Idag är jag förbannad därför att...

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Påminner mig osökt om min ungdom, när en bekant jobbade på ett mindre seriöst (danskt) företag som sålde möbler och sånt.
Dagen innan, efter stängning, så höjdes priset på varorna. Sen morgonen efter så var varorna på rea med massor av procent avdraget. Men rea-priset var antingen lika eller högre än dagen innan..
Kan det börja på J 4 bokstäver och slutar på tysk minus t?
Då var deras rea flera månader ibland och priset högre än innan rean.
De fick påbackning som fan av konsumentverket
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan det börja på J 4 bokstäver och slutar på tysk minus t?
Då var deras rea flera månader ibland och priset högre än innan rean.
De fick påbackning som fan av konsumentverket
Jag kan varken bekräfta eller dementera det påståendet. Men du har alldeles rätt :crash
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Inte förbannad, men att folk alltid ska hitta en ledig tid i kalendern mellan 11 och 12 för att boka in skypemöten.
Kanske den tiden är ledig just för att det är lämplig tid för lunch men det är inget man tänker på.... det är nästan lika elakt som att boka in ett möte sent på fredagar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inte förbannad, men att folk alltid ska hitta en ledig tid i kalendern mellan 11 och 12 för att boka in skypemöten.
Kanske den tiden är ledig just för att det är lämplig tid för lunch men det är inget man tänker på.... det är nästan lika elakt som att boka in ett möte sent på fredagar.

När man bokar skypemöten är man ju minst två personer som måste komma överens om att det passar.
Du har ju all rätt att säga att det inte passar dig.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Inte förbannad, men att folk alltid ska hitta en ledig tid i kalendern mellan 11 och 12 för att boka in skypemöten.
Kanske den tiden är ledig just för att det är lämplig tid för lunch men det är inget man tänker på.... det är nästan lika elakt som att boka in ett möte sent på fredagar.

Den uppenbara lösningen är väl att serieboka klockan 11-12 med sig själv från och med nu och för all evinnerlig tid? Works for me.. för det mesta. Möten sent på fredag är ju å andra sidan enbart kränkande för alla parter och nåt man bör bli rättmätigt förbannad över när nån försöker med.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Inte förbannad, men att folk alltid ska hitta en ledig tid i kalendern mellan 11 och 12 för att boka in skypemöten.
Kanske den tiden är ledig just för att det är lämplig tid för lunch men det är inget man tänker på.... det är nästan lika elakt som att boka in ett möte sent på fredagar.

Är väl bara att boka in möte med sig själv varje dag kl 11-12.


Har gjort det själv, inte för luncher, men just för sena eftermiddagar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför är möten sent på fredagar fel?

Har ni inte samma arbetstider alla dagar i veckan?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vissa veckodagar är mer samma än andra.

Det är uppenbart det, jag har aldrig sett en busschaufför ställa bussen vid tretiden för att det är fredag, dom kör enligt samma tidtabell måndag-fredag

Systembolaget stänger inte heller tidigare på fredagarna.

ICA har öppet som vanligt på fredagarna.

Bankerna har öppet som vanligt på fredagar.

Akuten på sjukhuset har öppet även en fredageftermiddag.

SAS slutar inte flyga efter lunch på fredagar.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Varför är möten sent på fredagar fel?

Har ni inte samma arbetstider alla dagar i veckan?
Nej alla har inte samma arbetstid alla dagar. Och alla har inte samma jobb.

Därför att om man inte vill bli paria eller "huggen i ryggen" så låter man bli.

Om jag har sparad flex kan jag komma till 08:30 och gå 15:00 en fredag.
Att då upptäcka att någon 14.00 bokar in ett möte till 15.30...

Ungefär lika smidigt som med regelbundna möten långt in i flextiden. De som har den planerar med den.
Som t.ex småbarnsföräldrar...
 
Last edited:

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Det är uppenbart det, jag har aldrig sett en busschaufför ställa bussen vid tretiden för att det är fredag, dom kör enligt samma tidtabell måndag-fredag

Systembolaget stänger inte heller tidigare på fredagarna.

ICA har öppet som vanligt på fredagarna.

Bankerna har öppet som vanligt på fredagar.

Akuten på sjukhuset har öppet även en fredageftermiddag.

SAS slutar inte flyga efter lunch på fredagar.

Alltmedan jag sympatiserar med de grupper som har icke flexibla arbetstider och är glad för att de tillhandahåller en service som jag kan dra nytta av på mina lediga tider så ser inte mitt veckoschema ut som deras. Jag skulle inte vilja ha en del av de jobben du nämner (fast kanske inte bara på grund av den inrutade schemaläggningen), och det är säkert flera av de som arbetar inom de yrkena som skulle hata mitt.

..men det är en ganska konstig diskussion, såvida man inte anser att alla måste (vilja?) leva sitt liv på samma sätt eller syssla med samma uppgifter under samma tider på dygnet som alla andra.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nej alla har inte samma arbetstid alla dagar. Och alla har inte samma jobb.

Därför att om man inte vill bli paria eller "huggen i ryggen" så låter man bli.

Om jag har sparad flex kan jag komma till 08:30 och gå 15:00 en fredag.
Att då upptäcka att någon 14.00 bokar in ett möte till 15.30...

Ungefär lika smidigt som med regelbundna möten långt in i flextiden. De som har den planerar med den.
Som t.ex småbarnsföräldrar...

Jag jobbade några år på ett statligt verk med flextid.
Min morgontidiga småbarnsförälder/chef bokade ofta in möten från kl 7:30. :3freak
Så hela avdelningen började boka in honom från 16:00 och framåt (=efter hämta på dagis tid).
Han förstod vinken. :D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är uppenbart det, jag har aldrig sett en busschaufför ställa bussen vid tretiden för att det är fredag, dom kör enligt samma tidtabell måndag-fredag

Systembolaget stänger inte heller tidigare på fredagarna.

