Idag är det internationella kvinnodagen...

Relapse, Godstuff och URRninja:
Jag lutar mig bara tillbaka och behöver inte röra ett finger...underbart! :tummenupp :rock Jag och mina pekfingrar tackar er av hela hjärtat. :hihi

Diversion: Du ser inte skogen för alla träden. :huvet

Rymding: Nej du, det är inte över nu. Det är ett högst aktuellt ämne 366 dagar om året. :7peta :)

Jag ser verkligheten i vardagen för mina kvinnliga bekanta både hemma hos folk och på arbetsplatsen. Jag har aldrig förnekat att diskriminering förekommer. Dock så kommer jag aldrig att ställa upp på vaginaltalibanernas vision eftersom jag inte anser att de eftersträvar ett jämlikt samhälle.

Men vad vet jag? Jag är ju bara ett manschuvinistsvin och om jag och mina bekanta får leva tillräckligt länge kommer vi säkerligen att föräras hederstiteln gubbslem av någon 20-årig skribent på aftonbladet ivrigt påhejad av diverse kulturpersonligheter.

Coola Ola skrev:
Jag vill då passa på att tipsa om en film som säkert skulle passa dig, Gay Niggers from Outers Space. :7peta Handlar om ett gäng homosexuella mörkhyade män från planeten Ur-Anus som genomsöker universum för att befria männen från kvinnornas ok.... C:a 30 min lång, svartvit, med knaggligt engelsktalande danskar i huvudrollen. En av de roligaste filmer jag sett faktiskt :D http://www.imdb.com/title/tt0274518/

-edit- deras rymdskepp heter förresten ringmusculatorus II.....
he he he,är det en sån där film för homospeciella???

Diversion skrev:
Jag har aldrig förnekat att diskriminering förekommer. Dock så kommer jag aldrig att ställa upp på vaginaltalibanernas vision eftersom jag inte anser att de eftersträvar ett jämlikt samhälle.

Vad är skillnaden mellan den diskrimering som du erkänner förekommer och den version av samhället som ges av några av de journalistfeminister som du nämner?

Den orsakas av enskilda skitstövlar eller mindre grupper inom en organisation eller ett företag och är inte en del av en världsomspännande konspiration.

Diversion skrev:
Den orsakas av enskilda skitstövlar eller mindre grupper inom en organisation eller ett företag och är inte en del av en världsomspännande konspiration.

Konspiration är ett värdeladdat ord som knappast passar att använda i det här sammanhanget. Du anser alltså inte att det finns strukturer i samhället och kulturen som missgynnar kvinnor?

Macho Woman skrev:
Konspiration är ett värdeladdat ord som knappast passar att använda i det här sammanhanget. Du anser alltså inte att det finns strukturer i samhället och kulturen som missgynnar kvinnor?

Visst är det ett värdeladdat ord. Om det passar i sammanhanget är nog något som var och en får avgöra. Dock så vill jag påpeka att feministerna inte tvekat att använda uttrycket när det gynnat deras agenda.

I stort så tycker jag inte att finns strukturer i samhället och kulturen som missgynnar kvinnor, en och annan fossil bastion finns väl kvar.

Vad jag vänder mig emot och inte begriper är att dagens svenska kvinnor behöver en Linda Skugge eller Åsa Matson för att spy galla å deras vägnar (OM nu dessa talar för alla kvinnor).

Mina bekanta har klarat av att spy galla själva de få gånger det behövts. Dessutom är de riktiga feministerna kvinnor som GÖR något. Marie Curie, Liliia Litviak etc. De fick kämpa mot fördomar och diskriminering tusenfalt större än dagens kvinnor. Dessutom uträttade de något av värde. Bortskämda glappkäftar som Sahlin, Matsson, Skugge mfl. är inte ens värda att slicka stövlarna på dessa (jo Litviak hade stövlar). De når inte ens upp till skoskaftet på min morsa om jag ska vara ärlig.

