Icke fabriksorginal delar till Hojar?

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Finns det inga reservdelar al'a "mekonomen" till MC?

Alla orginaldelar från fabrik är ju SVIIIINDYRA...

Varför finns det inga bolag som tillverkar MC delar, likadana som orginal, fast billigare? Som det finns till bilar???

Så man kan köpa samma skruvar, fästen, pedaler etc fast billigare...

kolla på FORUM,Länkar till MC tillbehör......hittar du inget där får du nog tillverka delarna själv :tummenupp

Excalibur skrev:

Varför finns det inga bolag som tillverkar MC delar, likadana som orginal, fast billigare? Som det finns till bilar???

Det finns, enda haken är att det inte *är* samma. De allra flesta piratdelar, vare sig det är speglar, blinkers eller fotpinngummin, har mer eller mindre dålig överensstämmelse med originaldelarna. Till familjevolvon går det att köpa delar som är minst lika bra och intill förväxling lika original, men sådana delar har iaf inte jag hittat till hojar ännu.

De senaste piratdelarna jag köpte var blinkers, kopplingsarm och speglar till en CBR600, från Touringbutiken. Kopplingsarmen var bra både i kvalitet och passform, men det visste jag för sådana har jag köpt där förut. :näsblod Blinkersinsatserna var ljusare i färgen än original, inte mycket men det syns tydligt när man ser en av varje. Alltså vill man byta på båda sidor. Passningen var litet sämre än original, men bra nog.
Speglarna var en tråkig historia. Gummibälgarna kring spegelarmarna var av ett mycket hårdare material än original, och dessutom gjutna på ett helt felaktigt sätt vilket innebar att de helt enkelt inte gick att montera. I det läget hjälper det inte att de kostar en dryg fjärdedel av original (334:-/ca 1100:-), man blir bara förbannad och vill slänga skiten i väggen. :mad:

Last edited:
Men att ingen som är duktig startar ett företag som tillverkar kvalitativa "pirat"-delar är ju ett under?!?!? Det måste ju finnas hur mycket pengar som helst att tjäna på den marknaden.

Mitt fäste till kopplingshandtaget kostar 73 spänn orginal. Tillverkningskostnad kanske är 2 öre.
Varför inte gjuta av orginalet och sedan göra egna och sälja för 40 spänn.
Får man inte detta eller?

Det gäller ju allt. kåpor, backspeglar, motordetaljer etc etc etc...
Man kan ju tillverka i kvalitét även fall man inte kallar sig orginal...

Känns rövhål att köpa en skruv för 50 spänn tex.

Excalibur skrev:

Till din hoj finns det ju massor med bra piratdelar, det gäller ju alla hojar som det tävlats med i supersport.

För små serier med unika lösningar gör förmodligen det inte lönsamt att tilverka piratdelar annat än för tredjepartsleverantör som tillverkar åt fabriken. Jämför antalet tillverkade CBR600 med tex Volvo740 på ett modellår så ser man tydlig skillnad. Men visst jag skulle också vilja ha billiga piratdelar! Ex orginal bromshandtag 830:-, pirat 100:- iofs bara 4 istället för 7 lägen men viss skillnad i pris gör att man kan leva med det.

Excalibur skrev:
Mitt fäste till kopplingshandtaget kostar 73 spänn orginal. Tillverkningskostnad kanske är 2 öre.
Varför inte gjuta av orginalet och sedan göra egna och sälja för 40 spänn.
Får man inte detta eller?

Njae, det får man visserligen inte men jag tror inte att det är det som avhåller folk från att göra det.
Jag tror nämligen inte att tillverkningskostnaden för ditt fäste är 2 öre. Inte för en volym på något tusental, när maskiner är köpta, personal betald och verktyg/formar tillverkade. Jag tror inte - men blir väldigt gärna överbevisad - att det är så lätt att få lönsamhet i förhållandevis små serier av gjutna och pressade detaljer, i och med den höga initialkostnaden för verktyg m.m. Oavsett om man kopierar en förlaga eller konstruerar själv.

Excalibur skrev:

Något exempel på svindyr del?
Tänk på att om det monteras "pirat" delar faller garantin...

/Dante

Mr. Dante skrev:
Något exempel på svindyr del?
Tänk på att om det monteras "pirat" delar faller garantin...

/Dante

Armen som håller upp frontkåpan... 1300 spänn... jubel jubel!

Men kan det verkligen inte vara lönsamt?!
Det funkar ju till ALLA bilmodeller idag. Och jag menar R1, R6, Honda, Suzuki... Tjena, det är ju inget litet antal hojar om vi snackar globalt...

Det gäller ju bara att tillverka sina delar så nära orginal det går...
Om man bara har kvalité skulle man ju kunna sälja det lätt för 1/2 orginalpriset. Och det skulle sålt som smör...

Om jag hade haft kunskapen skulle jag satt igång...

Eller bara en återförsäljare som har lite bättre priser.
Jag köpte en bromspedal i sommras för 850:-, samma del finns att köpa på en webbutik i USA (Oneida Suzuki) för $43 = 350:-

Så priserna kan nog pressas en hel del även på OEM delar.

demoniak skrev:
Eller bara en återförsäljare som har lite bättre priser.
Jag köpte en bromspedal i sommras för 850:-, samma del finns att köpa på en webbutik i USA (Oneida Suzuki) för $43 = 350:-

Så priserna kan nog pressas en hel del även på OEM delar.
Vet någon en bra länk till en återförsäljare av just CBR delar?
PM:a mig om man inte får skriva länkar till sånt här i tråden...

Excalibur skrev:

Kolla även med mc skrotarna,där kanske du kan få delar till en hyfsad peng.

Excalibur skrev:
Vet någon en bra länk till en återförsäljare av just CBR delar? PM:a mig om man inte får skriva länkar till sånt här i tråden...

Mig med! :)

Excalibur skrev:
Armen som håller upp frontkåpan... 1300 spänn... jubel jubel!

Men kan det verkligen inte vara lönsamt?!
Det funkar ju till ALLA bilmodeller idag. Och jag menar R1, R6, Honda, Suzuki... Tjena, det är ju inget litet antal hojar om vi snackar globalt...

Det gäller ju bara att tillverka sina delar så nära orginal det går...
Om man bara har kvalité skulle man ju kunna sälja det lätt för 1/2 orginalpriset. Och det skulle sålt som smör...

Om jag hade haft kunskapen skulle jag satt igång...

Kanske ingen större skillnad men den kostar 1096 inkl. moms, inte speciellt dyrt i mina ögon, vad skulle det kosta att tillverka en själv med den finishen?
Finns att köpa "race" varianter i alla olika material, men jag tvivlar på att dessa är billigare..

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8