Idag är jag förbannad därför att...

Du minns rätt! Hade en MiTo 155 hk i 8000 problemfria mil, skoj bil! Kul att du har kvar din.
Tämligen säker på att det har med nämnda abs givare att göra alternativt att det är ledningsnätet igen, ger samma felkod. Är det bara absgivaren är det småpengar är det nätet igen är det inget hemma mek och blir dyrt...
 
Det är konstigt det där, alla Alfa ägare hävdar att det aldrig är några fel på deras bilar och att alla Alfor dom har haft har gett dom så många problemfria mil.

"Men just nu är den trasig"

Eller så åker man med dom och lägger märke till att det blinkar varningslampor, skorrar i synkringarna och att dom måste kliva in från passagerarsidan....

Men några fel är det aldrig!

Det är härliga, körglada bilar med skitkvalitet
Deras gamla V6 motor lät underbart när den plågades, men alla karosser rostade bort.
Vi hade en lokal rallycrossåkare som körde Alfa V6, jag frågade honom om pålitligheten och han sa "det är absolut inga problem alls, när man har rensat dom helt och byggt rallycrossbil av dom, och dragit eget elsystem"

På den träningen satte han varvrekord, och skjöt en motor....
 
Det är konstigt det där, alla Alfa ägare hävdar att det aldrig är några fel på deras bilar och att alla Alfor dom har haft har gett dom så många problemfria mil.

"Men just nu är den trasig"

Eller så åker man med dom och lägger märke till att det blinkar varningslampor, skorrar i synkringarna och att dom måste kliva in från passagerarsidan....

Men några fel är det aldrig!

Det är härliga, körglada bilar med skitkvalitet
Deras gamla V6 motor lät underbart när den plågades, men alla karosser rostade bort.
Vi hade en lokal rallycrossåkare som körde Alfa V6, jag frågade honom om pålitligheten och han sa "det är absolut inga problem alls, när man har rensat dom helt och byggt rallycrossbil av dom, och dragit eget elsystem"

På den träningen satte han varvrekord, och skjöt en motor....
Just nu funkar allt på min Alfa!
 
Det är konstigt det där, alla Alfa ägare hävdar att det aldrig är några fel på deras bilar och att alla Alfor dom har haft har gett dom så många problemfria mil.

"Men just nu är den trasig"

Eller så åker man med dom och lägger märke till att det blinkar varningslampor, skorrar i synkringarna och att dom måste kliva in från passagerarsidan....

Men några fel är det aldrig!

Det är härliga, körglada bilar med skitkvalitet
Deras gamla V6 motor lät underbart när den plågades, men alla karosser rostade bort.
Vi hade en lokal rallycrossåkare som körde Alfa V6, jag frågade honom om pålitligheten och han sa "det är absolut inga problem alls, när man har rensat dom helt och byggt rallycrossbil av dom, och dragit eget elsystem"

På den träningen satte han varvrekord, och skjöt en motor....
Äh. Du är bara avis. Våga köra alfa, du blir lite gladare
 
Jag hade lite av samma erfarenhet igår när jag skulle hem med min Mini. Den backade av på effekt tills den stod still istället för att göra precis tvärtom. Det gick att lösa med en justering av ingångshastigheten i kurvan efter grannens maskinhall.
Hur sjutton kan man komma på nåt så dumt som att ha drivning på styrande hjul när vikten är mitt i bilen?
MINI körs *alltid* med antisladd av vintertid. Det är sedan gammalt ;) de har två lägen och det första är för vanlig körning och steg två tar bort allt utom ABS.

På fossilbilarna... Elmodellerna har jag inte koll på i det avseendet tyvärr. Det brukar vara mer elektronik som inte går att göra nåt åt (som frugans Leaf som inte kan ändras alls).
 
