Idioter som står och skriker vid vägkanten

Har man småbarn och problem med att folk kör förbi 10 meter från huset med motorcyklar och bilar.

Så ska man nog fundera över sitt beslut att köpa det billiga huset som ligger vid vägen, i stället för det lite dyrare som inte har E4án utanför dörren.

Folk är fan dumma i huvet.

Aldrig i livet att det är lagligt, det är precis lika olagligt som att springa ut på vägen och måtta ett slag med <valfritt tillhygge>.
Det är stor skillnad på avsikt och olyckshändelse.

Ja skrev jag inte olyckshändelse då i mitt inlägg? :confused:

Polisens tips var att barnen kunde av RENOLYCKSHÄNDELSE råkade sparka ut bollen på vägen när t.ex en hoj kommer i 100+ med knäskrap"
:rolleyes:

Har man småbarn och problem med att folk kör förbi 10 meter från huset med motorcyklar och bilar.

Så ska man nog fundera över sitt beslut att köpa det billiga huset som ligger vid vägen, i stället för det lite dyrare som inte har E4án utanför dörren.

Ja det är lite som att flytta till en flygplats och sen klaga över att dom flyger där :D
Visst förstår man irritationen på okynnesåkandet, men man får nog allt räkna med att det är lite "svinn" och att risken finns om man väljer en sådan plats.

Polisens tips var att barnen kunde av RENOLYCKSHÄNDELSE råkade sparka ut bollen på vägen när t.ex en hoj kommer i 100+ med knäskrap"

Öh, jag är rätt säker på att det du skrev var att dom blev uppmanade till att själva orsaka den där olyckshändelsen och då är det ingen olyckshändelse :va:tungan eller?

Last edited:
Ja det är lite som att flytta till en flygplats och sen klaga över att dom flyger där :D
Visst förstår man irritationen på okynnesåkandet, men man får nog allt räkna med att det är lite "svinn" och att risken finns om man väljer en sådan plats.

Fast kör folk som en idiot i bostadsområden vart ska då barnfamiljer köpa hus? En fjälltopp kanske?

Haha, bra uppfostran den efterblivna snuten måste haft

- Vad ska vi hitta på idag pappa?
- Vi ska försöka döda motorcyklister och få det se ut som en olycka.

:tummenupp

Annars tycker jag ni överdriver. Är inte med om så mycket aggressivt beteende i trafiken, oftast handlar det om att bilarna inte sett en osv..

70Km/h var det på sträckan i fråga, vilka bostadsområden har man det i?

Större delen av den bebyggda delen av Sverige skulle jag tro.

Visst, i några betonggetton så har folk tvingats att klumpa ihop sig i områden där 50 km/h är ganska vanligt men med tanke på att 70-vägar är vanligast i Sverige och att folk faktiskt bor även utanför stadskärnor och s.k. bostadsområden så...

Större delen av den bebyggda delen av Sverige skulle jag tro.

Visst, i några betonggetton så har folk tvingats att klumpa ihop sig i områden där 50 km/h är ganska vanligt men med tanke på att 70-vägar är vanligast i Sverige och att folk faktiskt bor även utanför stadskärnor och s.k. bostadsområden så...

Jo men finns det I bostadsområden, det brukar väl vara i utkanterna, sk. ringleder, landsvägar med mera? :va
30 och 50 är mig veterligen dom vanligaste i bostadsområden.
Klassar ni det som "Bostadsområde" det ni ser i filmen, jag tänker självklart på lite mer tättbebyggt än så :D

Jo men finns det I bostadsområden, det brukar väl vara i utkanterna, sk. ringleder, landsvägar med mera? :va
30 och 50 är mig veterligen dom vanligaste i bostadsområden.
Klassar ni det som "Bostadsområde" det ni ser i filmen, jag tänker självklart på lite mer tättbebyggt än så :D

Så du menar att folk inte drar på utav h-e i t.ex samhällen med 50km/h?

Så du menar att folk inte drar på utav h-e i t.ex samhällen med 50km/h?
Nu drar du bara långa strån, du vet likväl som jag att jag inte har sagt det, nappar inte på den, sorry.

Återigen diskussionen handlar om 70Km/h.

Kanske borde förtydliga mitt tidigare inlägg, jag syftar på 70 vägar med något enstaka hus, det är även vad tråden handlade om, en 70 väg och laglig hastighet(?) samt en gubbe som vill bli överkörd.
Hos dom flesta av oss finns redan en oskriven regel att respektera 30 och 50 eller? :tuttar
Jag gör det iaf.

