Idioter som står och skriker vid vägkanten

Ett tips är att ta det lite lugnt vid hästar och gärna växla upp och släppa av på gasen, om inte för din egen skull så skulle i alla fall inte jag vilja vara vållande till de skador som kan ske med flickstackarn när hästen löper amok... var nån notis om det för några år sedan när en lastbil hade dragit förbi en ridskola och en dumpventil eller dylikt pös till så fick hästarna fnatt och ett gäng småtjejer fick uppsöka akuten för skador både här och där.

När vi drar på onsdagsrundor så tar vi det lugnt vid hästgårdarna vi passerar och det har visat sig vara uppskattat, får bara glada vinkningar från de som rider där.

Kolla in http://www.youtube.com/watch?v=jELNMQS7GaE så förstår du, haha. Låter som en v8 på headers :rolleyes:

Men jag brukar faktiskt släppa på gasen vid hästar och hålla långt ut på andra vägbanan om det går. Våga vägra få ut en vild 700 kg:s klump på vägen, hehe..

hehe jo, jag drev lite, jag brukar faktiskt gå så långt att jag stannar hojen helt om hästen verkar riktigt nervös, man brukar se på den som sitter på med hur denne beter sig om det är läge att stanna helt. :D

Men den här tråden och alla berättelser samt egna erfarenheter gör mig än mer säker på att jag bör skaffa en kamera.

Last edited:
hehe jo, jag drev lite, jag brukar faktiskt gå så långt att jag stannar hojen helt om hästen verkar riktigt nervös, man brukar se på den som sitter på med hur denne beter sig om det är läge att stanna helt. :D

Men den här tråden och alla berättelser samt egna erfarenheter gör mig än mer säker på att jag bör skaffa en kamera.

Förstod nästan det ;) hehe

Ah, jag har kollat runt lite. Och du kan hitta ganska hyfsade kameror till hojen för runt 2000 spänn, men bra fps och upplösning. Finns ju andra billigare varianter, men de hade en jätte dålig "framrrate" och upplösning.

Tror du kan beställa in en del via tyskland också, kolla in louis hojdelar. Satt på dass igår o bläddra igenom nya katalogen, haha och där fanns en del schyssta prylar =)

När ja säger säkerheten menar jag att om jag inte ser mer än 15m framåt med halv så känns de betydligt säkrare att ja drar på mitt helljus så jag faktiskt ser vart ja kör.

Det är konstigt, ja har fått möte många ggr när ja kommit i bil av mc förare med helljus, störande? nej faktiskt inget ja reagerat på ( därför har ja aldrig trott andra bilister blivit speciellet påverkade när man på hoj kommit med helljus ).

Men ni som sitter och skriver att " man då riskerar andras liv "

Ni menar på allvar att de skulle vara samma ljusstyrka på bil som mc gällande helljus?

Men om ditt jävla lyse är så saaatans kasst, att du inte ser ett skit efter 15m så.

1. Kolla dina jävla ögon
2. Ta din satans skethoj till någon som vet hur man fixar, lämpligen en verkstad.
3. Skulle det MOT förmodan inte gå att åtgärda enligt punkt 1 eller 2
KÖR SAKTARE
4.Eller låt helt enkel skräpet stå när det mörknar.

Hur kan ni alla veta varför och vad fotgängaren skrek om?

Han kanske försökte påkalla hjälp för att frun höll på att förblöda i baksätet...? Han kanske behövde slanga 4 liter soppa för att ta sig till BB... ?

Nog för att det är kul o brumma båge men jag tycker nog allt att TS verkar vara en egoist som inte stannade för att eventuellt hjälpa till... Jag skulle i vilket fall alltid stanna ifall någon skrek åt mig längs vägen...

Wdacs film: :megafail :stolpskott

(Tänk. Jag har aldrig förstått vissa individers lust att dokumentera (och offentligt visa upp!?) sin egen idioti. Det måste nog finnas en viss jackass-gen ändå. Själv försöker jag bara glömma mina egna intellektuella bottennapp.)

sköt du ditt så sköter jag mitt... finns bättre saker å lägga din energi på än att utrota Jackass-genen herr Fhüre..

det fruktanssvårt skrämmande att ni inte fatter varför folk blir sura.

skrämmande att folk inte förstår att folk förstår att folk blir sura, men driver med saken. humor, ironi, djävulskap, hat mot dvärgar you name it..

Last edited:
Hans lyse e kasst o mitt e helt okej för att vara på en 125a, lyser utan bekymer 400meter på halvljust då är ju ljusbilden lite väl fel stäld på hand om man knapt ser när de e mörkt, borde dom nästan sakt till på bes senast i mitt tycke.

Men nog om detta med folk som vill hota o dräma till en, sist sprang en gubbe mit ut i vägen o slog till på axeln när man kommer i 70 på 70 sträcka, de va lite tarigt, orka inte bry mig för kändes knapt för han snuddade bara vid den, men skulle han träffat hjälmen skulle det vart roligare för vem skulle fått ondast, tror jag skulle vänt i det läget, plockat av hjälmen o nitat fanskapet.

