Få fram bortslipat motornummer

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Det är inte så illa som det låter.
Blocket är till en hoj från 1942 och orginalnumret slipades bort av bilprovningen och den fick ett nytt vid inregistrering i Sverige (säkert på 50-talet)

Finns det något bra trick att få fram orginalnumret?
Det går att urskilja något nummer men absolut inte alla med bestämdhet.
Skulle vara skoj att få fram och stansa in orginalnummer.
 

Bifogat

  • DSC00309.jpg
    DSC00309.jpg
    120 KB · Visningar: 492

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Finns väl något typ av UV-bläck som man kan hälla på och sen belysa med UV-ljus. Tror polisen gör så med pistoler som har bortslipade nummer.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jo har hört något liknande och funderar på att fråga en kompis som är polis.
Men tänkte om man kunde slippa det, det är väl inte säkert de vill göra det för en sånhär grej.
Man kanske kan köpa nåt sånt bläck själv någon stans?
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Kriminaltekniker använder syra som fräter/etsar i metallen, när den gjort det ett tag så blir de bortslipade siffrorna synliga. Tror det har att göra med sträckningen som blir när man stansar in numret.

Detta kan du säkert göra själv, vet dock inte vilken syra som används, eventuellt kungsvatten. Jag kan försöka ta reda på det.

Det där med UV-ljus har jag aldrig hört talas om.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Det lät intressant. Kanske skulle funka med en lättare syra med, det är ju alu block.
Kaustik soda kanske eller vad fins det?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Kriminaltekniker använder syra som fräter/etsar i metallen, när den gjort det ett tag så blir de bortslipade siffrorna synliga. Tror det har att göra med sträckningen som blir när man stansar in numret.

Detta kan du säkert göra själv, vet dock inte vilken syra som används, eventuellt kungsvatten. Jag kan försöka ta reda på det.

Det där med UV-ljus har jag aldrig hört talas om.

Tror inte man skall använda kungsvatten, då står du där med en pöl av alu efter ett par minuter:huvet Det är FRUKTANSVÄRT frätande, den mest frätande syra (eller syrorna eftersom man blandar 2 st) som man känner till, enda som kan fräta sönder guld ex.

Nej, jag tror snarare att man använder en mild syra, ex. en utspädd fosforsyra blandning (sån man har i sin COCA-COLA burk som fräter sönder ens tänder:))

Är det en HD motor? WL 750 cc "krigare"?? Ser så ut lite...
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Det gamla ramnr ser ut att vara: 42WLCRX397

Är dock inte 100% säker på X:et, fick fram detta med avancerad bildbehandling:tummenupp
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Detta är en WLC, en sk. krigare men en kanadensisk spec (WLA är amerikanska).
Jag är ganska säker på att efter 42WLC kommer endast siffror.
Har bilden i högre upplösning, men tror inte det går få fram genom att se på den. Men kanske.

Som kuriosa så står inte "A" för "American" utan "Army"

Såhär ska det se ut:
EngineSerNr.jpg
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Testa ett mosa massa blyerts och smeta på med fingret så det fastnar i springorna. Sen tar du ett sudd och liksom suddar bort det översta lagret.
Ungefär som man gör på papper liksom :D

Det är vad jag hade testat :D
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Om vi nu antar att siffrorna är helt bortslipade så finns det endå kvar information om vad som stansats in tidigare genom att det borde finnas spänningar kvar i materialet på just de ställena man har stansat, eventuellt en annan mikrostruktur också.

Som någon nämnde kan det vara möjligt att få fram det genom att etsa fram ett mönster som gör att det blir tydligare.. se till att få ytan plan och ren innan så inte etsmedlet/syran skapar något annat mönster på grund av lite olja eller ojämnheter på ytan. :näsblod

Om det nu är aluminium som det handlar om så ska det fungera utmärkt att använda 10-20%ig NaOH lösning för att etsa det. I din närbutik heter det Kaustiksoda och används som propplösare. :tummenupp

Enligt en mikroskoperingsbok jag har rekomenderas just 10-20%ig NaHO lösning vid 70 grader Celsius och 10-60 sekunder för att framhäva just lagom mycket struktur för att se detta i mikroskop på en spegelblank yta.. så räkna med minst några minuter skulle jag tro innan du ser något med bara ögat.

