Idag är jag förbannad därför att...

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Bokade idag ett möte nästa fredag med 8 pers. 14:30-15-30.

Bör jag skämmas nu? Fan att jag inte gick in och läste på sporthoj först.

Det beror ju på vilka arbetstider du och dina kollegor normalt har. Jag hade blivit lite purken och svarat med en länk till den här tråden samtidigt som jag föreslog en annan tid. Min granne som jobbar nattskiftet på SKF hade nog blivit ännu surare, vi brukar mötas på morgonen när han kommer hem och jag åker till jobbet. GuW hade sett det som helt normalt, kanske snarare önskvärt. :7peta
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Varje fredag har jag ett hinnaikappmöte med mig själv efter lunch till kvällen.
Det är då jag gör allt det som inte hinns med under veckan p g a alla andra viktiga saker som skulle drabba andra om jag inte gjorde.
De fredagar när jag varit extra duktig under veckan tar jag ledigt den tiden eller en del av den som belöning.
Jag har inte övertidsersättning eller komptid men jobbar oftast mer än avtalad arbetstid så jag har inte dåligt samvete för det.
Vill någon absolut ha mig på ett möte fredag em så gör jag en bedömning om det är viktig eller om den som kallar till mötet bara ska göra sig märkvärdig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Flex kommer av ordet flexibel, då borde man ju kunna jobba över lika många fredagar som man går hem tidig också.

Att komma in en halvtimme tidigt må-to och gå hem 2 timmar tidigare varje fredag är inte flexibelt.

Jag har kompisar som jobbar på annan ort som jobbar in alla fredagar för att få längre helg, helgen skulle bli exkt lika lång om dom jobbade in alla måndagar, men konstigt nog är det ingen som vill det?
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Jag har kompisar som jobbar på annan ort som jobbar in alla fredagar för att få längre helg, helgen skulle bli exkt lika lång om dom jobbade in alla måndagar, men konstigt nog är det ingen som vill det?

De flesta känner nog att det är skönt att kunna gå hem tidigare på just fredag, om man nu kan det, eftersom det är veckans sista dag och man är lite tröttare än på tisdag. Inget konstigt där skulle jag tro. Skulle jag välja fritt en ledig dag i veckan skulle det nog vara fredag, men måndag kan vara ett alternativ ifall alla kollegorna hellre skulle välja fredag och någon måste bemanna kontoret. Skulle jag välja två, måndag och fredag helt klart. Andra verkar iofs tycka att det vore najs med en ledig onsdag mitt i veckan, det finns visst folk till allt.

Om man inte känner att just fredag är en bra dag att börja varva ner lite med allt det där som varit så akut på jobbet hela veckan, så kanske man ändå kan vara lite schysst och inte boka in det där superviktiga mötet som ALLA vet kommer att dra över med start klockan 14.00. Det kommer ju ändå att ta en kvart innan alla är på plats/upppkopplade/slutat prata om helgens kommande bravader/etc, sen tar det en kvart till innan presentationen återfunnits på det delade nätverket, och förmodligen är det till slut ändå ingen som kommer att lyssna för alla tänker bara "ju fortare det här är över, desto fortare kan jag korka upp fredagsjulmusten hemma i soffan".

Det hade varit mycket bättre för alla, inklusive den där asviktiga personen som levererar veckorapporten under andra halvan av mötet, om alla i stället hade haft en chans att avsluta sina uppgifter med gott om tid kvar på fredag eftermiddag istället för att slarva ihop nåt innan klockan 14, för på måndag kommer ju nya jätteviktiga grejer in - helt oavsett vilken tid man faktiskt går hem på fredag.

Så nej, jag är inte en stor fan av fredagsmöten. Däremot tycker jag man ska sköta sitt jobb även på fredagar, om man har ett.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Flex är en förmån man får utnyttja om möjlighet finns.

Det är bara på pin kiv någon elak jäkel lägger möten sent på fredagar, typ för livsviktiga saker som en slipsknodd inte kan vänta med till efter helgen, rena nazzefasoner! Lite jämra mañana tycker jag vi ska ha, dvs jobba för att leva.