ICA har öppet som vanligt på fredagarna.

Bankerna har öppet som vanligt på fredagar.

Akuten på sjukhuset har öppet även en fredageftermiddag.

SAS slutar inte flyga efter lunch på fredagar.

SAS flyger väl knappt alls numera? :va ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om möten är en del av arbetsuppgiften, då ska möten också kunna läggas när som helst under arbetstiden.
Flex är en förmån man får utnyttja om möjlighet finns.

Att folk tror att det är en rättighet att varje helg "flexa ut" tidigt på fredagarna är en feluppfattning.

Lägg ett obligatoriskt möte varje fredageftermiddag istället, så får dom som behöver ansöka om ledigt för att åka bort över helgen.

Jag har haft arbeten där man har kunnat flexa, det är alltid samma människor som ska flexa ut just fredagar.
Om då någon personal måste vara kvar hela arbetsdagen för att hålla företaget öppet någorlunda, då blir även det samma personer som gör det varje helg.

Flextid har man för att man ibland ska kunna frångå sin normala arbetstid, för att tex göra bort ärenden på butiker som man inte hinner besöka på sin fritid, då kan man ju flexa lika många tisdagar som fredagar (för dom där butikerna man måste besöka har ju samma tider alla dagar), fast så ser inte statistiken ut.

Jag jobbade med en person som (på grund av dåliga bussförbindelser) alltid flexade in sent och stannade kvar en stund, utom på fredagar, då funkade det att ta den buss som var alldelens för tidig alla andra dagar, och gå hem tidigt. Guess what, dom som inte flexade mån-tors utan jobbade ordinarie tider ville också flexa fredagar
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om möten är en del av arbetsuppgiften, då ska möten också kunna läggas när som helst under arbetstiden.
Flex är en förmån man får utnyttja om möjlighet finns.

Att folk tror att det är en rättighet att varje helg "flexa ut" tidigt på fredagarna är en feluppfattning.

Lägg ett obligatoriskt möte varje fredageftermiddag istället, så får dom som behöver ansöka om ledigt för att åka bort över helgen.

Jag har haft arbeten där man har kunnat flexa, det är alltid samma människor som ska flexa ut just fredagar.
Om då någon personal måste vara kvar hela arbetsdagen för att hålla företaget öppet någorlunda, då blir även det samma personer som gör det varje helg.

Flextid har man för att man ibland ska kunna frångå sin normala arbetstid, för att tex göra bort ärenden på butiker som man inte hinner besöka på sin fritid, då kan man ju flexa lika många tisdagar som fredagar (för dom där butikerna man måste besöka har ju samma tider alla dagar), fast så ser inte statistiken ut.

Jag jobbade med en person som (på grund av dåliga bussförbindelser) alltid flexade in sent och stannade kvar en stund, utom på fredagar, då funkade det att ta den buss som var alldelens för tidig alla andra dagar, och gå hem tidigt. Guess what, dom som inte flexade mån-tors utan jobbade ordinarie tider ville också flexa fredagar

Säker på att du skulle vara uppskattad som chef...:D
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Bokade idag ett möte nästa fredag med 8 pers. 14:30-15-30.

Bör jag skämmas nu? Fan att jag inte gick in och läste på sporthoj först.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Om möten är en del av arbetsuppgiften, då ska möten också kunna läggas när som helst under arbetstiden.
Flex är en förmån man får utnyttja om möjlighet finns.

Det var en oväntat stark reaktion som startade från ett (någorlunda) oseriöst inlägg om klicheartade fredagsmötesbokningar i kontorsmiljö (fast jag glömde att själv specificera mig i det fallet), det var inte min mening att röra upp den grytan på ett sådant sätt.

Jag kan dock säga som så här. Om min föreskrivna närvarotid (aka "core time" eftersom allt är svengelskt nu för tiden) är mellan (låt oss säga) 09.00 och 15.00 och jag i mitt anställningsavtal har rätt att övrig tid välja att planera mitt arbete på det sätt jag behagar, så anser jag inte att ett möte som sträcker sig utanför detta tidsintervall är helt schysst. Jag bjuder inte in någon till möten klockan 07.00 bara för att jag gillar att vara på jobbet tidigt, så jag väntar mig samma respekt från de som gilllar att komma lite senare för att sedan sitta och pyssla fram till 17-tiden eller senare varje dag.

Att kunna utföra sina enskilda arbetsuppgifter på (relativt) fria tider är en av sakerna jag uppskattar med mitt eget yrke. Jag tror inte busschaffisarna, kassapersonalen på ICA eller systembolaget, eller SAS-piloterna heller skulle uppskatta ett snabbt påkommet videomöte på klockslag utanför deras avtalade schema vecka efter vecka.

Du har tydligen haft arbeten där folk missbrukat sin flex så att andra (antagligen du) fått gå in och göra jobbet de borde ha gjort, det är naturligtvis inte ok (heller). I det fallet är det inte riktigt "flexa" man gör, utan "smita från jobbet". I fallet där man (som chef eller arbetsledare) bokar möten som sträcker sig utanför föreskriven eller avtalad arbetstid är det å andra sidan snarare frågan om maktmissbruk, om vi nu ska vara så pass allvarliga här.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Bokade idag ett möte nästa fredag med 8 pers. 14:30-15-30.

Bör jag skämmas nu? Fan att jag inte gick in och läste på sporthoj först.

Det beror på om det är en arbetsplats som normalt stänger ner efter lunch fredagar för att det inte finns någon personal kvar, eller en arbetsplats där folk jobbar lika många timmar på fredagar som på onsdagar
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top