Annars rekommenderas en blandning av Saltsyra, Salpetersyra och Florvätesyra vid 80 grader celsius. Men de sakerna är olagliga att inneha samt att jag inte skulle rekomendera någon att använda det då Florvätesyra tom fräter genom glas! :näsblod

Problemet kan ju vara att få en jämn etsning.. jag skulle nog inte rekomendera att försöka hälla på eller pensla på det utan det bästa skulle vara om man kunde ha den delen nedsänkt i en behållare med etsmedlet. annars kan etsningen bli ojämn och resultatet kanske inte lika bra. (Men det är ju praktiskt svårt..)

Lycka till :tummenupp
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Jag skulle avråda dig starkt att experimentera med dessa syror, än mindre uppvärmda, jag har jobbat med starka uppvärmda syror & baser, det är inte skoj, får du en droppe i ögat behöver du inte skölja, du kommer garanterat bli blind på nolltid! Jag har sett hur varm lut (=NaOH) har frätit hål på en tjock alu durk på nolltid, som om den vore gjord av smör:gnissla

VAR FÖRSIKTIG! om du skall experimentera med dessa grejer!
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag skulle avråda dig starkt att experimentera med dessa syror, än mindre uppvärmda, jag har jobbat med starka uppvärmda syror & baser, det är inte skoj, får du en droppe i ögat behöver du inte skölja, du kommer garanterat bli blind på nolltid! Jag har sett hur varm lut (=NaOH) har frätit hål på en tjock alu durk på nolltid, som om den vore gjord av smör:gnissla

VAR FÖRSIKTIG! om du skall experimentera med dessa grejer!

Jo jag instämmer, men NaOH har jag aldrig riktigt sett som något starkt frätande.. men det är klart att temperaturen spelar väldigt stor roll. Den enda skadan NaOH har gjort som jag sätt, är hål i kläder :rolleyes:
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jo jag instämmer, men NaOH har jag aldrig riktigt sett som något starkt frätande.. men det är klart att temperaturen spelar väldigt stor roll. Den enda skadan NaOH har gjort som jag sätt, är hål i kläder :rolleyes:

Temperaturen är av mindre betydelse. Det som räknas är koncentrationen, dvs hur starkt det är. Det är livsfarligt om det är tillräckligt starkt och du får lagom mycket på dig.

NaOH kan få skinnet på dina händer att lossna som om det vore fastsatt med tvål....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ring Larmtjänst och fråga om de vill ta ett lite privatjobb, eller de är ju inte statliga så det är väl en pengafråga enbart.

De är dem som tar fram nummer på gamla tjålhojar bla..
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Det finns ett sånt preparat som du beskriver i början av tråden. Det är som blå färg som penslas på och får verka ett tag, sedan upptäcker man alla små sprickor i materialet med uv-ljus. Används i industrin tex när man vill kolla stålkonstruktioner men inte kan röntga. En gammal kursare till mig jobbade ett tag på bofors med att pensla på sånt över en av de första Leoparderna som levererades.
Under förutsättning att man inte slipat för djupt borde det funka.
Jag har en bok hemma av Carroll Smith där det hela beskrivs också. Kanske kan hitta produktnamnet där.
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Numret är inte speciellt bra bortslipat för man kan redan som det är urskilja lite av det som stod innan.
Men behöver jag slipa ytan jämn så tar jag ju bort ännu mer och då kanske blir av med det lilla som är kvar :va

Tror ni jag måste slipa ytan jämnare om jag ska prova med NaOH?
Finns det där bläcket att köpa någonstans? UV-lampor finns ju att få tag på.

EDIT:
En ledtråd är att motornumret (eller tillverkningsnumret) med största sannolikhet är ett lägre nummer än blocknumret som ses på bilden här.
 

Bifogat

  • MatchingNumbers.jpg
    MatchingNumbers.jpg
    202.6 KB · Visningar: 118
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Numret är inte speciellt bra bortslipat för man kan redan som det är urskilja lite av det som stod innan.
Men behöver jag slipa ytan jämn så tar jag ju bort ännu mer och då kanske blir av med det lilla som är kvar :va

Tror ni jag måste slipa ytan jämnare om jag ska prova med NaOH?
Finns det där bläcket att köpa någonstans? UV-lampor finns ju att få tag på.

EDIT:
En ledtråd är att motornumret (eller tillverkningsnumret) med största sannolikhet är ett lägre nummer än blocknumret som ses på bilden här.
Knacka in lite bokstäver och slipa bort dom på en lös alu-bit och testa på den först. :tummenupp
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top