Idag är jag förbannad därför att...

Tack, känner till infraljudfrågan. Vi kommer dock inte lägga störst tyngd på det argumentet därför att forskningsläget är osäkert och det lättare kan avfärdas av myndigheterna med tanke på nuvarande miljölagstiftning. Däremot trycker vi på lågfrekventa ljud (det begreppet är väletablerat), amplitudmodulation och försiktighetsprincipen.
ok kör på lågfrekventa ljud. Funkar. Du kan säga "runt hörbarhetsgränsen"

- Motköp mot elbil finns väl kvar? Men annars är det bara att kasta bilen på skroten alltså?
Nej, det var just den möjligheten som försvann oktober 2025.

Lär komma någon ny premie förr eller senare. Du får väl behålla härket tills dess om du vill ha några stålar.

Nej, det var just den möjligheten som försvann oktober 2025.

Lär komma någon ny premie förr eller senare. Du får väl behålla härket tills dess om du vill ha några stålar.

Det är just precis vad det redan beslutats om, en extremt förmånlig premie.
Upp till 46800kr plus 18000 kr om man har låg lön, alltså i vissa fall upp till 64800kr.

Ja tycker det är sinnessjukt stora bidrag men jag har en bil som kommer gå till skroten och jag har låga inkomster så det är väl bara att tacka och ta emot.
Om jag förstår rätt skulle jag i princip inte behöva betala mer än min skrotbil ifall jag hittar en elbil för max 64800kr. Skattebetalarna står för resten.

Jag är väl mest rädd för att premien kommer driva upp priserna på begagnatmarknaden.

Jag spanade in en elbil igår för 115kkr men den har ägts av två privatpersoner på kort tid och jag misstänker att någon av dessa redan nyttjat det gamla elbilsbidraget på den och därmed är risken att jag skulle stå där och inte få nåt bidrag.

Det är just precis vad det redan beslutats om, en extremt förmånlig premie.
Upp till 46800kr plus 18000 kr om man har låg lön, alltså i vissa fall upp till 64800kr.

Ja tycker det är sinnessjukt stora bidrag men jag har en bil som kommer gå till skroten och jag har låga inkomster så det är väl bara att tacka och ta emot.
Om jag förstår rätt skulle jag i princip inte behöva betala mer än min skrotbil ifall jag hittar en elbil för max 64800kr. Skattebetalarna står för resten.

Jag är väl mest rädd för att premien kommer driva upp priserna på begagnatmarknaden.

Jag spanade in en elbil igår för 115kkr men den har ägts av två privatpersoner på kort tid och jag misstänker att någon av dessa redan nyttjat det gamla elbilsbidraget på den och därmed är risken att jag skulle stå där och inte få nåt bidrag.

Det där var nyheter för mej. När jag sökte hittade jag bara info om gamla elbilspremien som gick ut förra året.
Ser också att detta:
"Vem kan söka?
Plats: Du ska bo i en landsbygdskommun eller i ett annat område med begränsad tillgång till kollektivtrafik.

Inkomst: Ingen i hushållet får ha en så hög inkomst att de betalar statlig inkomstskatt. Hushållets samlade inkomst får inte överstiga 80 procent av medelinkomsten i Sverige.

Fordonshistorik: Ingen i hushållet får ha ägt eller leasat en elbil eller laddhybrid under de senaste 12 månaderna innan ansökan."

Det hade inte gått för oss då vi har busshållplats alldeles utanför dörren, men kul för dom som bor på vischan. Hittar dessutom inget om det går att söka retroaktivt (det gick med gamla elbilspremien), isåfall hade man ju kunnat köpa elbil innan priserna drar iväg och få pengarna sedan.

Var det inte så (förr IAF) at
Det där var nyheter för mej. När jag sökte hittade jag bara info om gamla elbilspremien som gick ut förra året.

Jag läser på allt om elbil, så jag visste om det, där jag bor räknas som glesbygd och dessutom om man har oregelbundna arbetstider så funkar ju inte kollektivtrafik även om det finns hållplatser.

Sök om du ändå ska köpa bil

Fick brev från ett vindkraftsföretag som meddelade att de vill bygga två st 285 meter höga vindkraftverk 1 km från mitt hus. Det är grannkommunen som fått för sig att det är en lämplig plats alldeles på gränsen till min kommun.

Dags att inventera högafflar, facklor och hagelgevär!

Kanske en klen tröst, men ett nytt förslag från regeringen kan ge dig lite inkomster som plåster på såren.

Bli granne med vindkraftverk – tjäna 38 000 om året​

13 mars 2026 10:00​
Den som bor nära ett vindkraftverk ska kunna få upp till 38 000 kronor om året i ersättning, föreslår regeringen.​
– Vi vill att det ska byggas fler vindkraftverk på land, och därför ska det löna sig att ha ett vindkraftverk som granne, säger vikarierande klimat- och miljöminister Johan Britz (L).​
[...]​
För den som bor i södra Sverige, i elprisområde 4, kan ersättningen bli upp till 38 400 kronor om året skattefritt, enligt regeringens beräkningar. För den som bor i norra Sverige, i elprisområde 1, handlar det om 19 400 kronor.​
[...]​
För att omfattas av rätten till ersättning ska huset ligga inom nio vindkraftverkshöjder från en snurra, alltså högst 2,25 kilometer ifrån om verket är 250 meter högt. Ju närmare verket, desto högre ersättning. De nya reglerna föreslås börja gälla den 1 juli i år.​

Å andra sidan verkar svärfars vindkraftverk (90m) mest vara en förlustaffär så frågan är hur mycket vinst det blir att dela på.

