Idag är jag förbannad därför att...

..den här "sommaren" antingen regnar, blåser eller kyler ihjäl mig.

Så snart man kastar ett getöga åt hojen, tornar molnen upp sig i fjärran och temperaturen sänks sakta snudd på omärkligt.
Jag vet inte, jag har kört fler mil den här säsongen än jag gjort på många, många säsonger.

Kanske du har lite onödigt höga förhoppningar på vädret?
(Att biljäveln är trasig, och jag har en fördjävla go hoj, hjälper ju förstås)

Jag vet inte, jag har kört fler mil den här säsongen än jag gjort på många, många säsonger.

Kanske du har lite onödigt höga förhoppningar på vädret?
(Att biljäveln är trasig, och jag har en fördjävla go hoj, hjälper ju förstås)
- Jag har hittills inte hört någon vara positiv gällande den här sommaren hittills, så jag tror att mina förhoppningar om mer värme och mindre regn/blåst är hyfsat normala såhär runt månadsskiftet juni/juli.

En regnig dag på motorcykel är ändå bättre än en solig dag på kontoret......
Tyckte jag inte där och då när jag hade kundevent i Sala silvergruva.

40 mil i ösregn blev det dit och hem på en arbetsdag.

Men det är nu preskriberat.

..den här "sommaren" antingen regnar, blåser eller kyler ihjäl mig.

Så snart man kastar ett getöga åt hojen, tornar molnen upp sig i fjärran och temperaturen sänks sakta snudd på omärkligt.
Du får högt och tydligt förklara att din gräsmatta mår dåligt och behöver massor av regn så att den inte torkar sönder så ska du få se på värmebölja.

Jag fick anmärkning på släpet på grund av avsaknad av ett bromsljus.
Felet satt i lågbudgetadaptern. 20250627_130411(1).jpg

jag möter allt fler cyklister som tror att det råder vänstertrafik på cykelbanor, både yngre och äldre.
Skärp er innan ni krockar med.....ja gissa vem, grrrr

Jag fick anmärkning på släpet på grund av avsaknad av ett bromsljus.
Felet satt i lågbudgetadaptern. View attachment 517418
Jag brukar låna en gammal släp, dom som äger den har bytt bil flera gånger och har nu en modern bil med modern kontakt, tack och lov var det en gammal hyrsläp med helt löstagbar kabel, så dom gjorde bara en helt ny kabel till nya bilen och har kvar den gamla för såna som mig, för dom där adaptrarna verka krångla ofta

Tror många fel blir för att folk låter adaptern alltid sitta kvar på kontakten så det blir fukt och korrosion. Har man för vana att ta bort den när häktar av släpet så är mycket vunnet

Tror många fel blir för att folk låter adaptern alltid sitta kvar på kontakten så det blir fukt och korrosion. Har man för vana att ta bort den när häktar av släpet så är mycket vunnet
Jag brukade ha adaptern sittande i bilen tidigare, men på nuvarande bil går det inte att fälla in kroken så. Jag har haft adaptern på släpet eftersom jag ibland använt hustruns bil att dra med. Egentligen borde jag väl byta till en modern anslutning på släpet, men då råkar jag säkert köpa nån gammal bil.

jag möter allt fler cyklister som tror att det råder vänstertrafik på cykelbanor, både yngre och äldre.
Skärp er innan ni krockar med.....ja gissa vem, grrrr
Tur att du tillhör dem som vet vad som är rätt. :tummenupp
Vi är inte i majoritet men det är bättre att bli glad när fotgängare och cyklister gör rätt än att bli irriterad. :krama

Gemensam gång- och cykelbana

Var bör gående gå och cyklister cykla på en gemensam gång- och cykelbana?

Sedan 2018 är det reglerat att gångtrafikanten på en gemensam gång- och cykelbana ska hålla till vänster om det är möjligt.
Gående som använder vägrenen eller körbanan ska om möjligt ska gå längst till vänster i färdriktningen.

Cyklister och mopedförare ska hålla till höger i färdriktningen.

Cyklar mycket och visst är det nollkoll bland de flesta barn, tonåringar, unga mammor o hundägare. Men f-n vad bra jag har börjat må sedan jag börjat sakta ner, runda dem och kanske slänga iväg ett "hej" - istället för att svära, skrika, köra så nära o så fort som möjligt för att skrämma dem. Startar hemifrån ett par minuter tidigare så har man tid att cykla lugnt o må bra.

