Idag är jag förbannad därför att...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Den största anledningen till att inte vara synlig på sociala medier, missbruk.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.742108/folksam-personuppgifter-facebook-google
I det här fallet så har egentligen inget med sociala medier i sig att göra.

Det är ju Folksam som läckt information.

Vårt syfte med detta har varit att analysera och att ge våra kunder anpassade erbjudanden, men tyvärr har vi inte gjort det på helt rätt sätt, säger Jens Wikström, chef för Marknad och försäljning, Folksam.

Varför i hela fridens har Folksam lämnat information om sina kunder till tredjepart överhuvudtaget? Det är väl frågan.

Något är seriöst fel med Folksams is/it om man inte internt kan lista ut vad man ska erbjuda sina befintliga kunder.
Men det är väl som vanligt någon som fått ett personligt erbjudande eller så är det Peters princip som ligger bakom detta?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I det här fallet så har egentligen inget med sociala medier i sig att göra.

Det är ju Folksam som läckt information.



Varför i hela fridens har Folksam lämnat information om sina kunder till tredjepart överhuvudtaget? Det är väl frågan.

Något är seriöst fel med Folksams is/it om man inte internt kan lista ut vad man ska erbjuda sina befintliga kunder.
Men det är väl som vanligt någon som fått ett personligt erbjudande eller så är det Peters princip som ligger bakom detta?

De får betalt för informationen, så någon chef tyckte antagligen att det var en bra idé och ingen hade ryggrad nog att säga ifrån.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, det är skrämmande vanligt att folk med skyddsstatus får sin nya identitet röjd av farceberk, twatter och annat.

Jag letade reda på en person med skyddad identitet för många år sedan via SJ's biljettbokningssystem.

Det hade tydligen någon koppling till någon databas där även dom fanns med, man "bokade" bara en biljett i deras namn, och precis innan man skulle trycka på betala dök deras uppgifter upp och man skulle godkänna dom...

Och, nej, jag hade ingen orsak att leta reda på den här personen, jag gjorde det bara för att jag blev snopen när jag själv skulle boka att min nya adress redan fanns inlagd, provade på ett par andra personer, och slutligen på denna person som jag vet inte går att söka fram på andra sätt.

Det är inte alltid det är ont uppsåt, ibland är det helt enkelt bara inkompetens som gör att IT system läcker som ett såll.

Inget i mitt liv är hemligt, jag sysslar inte med olagligheter, men en vacker dag i framtiden kanske "Ödebyggdens frimärkssamlare" har omvandlats till en terror organisation som försöker störta Postnord för att dom har så fula frimärken.

Vill jag då att vem som helst ska ha tillgång till deras medlemsregister och se att jag av slentrian har betalt medlemsavgiften på autogiro sedan den tiden det bara var en fredlig frimärks samlar klubb?
(att myndigheterna kan se det ser jag som ett mindre problem, dom har resurser att kontrollera hur aktiv medlem jag är)

Det var ju inte så länge sedan någon skapade en Facebook grupp och bjöd in massor av människor, och lockade givetvis med någon utlottning av något, den hette typ "Vi som tycker om fina gamla hus"* och när gruppen hade blivit gigantisk ändrades den till "Vi som tycker om fotsvett"* av gruppens admin, och väldigt få av gruppens medlemmar upptäckte det, så vid en koll på en persons facebook såg det ut som dom hade ett något udda intresse.

Inte ens flera månader efter namnbytet hade mer än en bråkdel gått ur gruppen, helt enkelt för att folk går med i grupper och glömmer bort det.

En person med ont uppsåt skulle kunna starta en grupp som tilltalar en speciell grupp människor, och sedan ändra inriktning på gruppen till något som inte är acceptabelt, enbart för att svartmåla människor i den gruppen.

Jag gick igenom mina grupper efter det, några hade bytt namn och inriktning på ett mera naturligt vis, typ från "3D printers for beginners" till "CAD helpgroup", andra grupper hade helt enkelt dött.
Jag gick ur alla grupper.

*(alla grupper i exemplet är påhittade, för jag minns inte vad dom ursprungligen var)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
004973.jpg

Jaha sådana har vi 5 st 1 1000 watt 2T 1 1000 watt honda 4T ett 3500 watt honda 4T ett 6500watt 4T diesel o ett 20 kwa diesel. Justifan det finns ett 40 kwa traktor drivet som klarar hela gården också. Men varför kallas det bempaaggregat.. Nu e jag nyfiken.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jaha sådana har vi 5 st 1 1000 watt 2T 1 1000 watt honda 4T ett 3500 watt honda 4T ett 6500watt 4T diesel o ett 20 kwa diesel. Justifan det finns ett 40 kwa traktor drivet som klarar hela gården också. Men varför kallas det bempaaggregat.. Nu e jag nyfiken.

Bempa=bensin :fakta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag letade reda på en person med skyddad identitet för många år sedan via SJ's biljettbokningssystem.

Det hade tydligen någon koppling till någon databas där även dom fanns med, man "bokade" bara en biljett i deras namn, och precis innan man skulle trycka på betala dök deras uppgifter upp och man skulle godkänna dom...

Och, nej, jag hade ingen orsak att leta reda på den här personen, jag gjorde det bara för att jag blev snopen när jag själv skulle boka att min nya adress redan fanns inlagd, provade på ett par andra personer, och slutligen på denna person som jag vet inte går att söka fram på andra sätt.

Det är inte alltid det är ont uppsåt, ibland är det helt enkelt bara inkompetens som gör att IT system läcker som ett såll.

Inget i mitt liv är hemligt, jag sysslar inte med olagligheter, men en vacker dag i framtiden kanske "Ödebyggdens frimärkssamlare" har omvandlats till en terror organisation som försöker störta Postnord för att dom har så fula frimärken.

