Idag är jag förbannad därför att...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Människan på jobbet som inte har vett att vara trevlig i en mailkonversation. Vi känner inte varandra och ett fel har uppstått. Vederbörande utgår från att felet är mitt och inleder inte ens mailet med ett enkelt hej innan avhyvlingen kommer.

Till saken hör att felet beror på att jag fått oriktiga uppgifter av tredje part. En part jag ställde mot- och kontrollfråga till för att riktighet skulle uppstå. Vilket jag upplyste om.

Hur jävla svårt ska det vara att ha hyfs och hövlighet samt vara en gnutta ödmjuk innan man får för sig vems felet är!?

Kollegan är nu på min shitlist, den har inte vett att be om ursäkt när frågetecken uträtas.


Folk man tvingas interagera med är fan den värsta sorten, speciellt om de inte fått memot om att man kommer längre med socker än med vinäger.

Den senaste veckan verkar varenda människa jag haft kontakt med vara helt jävla dum i huvudet. Ingen som helst känsla för kommunikation över huvud taget.

T.ex. har jag, vid upprepade tillfällen sedan mars 2017, försökt kommunicera med ett större fastighetsbolag här i stan då jag fått info om att det funnits planer på att bygga om en skolbyggnad där vi har en del utrustning placerad. Hittills har jag bara fått som svar att "det där ligger längre fram i tiden, så vi har inga fasta planer än". Förra veckan hörde de av sig till en av våra andra partners (alltså inte till oss) och nämnde att de skulle påbörja rivningen av skolan under nästa vecka. :huvet

Nu förväntar de sig att vi ska demontera all vår utrustning senast under nästa vecka. Att vi har aktiva kunder som är beroende av utrustningen och att vi enligt avtal måste avisera avbrott minst två veckor i förväg är tydligen inget de bryr sig om. Dessutom vet jag fan inte hur jag ska lösa det även om jag för 2-3 veckor på mig då de inte kan ge ett rakt svar på frågan om vi får finnas kvar på fastigheten över huvud taget.

Till saken hör att både fastighetsbolaget och företaget där jag jobbar* är kommunalt ägda, så man kunde ju tro att det skulle finnas en viss samarbetsvilja, men icke.

Utöver det har jag bl.a. ett större pågående projekt där Trafikverket sitter på triumfkorten, och de är minst sagt osmidiga att ha att göra med.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hatar vår VW Polo. Med ojämna mellanrum kommer felkoderna 17912 + 17961. Har bytt map-sensor. Skaffat nytt spjäll på skroten, gjort rent det ordentligt. Bytt EGR-ventil. Felet var borta ett par veckor, trodde att jag fått ordning på skiten. Igår kväll när jag skulle hem så kommer felet igen. Höll på 45 minuter (mer än vanligt) innan den ville gå rätt igen. Starta, låta den gå på tomgång så den blir varm. Nolla felkoderna. Gör om igen om felkoderna kommer tillbaka. Det har normalt tagit mellan 5-10 minuter.

:gnissla :huvet :va :smasha :smasha

Överväg att byta några kabelhärvor på motorn så kan du bli kvitt problemet, kanske....
Lycka till med objektet ;)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Folk man tvingas interagera med är fan den värsta sorten, speciellt om de inte fått memot om att man kommer längre med socker än med vinäger.

Den senaste veckan verkar varenda människa jag haft kontakt med vara helt jävla dum i huvudet. Ingen som helst känsla för kommunikation över huvud taget.

T.ex. har jag, vid upprepade tillfällen sedan mars 2017, försökt kommunicera med ett större fastighetsbolag här i stan då jag fått info om att det funnits planer på att bygga om en skolbyggnad där vi har en del utrustning placerad. Hittills har jag bara fått som svar att "det där ligger längre fram i tiden, så vi har inga fasta planer än". Förra veckan hörde de av sig till en av våra andra partners (alltså inte till oss) och nämnde att de skulle påbörja rivningen av skolan under nästa vecka. :huvet

Nu förväntar de sig att vi ska demontera all vår utrustning senast under nästa vecka. Att vi har aktiva kunder som är beroende av utrustningen och att vi enligt avtal måste avisera avbrott minst två veckor i förväg är tydligen inget de bryr sig om. Dessutom vet jag fan inte hur jag ska lösa det även om jag för 2-3 veckor på mig då de inte kan ge ett rakt svar på frågan om vi får finnas kvar på fastigheten över huvud taget.