Apropå bilar, jag hade min BRZ inne på märkesverkstad för att få lite återkallelser åtgärdade och en länkarm bytt. De stolpskotten gjorde ingen hjulinställning efter att ha bytt länkarmen, så jag hade en riktigt brutal toe-in, sådär så att bilen konstant hade sådär 30% släpp i framänden. Extra skoj när snön damp ner så att bilen svängd elite fram och tillbaka beroende på vilket hjul som hade mest fäste.
OCh ännu roligare, eftersom att det gjorde så att framhjulen rullade i fel hastighet så stängde den av alla idiotsystem.

Kommer aldrig använda den märkesverkstan igen. Börjar bli långt att åka för att fixa återkallelser. MEn den är skoj att köra sidledes i halkan med iaf. :hihi
 
Apropå bilar, jag hade min BRZ inne på märkesverkstad för att få lite återkallelser åtgärdade och en länkarm bytt. De stolpskotten gjorde ingen hjulinställning efter att ha bytt länkarmen, så jag hade en riktigt brutal toe-in, sådär så att bilen konstant hade sådär 30% släpp i framänden. Extra skoj när snön damp ner så att bilen svängd elite fram och tillbaka beroende på vilket hjul som hade mest fäste.
OCh ännu roligare, eftersom att det gjorde så att framhjulen rullade i fel hastighet så stängde den av alla idiotsystem.

Kommer aldrig använda den märkesverkstan igen. Börjar bli långt att åka för att fixa återkallelser. MEn den är skoj att köra sidledes i halkan med iaf. :hihi
Det där har jag själv råkat ut för efter att ha bytt styrleder.
Mätte upp och tyckte det linjerade ganska bra. Ratten stod rakt och bilen drog inte åt något håll. Det var först när man körde i regn man märkte hur extremt nervös bilen var. Däckslitaget ökade också enormt.

Det löste sej först när jag skaffat en bra laser och kunde linjera in exakt.
 
Det där har jag själv råkat ut för efter att ha bytt styrleder.
Mätte upp och tyckte det linjerade ganska bra. Ratten stod rakt och bilen drog inte åt något håll. Det var först när man körde i regn man märkte hur extremt nervös bilen var. Däckslitaget ökade också enormt.

Det löste sej först när jag skaffat en bra laser och kunde linjera in exakt.
Jo, ratten var sådär 60 grader på snedden när man körde rakt fram. Det gick också att med ögat se att ena framhjulet var snett. Man kan ju tycka att en märkesverkstad skulle vara lite mer försiktig med att lämna ifrån sig en rent trafikfarlig bil.
Men som sagt, den verkstan kommer jag aldrig använda igen.
 
Vi ska i dagarna få ny elmätare, en sån som Vattenfall kan styra remote. Dvs, när någon annan behöver elen så kan man stänga av såna där oviktiga saker som privata villor. Fritt översatt, när Sovjet/Nordkorea/Kina tycker att vi mopsar oss för mycket så hackar dom sig in och stänger av elen till någon miljon svenska bostäder.

Det visade sig också att vi är en av få som har elmätaren, och huvudbrytaren, inomhus. Det är nämligen krav på att det ska sitta i en låda utanpå huset, som öppnas med en sån nyckel som man kan köpa på vilken teknikfirma som helst, inklusive Biltema.

Tack som fan för den påtvingade säkerheten, vem som helst kan slå av elen till mitt hem, när som helst, antingen fysiskt på plats eller från någon statsfinansierad IT-brottslig gruppering.
 
Vi ska i dagarna få ny elmätare, en sån som Vattenfall kan styra remote. Dvs, när någon annan behöver elen så kan man stänga av såna där oviktiga saker som privata villor. Fritt översatt, när Sovjet/Nordkorea/Kina tycker att vi mopsar oss för mycket så hackar dom sig in och stänger av elen till någon miljon svenska bostäder.

Det visade sig också att vi är en av få som har elmätaren, och huvudbrytaren, inomhus. Det är nämligen krav på att det ska sitta i en låda utanpå huset, som öppnas med en sån nyckel som man kan köpa på vilken teknikfirma som helst, inklusive Biltema.

Tack som fan för den påtvingade säkerheten, vem som helst kan slå av elen till mitt hem, när som helst, antingen fysiskt på plats eller från någon statsfinansierad IT-brottslig gruppering.
Går utmärkt att öppna med en vanlig liten tång med. ;)
 
Vi ska i dagarna få ny elmätare, en sån som Vattenfall kan styra remote. Dvs, när någon annan behöver elen så kan man stänga av såna där oviktiga saker som privata villor. Fritt översatt, när Sovjet/Nordkorea/Kina tycker att vi mopsar oss för mycket så hackar dom sig in och stänger av elen till någon miljon svenska bostäder.

Det visade sig också att vi är en av få som har elmätaren, och huvudbrytaren, inomhus. Det är nämligen krav på att det ska sitta i en låda utanpå huset, som öppnas med en sån nyckel som man kan köpa på vilken teknikfirma som helst, inklusive Biltema.

Tack som fan för den påtvingade säkerheten, vem som helst kan slå av elen till mitt hem, när som helst, antingen fysiskt på plats eller från någon statsfinansierad IT-brottslig gruppering.
Av någon outgrundlig anledning så vet jag att det går att bygla bort elmätaren utan att bryta plomberingar.......
 
Det visade sig också att vi är en av få som har elmätaren, och huvudbrytaren, inomhus. Det är nämligen krav på att det ska sitta i en låda utanpå huset, som öppnas med en sån nyckel som man kan köpa på vilken teknikfirma som helst, inklusive Biltema.
Det där har jag på nåt sätt undvikit att bli tvingad till trots ett par byten av elmätare på ett par olika orter nu. Alla gångerna har faktum nämnts att avlämningspunkten är husväggen nu för tiden, men ingen har kånkat ut grejorna dit ändå. Har det tillkommit mer lagkrav sista året som man måste se upp för till nästa gång?
 
Det där har jag på nåt sätt undvikit att bli tvingad till trots ett par byten av elmätare på ett par olika orter nu. Alla gångerna har faktum nämnts att avlämningspunkten är husväggen nu för tiden, men ingen har kånkat ut grejorna dit ändå. Har det tillkommit mer lagkrav sista året som man måste se upp för till nästa gång?
Har också fått mätaren utbytt men har aldrig hört att den skulle behöva flyttas utomhus.
 
Vi ska i dagarna få ny elmätare, en sån som Vattenfall kan styra remote. Dvs, när någon annan behöver elen så kan man stänga av såna där oviktiga saker som privata villor. Fritt översatt, när Sovjet/Nordkorea/Kina tycker att vi mopsar oss för mycket så hackar dom sig in och stänger av elen till någon miljon svenska bostäder.

Det visade sig också att vi är en av få som har elmätaren, och huvudbrytaren, inomhus. Det är nämligen krav på att det ska sitta i en låda utanpå huset, som öppnas med en sån nyckel som man kan köpa på vilken teknikfirma som helst, inklusive Biltema.

Tack som fan för den påtvingade säkerheten, vem som helst kan slå av elen till mitt hem, när som helst, antingen fysiskt på plats eller från någon statsfinansierad IT-brottslig gruppering.
Kanske skaffa solceller (och senare också batteri ?)
 
Kanske skaffa solceller (och senare också batteri ?)

Solceller har tydligen blivit tokbilliga senate veckan, om man nu har funderat på det.

Sen kan man ju undra om det är för att bättre saker finns runt hörnet och att dom vill sälja ut det dom har, det har ju snackats om olika perovskite-celler och att problemen med dom ska vara lösta, men ingen säljer dom.... än...

Nuvarande paneler är tillräcklig bra för mig, så även om det kommet nya paneler med högre verkningsgrad spelar det ju inte så stor roll, jag har mer yta än jag kan sätta paneler på ändå.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top