Idag är jag förbannad därför att...

Finns ett superenkelt sätt att undvika det på.

Ja, man sätter en gummislangbit på nyckeln till skivbromslåset.

För att kunna låsa skivbromslåset flyttar man slangstumpen till tändningsnyckeln.

När man kommer tillbaka till hojen och ska starta den går inte tändningsnyckeln i nyckelhålet för att det sitter en gummislang på den, då kliver man av och tar bort skivbromslåset och flyttar slangstumpen till den nyckeln istället....

Som en ren bonus repar inte skivbromslås-nyckeln så mycket runt tändningslåset när man har en gummislang på den...
 
Finns ett superenkelt sätt att undvika det på.

Ge fan i att sätta låset precis framför oket!
Bekvämt, men fullkomligt dumt i hela huvudet.
Man får ju nästan 2 meter accelerationssträcka
innan det säger pang! Lågstadiefysik!

Tur för dig att de inte gav betyg i lågstadiet då, vare sig i matte eller fysik :hihi
Eller iofs, du kanske har ovanligt stora hjul, typ 80" eller nåt :va
 
Tur för dig att de inte gav betyg i lågstadiet då, vare sig i matte eller fysik :hihi
Eller iofs, du kanske har ovanligt stora hjul, typ 80" eller nåt :va

Helt utan att räkna på det skulle jag gissa att man har en rullomkrets på 180cm ungefär, jag har inga däck att mäta/räkna på här men i min värld är det nästan två meter...
 
Helt utan att räkna på det skulle jag gissa att man har en rullomkrets på 180cm ungefär, jag har inga däck att mäta/räkna på här men i min värld är det nästan två meter...

Ok, jag räknade iofs inte med att man hade 17" stora skivbromsar :näsblod Han kanske kör en sån där efterbliven Buell med fulbromsar.
Typ en meter skulle jag gissa på max men det är ju bara jag...
 
Ok, jag räknade iofs inte med att man hade 17" stora skivbromsar :näsblod Han kanske kör en sån där efterbliven Buell med fulbromsar.
Typ en meter skulle jag gissa på max men det är ju bara jag...

Ett varv på skivan=ett varv på hjulet=nära på 2 meter, men nu kommer ju bara låset 3/4 varv om man har ett rejält ok
 
Ok, jag räknade iofs inte med att man hade 17" stora skivbromsar :näsblod Han kanske kör en sån där efterbliven Buell med fulbromsar.
Typ en meter skulle jag gissa på max men det är ju bara jag...
Öhm Gick inte så bra för dig på matten va?
 
Min deklaration var helt utan kreativa avdrag i år. Bara att godkänna och skicka in. Man blir ju förbannad när man inte kan dra av. Jävla arbetsgivare som betalt resorna till och från jobbet hela året. :mad:
 
Finns ett superenkelt sätt att undvika det på.

Ge fan i att sätta låset precis framför oket!
Bekvämt, men fullkomligt dumt i hela huvudet.
Man får ju nästan 2 meter accelerationssträcka
innan det säger pang! Lågstadiefysik!


Låset skall sitta kloss mot okets baksida!
:mattias
Då är hjulet låst och det enda som händer är att
man går omkull om man framhärdar i att köra med lås. :rolleyes:
Men bromsskivan är hel. :tummenupp

(Med brasklappen att har du 40" brett dragracingslicks med lim och
topfuelmotor med rätt utväxling så kan du nog pajja skivan.
Dock fortfarande alltid bättre med låset bakom oket.)



unusual-pool-tables-13-465x348.jpg


Mycke folk blire....:va


/e

Eller så parkerar man ALLTID så att man måste backa hojen för hand. Då märker man oxå om man har glömt låset, fast aningens försiktigare.
 
Haha!
Räkna med bråk! :D

Anyway, det är som som GUW skrev.
Ett vanligt 120/70ZR17" sporthojsframdäck har en diameter på ca 60cm, vilket ger en rullomkrets på ca 188cm.

Men även om man sätter låset 'bara' en meter från oket så är det fortfarande
en oändligt skillnad i impact velocity eller vad det nu kan tänkas heta på schwänska.

Tänk att först hålla en slägga mot bromsskivan och trycka med några kilos kraft.
Tänk sedan att börja samma kraftansättning en meter innan du kommer fram till skivan.
Bonk! Skev! :näsblod

Fast gummisnutten var ju också bra.

Själv kör jag med bygellås i bakhjulet.
Eller kör och kör, har i alla fall försökt ett par gånger.
Det är ingen som ser att ett par ekrar är lite sneda.:gnissla

/e
 
Haha!
Räkna med bråk! :D

Anyway, det är som som GUW skrev.
Ett vanligt 120/70ZR17" sporthojsframdäck har en diameter på ca 60cm, vilket ger en rullomkrets på ca 188cm.

Men även om man sätter låset 'bara' en meter från oket så är det fortfarande
en oändligt skillnad i impact velocity eller vad det nu kan tänkas heta på schwänska.

Tänk att först hålla en slägga mot bromsskivan och trycka med några kilos kraft.
Tänk sedan att börja samma kraftansättning en meter innan du kommer fram till skivan.
Bonk! Skev! :näsblod

Fast gummisnutten var ju också bra.

Själv kör jag med bygellås i bakhjulet.
Eller kör och kör, har i alla fall försökt ett par gånger.
Det är ingen som ser att ett par ekrar är lite sneda.:gnissla

/e

Anslagshastighet kanske? :D
 
Det är inte bara bra, det är idiotsäkert, det är provat på mig!!!!

(ehh, hur lät det där nu)

Jag (och förmodligen du också) fick lära mig vikten av rutiner vid maskinanvändande - gör man likadant varje gång så missar man inget.
Det försökte jag lära min systerson.
Han får öva med folkracebilen när han vill (har en egen slinga), men han får aldrig fylla bensin utan att kolla oljan först.

I går ringde han.
Bilen står ute i skogen, på väg till slingan, eftersom han struntade i att tanka eftersom det är jobbigt att kolla oljan...


Ergo: Använder man skivbromslås så skall man alltid använda skivbromslås
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top