Till saken hör att både fastighetsbolaget och företaget där jag jobbar* är kommunalt ägda, så man kunde ju tro att det skulle finnas en viss samarbetsvilja, men icke.

Utöver det har jag bl.a. ett större pågående projekt där Trafikverket sitter på triumfkorten, och de är minst sagt osmidiga att ha att göra med.

Håller dom sig inte till avtalade två veckor så är det väl bara att låta dom riva huset och skicka en faktura för prylarna?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Talat som en sann eremit :D

Edit: Håller med.

Det var menat som ”folk man tvingas...”, till skillnad mot folk man väljer att interagera med.
Men din tolkning ligger inte så långt från sanningen den heller. Folk är idioter!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Håller dom sig inte till avtalade två veckor så är det väl bara att låta dom riva huset och skicka en faktura för prylarna?


Det är vi som har två veckors avisering på avbrott mot våra kunder. Vad fastighetsbolaget har för skyldigheter mot oss är lite oklart, då jag inte sett något skrivet avtal oss emellan. Risk finns att vår inplacering godkändes med en handskakning långt bak i tiden då vi båda, som sagt, är kommunala företag.

Det kommer såklart lösa sig på ett eller annat sätt, men det vore så mycket enklare om folk bara kunde vara lite mindre fyrkantiga.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Överväg att byta några kabelhärvor på motorn så kan du bli kvitt problemet, kanske....
Lycka till med objektet ;)

Övervägt ja. Kommer att utföra, nä. Eftersom folk inte kan högerregeln funderar man starkt på att köra runt runt där man kommer från höger och bara panga på så bilen blir inlöst. :hihi :crash

Samtidigt är det en gammal bil så egentligen är det bara att åka till skroten med den. Polo -04. Hur som helst irriterande, när den går så går den bra och har egentligen inga andra fel. Lite rost, men det har väl alla så gamla bilar.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Fanns inte en enda p-plats på jobbet, t o m gästparkeringen var knökfull. Kommer ut efter arbetspasset och hittar ett gult kärleksbrev under torkarbladet.

8ddcee72e405def2fe4644f398478e85.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Övervägt ja. Kommer att utföra, nä. Eftersom folk inte kan högerregeln funderar man starkt på att köra runt runt där man kommer från höger och bara panga på så bilen blir inlöst. :hihi :crash

Samtidigt är det en gammal bil så egentligen är det bara att åka till skroten med den. Polo -04. Hur som helst irriterande, när den går så går den bra och har egentligen inga andra fel. Lite rost, men det har väl alla så gamla bilar.

Nya saker att bli förbannad på... I torsdags förra veckan installerade jag om en gammal dator här hemma och lyckades installera VCDS på den och den fungerade. Har nog inte förstått hur viktig den där rackarns kalibreringen är för att få fungerande spjäll. Hur som helst har jag inte haft felet sen dess (vet, inte ens en vecka) och började närma mig "glad"-tråden. Då berättar frugan som har haft den idag att den dog på motorvägen typ några tiondelar av en sekund och instrumenten också. Två gånger hände det för henne. Jag blir så trött på den där bilen...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nya saker att bli förbannad på... I torsdags förra veckan installerade jag om en gammal dator här hemma och lyckades installera VCDS på den och den fungerade. Har nog inte förstått hur viktig den där rackarns kalibreringen är för att få fungerande spjäll. Hur som helst har jag inte haft felet sen dess (vet, inte ens en vecka) och började närma mig "glad"-tråden. Då berättar frugan som har haft den idag att den dog på motorvägen typ några tiondelar av en sekund och instrumenten också. Två gånger hände det för henne. Jag blir så trött på den där bilen...

Jag föredrar gårdagens elektronik och tycker det är enklare att felsöka på fordon utan datorer men alla håller inte med. Nedan saxat ur en annan tråd!
Du får ta en sväng till Lule! :)

Dagens elektronik är otroligt driftsäker samt enkel att felsöka om den fallerar - och då är det i princip alltid kabelbrott eller oxid i kontaktstycken som är problemet.



Buy quality, cry once
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Fanns inte en enda p-plats på jobbet, t o m gästparkeringen var knökfull. Kommer ut efter arbetspasset och hittar ett gult kärleksbrev under torkarbladet.