Nu drar du bara långa strån, du vet likväl som jag att jag inte har sagt det, nappar inte på den, sorry.

Återigen diskussionen handlar om 70Km/h.

Kanske borde förtydliga mitt tidigare inlägg, jag syftar på 70 vägar med något enstaka hus, det är även vad tråden handlade om, en 70 väg och laglig hastighet(?) samt en gubbe som vill bli överkörd.
Hos dom flesta av oss finns redan en oskriven regel att respektera 30 och 50 eller? :tuttar
Jag gör det iaf.

Så j-a lång parallell kan det ju inte ha varit.
Inskickat av Eskilsson

Ja det är lite som att flytta till en flygplats och sen klaga över att dom flyger där

Men skit samma, du utgick från att det var "laglig" hastighet.

men hur tänker han? ok att han är sur men hoppar han ut framför en hoj i 100 blås är ju snudd på självmordsförsök?

eller som gubbar som försöker greppa tag i en i farten, hallå!!, får du fäste i nåt i hojen i den farten kommer armen slitas av medans hojåkaren antagligen bara fortsätter oskadd framåt..

:va

Jag har läst tråden till och från under dagen, men jag tycker det är få som egentligen tänker ett steg längre. Det jag skriver nedan vänder sig till er som får "oönskad uppmärksamhet" av det här slaget. Hoppas ni orkar läsa ett lite längre inlägg.

Visst kan man skita i att vi alla mc-åkare i större eller mindre grad riskerar att stöta på "idioter" som denna. Men jag tycker det räcker med de faror som finns "naturligt" att hantera än att vfsh av oss ska trilla dit på ett dråpförsök.

Man kan utgå från att de som lackar ur gör det av en välgrundad anledning. I deras värld iaf. Att dividera hit och dit om deras värld är den rätta att leva och agera i (som vi oftast här på forat gör när sånt här händer) är ganska meningslöst - det löser inga problem.

Att tänka "jag ska gasa, bete mig ännu mer iögonfallande provokativt som hämnd" löser heller inga problem som dessa. Det riskerar snarare att öka och kanske sprida problemet. Hälla bensin på elden.

Att stanna, vända och sakligt försöka snacka med personen om vilka tråkiga följder deras tokerier förr eller senare kommer få, även för idioten själv, är kanske en lösning. Åtminstone till idioten blivit uppretad igen av att problemen i hans värld inte försvunnit.

Så vad återstår att göra?

För mig är det egentligen självklart. Vi får skit tillbaka när vi går över gränsen lite för mycket. Rätten att gasa av sig ska vi såklart ha, men för att få behålla den KRÄVS det att vi inte skitar ner ryktet och utmärker oss negativt hos så många att det bildas OPINION MOT oss. Så länge några få har problem med oss är det kanske inget som ger genomslag. (Det kan iofs räcka med EN rättshaverist..). Opinion är inte bara media och samhället i stort utan redan när tillräckligt många utmed en kul hojväg lackat ur, gått samman och tjatat till sig vägmärken, gupp och annat glädjedödande. I korthet: inkskränkningar som vi inte vill ha!

Men att slå dövörat till och fortsätta när man märker att det väcker uppmärksamhet är bara puckat och dömt att slå tillbaka på oss själva. I förlängningen kommer inskränkningar som förbud mot allt annat än originalsystem, helt omoddade hojar (finns redan på kontinenten) eller andra ännu värre saker som gör hojåkandet sämre. Så snälla, stygga eller vad ni nu vill se er som - gör lite tankearbete så att vi ska slippa komma dit. Och ta ANSVAR för det du tänker göra! Även på en väg som du inte kör på så ofta. Andra kör kanske där..

Jag är pragmatisk så inåtahelvete.. Önskar att fler av er som märker att ni får "oönskad uppmärksamhet" skulle vara likadana. Anpassa er, "dyk under radarn". Byt gasväg eller slå åtminstone av i tid! Kalla mig inte moralkärring nu! Ögontjänare kan jag stå ut med.. :tummenupp

Ingår attityden mot och från oss mc-åkare riskutbildningen i körkortet? Tycker annars det kanske är befogat att ha med sånt. Alla hänger inte på SH och "lär" sig.

Ska försöka få med undanmanöver för kvast och boll i "avrostningen" sic! fortbildningen (heter det ju!) i säsongsstarten.. :hihi

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...