Själv får jag flexa dygnets alla timmar, dvs jobba när andan faller på, trots det har jag 110 timmar plusflex - där jag precis cashade ut 30 timmar * 1.5 för att köpa nåt kul till jul kanske hjul. Det är ju lite så att man måste gulla med kreativa yrken för att få något gjort. Vill man inte flexa får man välja annat jobb - där man inte flexar. Una cerveza por favor! Slackers däremot ger jag inte mycket för. De få som lyckats bli anställda, två de senaste fem åren av ca 20 nya under vårt tak på Syntronic R&D, blev lyckligtvis inte långvariga.

Ungefär som för IT-relaterade saker där sista tidpunkt för patchar, uppdateringar och andra ändringar är torsdag kväll så att fredagen kan dedikeras åt verifieringar eller återställning - eller lååång lunch.

Bara för att... behöver man inte käka grus till frukost, väl?:fart
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är bara på pin kiv någon elak jäkel lägger möten sent på fredagar, typ för livsviktiga saker som en slipsknodd inte kan vänta med till efter helgen, rena nazzefasoner! Lite jämra mañana tycker jag vi ska ha, dvs jobba för att leva.
...
Bara för att... behöver man inte käka grus till frukost, väl?:fart

Men vi måste hålla på den svenska kulturen! :7peta
Missunnsamhet är en svensk dygd! :fakta

Finns det en möjlighet att djävlas så tar man den! :crash

Att vara vänlig, särskilt mot okända, är inte "the swedish way" som det heter på modärn svenska! :D

Och hur skulle det se ut om människor skulle börja prata med okända utan alkohol eller ilska? :va
gör vi inte i Sverige! :smasha
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Flex kommer av ordet flexibel, då borde man ju kunna jobba över lika många fredagar som man går hem tidig också.

Att komma in en halvtimme tidigt må-to och gå hem 2 timmar tidigare varje fredag är inte flexibelt.

Jag har kompisar som jobbar på annan ort som jobbar in alla fredagar för att få längre helg, helgen skulle bli exkt lika lång om dom jobbade in alla måndagar, men konstigt nog är det ingen som vill det?
Fredagar är i min bok den bästa arbetsdagen av de alla, oftast den dagen jag "jobbar över". Det är ju som sagt då merparten vill flexa ut. Jisses vad mycket jag får gjort när kalendern ekar tom och ingen vill ha hjälp med något..
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Flex kommer av ordet flexibel, då borde man ju kunna jobba över lika många fredagar som man går hem tidig också.
Ja det är flexibelt eftersom att man stannar kvar och sitter lojalt med på mötet med dig trots att arbetsveckan sedan länge är injobbat och mötet kommer ske obetalt.
Om möten är en del av arbetsuppgiften, då ska möten också kunna läggas när som helst under arbetstiden.
Flex är en förmån man får utnyttja om möjlighet finns.
Att folk tror att det är en rättighet att varje helg "flexa ut" tidigt på fredagarna är en feluppfattning.
Jag har haft arbeten där man har kunnat flexa, det är alltid samma människor som ska flexa ut just fredagar.
Har bara medarbetare som ser det som en möjlighet, ingen tar det som en rättighet eller ska gå hem tidigt varenda fredag.
Du har nog väldigt dåliga erfarenheter som speglar din syn på flex.

Har ni inte samma arbetstider alla dagar i veckan?
Många möten behöver olika erfarenheter och blandar därför olika yrkesgrupper och då blir svaret på den frågan. Nej!


Det här är inte alls en het fråga för mig nu men är något jag reflekterat över och hört andra som har stora problem med det.
Med reaktionerna i tråden så var jag nog in på ett känsligt ämne.

Läste också i tråden om att helt jobba in fredagar inte heller var bra och att det lika gärna kunde vara måndagar.
Ja visst kan det vara måndagar om man tycker att återhämtning ska ske på lördagen när vänner och familj är ledig så att man har en utvilad ledig måndag när familj jobbar och är i skolan.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är bara på pin kiv någon elak jäkel lägger möten sent på fredagar, typ för livsviktiga saker som en slipsknodd inte kan vänta med till efter helgen, rena nazzefasoner! Lite jämra mañana tycker jag vi ska ha, dvs jobba för att leva.

Själv får jag flexa dygnets alla timmar, dvs jobba när andan faller på, trots det har jag 110 timmar plusflex - där jag precis cashade ut 30 timmar * 1.5 för att köpa nåt kul till jul kanske hjul. Det är ju lite så att man måste gulla med kreativa yrken för att få något gjort. Vill man inte flexa får man välja annat jobb - där man inte flexar. Una cerveza por favor! Slackers däremot ger jag inte mycket för. De få som lyckats bli anställda, två de senaste fem åren av ca 20 nya under vårt tak på Syntronic R&D, blev lyckligtvis inte långvariga.

