smilfinken
Gudomlig sporthojare
Jag har kompisar som jobbar på annan ort som jobbar in alla fredagar för att få längre helg, helgen skulle bli exkt lika lång om dom jobbade in alla måndagar, men konstigt nog är det ingen som vill det?
De flesta känner nog att det är skönt att kunna gå hem tidigare på just fredag, om man nu kan det, eftersom det är veckans sista dag och man är lite tröttare än på tisdag. Inget konstigt där skulle jag tro. Skulle jag välja fritt en ledig dag i veckan skulle det nog vara fredag, men måndag kan vara ett alternativ ifall alla kollegorna hellre skulle välja fredag och någon måste bemanna kontoret. Skulle jag välja två, måndag och fredag helt klart. Andra verkar iofs tycka att det vore najs med en ledig onsdag mitt i veckan, det finns visst folk till allt.
Om man inte känner att just fredag är en bra dag att börja varva ner lite med allt det där som varit så akut på jobbet hela veckan, så kanske man ändå kan vara lite schysst och inte boka in det där superviktiga mötet som ALLA vet kommer att dra över med start klockan 14.00. Det kommer ju ändå att ta en kvart innan alla är på plats/upppkopplade/slutat prata om helgens kommande bravader/etc, sen tar det en kvart till innan presentationen återfunnits på det delade nätverket, och förmodligen är det till slut ändå ingen som kommer att lyssna för alla tänker bara "ju fortare det här är över, desto fortare kan jag korka upp fredagsjulmusten hemma i soffan".
Det hade varit mycket bättre för alla, inklusive den där asviktiga personen som levererar veckorapporten under andra halvan av mötet, om alla i stället hade haft en chans att avsluta sina uppgifter med gott om tid kvar på fredag eftermiddag istället för att slarva ihop nåt innan klockan 14, för på måndag kommer ju nya jätteviktiga grejer in - helt oavsett vilken tid man faktiskt går hem på fredag.
Så nej, jag är inte en stor fan av fredagsmöten. Däremot tycker jag man ska sköta sitt jobb även på fredagar, om man har ett.