DampKid
Gudomlig sporthojare
:backasomranelid
Jo, vet inte om jag blir så värst mycket gladare av att starta ett korståg riktat mot alla nästan osannolika idioter ute på våra vägar. Kanske ska jag bara vara glad och tacksam att mina egna ben och armar fortfarande går i någorlunda samlad tropp? Och kanske är det så för en del bilister att hojar ger en betingad reflex som får dem att göra saker de annars inte skulle göra?
Ett exempel: Häromveckan. Essingeleden, lugn eftermiddagstrafik. 70-80 km/t. Ska byta fil. Tittar i spegeln. Tomt. Blinkar vänster. Och kikar så i spegeln igen. Och plötsligt ligger en tokvarvande Merca snett bakom mig. Hade jag inte tittat en extra gång hade jag då varit mosbricka på tomtens motorhuv. Vet inte vart han kom ifrån, men antagligen hade han väl legat i en fil längre ut, sett vad jag skulle göra och tänkte bara vara först. Just for fun. Eller så hade han inte sett mig alls. Skit samma. Men oddsen för att vi tvåhjulingar ska komma oskadda ur den sortens lekar är lika med noll. Det är som det är: Vi slänger in vårt kött och vårt blod i potten för det vi älskar. Bilisten lite kostnader för plåtskador...

Jag använder väldigt sällan tutan när jag kör bil, igår fick jag tuta på åtta olika förare för att helt enkelt uppmärksamma dem på att de är på väg att köra in i mig. Framförallt verkar folk helt missa att kolla i backspegeln innan de förflyttar sig i sidled på motorvägen, de bara kastar sig hejdlöst mellan filerna helt utan att reflektera över var andra trafikanter befinner sig. Framförallt uppskattar jag inte lastbilschaufförer som försöker ge plats åt folk som ligger innanför dem på påfarten och ska in på motorvägen. Helt ok om det faktiskt finns plats i vänsterfilen, jävligt mycket inte ok om jag befinner mig i den precis just då