Ungefär som för IT-relaterade saker där sista tidpunkt för patchar, uppdateringar och andra ändringar är torsdag kväll så att fredagen kan dedikeras åt verifieringar eller återställning - eller lååång lunch.

Bara för att... behöver man inte käka grus till frukost, väl?:fart
Flexa, casha å käka grus, vad är det för jävla nollåttesnack. Nu blev jag förbannad
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Flexa, casha å käka grus, vad är det för jävla nollåttesnack. Nu blev jag förbannad

Man blir härdad och väldigt påverkad av att tvingas lämna Hedesunda för att i november/december-slask åka ned till Sickla Industriväg och ta hand om det som 08 inte klarar av. Nu äntligen efter 3 års letande har man hittat en importvara som verkar duga så sista året har jag lyckats hålla mig därifrån och sköter allt på distans, inklusive upplärning av den nya praon. MEN... man har glömt ett projekt som ingen orkar greppa, inte ens praon, så... jag blir väl kvar där - och DET gör mig förbannad!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har bara medarbetare som ser det som en möjlighet, ingen tar det som en rättighet eller ska gå hem tidigt varenda fredag.
Du har nog väldigt dåliga erfarenheter som speglar din syn på flex.

Men dåså, om ingen ser det som en rättighet, och dom inte ens ska gå hem tidigt varenda fredag är det ju inget problem att ha möten då?

Vad jag vände mig emot var att man var förbannad för att det läggs möten på fredag eftermiddagar.
Inte varje fredag eftermiddag, men ibland, ibland måste man vara kvar på ett möte en fredageftermiddag, och det gör folk förbannade?

Andra människor kanske måste flexa ut tidigt på tisdagar för att hinna till sin bibelklass, så då kan vi inte lägga möten på tisdageftermiddagar.
Någon annan har innebandy på onsdagseftermiddagar
En tredje har stallet på torsdagseftermiddagar...

Då återsstår ju bara att lägga alla möten på morgonen...
Näe just det då var det ju alla som skulle lämmna barn och hundar till dagis, eller har problem med kollektivtrafiken...
Då återstår timmen mellan 11 och 12, näe ju st det det var ju just den timmen man skulle äta lunch, då tar vi 12 till 13, nej men då ska ju dom som flexar in sent äta sin lunch....
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om man kan flexa måste ju det betyda att man inte åstadkommer något viktigt, eftersom det är piss det samma om en är på plats eller ej? :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man kan flexa måste ju det betyda att man inte åstadkommer något viktigt, eftersom det är piss det samma om en är på plats eller ej? :va

Jag försökte en gång få tag på en person på en statlig myndighet.

Dom tillämpade "Kommunal-flextid", dom kom sent och gick tidigt, för man kan ju inte vara sen jämt....

Ringde man på morgonen hade dom inte kommit än, ringde man då på eftermiddagen hade dom flexat ut tidigt...

På fredag efter lunch var dom inknappade "På möte resten av dagen, åter måndag"

Telefoner där personalen själva kan knappa in varför dom inte är på plats måste ju ha minskat produktiviteten på såna ställen med minst 80%
När dom var tvungen att ringa ner till växeln och tala om för växeltelefonisten vad dom skulle göra så fanns ju i alla fall möjligheten att dom skämdes lite...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad jag vände mig emot var att man var förbannad för att det läggs möten på fredag eftermiddagar.

Fast det säger väl mer om företagets kultur än om medarbetares prestation, driv och engagemang. Möten sker ju oftast för att stämma av aktiviteter och dess fortsättning - saker som man antingen glömt bort över helgen eller ligger sömnlös för. Varken eller är bra för företaget. En arbetsvecka skall ha ett trevligt avslut, inte ösa på med adrenalin och kortisol, det mår vi bäst av. Jag förstår att gammeldags arbetssätt och uppgifter kan ses som ett måste i vissa situationer, men är det verkligen det? Måste man plågas för att få ersättning för det man är ålagd att utföra? Möten kan vara en plåga. För mig vårt möte en kaffepaus.

Jag hade skrivit en lång harang om hur vi jobbar på Syntronic men insåg att det kanske inte faller i så god jord. Jag är nöjd med jobbet men lönen är man alltid missnöjd över - så är det för alla - även för Zlatan som "tvingas" göra reklam för bettingsajter för att ha råd med sitt levende, trots miljarder i banker på Bahamas eller var någonstans de nu ligger på hög. :hihi
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Man blir härdad och väldigt påverkad av att tvingas lämna Hedesunda för att i november/december-slask åka ned till Sickla Industriväg och ta hand om det som 08 inte klarar av. Nu äntligen efter 3 års letande har man hittat en importvara som verkar duga så sista året har jag lyckats hålla mig därifrån och sköter allt på distans, inklusive upplärning av den nya praon. MEN... man har glömt ett projekt som ingen orkar greppa, inte ens praon, så... jag blir väl kvar där - och DET gör mig förbannad!

Satan i gatan. Blir nyfiken på vad som finns på Sickla Industriväg som ingen bland de miljoner som bor i Stockholms storstadsområde klarar av? Vad gör du för nåt?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har så jävla dålig karaktär!

Julgodis på jobbet och div smarrigt hemma. Varför låter jag helt enkelt inte bli? Fetare och mer barbapappig i profilen blir man.

Min inre fänrik skriker, -Du är fan kass, 100 böj-sträck och därefter på pannan ställ. Slut, frågor, verkställ! :4skrika

Man blir sämre med åren. Innan 40 hade jag en orörd godisskål hemma i ett år. Nu söker man som en fixsugen pundare efter glass och kakor. Smoothiemaskinen extraknäcker som milkshakemakare och listan med karaktärsbrister/tillkortakommanden bli längre för var dag.

Skäms och sitter ner... :(
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad gör du för nåt?

Inte mycket. Har bara orkat sätta mig in i hur man genererar elektroniska licenser på uSD/SD/USB för produkter inom Industry 3.0/4.0. Föregångaren tröttnade för 3-1/2 år sedan och skulle börja skruva AI inom medicin. Det råder jäkligt stor brist på tekniker/ingenjörer inom 08 med hyffsat bred kompetens. Inbegriper detaljerade kunskaper om filsystem, linux, mysql, python, QR, kryptering, uSD/SD-hw. All denna hysteri för att skapa en produkt som lätt kan dupliceras av en mojäng som kostar 500 spänn från Alibaba. Supportar även deras tredjepartsproduktion i Slovakien. Ersättaren importerad från ES.

Just nu är huvuduppgiften att vidareutveckla Syntrotest http://privat.bahnhof.se/wb191982/Syntrotest produktblad_PB2_2.pdf aktuell för in-sourcing av nuvarande molntjänster. Molnet är inte så jämra billigt och effektivt som man kan förledas tro. Slött är det också. Allt annat som man själv inte är med och petar i är PISS! Jepp, så ÄR det bara. :fakta :hihi

Pensionen är lyckligtvis inte så långt borta!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har haft gnällspiksmottagning hela veckan. En kollega som samlar på besvärliga patienter med orimliga krav då hon inte kan säga nej till dessa. Så blir doktorn regelbundet sjukskriven och då får kollegorna röja upp och vara bad-cop.

Patienter som med hög röst kräver en behandling för 150 000 kr som är lika effektiv som att gå ner 7kg i vikt. Men att ta lite eget ansvar och gå ner ens ett hekto det är helt uteslutet.

Eller de som kräver att få en dyr undersökning men är absolut inte intresserad av behandlingen som blir utfallet om man hittar något.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag försökte en gång få tag på en person på en statlig myndighet.

Dom tillämpade "Kommunal-flextid", dom kom sent och gick tidigt, för man kan ju inte vara sen jämt....

Ringde man på morgonen hade dom inte kommit än, ringde man då på eftermiddagen hade dom flexat ut tidigt...

På fredag efter lunch var dom inknappade "På möte resten av dagen, åter måndag"

Telefoner där personalen själva kan knappa in varför dom inte är på plats måste ju ha minskat produktiviteten på såna ställen med minst 80%
När dom var tvungen att ringa ner till växeln och tala om för växeltelefonisten vad dom skulle göra så fanns ju i alla fall möjligheten att dom skämdes lite...

Näpp, skam är en god men mycket sällsynt kvalité.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top