Diversion skrev:
Dessutom är de riktiga feministerna kvinnor som GÖR något. Marie Curie, Liliia Litviak etc. De fick kämpa mot fördomar och diskriminering tusenfalt större än dagens kvinnor. Dessutom uträttade de något av värde. Bortskämda glappkäftar som Sahlin, Matsson, Skugge mfl. är inte ens värda att slicka stövlarna på dessa (jo Litviak hade stövlar). De når inte ens upp till skoskaftet på min morsa om jag ska vara ärlig.

Att föra en debatt och uppmärksamma folk på dolda orättvisor är i allra högsta grad att göra något. Menar du att tänkare och debattörer som Simone de Beauvoir inte har gjort något? De åstadkom nog mer för feminismen än Curie gjorde om man nu tvunget ska jämföra.

Har din mamma jättestora stövlar eller hur menar du?

Ja storlek 47. poängen är att de jag nämnde gjorde ett jobb och förmodligen struntade högaktningsfullt i genusdebatten. De gjorde jobbet för att det skulle göras, inte för att föra kvinnokampen framåt.

Diversion skrev:
Ja storlek 47. poängen är att de jag nämnde gjorde ett jobb och förmodligen struntade högaktningsfullt i genusdebatten. De gjorde jobbet för att det skulle göras, inte för att föra kvinnokampen framåt.

Och det är jättemycket bättre för att..?

För att så borde alla göra, kvinnor som män. På det sättet kanske vi skulle ta oss någonstans. Nu läste jag bara gymnasiekursen i filosofi men så mycket kom jag fram till att det är en ren skenvetenskap.

Diversion skrev:
För att så borde alla göra, kvinnor som män. På det sättet kanske vi skulle ta oss någonstans. Nu läste jag bara gymnasiekursen i filosofi men så mycket kom jag fram till att det är en ren skenvetenskap.

Om jag förstår dig rätt så ska man inte diskutera utan agera istället? För det vet man ju att snackare som exempelvis Martin Luther King åstadkom ingenting. :rolleyes:

Vad är det som är skenvetenskap, filosofi? Och vad har det med feminism att göra?

Diversion skrev:
Simone de Beauvoir

Är Simone de Beauvoir en skenvetenskap eller menar du existentialismen? Den är inte en vetenskap och den har inte speciellt mycket med feminism att göra. Att hon var tillsammans med Sartre och anslöt sig till existentialismen är liksom en annan historia.

Hennes bok "Det andra könet" är ett av de mest betydelsefulla verken för feminismens framväxt, det var därför jag tog henne som exempel.

URRninja skrev:
Hennes bok "Det andra könet" är ett av de mest betydelsefulla verken för feminismens framväxt, det var därför jag tog henne som exempel.

Om hennes bok är betydelsefull för feminismens framväxt eller inte måste ju vara beroende på hur feminism definieras.

Dessutom även om dagens feminism definitionsmässigt skulle vara 'riktig feminism' är det då automatiskt rätt? Jämställdhet och feminism behöver inte gå hand i hand. Vissa skulle kunna säga att feminsimen, den variant som stöds av kultureliten, diskriminerar männen till förmån för kvinnorna.

Last edited:
Flamma77 skrev:
Rymding: Nej du, det är inte över nu. Det är ett högst aktuellt ämne 366 dagar om året. :7peta :)

Kvinnodagen är bara en dag. Hur man ska tolka det vet jag inte :trött men över för i år är den. Om det inte är nån skillnad när det inte är kvinnodagen, hur kan det då var nån skillnad när det är kvinnodagen? :va

Diversion skrev:
Om hennes bok är betydelsefull för feminismens framväxt eller inte måste ju vara beroende på hur feminism definieras.
Nej, det skulle jag inte vilja påstå. Hennes bok var oerhört betydelsefull för feminismen hur man än definierar den.

Diversion skrev:
Dessutom även om dagens feminism definitionsmässigt skulle vara 'riktig feminism' är det då automatiskt rätt? Jämställdhet och feminism behöver inte gå hand i hand.
Jag förstår inte hur du menar. Vadå "definitionsmässigt riktig feminism"? I alla former av feminism ingår strävan efter jämställdhet. Sen kanske strävan efter jämställdhet kan existera på egen hand också. Vad försöker du säga och varför verkar du bli så hotad av ordet "feminism"?

