Jag har läst tråden till och från under dagen, men jag tycker det är få som egentligen tänker ett steg längre. Det jag skriver nedan vänder sig
till er som får "oönskad uppmärksamhet" av det här slaget. Hoppas ni orkar läsa ett lite längre inlägg.
Visst kan man skita i att vi alla mc-åkare i större eller mindre grad riskerar att stöta på "idioter" som denna. Men jag tycker det räcker med de faror som finns "naturligt" att hantera än att vfsh av oss ska trilla dit på ett dråpförsök.
Man kan utgå från att de som lackar ur gör det av en välgrundad anledning. I deras värld iaf. Att dividera hit och dit om deras värld är den rätta att leva och agera i (som vi oftast här på forat gör när sånt här händer) är ganska meningslöst - det löser inga problem.
Att tänka "jag ska gasa, bete mig ännu mer iögonfallande provokativt som hämnd" löser heller inga problem som dessa. Det riskerar snarare att öka och kanske sprida problemet. Hälla bensin på elden.
Att stanna, vända och sakligt försöka snacka med personen om vilka tråkiga följder deras tokerier förr eller senare kommer få, även för idioten själv, är kanske en lösning. Åtminstone till idioten blivit uppretad igen av att problemen i hans värld inte försvunnit.
Så vad återstår att göra?
För mig är det egentligen självklart. Vi får skit tillbaka när vi går över gränsen lite för mycket. Rätten att gasa av sig ska vi såklart ha, men för att få behålla den KRÄVS det att vi inte skitar ner ryktet och utmärker oss negativt hos så många att det bildas OPINION MOT oss. Så länge några få har problem med oss är det kanske inget som ger genomslag. (Det kan iofs räcka med EN rättshaverist..).
Opinion är inte bara media och samhället i stort utan redan när tillräckligt många utmed en kul hojväg lackat ur, gått samman och tjatat till sig vägmärken, gupp och annat glädjedödande. I korthet: inkskränkningar som vi inte vill ha!
Men att slå dövörat till och fortsätta när man märker att det väcker uppmärksamhet är bara puckat och dömt att slå tillbaka på oss själva. I förlängningen kommer inskränkningar som förbud mot allt annat än originalsystem, helt omoddade hojar (finns redan på kontinenten) eller andra ännu värre saker som gör hojåkandet sämre. Så snälla, stygga eller vad ni nu vill se er som - gör lite tankearbete så att vi ska slippa komma dit. Och ta ANSVAR för det du tänker göra! Även på en väg som du inte kör på så ofta. Andra kör kanske där..
Jag är pragmatisk så inåtahelvete.. Önskar att fler av er som märker att ni får "oönskad uppmärksamhet" skulle vara likadana. Anpassa er, "dyk under radarn". Byt gasväg eller slå åtminstone av i tid! Kalla mig inte moralkärring nu! Ögontjänare kan jag stå ut med..
Ingår attityden mot och från oss mc-åkare riskutbildningen i körkortet? Tycker annars det kanske är befogat att ha med sånt. Alla hänger inte på SH och "lär" sig.
Ska försöka få med undanmanöver för kvast och boll i "avrostningen" sic! fortbildningen (heter det ju!) i säsongsstarten..