Idag är jag förbannad därför att...

Har haft en kom ihåg-app i flera år där jag sparat saker som regnummer lite lösenord till mindre viktiga saker samt bra att ha kom ihåg i allmänhet.
Nu ville appen uppdatera, fine, tryckte ok och vips så står allt på kinesiska
Jag gav till slut upp och skaffade en lösenordsapp efter att länge ha kämpat emot. Den har anteckningar med, så jag kan ha massa skit som jag inte minns vad det är till för i den med! Och det är sparat krypterat på en server. Så nu är det bara ett lösenord jag behöver glömma för att bli av med access till precis allt! Mycket mer strömlinjeformat!

Jag gav till slut upp och skaffade en lösenordsapp efter att länge ha kämpat emot. Den har anteckningar med, så jag kan ha massa skit som jag inte minns vad det är till för i den med! Och det är sparat krypterat på en server. Så nu är det bara ett lösenord jag behöver glömma för att bli av med access till precis allt! Mycket mer strömlinjeformat!
Bara inte den servern ligger i Kina eller Ryssland, eller i USA för den delen.

Jag använder appen KeePassDroid som är helt lokal på telefonen (för Android, vet inte om det finns en IOS-verion). Det finns även, om man vill, en freeware som heter KeePass som man kan installera i Windows och möjligen även en mac-version som fungerar likadant och det fiffiga är att man kan kopiera den (krypterade) databasfilen mellan en telefon till en annan telefon eller dator och den fungerar lika bra på båda, det är lösenordet som är krypteringsnyckeln.

Igår när jag skulle logga in på datorn på jobbet kom inte det senaste lösenordet till mig mentalt. Jag ringde supporten för att få det nollställt och det skulle ta fem minuter. När jag hade provat var femte minut i en timme ringde jag dem igen. "Det gick inte, men jag ska kolla med en kollega".
Jag roade mig med att försöka hantera mail på telefonen tills en kollega med systemansvar dök upp. Han nollställde mitt mailkonto, men de nya lösenorden han skapade funkade inte så nu gick det inte att sköta epost på telefonen heller.
Efter knappt tre timmar avslutade jag årets första arbetsdag.
Idag var min användarprofil fullständigt uppdaterad.

Håller på att omdränera kåken och det är en entreprenör som sköter allt.
Idag ringde en av dom och berättade att de råkat gräva av kabel-TV.
En stund senare ringde han igen och sa att de råkat gräva av fiberkabeln.

Jag ringde då Umeå Energi som äger nätet, och de upplyste mej om att "detta kommer kosta".
Skit samma tänkte jag. Det får entreprenören stå för eftersom de grävt av kablarna, trots att jag tydligt visat var de går in i huset.

En stund senare ringde ägaren till entreprenörsfirman och sade att de inte tänker stå för några kostnader i samband med avgrävningarna, eftersom kablarna låg för grunt.

När jag kommit hem kollade jag själv. Kablarna låg verkligen bara någon enstaka centimeter under gräsmattan.

Kommer försöka bråka med Umeå Energi om detta, men eftersom de är ett företag utan skyldigheter lär de neka ansvar.

Lär sluta med att jag måste betala själv...

Jag ringde då Umeå Energi som äger nätet, och de upplyste mej om att "detta kommer kosta".
Skit samma tänkte jag. Det får entreprenören stå för eftersom de grävt av kablarna, trots att jag tydligt visat var de går in i huset.

En stund senare ringde ägaren till entreprenörsfirman och sade att de inte tänker stå för några kostnader i samband med avgrävningarna, eftersom kablarna låg för grunt.

När jag kommit hem kollade jag själv. Kablarna låg verkligen bara någon enstaka centimeter under gräsmattan.

Kommer försöka bråka med Umeå Energi om detta, men eftersom de är ett företag utan skyldigheter lär de neka ansvar.

Inte mycket till hjälp kanske med tanke på frånvaron av lagkrav. Men branschrekommendationer iaf.

Här grävde man sista biten in till huset själv, så jag garanterar att grannarnas kablar ligger väldigt grunt.
Dock till det här huset grävde entrepenören hela vägen, som tack för att han fick lägga upp materialet och parkera maskinerna på gården, dessutom fick vi en kabelbrunn på tomten.

Det är 25år sedan huset fick fiber, i början bara 100/100, men det visade sig att man fick mycket högre hastighet än så, så nätet uppgraderades med lite nya switchar och sedan dess har det varit 1000/1000

Inte mycket till hjälp kanske med tanke på frånvaron av lagkrav. Men branschrekommendationer iaf.

Har en del insikt i branschen och jag kan säga att det ska nog jäkligt mycket till för att nätägaren ska stå för kostnaden. Att det ligger "för grunt" är ett rätt klent argument, även om rekommendationerna säger att ledningar ska förläggas på ett visst djup. En erfaren schaktentreprenör har vett att handgräva i anslutning till befintliga ledningar, precis som @Ivil skriver.

När jag skulle fixa till infarten hemma fick jag lära mig att man skulle ta hjälp av Ledningskollen att få de olika nätägarna att markera var de har saker i marken. Om man inte gjorde det "skulle fan komma och ta en" om något gick sönder. Det tog några dagar och sen kom en gubbe med träpinnar och sprayburk så man slapp gissa.

