alla bilister är älgar och du kan inte lite på någon i trafiken - DÅ överlever du!

Skillnaden mellan bilar och älgar är att älgarna är mjukare och mer förutsägbara... :rolleyes:

Mötte en kärring som körde mot trafiken i en rondell idag :fatta!
Jag tutade och hytte med näven men hon bara vinkade glatt och körde vidare :mad:

CalleLundin skrev:
2330338 Jag har haft hoj i fyra dagar nu och varit på väg att bli påkörd två ggr.

No1. Ett pucko på 70 väg som ska svänga vänster när jag kommer i motsattriktning, det sjuka är att jag körde inte ens förfort.. har fanimej inte kört snabbare än 80 km/h med hojen än... Hursom helst, gubbjävlen svänger när jag e 80m ifrån han och i 70 blås går det ganska fort att färdas 80m. Jag tvärnitar låser bakhjul och hårdbromsar framhjul och hänger på tutknappen. Då vaknar gubbajävlen å kastar sig tillbaka i sin fil med en tvärnit så bakomvarande bil nästan smäller in i hans röv.
Ett välriktat finger får han av mig när vi står där i korsningen blixt stilla i några sekunder och han bara tittar som om han inte bryr sig ett dugg. Det var riktigt nära att tjonga hojen andra dagen man äger den. Hade precis varit och köpt en hjälm så det var ju tur, men skydd hade jag inte köpt än.
Omårde: Hannas i Skåne utanför Hammenhög där man kan svänga ner mot Löderup.

No2. idag, en urgammal gubbe i volvo 740 som kommer ifrån industriområdet i Simrishamn och skiter i att stanna vid stopplikten utan bara rullar ut i tomgång på 1:an när man kommer i full karriär. Problemet är att sikten e skymd där eftersom det finns en häck som komungubbarna tycker e så vacker att ha kvar men den e direkt livsfarlig för trafik. Denna gubbe fattade dock att han gjort fel och hälsar lite förlåtande på mig, tur att man inte drog på för mycket på industrirakan.

Hur ofta får ni problem med bilar som bara kör ut mittframför er? Detta känns ju extremt, får nog börja köra med handen på bromsen i framtiden. Lagom glad på bilister just nu....:huvet

bara att vänja dig vid alla bilister/dårar:4skrika

KGK skrev:
2330847 kör inte alla med handen på bromsen där det finns bilar osv. eller är det något som hänger kvar från när man kört cross?
Tror jag inte för jag fick skit för det hos första körskolan, tydligen skulle man gassa med hela handen. :3freak

Men tänk på bilar som på älgar det ända dom oftast inte gör är backar.

jag har inte haft nått problem ännu.. bilarna brukar snällt stanna för mig å flytta sig när jag kommer upp bakifrån på dom....
kanske beror på att min hoj är vit å jag har satt orange tejp på mina handtadskydd :)

jag tycker genrellt folk kör ganska kass, oavsett om man kör bil eller hoj. Men man vänjer sig, efter att ha haft körkort i 10 år, varav 3 senaste A oxo, och kört 1000-3000 mil om året så 'defaultar' till att ingen ser en. Tycker inte folk ser min Bmw 530 Touring ens, har vart med om så många som dragit ut i rondeller, bytt fil och så vidare. På hoj däremot så lägger sig i stort sett alla bilister lååångt åt höger så fort man kommer ifatt dom, den del blinkar lite med blinkersen för att man ska köra om. Det känns inte som det spelar nån roll när man åker runt på ninjan, i 90-100 så finns det ganska mycket kvar o ge när man ska köra om ;)

Tjet skrev:
2330687 Man kanske ska skaffa sig en sådan här väst?

mm blir ju jättebra, för dom flesta bilister som svänger ut direkt skulle nog hinna med att läsa av texten MC i all hast :tummenupp :D

:argpådato Bäst att inte säja nåt.... Blir väl banned snart... Fuck röv-gris :huvet

Pelleh skrev:
2330347 Puh tur att det gick bra.
Jag har varit nära med liknande saker som du och jag har alltid otur med äldre gubbar och kärringar..de är de värsta tycker jag.
I blekinge för ett tag sedan var det en kärring som inte kört bil sedan de byggde motorväg utanför sölvesborg (!!) så hon körde upp på fel håll på motorvägen...lyckligtvis hände ingenting...

Hallå!!

Unga killar i golfar och små pickisar är inte och leka med heller!!! :7peta

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP