I Want Snabbgashandtag!

Ja det är fina handtag också, de löpte så lätt att trotteln slog igen som en giljotin om man drog upp trotteln och sedan släppte handtaget. Smock!

Tror att det var Gunnar Gasser som var först med den smarta kullagrade brytrullen, så att vajern kommer ut åt rätt håll från handtaget redan från början.

Just att det slår igen trotteln med det där "smock"-ljudet på geggräsers är något som ger den där goa' känslan, underligt hur man är skapt. :D

När ändå snabbgashandtag är på tapeten måste jag nämna det i mitt tycke kultigaste snabbgashandtaget ever. Gunnar Gasser! Så skönt namn! :D Hade det på alla mina HVA-geggmoppar på 80-talet.

Dock är det ju enkelvajer, så inte så lämpligt på gathojar tycker jag.

GUNNAR_GASSER.JPG

Hehe! En sån där satt det på min Maico 250 för en massa år sedan :D

Hehe! En sån där satt det på min Maico 250 för en massa år sedan :D

:tummenupp
Ja Gunnar Lindströms konstruktionen vart ju sedan kopierad av alla crosstillverkare. Men en äkta Gunnar Gasser med "Made in Sweden" ingjutningen är ju det coolaste gashandtaget man kan ha. Det borde tas fram en "Gunnar Gasser" för gathojar, med dubbla vajrar. Vore ju sjukt hotrod med en Gunnar Gasser med dubbla brytrullar. Då är man värst :D

Varför? :)

Ska man plocka bort delningen och sätta dubbelt upp till ett snabbgashandtag?

Jag menade att man på motorstarkare gathojar bör och brukar ha dubbla vajrar, så att man kan tvångstänga trotteln om ngt skulle kärva. På enklare hojar, som tex crossar och enduros, så litar man helt till trottelfjädern för att stänga trotteln.

Finns det snabbgashandtag m progresiv trottelkam?

Ja, finns flera firmor som säljer det på nätet, namnen undflyr mig just nu, men google hjälper dig säkert.
Eller så köper man en stor rulle o fixar til ldet själv =)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park