Men tycker de e mera farligare vad som har hänt under det senaste året att bilar kör ut på motsat körbarna rakt imot en, har hänt otaliga gånger, undrar vad bilisterna tänker med.

Nu senast tog jag svängen till hälingsjö ni som kört den från rävlanda o även till rävlanda vet att den är trevlig o kurvig, nu va det så att bilen kom från rävlanda i en högersväng kör han mitt på vägen o tillomed lite mera på vänstersidan i en blind kurva, jag kommer i ca 80km/h på min körbarna o kommer till blinda kurvan, slår av på farten o mitt i kurvan dyker bilfanskapet upp, fick tänka till vad göres nu, dags att svänga skarpt höger i en doserad vänstersväng för mig, klipte nästan hans stötfångare. så kan det gå.

Eller när man kommer glidandes i byn o helt plötsligt kommer det en bil o kör imot en o över på min körbarna, dessa bilister som inte ser en eller vet inte vad dom tänker med.

Fast detta e bara 2 incidenter iår :) har knapt hunnit köra 4mil.

Synd man inte kör med bilen då skulle jag no kört o blockerat vägen o pratat med fanskapet vad dom vill.

Att hoppa ut i vägen eller kasta saker på motorcyklister är självfallet inte ok. Men jag kan även förstå de som bor i närheten av en väg att de blir rejält irriterade på alla motorcyklister som bränner förbi med öppna ljuddämpare och motorn varvandes på 10 000 rpm.

Alla uppskattar inte det härliga motorljudet från en ylande radfyra eller mullrande twin... Framför allt inte när det passerar 100+ motorcyklar per dag...

Om alla skulle börja visa lite mer hänsyn och ta det lugnt där det bor folk skulle nog en stor del av alla problem med gnälliga gubbar och tanter försvinna.

Men om ditt jävla lyse är så saaatans kasst, att du inte ser ett skit efter 15m så.

1. Kolla dina jävla ögon
2. Ta din satans skethoj till någon som vet hur man fixar, lämpligen en verkstad.
3. Skulle det MOT förmodan inte gå att åtgärda enligt punkt 1 eller 2
KÖR SAKTARE
4.Eller låt helt enkel skräpet stå när det mörknar.

Får börja med att tacka för ditt än en gång trevliga bemötande.

1. Ögonen skall kollas snarast.
2. Verkstad kollas upp.
3. Ska försöka
4. Skräpet kommer nog stå lite oftare när de e mörkt.

Tack för dina tips!

Kommer upp på motorvägen har 1 bil framför mig, direkt efter påfartssträckan lägger bilen ut sig i ytterfilen, ja påbörjar omkörningen, när jag är i princip jämsides med bilen så " utan att blinka eller något lägger han in sig i innerfilen där jag befinner mig " jag bromsade till ganska hårt och tackade gud för att ja inte gjorde en flygande omkörning då jag antagligen hade blivit preajd och inte hunnit bromsa. En massa liknande scenarier händer OFTA MED BILAR! Fattar dom inte att dom riskerar ens liv när dom ska "markera" att man ska köra lugnt eller vad det nu är som dom vill antyda.
ELLER...
Så försökte bilen underlätta för dig att komma på motorvägen genom att gå ut i ytterfilen, och sedan gå tillbaka till innerfilen så att du skulle kunna köra om? Bilen gjorde fel som inte kollade + blinkade innan han bytte fil, men du vet väl att det är olagligt att köra om till höger på motorväg?

Ja körde om på vänstersidan dock, skrev att bilen la sig i ytterfilen: höger

Att hoppa ut i vägen eller kasta saker på motorcyklister är självfallet inte ok. Men jag kan även förstå de som bor i närheten av en väg att de blir rejält irriterade på alla motorcyklister som bränner förbi med öppna ljuddämpare och motorn varvandes på 10 000 rpm.

Alla uppskattar inte det härliga motorljudet från en ylande radfyra eller mullrande twin... Framför allt inte när det passerar 100+ motorcyklar per dag...

Om alla skulle börja visa lite mer hänsyn och ta det lugnt där det bor folk skulle nog en stor del av alla problem med gnälliga gubbar och tanter försvinna.

Jag har också förståelse för att dom som bor vid ett "mc-stråk" kan vara trötta och irriterade på oss och hytta med näven.

Men jag accepterar inte utfall som i ts film, svingade krattor, kastade saker, utrullande bildäck, grusade vägar och andra livsfarliga tilltag.

På en av våra större körningar förra året (mellan 2 grupper) krattade en boende ut singel i hela vägens bredd och ca 10m långt:död

Polisen tog det på stort allvar och klassade det som allmänfarlig verksamhet, men givetvis var vägen ren när dom kom dit för att prata med gubben.

Hur kan ni alla veta varför och vad fotgängaren skrek om?

Han kanske försökte påkalla hjälp för att frun höll på att förblöda i baksätet...? Han kanske behövde slanga 4 liter soppa för att ta sig till BB... ?

Nog för att det är kul o brumma båge men jag tycker nog allt att TS verkar vara en egoist som inte stannade för att eventuellt hjälpa till... Jag skulle i vilket fall alltid stanna ifall någon skrek åt mig längs vägen...

