Idag är jag förbannad därför att...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Besök hos ögondoktorn idag p.g.a. att jag emellanåt får dubbelseende (även i nyktert tillstånd).
Hen hävdade att det beror på att jag överanstränger ackommodationen och att det var dags att börja använda läsglasögon till vardags.
"Du är ju ändå 42 år gammal"

Vafan!
Jag är ju bara några och tjugo.
Läsglasögon är för gubbar och tanter.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vafan!
Jag är ju bara några och tjugo.
Läsglasögon är för gubbar och tanter.

Jag behöver inte läsglasögon än, betyder det att jag har en bit kvar till gubbe?

Det börjar nog vara dags dock, för nu måste jag ställa mig i ljuset för att läsa stoleken på Mikunis lilla runda munstycken...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Läget på polisskolan. Kling och Klang framstår som föredömliga.

Det finns även studenter som i termin 3 inte kan öppna huven på radiobilen för att genomföra kontroll innan körning. Individer som inte vill bära vapen och/eller uniform. Exempel finns också på de som inte orkar avfyra tjänstevapnet.

Källa på ovanstående är rediga tjänstemän inom myndigheten.

Vid närmare eftertanke är jag mer rädd och uppgiven än förbannad...

Fasen, man kanske skulle söka? Vid 45 års ålder inser jag iaf att jag inte kan skjuta verkanseld på berusade hursomhelst, kan tanka en bil och skrivit med resultatet 7 på en 9-gradig skala gällande begåvning. Fystestet borde fixas med litet förövning.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Besök hos ögondoktorn idag p.g.a. att jag emellanåt får dubbelseende (även i nyktert tillstånd).
Hen hävdade att det beror på att jag överanstränger ackommodationen och att det var dags att börja använda läsglasögon till vardags.
"Du är ju ändå 42 år gammal"

Vafan!
Jag är ju bara några och tjugo.
Läsglasögon är för gubbar och tanter.
Själv ska jag till audionom imorgon. Hör illa, ser illa och luktar illa. ?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Precis.. bara man blir förvarnad om ev. fysprov så finns det ju en chans :tråkad

Fast jag tror sopgubbe är ett tacksammare yrkesval än att försöka få bukt på levande s...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Exempel finns också på de som inte orkar avfyra tjänstevapnet.

Någon vapenkunnig person gjorde en sammanställning på vilka pistoler som hade vilken avtryckarvikt, och polisens vapen var inte speciellt tungtryckta i sammanhanget.

Det tittades väl även på att bygga om för lättare avtryck, men det rekomenderades inte annat än för prickskytte, då risken för vådaskott ökade enormt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Någon vapenkunnig person gjorde en sammanställning på vilka pistoler som hade vilken avtryckarvikt, och polisens vapen var inte speciellt tungtryckta i sammanhanget.

Det tittades väl även på att bygga om för lättare avtryck, men det rekomenderades inte annat än för prickskytte, då risken för vådaskott ökade enormt.
Med tanke på begåvningskravet är ju risken för vådaskott stor som det är?

Har haft Glock 17/Pistol 88 som tjänstevapen och upplevde den inte som tungtryckt. Har även skjutit polisens Sig Sauer, inte heller den nåt att anmärka på.

Begriper faktiskt inte hur klen man ska vara för att inte orka. Svinga batong anser jag vara betydligt mer ansträngande.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Besök hos ögondoktorn idag p.g.a. att jag emellanåt får dubbelseende (även i nyktert tillstånd).
Hen hävdade att det beror på att jag överanstränger ackommodationen och att det var dags att börja använda läsglasögon till vardags.
"Du är ju ändå 42 år gammal"

Vafan!
Jag är ju bara några och tjugo.
Läsglasögon är för gubbar och tanter.