Kanske en klen tröst, men ett nytt förslag från regeringen kan ge dig lite inkomster som plåster på såren.

Bli granne med vindkraftverk – tjäna 38 000 om året​

13 mars 2026 10:00​
Den som bor nära ett vindkraftverk ska kunna få upp till 38 000 kronor om året i ersättning, föreslår regeringen.​
– Vi vill att det ska byggas fler vindkraftverk på land, och därför ska det löna sig att ha ett vindkraftverk som granne, säger vikarierande klimat- och miljöminister Johan Britz (L).​
[...]​
För den som bor i södra Sverige, i elprisområde 4, kan ersättningen bli upp till 38 400 kronor om året skattefritt, enligt regeringens beräkningar. För den som bor i norra Sverige, i elprisområde 1, handlar det om 19 400 kronor.​
[...]​
För att omfattas av rätten till ersättning ska huset ligga inom nio vindkraftverkshöjder från en snurra, alltså högst 2,25 kilometer ifrån om verket är 250 meter högt. Ju närmare verket, desto högre ersättning. De nya reglerna föreslås börja gälla den 1 juli i år.​

Å andra sidan verkar svärfars vindkraftverk (90m) mest vara en förlustaffär så frågan är hur mycket vinst det blir att dela på.
Har kollat upp och det kommer i praktiken handla om några futtiga tusenlappar per år i ersättning, med utbetalning först när verken är på plats. Alltså fullkomligt värdelöst förslag och givetvis helt oacceptabelt, då potentiella värdeminskningen (enligt stor studie som KTH gjort) snarare handlar om minst 20%, troligen mer pga den enorma storleken på verken, och den effekten påverkar marknaden redan nu när planerna är kända hos allmänheten. Det handlar alltså om hundratusentals eller miljontals kronor i tappat värde för de som bor inom 2 km, vilket är många.

Eftersom regeringens förslag också ger ersättning till kommunen skapar det snarare ännu mer incitament för att köra över lokalbefolkningen i frågan. Totalt underkänt för regeringens förslag, alltså.

Idag (igår med för den delen) är jag förbannad för att folk på fb sväljer fake inlägg och ai bilder med hull och hår. Det där får mig att tro att gemene man är rätt så blåst ändå. Det här inlägget hade passat lika bra i tråden Ska man vara orolig för mänsklighetens framtid

För någon verkar ha kapat mitt PayPal konto, så jag kan inte återställa lösenordet för även om det är min mailadress så går också en länk isf till ett utländskt telefonnummer och det står att mitt namn är Ashley Martinez....
Deras kundtjänst är inte öppen förrän i morgon bitti. Usch vilken stress 😭 jag orkar faan inte med den digitala världen, eller den riktiga heller för den delen. Jag har alldeles för mycket pågående bajskanon rakt i fejset för att orka sån här extra stress just nu. Har iaf spärrat alla kort jag har tillfälligt tills det är löst. Max stresspåslag 😭😱🤮

För någon verkar ha kapat mitt PayPal konto, så jag kan inte återställa lösenordet för även om det är min mailadress så går också en länk isf till ett utländskt telefonnummer och det står att mitt namn är Ashley Martinez....
Deras kundtjänst är inte öppen förrän i morgon bitti. Usch vilken stress 😭 jag orkar faan inte med den digitala världen, eller den riktiga heller för den delen. Jag har alldeles för mycket pågående bajskanon rakt i fejset för att orka sån här extra stress just nu. Har iaf spärrat alla kort jag har tillfälligt tills det är löst. Max stresspåslag 😭😱🤮
Lycka till med det där, aldrig en trevlig upplevelse.

Köpte en begagnad säng via Facebook marketplace som jag tänkte ha som gästsäng.
Säljaren hade haft sängen i 1.5 år och det var citat.
-"absolut inget fel på den osv. Utan dom hade köpt en ny bara för dom ville ha en 180cm."
Så jag sa att är det inget fel på sängen så köper jag den.
Och då dom ändå hade släp med kåpa så kunde dom köra hem den för 200kr extra vilket jag tyckte var bekvämt så det slog jag till på.

Så dom kommer och bär in sängen I hallen, jag betalar och fortsätter skotta av altanen typ en timme och när jag går in i huset så stinker det cigarettrök så jag blir tvungen att vädra huset.
Dom har ju fan rökt i sängen.
Försöker skriva meddelande men det går inte och profilen går inte att leta upp på Facebook..... Hon har fan i mig blockat mig. 😡

Jag trodde Early Bird var sämst av alla men City Mail tar nog priset i alla fall.
"Paketet kunde inte levereras eftersom namnet saknas på adressen"

Namnet står på porttelefon, i porten och på dörren :huvet

Jag trodde Early Bird var sämst av alla men City Mail tar nog priset i alla fall.
"Paketet kunde inte levereras eftersom namnet saknas på adressen"

Namnet står på porttelefon, i porten och på dörren :huvet
De var väl på fel adress!

Dock gick det bra att köra det till ett DHL-ombud och vara vänliga att tala om att det är 962 meter dit :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back