När jag skulle fixa till infarten hemma fick jag lära mig att man skulle ta hjälp av Ledningskollen att få de olika nätägarna att markera var de har saker i marken. Om man inte gjorde det "skulle fan komma och ta en" om något gick sönder. Det tog några dagar och sen kom en gubbe med träpinnar och sprayburk så man slapp gissa.

När vi grävde vattnet till huset så ringde vi ledningskollen (det hette något annat på den tiden) , dom kom ut och markerade och sedan grävde maskinisten, dom hade dock bommat ett ställe där kabeln korsade det tilltänkta diket och där kom skopan upp full med rötter till regnbågsträdet.

Det var bara en tjock jävla telefonledning, det stod ett tält där i flera dagar efteråt och en gubbe satt och skarvade.

Eftersom vi hade ringt kabelutsättning och dom hade missat att markera den så betalade vi inget

När min far en gång för länge sedan skulle byta ut dräneringen runt huset och däför grävde ett djupt dike runt hela huset så stötta han på ett ställe på en grov och seg trädrot och gick och hämtade en såg. Innan han började såga funderade han dock som tur var på varför roten gick in genom ett hål i husgrunden. Det visade sig nämligen vara elkabeln.

När min far en gång för länge sedan skulle byta ut dräneringen runt huset och däför grävde ett djupt dike runt hela huset så stötta han på ett ställe på en grov och seg trädrot och gick och hämtade en såg. Innan han började såga funderade han dock som tur var på varför roten gick in genom ett hål i husgrunden. Det visade sig nämligen vara elkabeln.
En granne skulle gräva ner en ny vattenledning mellan huset och ladugården det hade hunnit bli mörkt ute.Han trodde också att det var en rot så tog en yxa och högg. Hans fru hade stått en bit ifrån och såg en blixt från diket. Gubben hade tur och klarade sig men fick ringa ut en elektriker.

Jag jobbat med bland annat kabel/fjärrvärme utsättning.
Skulle göra ett jobb.
Kommer fram till platsen där står en borrigg och
borrar i trottoaren.
Jag hade dokumentation med mej och kollade kartan
med högspännings kablar.
Han stod och borrade rakt igenom kabel-stråket.
Fick stopp på borrning och visade kartan.
Han hade på något sätt missat kablarna.😮
Har vart ganska blek.
Han hade extrem tur.

Omedelbara risker​

• ⚡ Livsfara – Högspänning (ofta 10–400 kV) kan ge dödlig elchock även utan direkt beröring, genom ljusbåge.
  • 🔥 Explosion/brand – Kabeln kan kortslutas och orsaka kraftig värmeutveckling, explosion eller brand.
  • 💥 Allvarliga brännskador – Elektriska ljusbågar kan ge svåra brännskador på bråkdelar av en sekund.
  • 🏗️ Skador på utrustning och byggnad – Borr, maskiner och konstruktion kan förstöras.

Konsekvenser i omgivningen​

• 🌍 Strömavbrott för stora områden (sjukhus, industrier, samhällsfunktioner).
  • 🚒 Räddningsinsats – Området spärras ofta av tills nätägaren gjort anläggningen säker.

Häromåret klippte dom livlinan hemmavid = det blev svart i hela området. Minns inte exakt men har för mig det tog ett par veckor för dom att reparera, ingen aning om varför men dom var snabba på att ställa upp stora as till dieslar som löste problemet så att säga. Surrade med tankbilsgubben en dag och vill minnas att det gick någonstans 700-1000L om dygnet = han var där en gång om dagen o glodde.

Minst två sådana verk hade dom ställt upp vid elcentraler, blir pengar det med.

Kompisen skulle dränera runt sitt hus på mindre ort öster om Helsingborg. Dåtidens "Ledningskollen" hade varit där och märkt ut allt. Men Grävaren hittar en brutalt grov kabel som inte var utmärkt. Det visade sig vara någon slags rikskabel till telenätet (detta var på -90 talet) som gick från Malmö och vidare upp genom landet. Telia var glada att de inte grävde av den.

Var det inte en i Stockholm som borrade för bergvärme för några år sedan och borrade rakt ner i tunnelbanan.

Kompisen skulle dränera runt sitt hus på mindre ort öster om Helsingborg. Dåtidens "Ledningskollen" hade varit där och märkt ut allt. Men Grävaren hittar en brutalt grov kabel som inte var utmärkt. Det visade sig vara någon slags rikskabel till telenätet (detta var på -90 talet) som gick från Malmö och vidare upp genom landet. Telia var glada att de inte grävde av den.
Svärfar grävde av något liknande när han täckdikade på 70-talet - kostade inget, den låg på 60cm för att slippa spränga en bit berg som närmade sig markytan. Tog några veckor att fixa för ett par grabbar med lödkolv??? under ett tält på Östgötaslätten

Vad kom polisen fram till då kan man undra? =)

Sägs att när dom byggde norrortsleden, populär för IQ-utövande som rattlåsracing typ mopedmuscharna Stockholm open o sånt.. I.a.f. jo då sprängdes det genom två bergsknallar i vardera ände och byggdes för få filer i den ena, då ska det ha hängt ner trassel från tunneltaken = svartborrade bergvärme..n.

Humor.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back