Vill jag då att vem som helst ska ha tillgång till deras medlemsregister och se att jag av slentrian har betalt medlemsavgiften på autogiro sedan den tiden det bara var en fredlig frimärks samlar klubb?
(att myndigheterna kan se det ser jag som ett mindre problem, dom har resurser att kontrollera hur aktiv medlem jag är)

Det var ju inte så länge sedan någon skapade en Facebook grupp och bjöd in massor av människor, och lockade givetvis med någon utlottning av något, den hette typ "Vi som tycker om fina gamla hus"* och när gruppen hade blivit gigantisk ändrades den till "Vi som tycker om fotsvett"* av gruppens admin, och väldigt få av gruppens medlemmar upptäckte det, så vid en koll på en persons facebook såg det ut som dom hade ett något udda intresse.

Inte ens flera månader efter namnbytet hade mer än en bråkdel gått ur gruppen, helt enkelt för att folk går med i grupper och glömmer bort det.

En person med ont uppsåt skulle kunna starta en grupp som tilltalar en speciell grupp människor, och sedan ändra inriktning på gruppen till något som inte är acceptabelt, enbart för att svartmåla människor i den gruppen.

Jag gick igenom mina grupper efter det, några hade bytt namn och inriktning på ett mera naturligt vis, typ från "3D printers for beginners" till "CAD helpgroup", andra grupper hade helt enkelt dött.
Jag gick ur alla grupper.

*(alla grupper i exemplet är påhittade, för jag minns inte vad dom ursprungligen var)

Du menar t.ex. starta ett forum för männsiskor som kör SportHoj där de flesta inte ens äger en SportHoj utan är mer intresserade av gamla Volvobilar! :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Då kommer ju nästa fråga. Var fan kommer uttrycket bempa ifrån? Har aldrig hört, gjorde en snabb googling och såg att uttrycket är ganska vanligt. Men såg inte ursprung.

Jag hade aldrig heller hört det, men hade fantasi nog att inse att det är nog något en inavlad söderkis skulle säga...

Jag gissar att det kommer därifrån.

Men var fan kommer "bamba" och "bambatant" ifrån?
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Idag är jag förbannad för att min dator har bestämt sig för att det inte ska gå att ladda ner torrentfiler, så det går inte, jag får bara upp något skumt felmeddelande, och det suger! :mad:

utorrent.jpg

Sen är jag förbannad för att ett bromsrör gick sönder när jag höll på med bilen och det inte gick att få tag i grejer på biltema när jag åkte dit för att deras kassa datasystem hade gått ner!:huvet:huvet:huvet:huvet:mad:
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jävligt uppgiven sitter o tycker synd om mej skälv då jag fått feber.
Blev mer eller mindre utsläpad på gatan när jag nämnde att jag inte mår helt ok i går på jobbet västra Götaland är ju illa ute med covid. Nu är det ingen covid utan en vanlig förkylning då vi var ute o genomblöta hela mondagen i den så kallade stormen.

5 minuter efter jag nämnde detta hade dom redan fixat fram en annan person som skall sköta det jag normalt sköter. Fan vad uppskattad jag känner mig :4skrika
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jävligt uppgiven sitter o tycker synd om mej skälv då jag fått feber.
Blev mer eller mindre utsläpad på gatan när jag nämnde att jag inte mår helt ok i går på jobbet västra Götaland är ju illa ute med covid. Nu är det ingen covid utan en vanlig förkylning då vi var ute o genomblöta hela mondagen i den så kallade stormen.

5 minuter efter jag nämnde detta hade dom redan fixat fram en annan person som skall sköta det jag normalt sköter. Fan vad uppskattad jag känner mig :4skrika

Bra att du har en arbetsgivare som tar det på allvar eftersom du inte tycks göra det.

Tänk på att det handlar inte om dig. Det handlar om dina medmänniskor. Om din frånvaro på jobbet kan rädda liv eller spara lidande trumfar det dina känslor.

Jag är utsjukad och ouppskattad på min arbetsplats. Hoppas att vara tillbaka inom en vecka. I bästa fall har jag dragit mitt strå till stacken för andras väl och ve, i värsta fall har jag bara fått några skogspromenader i ensamhet extra.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Möss.
Förbannade jävla kräk. Inte råga på att de åt upp både bränslesystem och el på hojen i förra veckan.
Nu har de gnagt igång något elfel på volvon, kom 30m i morse tio i sju innan den lyste upp som las vegas och stannar mitt på vägen. Ringer bärgare och försöker få igång sambons hyundai som annars bara står, pumpar åtskilliga liter bensin utåt garagegolvet = de har gnagt på den också.

Pratat med försäkringsbolag de ersätter nada för gnagare...

Bor på landet med en sjumånaders son och ska klara sig med cykeln? :va

Fan.

Vad är absolut smärtsammaste sättet att ta livet av fanstygen? :mad:
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Möss.
Förbannade jävla kräk. Inte råga på att de åt upp både bränslesystem och el på hojen i förra veckan.
Nu har de gnagt igång något elfel på volvon, kom 30m i morse tio i sju innan den lyste upp som las vegas och stannar mitt på vägen. Ringer bärgare och försöker få igång sambons hyundai som annars bara står, pumpar åtskilliga liter bensin utåt garagegolvet = de har gnagt på den också.

Pratat med försäkringsbolag de ersätter nada för gnagare...

Bor på landet med en sjumånaders son och ska klara sig med cykeln? :va

Fan.

Vad är absolut smärtsammaste sättet att ta livet av fanstygen? :mad:

Gips och pulvermjölk med vatten vid sidan.
Kokta från insidan med cementerat tarmsystem. Ofta olagligt pga djurplågeri.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top