Diversion skrev:
Vissa skulle kunna säga att feminsimen, den variant som stöds av kultureliten, diskriminerar männen till förmån för kvinnorna.

Det skulle vissa säkert kunna säga men inte desto mindre skulle de ha fel.

Ge mig konkreta exempel på på vilket vis den så kallade kulturelitens feminism diskriminerar männen?

URRninja skrev:
Det skulle vissa säkert kunna säga men inte desto mindre skulle de ha fel.

Ge mig konkreta exempel på på vilket vis den så kallade kulturelitens feminism diskriminerar männen?

Och det är du tvärsäker på?

Kultureliten och den politiska eliten har stort inflytande. Precis som i andra sammanhang skapar de ett klimat och en ordning där bara de som delar deras åsikter får komma till tals. Andra åsikter förtalas och förlöjligas för att tredjeman skall bortse från dem. Man kan se paralellerna till homodebatten. Jag har inget emot homosexuella men jag blir spyfärdig av att kändisar och politiker skall fostra oss till "korrekt tänkande" i frågan.

Är det inte diskriminerande att en kvinna får ett jobb istället för mig bara för att hon är kvinna med undanflykten att kandidaterna är likvärdiga och vi eftersträvar en jämn könsfördelning på denna arbetsplats? Det har hänt bekanta men även mig. Som jag tidigare postat så anser jag att man alltid kan utse en "vinnare" i sådana sammanhang baserat enbart på meriter/erfarenheter/personliga egenskaper.

Nyligen läste jag om ett förslag om speciella T-banevagnar för kvinnor. Är deras rädsla för att bli överfallna mer värd än en mans? Män utsätts för våldsbrott oftare.

Nej jag känner mig inte hotad av feminism men jag känner mig hotad av en värld där folk inte tänker själva utan låter mediakåta gamar som Skugge göra det åt dom.

Last edited:
Diversion skrev:
Och det är du tvärsäker på?
Jepp.

Diversion skrev:
Kultureliten och den politiska eliten har stort inflytande. Precis som i andra sammanhang skapar de ett klimat och en ordning där bara de som delar deras åsikter får komma till tals. Andra åsikter förtalas och förlöjligas för att tredjeman skall bortse från dem.
Det kände jag inte till. Men tanke på att hela samhället fortfarande är mansdominerat och tänkande liknande ditt är förhärskande hos de du kallar "tredjeman" så verkar inte kulturelitens inflytande vara så stort.

Diversion skrev:
Är det inte diskriminerande att en kvinna får ett jobb istället för mig bara för att hon är kvinna med undanflykten att kandidaterna är likvärdiga och vi eftersträvar en jämn könsfördelning på denna arbetsplats? Det har hänt bekanta men även mig. Som jag tidigare postat så anser jag att man alltid kan utse en "vinnare" i sådana sammanhang baserat enbart på meriter/erfarenheter/personliga egenskaper.
Att könskvotering medför att ett antal män kommer bli förfördelade går naturligtvis inte att undvika. Men med tanke på att män idag ofta anställs före kvinnor trots sämre meriter och kompetens så kanske man kan stå ut med att motsatsen förekommer under en övergångsperiod. Det är en övergångsperiond det gäller, för när gubbväldet har bleknat så behöver man inte lagstifta för att få en vettig könsfördelning.

Diversion skrev:
Nyligen läste jag om ett förslag om speciella T-banevagnar för kvinnor. Är deras rädsla för att bli överfallna mer värd än en mans? Män utsätts för våldsbrott oftare.
Män utsätts för våldsbrott av män ja. Det vore nog ganska meningslöst att ha speciella tunnelbanevagnar för män. Vari ligger felet att göra något åt kvinnors rädsla om man kan?

Diversion skrev:
Nej jag känner mig inte hotad av feminism men jag känner mig hotad av en värld där folk inte tänker själva utan låter mediakåta gamar som Skugge göra det åt dom.
Det är nog ingen större risk. Det är bara folk som tänker själva som lyssnar på Skugge och de andra.

Jag känner mig hotad av en värld där folk inte tänker själva utan bara glatt sväljer sina könsroller och blundar för orättvisorna. Och häpp! Den världen lever vi i.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon