Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Produktivitet mäts efter inflation. Precis som du antyder så är produktivitetsökningar i allmänhet mindre än vad många tror men å andra sidan så är de faktiskt ganska stabila över tid. Dvs färre människor klarar högre produktion tack vare tekniska uppfinningar, utbildning, utveckling av jordbruk osv osv. Oändligt? Inget är oändligt i filosofisk mening men så länge mänskligheten existerar så finns det inget som tyder på att vi plötsligt skulle bli ineffektivare istället.
Statsledningar som Trumpadministrationen möjligen, men det är små hack i den långa kurvan.
Nu höftade jag 2% men genomsnittet tycks ligga kring 0,7-1,4% beroende på mätmetod och tidsmått.
Kurvorna som visas kan tolkas som att lite eller ingen utveckling skedde innan industrialiseringen men så är inte fallet. Växeljordbruk innebar ökade skördar. Går vi långt tillbaka ser vi ökningar när plogen uppfanns, oxen och hästen tämjdes, kanaler för konstbevattning grävdes, segel till båtar uppfanns, hjulet, hävstången osv osv osv. Men från låga nivåer så ökningarna syns knappt med dagens skalor.
Med vänlig hälsning,
Jag skulle kunna diskutera den här saken i timmar men jag har för mycket jobb att göra nu.
Sen får ni välja själva om det är "tyvärr " eller "tack och lov".