Tur att du tillhör dem som vet vad som är rätt. :tummenupp
Vi är inte i majoritet men det är bättre att bli glad när fotgängare och cyklister gör rätt än att bli irriterad. :krama

Gemensam gång- och cykelbana

Var bör gående gå och cyklister cykla på en gemensam gång- och cykelbana?

Sedan 2018 är det reglerat att gångtrafikanten på en gemensam gång- och cykelbana ska hålla till vänster om det är möjligt.
Gående som använder vägrenen eller körbanan ska om möjligt ska gå längst till vänster i färdriktningen.

Cyklister och mopedförare ska hålla till höger i färdriktningen.

Och just vid mötet av vänster fotgängaren med höger cyklisten, vem ska då vara närmast kanten av den gemensamma gång och cykelbanan ?
Tror inte det är något större problem för cyklisten för med alla snurror vid butiks/köpcenteringångar där högertrafik råder så är det normalt för fotgängare att gå till höger på gemensam gång- och cykelbana.

Last edited:
Och just vid mötet av vänster fotgängaren med höger cyklisten, vem ska då vara närmast kanten av den gemensamma gång och cykelbanan ?
Tror inte det är något större problem för cyklisten för med alla snurror vid butiks/köpcenteringångar där högertrafik råder så är det normalt för fotgängare att gå till höger på gemensam gång- och cykelbana.
Den med minst vilja lär flytta sig men som oftast är det den gående som håller sig längst ifrån biltrafiken om sådan finns intill.

Last edited:
Lägg därtill elsparkcyklarna.... På båda sidor av cykelbanan, vinglandes över hela cykelbanan...

Där misslyckades Sverige med att förbjuda något i tid innan det blev ett problem.

Dom första elsparkcyklarna var ju i princip leksaker med dålig räckvidd och låg hastighet, så ingen trodde väl att det skulle bli ett problem

Kanske inte förbannad, men förundrat över att extra många människor just idag verkar ha så bråttom nånstans att de är beredda att äventyra andras liv på ett högst påtagligt sätt. Tappade räkningen över alla situationer på dagens mc-tur, men de mest "spännande" var:

Mindre 70-väg med skymda kurvor i bebyggelse med barn osv. vid vägen. Möter bil som håller uppskattningsvis 110 och som är så långt över på min sida i den skymda kurvan att jag hade frontat om jag inte snabbt hade gått ut till högerkanten och slickat kantlinjen.

Senare på en kurvig landsväg möter jag skördetröska och bil som börjar köra om denna när jag är nästan framme vid mötet, så jag tvingas pallnita och väja höger.

Ögonblicket efter har jag en yngre förmåga i vad som gissningsvis är pappas EX30 med största symaskinsmotorn och gul bajsmetallic som nästan kör in i mig då han legat efter mig och hetsat i någon km och kör för allt vad bilen håller. Nästan omedelbart efter att jag väjt höger pga omkörningen av skördetröskan som mötande bil gjorde så har denna EX30 stulit allt mitt utrymme till vänster om mig i min fil, då han ger sig på att köra om mig i skymd kurva samtidigt som jag är på väg in mot mitten igen efter undanmanövern och när han ligger i min döda vinkel. Sen kör han på i minst dubbla hastighetsgränsen så att bilen ser ut att snart välta i kurvorna, samtidigt som han passerar hus med utfarter där det går folk med hundar och barnvagnar eller trimmar gräs vid vägkanten osv.

Sen var det på tre ställen längs rutten fordon som dumpat hela oljeinnehållet över vägbanan samt mängder med grus som bilar dragit in på vägen från stödkanterna.

Antar att jag skall vara glad att jag lyckades ta mig hem med livet i behåll.

En bilägare här hemmavid blev säkert förbannad när han fått parkeringsböter för sin parkering på en gräshörna för att inte stå ivägen ute på gatan när han stod och fiskade på bron cirka 15 - 20 meter från bilen.
Glädjen var säkert däremot total hos parkeringsvakten som lyckades lappa bilen utan att bli upptäckt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman