Intressant tråd! Har en enklare metod på gång. Jag kollar med tidigare ägare och ser om jag kan få lite info om motorn

Jag har dessutom ställt frågan till besikta bilprovnings tekniska avdelning vad som händer om jag kommer med ett bortslipat nummer på motorn.
Ja, det är ju det bästa, om du kan få vettiga svar från säljaren.
Kollar besiktningen någonsin motornumret vid en vanlig besiktning ?
Har en lagad motor där vänster blockhalva blev sönderslagen när kedjan gick av så jag fick köpa två nya blockhalvor men gamla numret hade jag inga stämplar för att föra över så det är fortfarande blankt men slipat är ju värre ioförsig
Nej, jag har aldrig varit med om det - inte ens när man trillat in med uppenbara HPD-hojar.
Besiktningen kollar ramnummer, men lämnar motornummer därhän - så länge dom inte misstänker motorbyte till större motor.
Blank yta är bättre än eget, amatörmässigt ditstansat. Blank, orörd yta går alltid att förklara som du gör ovan. Behåll kvittot på jobb/delar så är du safe.
Jag tror ärligt talat inte att Larmtjänst kliver in och assisterar heller i just detta fallet. Grejorna är för gamla för att dom skall nysta sig tillbaka till något som kan bli ett case dom kan driva. Jag skrev så för att jag är less på aningslösheten hos folk, inställningen som driver kriminaliteten bara för att folk inte sätter ner foten när dom ser något misstänkt.
Denna sommaren har vi sett ovanligt mycket stöldgods annonseras ut på Blocket som om det inte alls vore något konstigt med det.
Jag avskyr det. Det är någons krossade drömmar vi ser, någons förstörda semester, någons djupa hack i ekonomin om han inte hade rätt försäkring eller någons försäkringsbedrägeri som skall ge nya pengar igen. På nytt. Encore. Ånyo. Repris. Ad infinitum.
T595 toppade stöldstatistiken vissa år, trots att det var långt ifrån den mest sålda motorcykeln. Anledningen var bland annat att den saknade stöldspärr. Jag hade blivit misstänksam om det hivades med en extramotor när jag skulle köpa hoj.
Jag skulle vilja veta ursprunget på maskinen
innan jag köpte, och jag skulle även se på själva hojen med helt andra ögon. Och säljaren...
Men, det är jag det. Jag har fått för många hojar stulna när jag bodde inne i stan. Jag har jagat runt efter kompisars hojar, jag har sett dem på slaktbordet, jag har haft kompisar som slutat köra för att det tagit dem för hårt att bli av med hojen.
Och, jag har sett kompisar sälja delar från hojen som blev stulen från dem hösten innan. "Stulen".
Det finns olika slags kompisar. Sådana man har och sådana man hade...
"Skall inte du göra garantiservicen på din hoj? Den här ju gått 300 mil redan?"
"Äsch, ingen idé. Den blir säkert stulen i höst, he he he..."
Den som inte upplevt det sena 70-talet och den del av 80-talet där försäkringspremierna fullkomligt skenade vet inte hur illa det var.
Det dog tre gånger så många på MC, antalet omkomna 1983 var 84 stycken. Sug på den siffran...
I takt med dödstalen steg även premierna, och med stigande premier även försäkringsbedrägerierna.
Det utvecklades ett hat mot försäkringsbolagen, och en konstig inställning att försäkringspremien var någon form av banksparande där man kunde "ta ut" insatt kapital genom att stöldanmäla på hösten. Eventuell värdeminskning och kostnaden för självrisken löste man genom att sälja delar från hojen.
Olyckorna gick ner, försäkringsbolagen fick någorlunda grepp om höststölderna - men de höga försäkringspremierna blev kvar.
Mycket av det som swischat förbi på Blocket i år är så gammalt att man kan anta att själva ursprungsbrottet är preskriberat.
För mig spelar det ingen roll. Den som säljer och tjänar pengar på stulet gods borde förlora något påtagligt.
Det är ett brott mot oss som kör, som körde då, som kör nu, som solidariskt betalar sin försäkring utan att vänta sig mer än stöd när det verkligen händer något. Det är ett brott mot alla dom som aldrig börjar köra - "för att försäkringen är så dyr".
Men, brottslingen behöver en medhjälpare.
Någon som köper grejerna av honom. Någon som är beredd att lura sig själv och bedra alla oss andra genom att göra ett klipp för egen räkning.
På sätt och vis kan jag förstå tjyven. Det är en stackare.
En ömkansvärd figur med minimal planeringshorisont, obefintligt konsekvenstänk, rudimentär förmåga till empati och inte speciellt höga monetära ambitioner - speciellt inte sett till arbetsinsats/risk.
Han kan inte bättre.
Det är köparen av grejerna som driver hela cirkusen.
Det stör mig. Har alltid gjort.
Jag hoppas innerligt att det fortsätter göra det, även om det retar somliga.