Wdacs film: :megafail :stolpskott

(Tänk. Jag har aldrig förstått vissa individers lust att dokumentera (och offentligt visa upp!?) sin egen idioti. Det måste nog finnas en viss jackass-gen ändå. Själv försöker jag bara glömma mina egna intellektuella bottennapp.)

Du verkar vara ganska lost !!
Det man ser på videon är ju knappast rop på hjälp "jo kanske att han borde kolla skallen hos en psykolog" när han kastar ut armarna mitt i vägen.

Vad fan är det han ska hjälpa till med ? En gubbe som skrämmer honom ? Vad hade hänt om TS blev livrädd och väjde vänster och rätt ner i diket ?
Hade han velat haft hjälp hade han nog ställt sig mitt ivägen och vevat med armarna. Inte stått vid sidan för att sedan hoppa ut och vifta med armarna precis innan TS kommer.

Tappad ?

Du verkar vara ganska lost !!
Det man ser på videon är ju knappast rop på hjälp "jo kanske att han borde kolla skallen hos en psykolog" när han kastar ut armarna mitt i vägen.

Vad fan är det han ska hjälpa till med ? En gubbe som skrämmer honom ? Vad hade hänt om TS blev livrädd och väjde vänster och rätt ner i diket ?
Hade han velat haft hjälp hade han nog ställt sig mitt ivägen och vevat med armarna. Inte stått vid sidan för att sedan hoppa ut och vifta med armarna precis innan TS kommer.

Tappad ?

Du tycks inte ha uppfattat det men det fanns faktiskt ett visst inslag av försök till humor i det där inlägget. Vi vet nog alla vad det sannolikt handlade om i det aktuella fallet - men vi kan faktiskt inte vara säkra. Det är alla dessa bestämda åsikter i tråden som jag stört mig på en aning. Jag ser det som exempel på såväl dålig fantasi som dåligt riskmedvetande hos de som enbart ser denna film som ett exempel på dåligt trafikvett hos gaphalsen bredvid vägen. Orsaken till mannens reaktion kan faktiskt vara helt annorlunda än det som vi alla först antar.

För två år sedan upplevde jag bra precis exakt samma sak när jag var ute och åkte. På högra sidan av vägen stod en man och vevade med armarna som en väderkvarn. Jag slår av på gasen bara för att upptäcka att 100 meter längre fram på vägen bakom ett krön så går det en kvinna och leder en aningen spattig havremoppe med ryttare på. Jag hade då inte velat komma ifatt detta sällskap i laglig fart. Jag är tacksam för varningen jag fick.

Det finns oftast många goda anledningar till varför folk försöker få motorcyklister att sänka farten. Den främsta är nog vår egen säkerhet. Det börjar bli aaaningen tröttsamt att folk inte tycks förstå det utan bara "bränner vidare".

En bekant till mig bor vid en 50-väg och det är precis i en kurva. Många fordon som passerar håller mer än dubbla hastighetsgränsen förbi så han retar sig ganska mycket på det. Två bilar har tillomed kört så fort i vinter att dom inte klarat kurvan och hamnat i terrängen. Han fick ett tips från polisen att han kunde låta sina barn spela fotboll på gården och när det t.ex kommer en motorcyklist i 100+ med knäskrap kan barnen av ren olyckshändelse råka sparka ut bollen på vägen. Skulle tydligen vara helt lagligt att göra så.

det fruktanssvårt skrämmande att ni inte fatter varför folk blir sura.

det e väl rätt många i den här tråden som har uttryckt att dom förstår varför dom blir arga, sen rättfärdigar det inte beteendet, lika lite som jag blir arg på nisse så jag slår ihjäl han

En bekant till mig bor vid en 50-väg och det är precis i en kurva. Många fordon som passerar håller mer än dubbla hastighetsgränsen förbi så han retar sig ganska mycket på det. Två bilar har tillomed kört så fort i vinter att dom inte klarat kurvan och hamnat i terrängen. Han fick ett tips från polisen att han kunde låta sina barn spela fotboll på gården och när det t.ex kommer en motorcyklist i 100+ med knäskrap kan barnen av ren olyckshändelse råka sparka ut bollen på vägen. Skulle tydligen vara helt lagligt att göra så.

ja o där har man beviset på att vissa poliser e fullständigt dumma i huvudet dom uppmanar ett beteende som riskerar andra människors liv

Last edited:

Aldrig i livet att det är lagligt, det är precis lika olagligt som att springa ut på vägen och måtta ett slag med <valfritt tillhygge>.
Det är stor skillnad på avsikt och olyckshändelse.

Får börja med att tacka för ditt än en gång trevliga bemötande.

1. Ögonen skall kollas snarast.
2. Verkstad kollas upp.
3. Ska försöka
4. Skräpet kommer nog stå lite oftare när de e mörkt.

Tack för dina tips!

Kommer inte ihåg att jag haft möjligheten att säga det innan, men oavsett det så, varsågod.

Sen kan du vid tillfälle då du inte låst dig i ett försvarläge fundera på varför du får ett sådant bemötande.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka