Idag är jag förbannad därför att...

Det där har jag på nåt sätt undvikit att bli tvingad till trots ett par byten av elmätare på ett par olika orter nu. Alla gångerna har faktum nämnts att avlämningspunkten är husväggen nu för tiden, men ingen har kånkat ut grejorna dit ändå. Har det tillkommit mer lagkrav sista året som man måste se upp för till nästa gång?
Grannen drog om från luftledning till markledning häromåret, och då blev han tvingad att ha allt i en låda på väggen. Vi har kvar luftledningen, och just ur det perspektivet känns det som att den får hänga kvar.
 
Grannen drog om från luftledning till markledning häromåret, och då blev han tvingad att ha allt i en låda på väggen. Vi har kvar luftledningen, och just ur det perspektivet känns det som att den får hänga kvar.
Precis detta gjorde vi också, nu var det några år sedan (mer än fem, mindre än tio) och vi bor iofs en bit ut på vischan. Hänger nog på hur nitisk personalen är just den dagen kanske?

På trådämnet är jag lite förbannad å andras vägnar som inte haft samma tur. Kablar i marken har minskat antalet strömavbrott per vecka med minst 150% jämfört med luftledningarna.
 
Precis detta gjorde vi också, nu var det några år sedan (mer än fem, mindre än tio) och vi bor iofs en bit ut på vischan. Hänger nog på hur nitisk personalen är just den dagen kanske?

På trådämnet är jag lite förbannad å andras vägnar som inte haft samma tur. Kablar i marken har minskat antalet strömavbrott per vecka med minst 150% jämfört med luftledningarna.
Det kan ju säkert hänga ihop med vilken nätleverantör man har också, vi har Vattenfall, dom kanske har sina egna regler.
 
Jag trodde att jag skulle på MC-mässan idag, men jag skulle tydligen till Ackis. Broddar kanske har en plats i samtiden. View attachment 494694
Meh, har du odlat en extra hjärna? Något fel på den du hade? Blir problem med jelmen.
Bra om du klarat dig från hjärnskakning!

Edit;

Broddar, alternativt:

Screenshot_20240128-171306_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:
Aj, vad är problemet?

Alfa!

Skämt åsido jag har för mig att det var ABS/Elfel i härvan till ABS

Det är lustigt det där, på Mazda-pickisen jag hade dog vänster ABS givare fram flera gånger, ibland hjälpte det att köra i en vattenpöl så slocknade lampan, ibland tändes lampan när man körde i en vattenpöl, så både märkesverkstaden (medans det var garanti) en bekant som är mekaniker och jag drog slutsatsen att det måste vara kabelfel, men det gick inte att hitta något kabelfel, och det funkade i några månader/ett år varje gång man bytte givaren (som varje gång visade sig vara död när man mätte den)

Till slut tröttnade jag inför en besiktning och tog helt enkelt bort varningslampan för ABS i instrumenteringen och skrapade bort ABS dekalen från bakstammen, och efter det hade bilen aldrig ABS
Den gick igenom ändå
 
Ja. Inte helt självklart. Sitter tydligen nån magnetremsa på hjullagret som blivit skadad. Så lagret måste byta plus ev absgivaren. Moderna bilar...
Troligen en sådan här 1706648484103.png

som motsvaras av denna som sitter på din KTM1706648587977.png

En ganska billig pryl som man integrerat så mycket att halva framvagnen måste bytas.
Den är knappast magnetisk (aldrig hört talas om den funktionen i ABS-ringar) men å andra sidan brukar kundmottagare på bilverkstäder ha ganska dålig koll på tekniklösningar
 
Troligen en sådan här View attachment 494725

som motsvaras av denna som sitter på din KTMView attachment 494726

En ganska billig pryl som man integrerat så mycket att halva framvagnen måste bytas.
Den är knappast magnetisk (aldrig hört talas om den funktionen i ABS-ringar) men å andra sidan brukar kundmottagare på bilverkstäder ha ganska dålig koll på tekniklösningar

Av magnetiskt material, det är ju variationer i magnetfältet som ger pulserna till givaren
 
Av magnetiskt material, det är ju variationer i magnetfältet som ger pulserna till givaren
Se min komplettering - jag tillverkade själv tandhjul till vår ERF-bil när vi bytte till sprut o ECU. Fräste en j-la massa tänder - satt monterat fram på vevaxeln
 
Hade samma problem på min BMW-nyligen. En mårkesverkstad ville också ha en liknande hutlös summa för att byta hela hjulaxeln. Den lokala oberoende verkstan löste det genom att bara byta själva ABS-kransen. Har för mig det kostade omkring 1500.
 
Tyvärr gubbar, det finns hjullager som har en implementerade magnetisk ABS sida.
När man sätter dit det lagret måste man dessutom kolla ordentligt så att lagret sitter med rätt sida utåt.
 
Hade samma problem på min BMW-nyligen. En mårkesverkstad ville också ha en liknande hutlös summa för att byta hela hjulaxeln. Den lokala oberoende verkstan löste det genom att bara byta själva ABS-kransen. Har för mig det kostade omkring 1500.
Det är ganska tillförlitliga o enkla prylar. Tandhjulet/ABS-kransen är "passiv" - den har bara uppgiften att sitta på rätt avstånd från givaren o ge rätt antal pulser. Oftast skadas de av en sten som letar sig in o flyttar eller deformerar hjulet.
Givaren är ingjuten och ganska robust. Dock körde vi sönder flera stycken (tändlägesgivare) när vi tävlade - tog ett tag innan slanten ramlade ner. Konsolen den satt på var för vek så efter en längre tids körning (ca 6 timmar i racetempo) vibrerade den sönder inuti (kortslutning). Surt när man ligger bra till
 
Tyvärr gubbar, det finns hjullager som har en implementerade magnetisk ABS sida.
När man sätter dit det lagret måste man dessutom kolla ordentligt så att lagret sitter med rätt sida utåt.
Intressant - var hittar man info om det? Borde vara någon underleverantör till bilindustrin som specialiserat sig på den lösningen (Alfa? Italiensk? Magneti Marelli?)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top