8ddcee72e405def2fe4644f398478e85.jpg

Du blev alltså arg för att någon valt att göra sitt jobb istället för att slentrianmässigt strunta i det, som är brukligt nu för tiden? Verkar logiskt. :rolleyes:
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du blev alltså arg för att någon valt att göra sitt jobb istället för att slentrianmässigt strunta i det, som är brukligt nu för tiden? Verkar logiskt. :rolleyes:

Ilsk på extra inbetalning beroende på underdimensionerat parkeringsutrymme förmodligen.....

F'n, administratörerna/politiker bör straffas/bötfällas för att de inte tillhandahåller tillräckligt dimensionerad service för de hårt beskattade medborgarna. Fanns det utrymme så hade Str3(r) inte behövt ställa sitt fordon "olagligt" och blivit berövad på sin dagpeng.
Likaså trängselskatten, underdimensionerat trafiksystem eller för stor befolkning, bygg ut systemet eller skjut av..... :glömdet
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Egentligen är jag inte förbannad, mest bara ledsen över mänskligheten.

Här om dagen sålde jag prylar till en annan person som berättade hur han på en hoj tagit en kamaxelskuren topp och karvat lagerytorna med morakniven slipat bort aluminiumrester från kamaxeln för att därefter återmontera kamaxeln och motorn hällt i tjock olja.

Sedan sålde han den snabbt vidare.

Och så nu den här tjommen...
 

Bifogat

  • Adde.png
    Adde.png
    103.6 KB · Visningar: 169

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Egentligen är jag inte förbannad, mest bara ledsen över mänskligheten.

Här om dagen sålde jag prylar till en annan person som berättade hur han på en hoj tagit en kamaxelskuren topp och karvat lagerytorna med morakniven slipat bort aluminiumrester från kamaxeln för att därefter återmontera kamaxeln och motorn hällt i tjock olja.

Sedan sålde han den snabbt vidare.

Och så nu den här tjommen...

Man blir less på verkligheten när man säljer saker på blocket. Jag har, 2 gånger nu, blivit tillsagd(!) att motivera och förklara varför jag har satt dit en torrkoppling på min ducati, och svaret ”fråga ducati, det var de som satte dit den när de tillverkade hojen för 16 år sedan” har visat sig vara fel och ge upphov till mer påtryckningar...
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Man blir less på verkligheten när man säljer saker på blocket. Jag har, 2 gånger nu, blivit tillsagd(!) att motivera och förklara varför jag har satt dit en torrkoppling på min ducati, och svaret ”fråga ducati, det var de som satte dit den när de tillverkade hojen för 16 år sedan” har visat sig vara fel och ge upphov till mer påtryckningar...

What the actual fuck! :rofl :rofl
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man blir less på verkligheten när man säljer saker på blocket. Jag har, 2 gånger nu, blivit tillsagd(!) att motivera och förklara varför jag har satt dit en torrkoppling på min ducati, och svaret ”fråga ducati, det var de som satte dit den när de tillverkade hojen för 16 år sedan” har visat sig vara fel och ge upphov till mer påtryckningar...

Hahaha... jag har en hoj till salu också och för en tid sedan var det en som frågade efter årsmodellen, jag hade god lust att svara: "Läs annonsen, pappskalle!" men jag svarade artigt med årtalet, nu en god tid senare kommer nästa fråga från samma pappskalle: "Har du kvitto på renoveringen?" Det kvittot hade jag händelsevis scannat in och lagt in bland bilderna.
Fel årstid så hojen har jag eg räknat med att få behålla till våren, men tog en liten chansning.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Såg fram emot en veckas rundtur på hoj i Andalusien i södra Spanien, flyget går imorgon. Sen kollade jag väderprognosen och trodde jag sett fel... att prognosen visade Sverige. Den visar temperaturer på mellan 2 och 12 plusgrader längs min rutt, längs vissa partier till och med minusgrader vissa dagar. Detta varvat med dagar av ösregn. Väderomslaget skedde precis lagom till min resa, innan har det varit strålande sol och 16-25 grader. :huvet

Nä, bara att bita i det sura äpplet, krypa ner under täcket igen och skjuta upp resan till våren istället. Alternativen, att köra trots vädret eller att stanna på ett hotell längs kusten och hålla mig borta från bergen i en vecka (med hopp om någon enstaka bra tur mellan skurarna) kändes inte så lockande.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top