Ibland händer det oväntade på autobahn

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
http://idiot.se/imponerande/300-kmh-pa-autobahn/

Att bli omkörd av en en Audi-kombi när man ligger och pressar sin motorcykel i 300 km/h på autobahn är kanske inte det första man väntar sig.:va

Och så jävla störigt att se på det där flipperspelet till varvräknare på Kawan ! Det slipper man på sin crossplaneRetta i alla fall. Omkörd av Audi-kombisar blir man även på en sådan dock.
 
Har det inte otaliga gånger påtalats på detta forum att över ca 250 km/h vinner bilar med fler hästar än hojen pga av luftmotståndet utan större problem?
 
Tur att det inte var en BMW 330, den hade stekt hojen mycket tidigare!
 
Har det inte otaliga gånger påtalats på detta forum att över ca 250 km/h vinner bilar med fler hästar än hojen pga av luftmotståndet utan större problem?

Ja, luftmotståndet är kvadratiskt beroende av hastigheten.

F=(p*A*Cd*v^2)*(1/2)

p=fluidens densitet, A=frontytans area, Cd=luftmotståndskoeficient,v=relativ hastighet genom fluiden.

En sporthoj med förare har i de flesta fall högre Cd värde än en bil, eftersom föraren och de öppna hjulhusen her fullständigt värdelösa aerodynamiska egenskaper. En hoj är snabb för att den har högt vikt/effekt förhållande.

Generellt så behöver en bil 400 hk för att nå 300 km/h, för att nå 400 behöver bilen 600 hk till, m.a.o. 1000 hk.

I slutändan spelar vikt/effekt förhållandet liten roll i tophastighet, där vill man ha ett bra Cd, lågt A och mycket hk. :pUnCkt
 
En hoj är snabb för att den har högt vikt/effekt förhållande.

Att en hoj är snabb beror på att den har ett bra effekt/friktion förhållande.

Men en potent hoj med effekt/vikt 1:1 har lägre topphastighet än en bil med bara halva effekt/vikt förhållandet även om bilen väger 10 gånger mer så länge vi inte pratar om skåpbilar.
 
Var en ABT RS6 om jag kommer ihåg rätt, över 700hk enligt deras egen uppgift :)
 
Dock inte så chockade för jawa förresten då dom tävlat rätt länge mot varandra. På tuben finns hela klippet. Ett jäkla höghastighets körande. :-)
 
YzfR1 skrev:
Och så jävla störigt att se på det där flipperspelet till varvräknare på Kawan ! Det slipper man på sin crossplaneRetta i alla fall.
Stämmer inte. Är bara när varvräknaren filmas som den ser ut att blinka. Inte i verkligheten.
 
Hojarna brukar ha ruskiga glädjemätare i närheten av topphastigheten....
 
En helt vanlig Audi snabbare än en zx10, vad skulle då inte en BMW då göra..

SLAKT.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top