Excalibur skrev:
Finns det inga reservdelar al'a "mekonomen" till MC?
Alla orginaldelar från fabrik är ju SVIIIINDYRA...
Varför finns det inga bolag som tillverkar MC delar, likadana som orginal, fast billigare? Som det finns till bilar???
Så man kan köpa samma skruvar, fästen, pedaler etc fast billigare...
Det finns, enda haken är att det inte *är* samma. De allra flesta piratdelar, vare sig det är speglar, blinkers eller fotpinngummin, har mer eller mindre dålig överensstämmelse med originaldelarna. Till familjevolvon går det att köpa delar som är minst lika bra och intill förväxling lika original, men sådana delar har iaf inte jag hittat till hojar ännu.
De senaste piratdelarna jag köpte var blinkers, kopplingsarm och speglar till en CBR600, från Touringbutiken. Kopplingsarmen var bra både i kvalitet och passform, men det visste jag för sådana har jag köpt där förut.

Blinkersinsatserna var ljusare i färgen än original, inte mycket men det syns tydligt när man ser en av varje. Alltså vill man byta på båda sidor. Passningen var litet sämre än original, men bra nog.
Speglarna var en tråkig historia. Gummibälgarna kring spegelarmarna var av ett mycket hårdare material än original, och dessutom gjutna på ett helt felaktigt sätt vilket innebar att de helt enkelt inte gick att montera. I det läget hjälper det inte att de kostar en dryg fjärdedel av original (334:-/ca 1100

, man blir bara förbannad och vill slänga skiten i väggen.