Samma för mig var hos optiker och hon konstatera att jag behöver läsglasögon. Använde dom inte i början men nu blir det som för dig ser dubbelt och får gissa vad det står så det är bara att bita i sura äpplet och använda glasen. Jag var 45 när skaffade kom ihåg att min far var 40
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Besök hos ögondoktorn idag p.g.a. att jag emellanåt får dubbelseende (även i nyktert tillstånd).
Hen hävdade att det beror på att jag överanstränger ackommodationen och att det var dags att börja använda läsglasögon till vardags.
"Du är ju ändå 42 år gammal"

Vafan!
Jag är ju bara några och tjugo.
Läsglasögon är för gubbar och tanter.
Jag reagerade exakt likadant. O med glasögon så blir reaktionen. Helvete vad bra jag ser?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Läget på polisskolan. Kling och Klang framstår som föredömliga.

Det finns även studenter som i termin 3 inte kan öppna huven på radiobilen för att genomföra kontroll innan körning. Individer som inte vill bära vapen och/eller uniform. Exempel finns också på de som inte orkar avfyra tjänstevapnet.

Källa på ovanstående är rediga tjänstemän inom myndigheten.

Vid närmare eftertanke är jag mer rädd och uppgiven än förbannad...

Fasen, man kanske skulle söka? Vid 45 års ålder inser jag iaf att jag inte kan skjuta verkanseld på berusade hursomhelst, kan tanka en bil och skrivit med resultatet 7 på en 9-gradig skala gällande begåvning. Fystestet borde fixas med litet förövning.

Själv ska jag till audionom imorgon. Hör illa, ser illa och luktar illa. ?
Joråsåatte....
:näsblod
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Med tanke på begåvningskravet är ju risken för vådaskott stor som det är?

Har haft Glock 17/Pistol 88 som tjänstevapen och upplevde den inte som tungtryckt. Har även skjutit polisens Sig Sauer, inte heller den nåt att anmärka på.

Begriper faktiskt inte hur klen man ska vara för att inte orka. Svinga batong anser jag vara betydligt mer ansträngande.
Har man haft en M/07 som tjänstevapen så vet man vad tungavtryckt betyder, inbytet till M/40 var en befrielse.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har man haft en M/07 som tjänstevapen så vet man vad tungavtryckt betyder, inbytet till M/40 var en befrielse.
Var det husqvarnas järnspis?
Den sköt jag lite med och upplevde inte den heller som farligt tungtryckt.

Men VIKTEN på den...
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Var det husqvarnas järnspis?
Den sköt jag lite med och upplevde inte den heller som farligt tungtryckt.

Men VIKTEN på den...
Det jobbiga med en 07var att du hade tumgreppsäkringen så du fick klämma åt om kolven samtidigt som du inte skulle ta spjärn i varbygeln.
Jag vill minnas M/07 som väldigt varierande i avtrycket dessutom, troligen p g a slitage och vanskötsel. Ingen ville ju ha dem.
Som tur var fick jag nästan omgående en M/40 då jag tävlade lite.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det jobbiga med en 07var att du hade tumgreppsäkringen så du fick klämma åt om kolven samtidigt som du inte skulle ta spjärn i varbygeln.
Jag vill minnas M/07 som väldigt varierande i avtrycket dessutom, troligen p g a slitage och vanskötsel. Ingen ville ju ha dem.
Som tur var fick jag nästan omgående en M/40 då jag tävlade lite.
Jag tar ditt ord för det, det var så länge sedan att jag inte ens minns att det var någon speciell säkring på den.

Jag kollade upp den på Wikipedia och slogs av att det är en 120 år gammal konstruktion, och ändå så (relativt) finmekanisk om man jämför med annat från den tiden.
Vapen drev utvecklingen helt klart
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Någon vapenkunnig person gjorde en sammanställning på vilka pistoler som hade vilken avtryckarvikt, och polisens vapen var inte speciellt tungtryckta i sammanhanget.

Det tittades väl även på att bygga om för lättare avtryck, men det rekomenderades inte annat än för prickskytte, då risken för vådaskott ökade enormt.
Jag läste någonstans att polisens Sig Sauer hade en avtryckarvikt på 7 kg, och är det så så är det nog en och annan som kan ha problem..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top